چهارشنبه ٠٧ تير ١٣٩٦
« الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِ‌سَالَاتِ اللَّـهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّـهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّـهِ حَسِيبًا؛ (پیامبران) پیشین کسانی بودند که تبلیغ رسالتهای الهی می‌کردند و (تنها) از او می ترسیدند، و از هیچ کس جز خدا بیم نداشتند؛ و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش‌دهنده اعمال آنها) است!»
صفحه اصلی صفحه اصلی اخبار و رویدادها اخبار و رویدادها تحقیقات و مقالات تحقیقات و مقالات توشه تبلیغتوشه تبلیغ روضه ها و مدایح روضه ها و مدایح ویژه نامه ها ویژه نامه ها
دانلود نرم افزار دانلود نرم افزار سبک زندگی سبک زندگی تاریخ معصومینتاریخ معصومین روش تبليغ روش تبليغ نقشه سایت نقشه سایت ارتباط با ما ارتباط با ما
صفحه اصلي > تحقیقات،مقالات > معارف اسلامی > اخلاق و عرفان 
سید جواد حسینی
مؤمنان با روزه داری و عمل به این رکن از ارکان دین مبین اسلام، بر مدعای خود (مسلمانی) صحّه گذاشته و در مسیر پیروی از دستورات الهی قرار می‌گیرند. حال به این مناسبت نیم‌نگاهی به سیره صحابه و یاران اهل بیت (علیهم السلام) می‌اندازیم و «روزه‌داری» را در سیره این بزرگواران بررسی می‌کنیم.
خشوع در نماز و راه‌های رسیدن به آن -6
برای دستیابیبه هر کار، ‌هدف و مقصودی راهکارهایی وجود دارد که توجّه به آنها زمینه رسیدن به آن هدف را آسان‌تر و سریع‌تر فراهم می‌کند. برای اینکه در نماز خشوع داشته باشیم نیز راهکارهایی وجود دارد که از سخنان معصومان و بزرگان دینی می‌توان آن را استخراج کرد و در دسترس عموم قرار داد.
خشوع در نماز و راه‌های رسیدن به آن -5
توجّه به سیره معصومان(علیهم السلام)در حال نماز به عنوان الگوهای عملی و رفتاری به خوبی می‌تواند ما را در انجام نماز با توجّه و حضور قلب یاری رساند.
خشوع در نماز و راه‌های رسیدن به آن -4
استاد مطهری(ره) که با «سید هاشم حداد» عارف بزرگ و از مبرّزترین شاگردان عرفان مرحوم قاضی طباطبایی(ره)بارها ملاقات داشته است، می‌گوید: «یک بار که به دیدن ایشان رفتم، از من سؤال کردند: نماز را چگونه می‌خوانی؟ گفتم: با توجّه کامل به معانی و کلمات آن، نماز را می‌خوانم. ایشان فرمودند: پس کی نماز می‌خوانی؟ در نماز توجه‌ات فقط به خدا باشد و (تنها) به معانی توجّه مکن!»
خشوع در نماز و راه‌های رسیدن به آن -3
امام خمینی(ره)درباره اهمیت حضور قلب می‌گوید: «یکی از مهمّات آداب قلبیه که شاید کثیری از آداب مقدّمه آن باشد و عبادت را بدون آن روح و روانی نیست،‌ و خود مفتاح قفل کمالات و باب الابواب سعادات است و در احادیث شریفه از کم‌تر چیزی این قدر ذکر شده و به کم‌تر ادبی این قدر اهمیت داده شده، حضور قلب است.
خشوع در نماز و راه‌های رسیدن به آن -2
در قلب مؤمن رغبت (به ثواب و رضوان الهی) و ترس (از عقوبت الهی) جمع نمی‌گردد؛‌ مگر اینکه خداوند بهشت را بر او واجب می‌گرداند. پس هر گاه به نماز ایستادی، با تمام وجودت به خدا رو کن، به راستی که بنده با قلب به خدا متوجه نمی‌گردد؛ مگر اینکه خدای عزیز و جلیل با قلوب تمام مؤمنین به او رو می‌کند و او را با دوستی مؤمنان برای ورود به بهشت تأیید می‌نماید.
خشوع در نماز و راه‌های رسیدن به آن -1
از دام‌های پیش‌پای برخی مسلمانان، عدم خشوع و خضوع در نماز است، به گونه‌ای که کارهای روزمرّه و گرفتاری‌های زندگی ظرف نمازهای برخی را پر کرده و نماز را از حضور قلب تهی نموده است. نگرانی در این مسئله آن‌گاه بیش‌تر می‌شود که می‌بینیم جمع زیادی در این مقام نیستند که باید در نماز خشوع و خضوع داشته باشند و کسانی هم که به مسئله توجّه دارند، به‌خاطر سختی آن موفق به خشوع نشده‌اند و یا خشوع ناقص داشته‌اند.
روش‌هاي تربيتي در اسلام (1)
يكي از روش‌هاي تربيتي در اسلام كه در تعليم و تربيت كودكان، نوجوانان و جوانان، و به خصوص در هدايت و موعظه ديگران مورد استفاده قرار مي‌گيرد، روش پرسش از ديگران و وادار نمودن آنان به پاسخ و توضيح‌ است.
محمدحسن نبوی
از آنجا که مبلّغ مترصد است تا در هر فرصتی به تبلیغ دین پرداخته، بین خلق و خالق پیوند ایجاد کند و این امر را بهترین راه قرب الی الله می‌داند، باید فرصت بسیار ارزشمند اعتکاف را غنیمت شمرده در ترویج آن با تمام توان بکوشد.
رجب المرجب بهار معنویت و معرفت (4)
از سیزدهم تا پانزدهم ماه مبارک رجب آغاز ایام البیض و روزهای مقدس و پرفیض اعتکاف است که اهل عبادت و عاشقان دعا و مناجات همه‌ساله با شوق و اشتیاق انتظار چنین روزهای معنوی، می‌کوشند تا بار دیگر جان‌ودل خود را صفا و شفا بخشند.

2 3 4 5 6 7 8 9 10 صفحه بعدی >>