شنبه ٠٥ فروردين ١٣٩٦
« الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِ‌سَالَاتِ اللَّـهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّـهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّـهِ حَسِيبًا؛ (پیامبران) پیشین کسانی بودند که تبلیغ رسالتهای الهی می‌کردند و (تنها) از او می ترسیدند، و از هیچ کس جز خدا بیم نداشتند؛ و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش‌دهنده اعمال آنها) است!»
صفحه اصلی صفحه اصلی اخبار و رویدادها اخبار و رویدادها تحقیقات و مقالات تحقیقات و مقالات توشه تبلیغتوشه تبلیغ روضه ها و مدایح روضه ها و مدایح ویژه نامه ها ویژه نامه ها
دانلود نرم افزار دانلود نرم افزار سبک زندگی سبک زندگی تاریخ معصومینتاریخ معصومین روش تبليغ روش تبليغ نقشه سایت نقشه سایت ارتباط با ما ارتباط با ما
صفحه اصلي > تحقیقات،مقالات > معارف اسلامی > اعتقادات 
شرایط امر به معروف و نهی از منکر (6) -1
در شماره‌های گذشته ماهنامه مبلّغان (195 تا 199) موضوع «شرایط امر به معروف و نهی از منکر» مطرح گردید و به برخی از شرایط آن، از جمله: شناخت احکام، اصرار بر گناه، شناخت معاصی، انجام در حوزهٔ تکالیف، عدم وهن دین، احتمال تأثیر، عدم مفسده و ضرر و وجود و بقای موضوع، اشاره گردید؛ اکنون در ادامهٔ این مبحث، به شرط نهم (آخرین شرط) از شرایط امر به معروف و نهی از منکر اشاره می‌شود.
ولایت در قرآن (2) آیه «اولی الأمر» -4
اسلام مکتبی است که عقاید و سیاستش با هم آمیخته و اطاعت از رسول و اولی الأمر که امری سیاسی است، با ایمان به خدا و قیامت که امری اعتقادی است، آمیخته شده است.
ولایت در قرآن (2) آیه «اولی الأمر» -3
امام باقر ذیل آیۀ اولی الأمر می‌فرماید: «إِیَّانَا عَنى‏ خَاصَّةً، أَمَرَ جَمِیعَ الْمُؤْمِنِینَ إِلى‏ یَوْمِ الْقِیَامَةِ بِطَاعَتِنَا؛ مقصود خداوند از اولی الأمر ما (ائمه(علیهم السلام)) هستیم و مؤمنین را امر فرمود که تا روز قیامت از ما اطاعت کنند.»
ولایت در قرآن (2) آیه «اولی الأمر» -2
منظور از اولی الأمر، «امامان معصوم(علیهم السلام)» است که رهبری مادی و معنوی جامعه اسلامی در تمام شئون زندگی از طرف خداوند و پیامبر(صلی الله علیه و آله) به آنها سپرده شده است و غیر آنها را شامل نمی‌شود.
ولایت در قرآن (2) آیه «اولی الأمر» -1
در شمارۀ گذشته (مبلّغان 198) موضوع «ولایت در قرآن کریم» آغاز گردید و در آن به آیۀ شریفۀ «تبلیغ» پرداخته شد؛ اکنون در ادامۀ این موضوع، آیۀ شریفۀ «اولی الأمر» مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.
محمد اسماعیل نوری زنجانی
در شمارۀ گذشته (مبلغان 175 و 199)، موضوع «سیمای حضرت زهرا(علیها السلام) از دیدگاه قرآن» مطرح گردید و در آن به آیاتی که به صورت مستقیم یا تلویحی به سیمای حضرت فاطمه(علیها السلام) اشاره دارد، پرداخته شد.
جایگاه عقل در اندیشه اسلامی و داعشی -5
گروه‌های تکفیری داعش با چنین عقبه فکری و کلامی، امروزه با جنبه‌های عقلانی تجدد ضدیت شدیدی دارند، خصوصاً در حوزه دستاوردهای سیاسی، از قبیل دموکراسی و حقوق بشر و پیشرفت جامعه و حاکمیت مردم بر سرنوشت خود، و چنین دیدگاه‌های تنگ و تاریکی را به جای انتساب به واپس‌گرایی خود، به اسلام نسبت می‌دهند.
جایگاه عقل در اندیشه اسلامی و داعشی -4
گرچه پیشینه ظاهرگرایی و عقل‏ ستیزی به زمان پیغمبر اسلام(صلی الله علیه و آله) باز می‏‌گردد و نتیجه‏‌اش ظهور گروهی به نام خوارج بود؛ اما تشکیل فرقه اهل حدیث که به ظاهرگرایی در قرآن و روایات مشهور بود، به قرون دوم و سوم باز می‌‏گردد و سرسلسله اين طيف «احمد بن محمد بن حنبل ابوعبداللّه شيبانى» است
جایگاه عقل در اندیشه اسلامی و داعشی -3
بعضی از سلفیان و وهابیون معاصر، حتی از به کار بردن لفظ «عقل» ابا دارند و معتقدند که عقل از کلماتی است که متکلمان و فلاسفه آن را ساخته‌اند و هیچ نصّی در کتاب و سنت درباره آن نیامده است.
جایگاه عقل در اندیشه اسلامی و داعشی -2
در دین مبین اسلام، عقل از جایگاه والایی برخوردار است. قرآن در بیش از سیصد آیه افراد بشر را به تعقّل و خردورزی دعوت کرده است و کسانی را که از عقل خود بهره نمی‌برند، به عنوان بدترین جنبندگان نام برده است: «بدترین جنبندگان کسانی هستند که که کر و لال هستند و تعقّل نمی‌کنند.»

2 3 4 5 6 7 8 9 10 صفحه بعدی >>