پنج شنبه ٣٠ شهريور ١٣٩٦
« الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِ‌سَالَاتِ اللَّـهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّـهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّـهِ حَسِيبًا؛ (پیامبران) پیشین کسانی بودند که تبلیغ رسالتهای الهی می‌کردند و (تنها) از او می ترسیدند، و از هیچ کس جز خدا بیم نداشتند؛ و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش‌دهنده اعمال آنها) است!»
صفحه اصلی صفحه اصلی اخبار و رویدادها اخبار و رویدادها تحقیقات و مقالات تحقیقات و مقالات توشه تبلیغتوشه تبلیغ روضه ها و مدایح روضه ها و مدایح ویژه نامه ها ویژه نامه ها
دانلود نرم افزار دانلود نرم افزار سبک زندگی سبک زندگی تاریخ معصومینتاریخ معصومین روش تبليغ روش تبليغ نقشه سایت نقشه سایت ارتباط با ما ارتباط با ما
صفحه اصلی > تحقیقات،مقالات > تاریخ > تاریخ پیامبران 
مباهله در منابع تاريخي اهل سنت
مورّخين در مورد افرادي كه پيامبر (صلی الله علیه وآله) آنها را همراه خود به مباهله برد، اتّفاق نظر دارند و معتقدند كه حضرت تنها حضرت علي، فاطمه و حسنين (علیهم السلام) را با خود براي مباهله برد و هيچ يك از اصحاب يا خاندان ديگر را نبرد.
مباهله در منابع تاريخي اهل سنت
منابع تاريخي اهل سنّت در مورد روز مباهله چيزي نگفته اند. فقط مسعودي در التنبيه والاشراف بعد از اينكه جريان مباهله را به صورت خلاصه ذكر كرده است، مي گويد: پس از آن پيغمبر(صلی الله علیه وآله) پنجم ذي قعده به قصد حج بيرون رفت
مباهله در منابع تاريخي اهل سنت
مباهله در اصطلاح؛ يعني دو نفر يا دو گروه به يكديگر نفرين مي كنند، پس هر كس ظالم باشد، حق تعالي او را رسوا مي گرداند و عذاب خود را بر وي نازل ميكند و او و ذرّية او را مستأصل و هلاك مي گرداند.
اوصاف و شیوۀ تبلیغی حضرت ابراهیم(علیه السلام) در قرآن کریم -3
به طور کلی و در یک واژه عام، شیوه‏ های تبلیغی حضرت ابراهیم(علیه السلام) در شیوۀ «چالش‏ طلبی» (به چالش کشیدن و درگیر کردن مخاطب) خلاصه می‏ شود که در درجه اول افزایش قدرت استدلالی و اقناعی خود مبلّغ و در درجه بعد وادار کردن مخاطب به تأمل و تفکر را به همراه دارد.
اوصاف و شیوۀ تبلیغی حضرت ابراهیم(علیه السلام) در قرآن کریم -2
زمینه‏ سازی برای رساندن پیام به مخاطب، امری غیر قابل اجتناب است و امکان القا مفاهیم دینی بدون زمینه‏ سازی خیلی مشکل است. یکی از خصوصیات بارز حضرت ابراهیم(علیه السلام) آماده کردن زمینه برای رساندن پیام الهی است.
اوصاف و شیوۀ تبلیغی حضرت ابراهیم(علیه السلام) در قرآن کریم -1
حضرت ابراهیم(علیه السلام)به عنوان دومین پیامبر صاحب شریعت، در زمانی به پیامبری مبعوث شد که فضا برای تبلیغ دین الهی سخت؛ ولی زمینه تبلیغ مهیا بود. سختی فضا به خاطر وجود تفکر بت‏ پرستی در میان توده عظیم مردم و فرمانروایی افراد مشرکی چون «نمرود» بود. مهیا بودن فضا برای تبلیغ نیز به خاطر وجود ادله کافی و براهین وافی برای اثبات یگانگی خدا بود که حضرت توانست با تکیه بر آنها یگانگی و حقّانیت خداوند را اثبات کند.
بازسازی «کعبه» توسط حضرت ابراهیم و اسماعیل(علیهما السلام) -3
حضرت ابراهیم خلیل(علیه السلام)در یکی از دعاهای خود از خدا درخواست کرده که مکه را محل امن قرار دهد و این دعا در قرآن کریم از زبان آن حضرت چنین نقل شده است: «(به یاد آورید) زمانی را که ابراهیم گفت: پروردگارا! این شهر (مکه) را محل امنی قرار ده و من و فرزندانم را از پرستش بتها دور نگهدار».
بازسازی «کعبه» توسط حضرت ابراهیم و اسماعیل(علیهما السلام) -2
کیفیت این آماده ‏سازی و راهنمایی ـ طبق روایات مفسران ـ چنین بود که: مکان خانۀ کعبه را که با گذشت زمان آثارش محو شده بود یا در طوفان نوح به آسمان رفته بود و حضرت ابراهیم(علیه السلام) اگرچه محل تقریبی آن را می‌دانست، ولی مکان دقیق آن برای وی مشخص نبود تا دیوار روی همان پایه‌های قدیم آن بگذارد، به فرمان خدا باد شدیدی وزید و خاکها را کنار زد تا پایه‌های کعبه آشکار گشت یا جبرئیل آمد خط کشید، یا قطعه ابری آمد در محل «کعبه» سایه افکند، و یا به هر وسیلۀ دیگر، خداوند محل اصلی خانۀ کعبه را برای ابراهیم(علیه السلام)معلوم و آماده ساخت تا او با همیاری فرزندش (اسماعیل) آن را تجدید بنا نماید.
بازسازی «کعبه» توسط حضرت ابراهیم و اسماعیل(علیهما السلام) -1
در ماه ذوالقعده، حوادثی رخداده است که برخی از آنها با آیات قرآن کریم ارتباط دارد؛ از جمله بازسازی خانۀ «کعبه» به وسیلۀ حضرت ابراهیم و اسماعیل(علیهما السلام) که در روز پنجم این ماه آغاز شده است. همچنین در بیست و پنجم یا بیست و ششم این ماه پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله)برای «حجةالوداع» از مدینه به سوی «مکه» حرکت کرده است.
ويژه نامه ميلاد حضرت عيسي عليه السلام
ويژه نامه ميلاد حضرت عيسي عليه السلام

2 3 4 5 6 7 صفحه بعدی >>