چهارشنبه ٠٧ تير ١٣٩٦
« الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِ‌سَالَاتِ اللَّـهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّـهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّـهِ حَسِيبًا؛ (پیامبران) پیشین کسانی بودند که تبلیغ رسالتهای الهی می‌کردند و (تنها) از او می ترسیدند، و از هیچ کس جز خدا بیم نداشتند؛ و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش‌دهنده اعمال آنها) است!»
صفحه اصلی صفحه اصلی اخبار و رویدادها اخبار و رویدادها تحقیقات و مقالات تحقیقات و مقالات توشه تبلیغتوشه تبلیغ روضه ها و مدایح روضه ها و مدایح ویژه نامه ها ویژه نامه ها
دانلود نرم افزار دانلود نرم افزار سبک زندگی سبک زندگی تاریخ معصومینتاریخ معصومین روش تبليغ روش تبليغ نقشه سایت نقشه سایت ارتباط با ما ارتباط با ما
صفحه اصلي > تحقیقات،مقالات 
مسئله شرور در آیات و روایات «اقسام، ماهیّت و ملاک‌های خیر و شرّ» -2
ما بسیاری از مسائلی که در جهان پیرامون خود می‏‌بینیم و یا برای خود ما اتفاق می‌‏افتد، شرّ می‌‏پنداریم، در حالی که چنین نیست. در «جهان‌‏بینی اسلامی» و آیات و روایاتی که معیار و ملاک در خیر و شرّ بودن را مطرح می‏‌کنند، خیر و شرّ نسبت به زندگی آخرتی سنجیده می‏‌شود.
مسئله شرور در آیات و روایات «اقسام، ماهیّت و ملاک‌های خیر و شرّ» -1
یکی از پرسش‌های متداول «چرایی» و «چگونگی» سلسله بدی‌ها، ناملایمات و مصیبت‌ها (زلزله، سیل، طوفان، درد و رنج، نقص در اموال و اولاد، قتل، ظلم، فساد، فقر، جنگ، اقسام مرض‌ها و صدها کمبود و نقص دیگر) است که خواه و ناخواه بر ما یا نزدیکان ما مطرح می‌‏شود و یا دچار اینگونه ناملایمات می‌شویم.
جهاد در اسلام -4
واژه «غزوات» جمع «غزوه» به جنگ‌هایی گفته می‌شود که پیامبر(صلی الله علیه و آله) در آنها حضور داشته و فرماندهی سپاه را به عهده گرفته است. در کتاب‌ها از 27 غزوه نام برده شده است.
جهاد در اسلام -3
دین اسلام در عین حال که آزادی عقیده را محترم می‌شمارد، و به همین دلیل به اهل کتاب اجازه می‌دهد که با مطالعه و تفکر، آیین اسلام را بشناسند و بپذیرند، و اگر نپذیرفتند، با آنان به عنوان «اهل ذمّه» (اقلیت هم‌پیمان) معامله می‌کند و همزیستی مسالمت‌آمیز برقرار می‌سازد، در مقابل شرک و بت‌پرستی می‌ایستد؛ زیرا شرک و بت‌پرستی نه دین است، نه آیین و نه محترم شمرده می‌شود، بلکه خرافه و انحراف است که باید به هر قیمتی که شده، حتی به قیمت جنگ، از جامعۀ بشری ریشه‌کن گردد.
جهاد در اسلام -2
در راه خدا، با کسانی که با شما می‌جنگند، نبرد کنید! و از حدّ تجاوز نکنید، که خدا تجاوزکنندگان را دوست نمی‌دارد. و آنان (بت‌پرستانی که از هیچ گونه جنایتی ابا ندارند) را هر کجا یافتید، به قتل برسانید! و از آنجا (مکه) که شما را بیرون ساختند آنان را بیرون کنید! و فتنه (و بت پرستی) از کشتار هم بدتر است! و با آنان نزد مسجد الحرام (در منطقۀ حرم) جنگ نکنید! مگر اینکه در آنجا با شما بجنگند، پس اگر (در آنجا) با شما پیکار کردند، آنان را به قتل برسانید، چنین است جزای کافران.
جهاد در اسلام -1
در ادامۀ مقالات گذشته که دربارۀ هجرت پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) از مکه به مدینه و اقدامات اساسی او در مدینه بود، در این مقاله، «جهاد» و تشریع آن در اسلام بررسی می‌شود.
تبليغ نظام‌‏مند (2) روش تحليل مسائل تبليغي -3
يكي از مصاديق تفاوت ظرفيت‌ها، تفاوت سنين مخاطبان است. تعليم و تربيت امري تدريجي است و اهداف آن نيز به تدريج تحقق مي‌‏يابند. از اين‏رو، برنامه‌‏ريزان در طراحي دوره‌های آموزشي، ضمن تعيين مراحل و مقاطع مختلف سنّي، براي هر مقطع اهداف خاصّي را معيّن مي‏‌کنند.
تبليغ نظام‏‌مند (2) روش تحليل مسائل تبليغي -2
انسانها از حیث توان جسمی و روحی در درجات مختلفی قرار دارند. از اين‏رو، انتظار اسلام از افراد به ميزان ظرفيت و توانايي آنها مي‌‏باشد؛ زيرا تکلیف بيش از توان، نه تنها نقلاً؛ بلكه عقلاً نيز قبیح است. تقسیم احکام تکلیفی به پنج دسته حرام، واجب، مستحب، مکروه و مباح و به عبارت دیگر، تقسیم به حداقل (انجام واجب و ترك حرام) و حداکثر (انجام مستحب و ترك مکروه) به سادگی انعطاف ذاتی احکام را نشان می‏‌دهد.
تبليغ نظام‌‏مند (2) روش تحليل مسائل تبليغي -1
در شماره گذشته مبلّغان (194)، به بیان موضوع «روش تحلیل مسائل تبلیغی» پرداخته شد و در آن، پس از ذکر مقدمه‏‎ای، برخی عناصر عمده مؤثر در تبليغ، همچون: پيام (محتوا) و مبلّغ مورد بررسی قرار گرفت. اکنون سایر عناصر مؤثر در تبلیغ ارائه می‌‏شود.
پاسخ به پرسش‌‌های زرتشتیان (1)
امروزه یکی از وظایف و مسئولیت‌های مبلّغان دینی، پاسخگویی به شبهات و پرسش‌هایی است که از سوی پیروان و مروّجین فرقه‌ها و نحله‌ها منتشر می‌شود؛ در این راستا به برخی پرسش‌های مروّجین زرتشتی‌گری پاسخ می‌دهیم.

<< صفحه قبلی1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 صفحه بعدی >>