سه شنبه ٣٠ آبان ١٣٩٦
« الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِ‌سَالَاتِ اللَّـهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّـهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّـهِ حَسِيبًا؛ (پیامبران) پیشین کسانی بودند که تبلیغ رسالتهای الهی می‌کردند و (تنها) از او می ترسیدند، و از هیچ کس جز خدا بیم نداشتند؛ و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش‌دهنده اعمال آنها) است!»
صفحه اصلی صفحه اصلی اخبار و رویدادها اخبار و رویدادها تحقیقات و مقالات تحقیقات و مقالات توشه تبلیغتوشه تبلیغ روضه ها و مدایح روضه ها و مدایح ویژه نامه ها ویژه نامه ها
دانلود نرم افزار دانلود نرم افزار سبک زندگی سبک زندگی تاریخ معصومینتاریخ معصومین روش تبليغ روش تبليغ نقشه سایت نقشه سایت ارتباط با ما ارتباط با ما
صفحه اصلی > تحقیقات،مقالات > فرهنگ و اندیشه > اجتماعی 
ویژگی‌های جوانان و روش‌های تربیت اسلامی در کلام امام رضا(علیه السلام)(2)
در ماهنامه مبلّغان شماره 205، موضوعی با عنوان «ویژگی‌های جوانان و روش‌های تربیت اسلامی از کلام امام رضا(علیه السلام)» ارائه شد و در آن پس از ذکر مقدماتی، به برخی از روش‌های تربیت جوانان اشاره گردید؛ اکنون در ادامه این موضوع، سایر روش‌های تربیت اسلامی جوانان تقدیم می‌گردد.
نقش والدین در دین‌داری فرزندان -۳
اسلام جهت ایجاد دین‌داری در فرزندان و تقویت آن، به دو مرحله «پیش از تولد» و «پس از تولد» فرزند، عنایت و توجه خاصی دارد. ما در این مجال فقط به تبیین آموزه‌‌های دینی در مرحله پس از تولد فرزند می‌‏پردازیم و مطالب مربوط به پیش از تولد را به کتاب‌های مربوطه احاله می‌دهیم.
نقش والدین در دین‌داری فرزندان -۲
بر اساس آنچه درباره مفهوم دین و دین‌داری گفته شد، به هر کسی دین‌دار گفته نمی‌شود؛ بلکه دین‌دار کسی است که از روی اختیار و آگاهانه می‌تواند رفتارهای احساسی و عقلانی خود را کنترل کند.
نقش والدین در دین‌داری فرزندان -۱
«دین‌داری» از ابعاد مهم شخصیت انسان است و در زندگی فردی و اجتماعی او دارای آثار گسترده‌ای می‏‌باشد. به همین دلیل، شناخت زمینه‌ها و عوامل مؤثر بر شکل‌گیری و قوّت یا ضعف دین‌داری، از اهمیت به‌سزایی برخوردار است.
ارتباط اجتماعی؛
از آنجا که دین اسلام دین جامعی است و به تمام نیازهای فردی و جمعی، روحی و روانی، و دنیوی و اخروی انسان توجه دارد، درباره بخشی از زندگی انسان؛ یعنی ارتباط با مردم، نیز برنامه دارد.
روش تربیتی در اسلام (3)
در شماره‌‏های گذشته ماهنامۀ مبلّغان (201 و 204) موضوعی با عنوان «روش‌های تربیتی در اسلام» ارائه شد و در آن به بررسی دو روش از روش‌های تربیتی (پرسش و طرح سؤال و همچنین بشارت و تشویق) پرداخته شد؛ اکنون در ادامۀ این موضوع، روش «اعطای بینش و آگاهی» تقدیم می‏‌گردد.
کرامت انسانی از منظر آموزه‌های دینی -3
کرامت ذاتی یا تکوینی، به معنای شرافت وجودی نشأت گرفته از روح مقدس خداوندی است که باعث صعود انسان تا بالاتر از ملائک می‏‌شود؛ چراکه در مقام انسانیت می‏‌باشد و اگر کسی در اثر گناه از این مقام پایین آید، نه تنها دیگر مصداق انسان نیست؛ بلکه از حیوانات نیز پست‎‏تر محسوب می‏‌شود.
کرامت انسانی از منظر آموزه‌های دینی -2
دنیایی که از حقارت و پستی صلاحیت اطلاق حیات و زندگانی ندارد، حیاتی که در آن تمامی فضایل و کرامات نابود شده باشد، تنها اندک نشانی از حیات در آن دیده می‌شود و در حقیقت زندگانی نیست؛ بلکه مرگ است.
«بی‏‌تفاوتی»در جامعه، آفت سبک زندگی اسلامی -3
آگاهی از ضررهای بی‏‌تفاوتی؛ اطلاع از فواید فردی و اجتماعیِ نوع‏‌دوستی؛ مطالعه زندگی اشخاص خیرخواه و نوع‌‏دوست؛ الگوسازی رفتارهای همدلانه از افراد تأثیرگذار در جامعه؛ انجام کار خوب برای دیگران؛ گره‏‌گشایی از کار گرفتاران؛ تقویت روحیه دینی همدردی در جامعه، استفاده از رسانه در جهت ترویج مسئله همدردی اجتماعی؛ تقبیح عمومی بی‌تفاوتی و... .
«بی‏‌تفاوتی»در جامعه، آفت سبک زندگی اسلامی -2
در نگاهی دقیق، «بي‌‏تفاوتي» در جامعه می‏‌تواند نوعي «بيماري اجتماعي» به شمار ‏آید که نشانگر بی‏‌میلی، بدبینی و به عبارت بهتر، نوعی افسردگی اجتماعی و انزواطلبی است. همانگونه كه در نقطه مقابل آن، هرگونه اعتنا و نوع‌‏دوستي در حيات فردي و اجتماعي، نشانه پويايي و سلامت اجتماعي محسوب می‏‌شود.

2 3 4 5 6 7 8 9 10 صفحه بعدی >>