چهارشنبه ٢٦ مهر ١٣٩٦
« الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِ‌سَالَاتِ اللَّـهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّـهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّـهِ حَسِيبًا؛ (پیامبران) پیشین کسانی بودند که تبلیغ رسالتهای الهی می‌کردند و (تنها) از او می ترسیدند، و از هیچ کس جز خدا بیم نداشتند؛ و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش‌دهنده اعمال آنها) است!»
صفحه اصلی صفحه اصلی اخبار و رویدادها اخبار و رویدادها تحقیقات و مقالات تحقیقات و مقالات توشه تبلیغتوشه تبلیغ روضه ها و مدایح روضه ها و مدایح ویژه نامه ها ویژه نامه ها
دانلود نرم افزار دانلود نرم افزار سبک زندگی سبک زندگی تاریخ معصومینتاریخ معصومین روش تبليغ روش تبليغ نقشه سایت نقشه سایت ارتباط با ما ارتباط با ما
صفحه اصلی > تحقیقات،مقالات 
اوصاف و شیوۀ تبلیغی حضرت ابراهیم(علیه السلام) در قرآن کریم -2
زمینه‏ سازی برای رساندن پیام به مخاطب، امری غیر قابل اجتناب است و امکان القا مفاهیم دینی بدون زمینه‏ سازی خیلی مشکل است. یکی از خصوصیات بارز حضرت ابراهیم(علیه السلام) آماده کردن زمینه برای رساندن پیام الهی است.
اوصاف و شیوۀ تبلیغی حضرت ابراهیم(علیه السلام) در قرآن کریم -1
حضرت ابراهیم(علیه السلام)به عنوان دومین پیامبر صاحب شریعت، در زمانی به پیامبری مبعوث شد که فضا برای تبلیغ دین الهی سخت؛ ولی زمینه تبلیغ مهیا بود. سختی فضا به خاطر وجود تفکر بت‏ پرستی در میان توده عظیم مردم و فرمانروایی افراد مشرکی چون «نمرود» بود. مهیا بودن فضا برای تبلیغ نیز به خاطر وجود ادله کافی و براهین وافی برای اثبات یگانگی خدا بود که حضرت توانست با تکیه بر آنها یگانگی و حقّانیت خداوند را اثبات کند.
بازسازی «کعبه» توسط حضرت ابراهیم و اسماعیل(علیهما السلام) -3
حضرت ابراهیم خلیل(علیه السلام)در یکی از دعاهای خود از خدا درخواست کرده که مکه را محل امن قرار دهد و این دعا در قرآن کریم از زبان آن حضرت چنین نقل شده است: «(به یاد آورید) زمانی را که ابراهیم گفت: پروردگارا! این شهر (مکه) را محل امنی قرار ده و من و فرزندانم را از پرستش بتها دور نگهدار».
بازسازی «کعبه» توسط حضرت ابراهیم و اسماعیل(علیهما السلام) -2
کیفیت این آماده ‏سازی و راهنمایی ـ طبق روایات مفسران ـ چنین بود که: مکان خانۀ کعبه را که با گذشت زمان آثارش محو شده بود یا در طوفان نوح به آسمان رفته بود و حضرت ابراهیم(علیه السلام) اگرچه محل تقریبی آن را می‌دانست، ولی مکان دقیق آن برای وی مشخص نبود تا دیوار روی همان پایه‌های قدیم آن بگذارد، به فرمان خدا باد شدیدی وزید و خاکها را کنار زد تا پایه‌های کعبه آشکار گشت یا جبرئیل آمد خط کشید، یا قطعه ابری آمد در محل «کعبه» سایه افکند، و یا به هر وسیلۀ دیگر، خداوند محل اصلی خانۀ کعبه را برای ابراهیم(علیه السلام)معلوم و آماده ساخت تا او با همیاری فرزندش (اسماعیل) آن را تجدید بنا نماید.
بازسازی «کعبه» توسط حضرت ابراهیم و اسماعیل(علیهما السلام) -1
در ماه ذوالقعده، حوادثی رخداده است که برخی از آنها با آیات قرآن کریم ارتباط دارد؛ از جمله بازسازی خانۀ «کعبه» به وسیلۀ حضرت ابراهیم و اسماعیل(علیهما السلام) که در روز پنجم این ماه آغاز شده است. همچنین در بیست و پنجم یا بیست و ششم این ماه پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله)برای «حجةالوداع» از مدینه به سوی «مکه» حرکت کرده است.
آیات مرتبط با رخدادها 1
«دحو» به معنای گستردن است و بعضی آن را به معنای دادن چیزی از محل اصلی‌اش تفسیر کرده‌اند. و چون این دو معنا لازم و ملزوم یکدیگرند، به یک ریشه بازمی‌گردد. منظور از «دحو الارض» این است که در آغاز،‌ تمام سطح زمین را آب‌های حاصل از باران‌های سیلابی نخستین فراگرفته بود.
آیات مرتبط با رخدادها 2
در سوره شمس، آیه 6 پس از چند سوگند به موجودات مختلف می‌فرماید: ]وَ الْأَرْضِ وَ ما طَحاها[؛ «و [سوگند] به زمین و کسی که آن را گسترانیده است.» راغب اصفهانی می‌نویسد: «الطهو: کالدحول، و هو بسط الشیء و الذهاب به؛واژه طحو نیز مثل واژه دحو، به معنای گسترش‌دادن چیزی و بردن آن است.»
مخالفت با نفوذ سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دشمنان، در سخن و سیره علمای شیعه (3) -5
شهید میرزا کوچک خان جنگلی (1291 ـ 1340ق) و یاران صادقش این واقعیت را به اثبات رساندند که قیامشان به دلیل التزام عملی به ارزشهای دینی، پاسداری از حریم اسلام و جامعه مسلمان در برابر توطئه‌های استکباری بوده است. یکی از مورخان معاصر اعتراف می‌کند: «میرزا کوچک خان در این حال نهایت تحیّر را دارد که تکلیف او چه خواهد بود؛ زیرا از یک طرف بیگانه، هر که باشد، راضی نمی‌شود که قشون او در خاک وطن بماند، و از طرف دیگر؛ چون علاقمند به اسلام است، نمی‌خواهد عقاید کمونیستی پراکنده شود.
مخالفت با نفوذ سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دشمنان، در سخن و سیره علمای شیعه (3) -4
شهید آیت الله سید حسن مدرس طباطبایی زواره‌ای(ره)از سوی علمای نجف به عنوان عالم طراز اول برگزیده شد تا به مجلس شورای ملی ایران برود و ناظر مصوبات نمایندگان (به لحاظ عدم مغایرت قوانین تصویب گردیده با قانون و شرع مقدس) باشد. او در جلسه 194 مجلس دوم و در سه شنبه 28 ذی حجه 1328ق در این مجلس حضور یافت.
مخالفت با نفوذ سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دشمنان، در سخن و سیره علمای شیعه (3) -3
آیت الله حاج آقا نورالله اصفهانی (1287 ـ 1346ق) در زمرۀ فقهای بلند پایه‌ای است که در برابر نیرنگ اجانب و توطئه‌های گوناگون آنان، استقامتی زاید الوصف دارد و در جهت خنثی کردن نقشه‌های شوم آنان کارنامه‌ای درخشان و پربار از خود به یادگار نهاده است. یکی از تلاشهای مهم و سترگ ایشان، به همراه برادر بزرگش، مرحوم آقا نجفی اصفهانی، تحریم منسوجات فرنگی و کاربرد کالاهای بافندگان ایرانی در قالب تأسیس شرکت اسلامیه بود.

<< صفحه قبلی2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 صفحه بعدی >>