دوشنبه ٠٢ اسفند ١٣٩٥
« الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِ‌سَالَاتِ اللَّـهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّـهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّـهِ حَسِيبًا؛ (پیامبران) پیشین کسانی بودند که تبلیغ رسالتهای الهی می‌کردند و (تنها) از او می ترسیدند، و از هیچ کس جز خدا بیم نداشتند؛ و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش‌دهنده اعمال آنها) است!»
صفحه اصلی صفحه اصلی اخبار و رویدادها اخبار و رویدادها تحقیقات و مقالات تحقیقات و مقالات توشه تبلیغتوشه تبلیغ روضه ها و مدایح روضه ها و مدایح ویژه نامه ها ویژه نامه ها
دانلود نرم افزار دانلود نرم افزار سبک زندگی سبک زندگی تاریخ معصومینتاریخ معصومین روش تبليغ روش تبليغ نقشه سایت نقشه سایت ارتباط با ما ارتباط با ما
صفحه اصلي > تحقیقات،مقالات 
خودی و غیرخودی در مکتب اهل‌بیت(علیهم السلام) (3) «نمونه‌هایی از خودی‌های اهل‌بیت(علیهم السلام)»
در شماره‌های گذشته (مبلّغان 197 و 198) موضوع «خودی و غیرخودی در مکتب اهل‌بیت(علیهم السلام)» مطرح شد و در پی پاسخ به سؤال: «چه باید کرد تا منّا اهل البیت شد؟» مطالبی مطرح گردید؛ مباحثی همچون: نشانه‌ها و ملاک‌های غیرخودی و راه‌های علاج تعصّب؛ اکنون در ادامه این موضوع، نمونه‌هایی از افراد خودی نزد ائمه(علیهم السلام)معرفی می‌گردد.
فلسفه پایبندی به اخلاق و مهرورزی از منظر اسلام -3
اکنون سؤال جدّی این است که: چرا باید آدمی در تعاملات خود، اخلاقی باشد و اصول اخلاقی را رعایت کند؟ چه کسی یا چه چیزی ما را به اخلاقی بودن وادار می‌نماید؟ اگر به قوانین اخلاقی پایبند نباشیم، چه رخ می‌دهد؟
فلسفه پایبندی به اخلاق و مهرورزی از منظر اسلام -2
کارهای انسان در نگاهی کلّی به دو دسته اخلاقی و غیر اخلاقی تقسیم می‌شود. کارهای اخلاقی به آن دسته از کارها گفته می‌شود که در نظر انسان ارزشمند، مقدّس، گران‌مایه و تحسین‌برانگیز است. مانند: گفتن سخنِ حق در برابر حاکم ستمگر، پذیرش مرگ و تسلیم نشدن در مقابل دشمن.
فلسفه پایبندی به اخلاق و مهرورزی از منظر اسلام -1
اخلاق از جمله مفاهیمی است که تاریخ آن با آفرینش انسان همزاد و همراه است؛ زیرا انسانیت انسان با اخلاق معنا پیدا می‌کند. بر همین اساس، فهم درست معنای آن در پیش‌برد مباحث، راهگشا خواهد بود.
جایگاه عقل در اندیشه اسلامی و داعشی -5
گروه‌های تکفیری داعش با چنین عقبه فکری و کلامی، امروزه با جنبه‌های عقلانی تجدد ضدیت شدیدی دارند، خصوصاً در حوزه دستاوردهای سیاسی، از قبیل دموکراسی و حقوق بشر و پیشرفت جامعه و حاکمیت مردم بر سرنوشت خود، و چنین دیدگاه‌های تنگ و تاریکی را به جای انتساب به واپس‌گرایی خود، به اسلام نسبت می‌دهند.
جایگاه عقل در اندیشه اسلامی و داعشی -4
گرچه پیشینه ظاهرگرایی و عقل‏ ستیزی به زمان پیغمبر اسلام(صلی الله علیه و آله) باز می‏‌گردد و نتیجه‏‌اش ظهور گروهی به نام خوارج بود؛ اما تشکیل فرقه اهل حدیث که به ظاهرگرایی در قرآن و روایات مشهور بود، به قرون دوم و سوم باز می‌‏گردد و سرسلسله اين طيف «احمد بن محمد بن حنبل ابوعبداللّه شيبانى» است
جایگاه عقل در اندیشه اسلامی و داعشی -3
بعضی از سلفیان و وهابیون معاصر، حتی از به کار بردن لفظ «عقل» ابا دارند و معتقدند که عقل از کلماتی است که متکلمان و فلاسفه آن را ساخته‌اند و هیچ نصّی در کتاب و سنت درباره آن نیامده است.
جایگاه عقل در اندیشه اسلامی و داعشی -2
در دین مبین اسلام، عقل از جایگاه والایی برخوردار است. قرآن در بیش از سیصد آیه افراد بشر را به تعقّل و خردورزی دعوت کرده است و کسانی را که از عقل خود بهره نمی‌برند، به عنوان بدترین جنبندگان نام برده است: «بدترین جنبندگان کسانی هستند که که کر و لال هستند و تعقّل نمی‌کنند.»
جایگاه عقل در اندیشه اسلامی و داعشی -1
عقل در لغت به معنای حفظ و نگهداری است و از «عِقال البعیر»؛ یعنی ریسمانی که با آن پاهای شتر را می‌بندند، گرفته شده است. به پارچه‌ای که دور سر می‌بندند نیز عِقال گفته می‌شود. قلعه را نیز معقل می‌گویند؛ زیرا پناهگاهی است که انسان را حفظ می‌کند.
نرم افزار اندروید
به مناسبت فرارسیدن ایام شهادت بانوی دو عالم، حضرت فاطمه زهرا «سلام الله علیها»، نرم افزار اندروید «سوژه سخن فاطمیه» از سوی اداره نرم افزارهای دینی معاونت تبلیغ و آموزشهای کاربردی حوزه های علمیه، جهت استفاده طلاب و مبلغان گرامی در ایام فاطمیه به صورت رایگان، در سایت www.mobaleghan.com منتشر شد.

2 3 4 5 6 7 8 9 10 صفحه بعدی >>