يکشنبه ٠٧ خرداد ١٣٩٦
« الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِ‌سَالَاتِ اللَّـهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّـهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّـهِ حَسِيبًا؛ (پیامبران) پیشین کسانی بودند که تبلیغ رسالتهای الهی می‌کردند و (تنها) از او می ترسیدند، و از هیچ کس جز خدا بیم نداشتند؛ و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش‌دهنده اعمال آنها) است!»
صفحه اصلی صفحه اصلی اخبار و رویدادها اخبار و رویدادها تحقیقات و مقالات تحقیقات و مقالات توشه تبلیغتوشه تبلیغ روضه ها و مدایح روضه ها و مدایح ویژه نامه ها ویژه نامه ها
دانلود نرم افزار دانلود نرم افزار سبک زندگی سبک زندگی تاریخ معصومینتاریخ معصومین روش تبليغ روش تبليغ نقشه سایت نقشه سایت ارتباط با ما ارتباط با ما
صفحه اصلي > تحقیقات،مقالات 
خشوع در نماز و راه‌های رسیدن به آن -5
توجّه به سیره معصومان(علیهم السلام)در حال نماز به عنوان الگوهای عملی و رفتاری به خوبی می‌تواند ما را در انجام نماز با توجّه و حضور قلب یاری رساند.
خشوع در نماز و راه‌های رسیدن به آن -4
استاد مطهری(ره) که با «سید هاشم حداد» عارف بزرگ و از مبرّزترین شاگردان عرفان مرحوم قاضی طباطبایی(ره)بارها ملاقات داشته است، می‌گوید: «یک بار که به دیدن ایشان رفتم، از من سؤال کردند: نماز را چگونه می‌خوانی؟ گفتم: با توجّه کامل به معانی و کلمات آن، نماز را می‌خوانم. ایشان فرمودند: پس کی نماز می‌خوانی؟ در نماز توجه‌ات فقط به خدا باشد و (تنها) به معانی توجّه مکن!»
خشوع در نماز و راه‌های رسیدن به آن -3
امام خمینی(ره)درباره اهمیت حضور قلب می‌گوید: «یکی از مهمّات آداب قلبیه که شاید کثیری از آداب مقدّمه آن باشد و عبادت را بدون آن روح و روانی نیست،‌ و خود مفتاح قفل کمالات و باب الابواب سعادات است و در احادیث شریفه از کم‌تر چیزی این قدر ذکر شده و به کم‌تر ادبی این قدر اهمیت داده شده، حضور قلب است.
خشوع در نماز و راه‌های رسیدن به آن -2
در قلب مؤمن رغبت (به ثواب و رضوان الهی) و ترس (از عقوبت الهی) جمع نمی‌گردد؛‌ مگر اینکه خداوند بهشت را بر او واجب می‌گرداند. پس هر گاه به نماز ایستادی، با تمام وجودت به خدا رو کن، به راستی که بنده با قلب به خدا متوجه نمی‌گردد؛ مگر اینکه خدای عزیز و جلیل با قلوب تمام مؤمنین به او رو می‌کند و او را با دوستی مؤمنان برای ورود به بهشت تأیید می‌نماید.
خشوع در نماز و راه‌های رسیدن به آن -1
از دام‌های پیش‌پای برخی مسلمانان، عدم خشوع و خضوع در نماز است، به گونه‌ای که کارهای روزمرّه و گرفتاری‌های زندگی ظرف نمازهای برخی را پر کرده و نماز را از حضور قلب تهی نموده است. نگرانی در این مسئله آن‌گاه بیش‌تر می‌شود که می‌بینیم جمع زیادی در این مقام نیستند که باید در نماز خشوع و خضوع داشته باشند و کسانی هم که به مسئله توجّه دارند، به‌خاطر سختی آن موفق به خشوع نشده‌اند و یا خشوع ناقص داشته‌اند.
انتخابات؛ بایدها و نبایدها، فضائل و رذائل -1
نظام شورایی در اسلام به معنای به رسمیت شناختن رأی اکثریت است، تا بر اثر تبادل آرا و استفاده از نظرهای کارشناسان لایق، شایسته و کاردان، بهترین رأی و تصمیم‌گیری به دست آید و در واقع با ملاحظهٔ آرای گوناگون و تنظیم خردهای متفاوت، حقایق، بهتر آشکار شود و راه صواب زودتر به دست آید.
سرمقاله؛
حوزه‌های علمیه نهادی برخاسته از متن اسلام است. حوزه فرزند رشید اسلام و قرآن است. قرآن کریم، مادر حوزه‌های علوم اسلامی است. حوزه‌‏های علمیه خود را در پاسداری از جان مادر مسئول می‌شناسد و با تمام توان از قرآن و عترت‏(علیهم السلام) پاسداری می‌کند.
وعده‌های پوچ
سی که وعده‌های پوچ داده قابل اعتماد نیست. برای انتخاب دوست باید، شاخصه وفای به عهد را در نظر داشت. چنانکه امام علی(ع) می‌فرمایند: به دوستى كه به عهد خود وفا نمى‌كند اعتماد نكن.» حال، چگونه ممکن است برای یکی از مهمترین امور جامعه اسلامی که همان حاکمان آنهاست، شاخصه وفای به عهد، ضروری نباشد؟!
انتخاب روحیه جهادی
جهاد و تلاش در راه خدا، یک وظیفه عمومی است که صاحبان قدرت در درجه اوّل عمل به این وظیفه هستند. امام علی(علیه السلام) می‌فرمایند: «در راه خدا با دست‌هاى خود جهاد كنيد، اگر نتوانستيد با زبان‌هاى خود و اگر باز هم نتوانستيد با قلب خود جهاد كنيد.
حالا این «تأیید صلاحیت» یعنی چه؟!
اهلیت و شایستگی برای سپردن مسئولیت به یک شخص، امری بدیهی است که نیاز به توضیح چندانی ندارد. از ساکنین یک مجتمع مسکونی گرفته که سعی می‌کنند تا بهترین و مورد اعتمادترین فرد را به عنوان مسئول و نماینده‌ی ساختمان خود برگزینند تا ساکنین یک محله، یک شهر و یک کشور؛ که برای سپردن پست‌ها و مسئولیت‌های موجود، حاضر نیستند به هر کسی اعتماد کنند.

<< صفحه قبلی3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 صفحه بعدی >>