پنج شنبه ٣٠ شهريور ١٣٩٦
« الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِ‌سَالَاتِ اللَّـهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّـهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّـهِ حَسِيبًا؛ (پیامبران) پیشین کسانی بودند که تبلیغ رسالتهای الهی می‌کردند و (تنها) از او می ترسیدند، و از هیچ کس جز خدا بیم نداشتند؛ و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش‌دهنده اعمال آنها) است!»
صفحه اصلی صفحه اصلی اخبار و رویدادها اخبار و رویدادها تحقیقات و مقالات تحقیقات و مقالات توشه تبلیغتوشه تبلیغ روضه ها و مدایح روضه ها و مدایح ویژه نامه ها ویژه نامه ها
دانلود نرم افزار دانلود نرم افزار سبک زندگی سبک زندگی تاریخ معصومینتاریخ معصومین روش تبليغ روش تبليغ نقشه سایت نقشه سایت ارتباط با ما ارتباط با ما
صفحه اصلی > تحقیقات،مقالات > معارف اسلامی > اعتقادات 
عبدالکریم پاک نیا
نزول آیه مباركه مباهله، واضح ترین دلیل بر فضیلت و عالی‌ترین مدرك برای حقانیت باورهای شیعه در مورد امامت و خلافت علی علیه السلام بعد از رحلت پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله می‌باشد.
عبدالکریم پاک نیا
واقعه مباهله موقعیت اهل بیت علیهم السلام را در جامعه بویژه در میان اندیشمندان مسلمان آن چنان استحكام بخشید كه حتی تندروترین مخالفین آن بزرگواران نتوانسته اند از ذكر آن خودداری كنند و خداوند متعال به این وسیله حق را در زبان و قلم آنان جاری نموده است.
عبدالکریم پاک نیا
نجران یكی از شهرهای منطقه حجاز است كه در مرز یمن قرار دارد. در صدر اسلام، اهالی آنجا طبق آئین مسیحیت می‌زیستند، تا اینكه در سال دهم هجرت، پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله توسط خالد بن ولید اهالی آن منطقه را به اسلام دعوت فرمود و گروه بسیاری مسلمان شدند...
مباهله در منابع تاريخي اهل سنت
مورّخين در مورد افرادي كه پيامبر (صلی الله علیه وآله) آنها را همراه خود به مباهله برد، اتّفاق نظر دارند و معتقدند كه حضرت تنها حضرت علي، فاطمه و حسنين (علیهم السلام) را با خود براي مباهله برد و هيچ يك از اصحاب يا خاندان ديگر را نبرد.
مباهله در منابع تاريخي اهل سنت
پس از فتح مكّه و پيروزي و اقتدار مسلمانان، پيامبر گرامي اسلام (ص) براي گسترش اسلام، نامه هاي متعدّدي را به سران قبايل و كشورهاي مختلف نوشتند و آنها را به دين مبين اسلام دعوت كردند، از جمله نامه اي بود كه به مسيحيان نجران نوشتند و از آنها خواستند كه اسلام بياورند.
مباهله در منابع تاريخي اهل سنت
منابع تاريخي اهل سنّت در مورد روز مباهله چيزي نگفته اند. فقط مسعودي در التنبيه والاشراف بعد از اينكه جريان مباهله را به صورت خلاصه ذكر كرده است، مي گويد: پس از آن پيغمبر(صلی الله علیه وآله) پنجم ذي قعده به قصد حج بيرون رفت
مباهله در منابع تاريخي اهل سنت
مباهله در اصطلاح؛ يعني دو نفر يا دو گروه به يكديگر نفرين مي كنند، پس هر كس ظالم باشد، حق تعالي او را رسوا مي گرداند و عذاب خود را بر وي نازل ميكند و او و ذرّية او را مستأصل و هلاك مي گرداند.
آیات مرتبط با رخدادها 1
«دحو» به معنای گستردن است و بعضی آن را به معنای دادن چیزی از محل اصلی‌اش تفسیر کرده‌اند. و چون این دو معنا لازم و ملزوم یکدیگرند، به یک ریشه بازمی‌گردد. منظور از «دحو الارض» این است که در آغاز،‌ تمام سطح زمین را آب‌های حاصل از باران‌های سیلابی نخستین فراگرفته بود.
آیات مرتبط با رخدادها 2
در سوره شمس، آیه 6 پس از چند سوگند به موجودات مختلف می‌فرماید: ]وَ الْأَرْضِ وَ ما طَحاها[؛ «و [سوگند] به زمین و کسی که آن را گسترانیده است.» راغب اصفهانی می‌نویسد: «الطهو: کالدحول، و هو بسط الشیء و الذهاب به؛واژه طحو نیز مثل واژه دحو، به معنای گسترش‌دادن چیزی و بردن آن است.»
پاسخ به پرسش‌‌های زرتشتیان (2)
زرتشتیان می‏گویند: دین اسلام، خصوصاً مذهب تشیع، مذهب عزاداری، حزن و اندوه است و همیشه مردم یا به خاطر درگذشت آشنا و فامیل، و یا به خاطر شهادت و وفات بزرگان دینی خود در حال عزاداری و گریه هستند؛ اما بنا بر باورهای زرتشتیان، شیون و زاری، کرداری اهریمنی است، بر خلاف شادی، که بخشایشی ایزدی است. آیا بهتر نیست به دینی معتقد شویم که با شادی و نشاط موجب آرامش روحی و روانی انسان می‏شود؟

2 3 4 5 6 7 8 9 10 صفحه بعدی >>