يکشنبه ٢٥ آذر ١٣٩٧
« الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِ‌سَالَاتِ اللَّـهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّـهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّـهِ حَسِيبًا؛ (پیامبران) پیشین کسانی بودند که تبلیغ رسالتهای الهی می‌کردند و (تنها) از او می ترسیدند، و از هیچ کس جز خدا بیم نداشتند؛ و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش‌دهنده اعمال آنها) است!»
صفحه اصلی صفحه اصلی اخبار و رویدادها اخبار و رویدادها تحقیقات و مقالات تحقیقات و مقالات توشه تبلیغتوشه تبلیغ روضه ها و مدایح روضه ها و مدایح ویژه نامه ها ویژه نامه ها
دانلود نرم افزار دانلود نرم افزار سبک زندگی سبک زندگی تاریخ معصومینتاریخ معصومین روش تبليغ روش تبليغ نقشه سایت نقشه سایت ارتباط با ما ارتباط با ما
صفحه اصلی > تحقیقات،مقالات > معارف اسلامی > احکام 
ماهنامه مبلغان


احکام حسینی -9

احکام عزاداری امام حسین(علیه السلام)

بر پا کردن مجالس عزاداری سیدالشهدا از جمله کارهای مستحب مؤکد و از بهترین اعمال است و ثواب بسیار دارد از این رو باید با دقت کامل انجام شود تا موجبات رضای خداوند و آن امام همام را فراهم سازد.

9. احکام عزاداری امام حسین(علیه السلام)

بر پا کردن مجالس عزاداری سیدالشهدا از جمله کارهای مستحب مؤکد و از بهترین اعمال است و ثواب بسیار دارد از این رو باید با دقت کامل انجام شود تا موجبات رضای خداوند و آن امام همام را فراهم سازد.

الف. آن چه در مراثی، مدیحه وسخنرانیها خوانده می‌شود، مشتمل بر مطالب دروغ و باطل نباشد.

ب.  مراسمات همراه با کار حرام، مثلاً موسیقی لهوی نباشد.

ج. با مطالبی که وهن مذهب یا تنقیص و تحقیر و بدعت نسبت به آن حضرت است، همراه نباشد.

د. موجب اضرار به نفس (ضرر قابل توجه) نباشد.

هـ. سبب ترک واجب نباشد که گاهی سبب ترک نماز یا قضا شدن آن می‌شود.[1]

سؤال:در بعضی از هیأتهای مذهبی، مصیبتهایی خوانده می‌شود که به مقتل معتبری مستند نیست و از هیچ عالم یا مرجعی هم شنیده نشده است و هنگامی که از خواننده مصیبت از منبع آن سؤال می‌شود، پاسخ می‌دهند که اهل‌بیت(علیهم السلام) این گونه به ما فهمانده‌اند و یا ما را راهنمایی کرده‌اند و واقعهکربلا فقط در مقاتل نیست و منبع آن هم فقط به گفته‌های علما نمی‌باشد؛ بلکه گاهی بعضی از امور برای مداح یا خطیب حسینی از راه الهام و مکاشفهمکشوف می‌شود، سؤال من این است که آیا نقل وقایع از این طریق صحیح است یا خیر؟ و در صورتی که صحیح نباشد تکلیف شنوندگان چیست؟

جواب:آیت الله خامنه‌ای: «نقل مطالب به صورت مزبور بدون این که مستند به روایتی باشد و یا در تاریخ ثابت شده باشد، وجه شرعی ندارد؛ مگر آن که نقل آن به عنوان بیان حال باشد و علم به خلاف بودن آن نداشته باشد و تکلیف شنوندگان نهی از منکر است به شرطی که موضوع و شرایط آن نزد آنان ثابت شده باشد.»[2]

حکم خواندن روضه‌های غیرواقعی و غیر معتبر

آیات عظام خامنه‌ای و مکارم شیرازی: «اگر دروغ و موجب هتک و تمسخر باشد، جایز نیست و در صورتی که مضمون مناسبی داشته باشد به عنوان احتمال وجود روایت در فلان کتاب مثلاً، خواندن آن جایز است.»[3]

آیت الله سیستانی: «اگر استناد قطعی نباشد و موجب وهن نباشد اشکال ندارد.»[4]

آیت الله صافی: «اگر دروغ باشد جایز نیست.»[5]

حکم نقل مطالب بدون سند در عزاداری

آیات عظام خامنه‌ای و مکارم شیرازی: «نقل مطالب و وقایع در عزاداریها بدون این که مستند به روایتی باشد و یا در تاریخ ثابت شده باشد، وجه شرعی ندارد مگر آن که نقل آن به عنوان بیان حال به حسب برداشت متکلم بوده و علم به خلاف بودن آن نداشته باشد . اگر استناد قطعی نباشد و موجب وهن نباشد اشکال ندارد.» (آیت الله سیستانی)[6]

آیت الله صافی: «نقل مطالب و وقایع کذب در عزاداری جایز نیست.»[7]

حکم استفاده از آلات موسیقی در عزاداری

آیات عظام خامنه‌ای و مکارم شیرازی: «استفاده از آلات موسیقی مناسب با عزاداری سالار شهیدان نیست و شایسته است مراسم عزاداری به همان صورت متعارفی که از قدیم متداول بوده برگزار شود.»[8]

آیت الله سیستانی: «اگر به نحوی که مناسب مجالس لهو و لعب است نباشد اشکال ندارد.»[9]

آیت الله صافی: «استفاده از آلات موسیقی جایز نیست و مناسب با عزاداری سالار شهیدان نیست و شایسته است مراسم عزاداری به همان صورت متعارفی که از قدیم متداول بوده برگزار شود.»[10]

حکم برهنه شدن در عزاداری

آیت الله خامنه‌ای: «مناسب و شایسته است در عزاداری بدن را برهنه نکنند و طبق شیوهمرسوم و سنتی با لباس انجام گیرد.»[11]

آیت الله سیستانی: «این کار فی نفسه اشکال ندارد، ولی نگاه کردن زنان به اندام برهنهمردان یا به عکس و فیلم مربوط به آن بنابراحتیاط واجب جایز نیست.»[12]

آیت الله صافی: «برهنه شدن و سینه زنی در صورتی که نامحرم نباشد و مستلزم مفسده نباشد، اشکالی ندارد.»[13]

آیت الله مکارم شیرازی: «با توجه به اینکه برهنه شدن در شرایط فعلی موجب وهن است، از آن پرهیز و از لباسهای مخصوص سینه‌زنی استفاده کنند.»[14]

عزاداری و رعایت حال مردم

آیات عظام خامنه‌ای و مکارم شیرازی: «اگرچه اقامه مراسم عزاداری و شعائر دینی در زمان های مناسب از بهترین کارها و جزو مستحبات مؤکد است، ولی واجب است برگزارکنندگان مراسم عزاداری تا حد امکان از اذیت و ایجاد مزاحمت برای مردم بپرهیزند.»[15]

آیت الله سیستانی: «اگر مزاحمت برای دیگران نباشد مانعی ندارد.»[16]

آیت الله صافی: «عزاداران مراقب باشند کسی مورد اذیت و آزار واقع نشود.»[17]

حکم بلند کردن صدای بلندگوهای هیأت عزاداری

آیات عظام خامنه‌ای، سیستانی[18] و مکارم شیرازی: «اگر موجب اذیت و مزاحمت دیگران گردد، جایز نیست.»[19]

آیت الله صافی: «به طور متعارف در زمان مناسب اشکالی ندارد.»[20]

سخنان تفرقه‌انگیز

آیات عظام خامنه‌ای، صافی و مکارمشیرازی: «هرگونه گفتار یا کردار و رفتاری که بر خلاف تقیه باشد (آیت الله صافی) و در زمان حاضر سوژه و بهانه به دست دشمن بدهد و یا موجب اختلاف و تفرقه بین مسلمین شود شرعاً حرام مؤکد است.»[21]

آیت الله سیستانی: «اگر موجب اثاره فتنه باشد جایز نیست.»[22]

مداحی بانوان

آیات عظام خامنه‌ای و صافی: «مداحی زن در جایی که می‌داند نامحرم صدای او را می‌شوند و موجب جلب توجه و تهییج نامحرم و یا مفسدهدیگری گردد، جایز نیست.»[23]

آیت الله سیستانی: «اگر صدای زن به گونه‌ای است که عادتاً موجب تهییج نامحرم شده در صورتی که احراز نماید که نامحرم می شنود، جایز نیست وگرنه اشکال ندارد.»[24]

آیت الله مکارم شیرازی: «مداحی زن در جایی که می داند نامحرم صدای او را می شنود، اشکال دارد.»[25]

هدایای مردمی به عزاداری

1. اگر در نوع مصرف آن به مسئول هیأت یا حسینیه اختیار کامل داده شده باشد، طبق اختیار تام در عزاداری مصرف می‌شود.

2. اگر مورد مصرف مشخص شده باشد (مثل هزینه چای، مداح و...) باید فقط طبق مورد مصرف هزینه شود و اگر اموال باقی می‌ماند و مصرف نمی‌شود در صورتی که اختیار تام در مصرف نداشته باشند:

الف.آیات عظام خامنه‌ای و مکارمشیرازی: «اگر دسترسی به اهدا کننده دارند، باید از صاحبان آنها اجازه و رضایت بگیرند تا در موردی که مد نظر دارند مصرف کنند.»[26]

ب.آیت الله خامنه‌ای: «دسترسی به اهدا کننده ندارد، باید آن را صدقه بدهد، مگر آن که یقین کند در مورد مخصوص راضی به مصرف است که در این صورت باید در همان مسیر صرف شود.»[27]

آیت الله مکارم شیرازی: «در صورتی که دسترسی به صاحبش نیست، می‌تواند آنرا در موارد مشابه مصرف کنند.»[28]

آیت الله سیستانی: «اموال و هدایایی که برای عزاداری سید الشهداء(علیه السلام) جمع می‌شود ظاهر آن است که از صدقاتی محسوب می‌شود که شرط شده در جهت معینی صرف شود و مالک قبلی نسبت به آن حقی ندارد و اگر باقی ماند و صرف نشد، احتیاط آن است که در موردی که اقرب و مشابه به آن جهت است، صرف شود مگر آن که اهداء کننده، گیرندهمال را به منزلهوکیل از جانب خودش بداند.»[29]

اگر در نوع مصرف آن به مسؤول هیأت یا حسینیه اختیار کامل داده شده باشد، می‌توان آن را طبق اختیار تام در عزاداری مصرف نمود.

ب.آیت الله صافی: «در صورتی که دسترسی به اهدا کننده ندارد، باید آن را در همان مورد که می‌داند راضی به مصرف است، صرف نمود.»[30]

 

____________________________________________________

پی‌نوشت‌ها:

[1]. استفتائات امام خمینی، ج3، ص 579؛ ترجمه اجوبه الاستفتائات، ص 222 و 223.

[2]. اجوبه الاستفتائات، خامنه‌ای، ص 323، س 1446.

[3]. احکام فقهی مورد ابتلا در سفرهای زیارتی، ص47.

[4]. همان، ص 48.

[5]. همان.

[6]. همان.

[7]. همان.

[8]. همان، ص 49.

[9]. دفتر معظم له

[10]. احکام فقهی مورد ابتلا در سفرهای زیارتی، ص49.

[11]. همان.

[12]. استفتائات، سؤال 176.

[13]. احکام فقهی مورد ابتلا در سفرهای زیارتی ، ص50.

[14]. همان.

[15]. همان.

[16]. دفتر معظم له.

[17]. احکام فقهی مورد ابتلا در سفرهای زیارتی، ص 51.

[18]. دفتر معظم له.

[19]. احکام فقهی مورد ابتلا در سفرهای زیارتی، ص 51.

[20]. همان، ص 53.

[21]. همان.

[22]. دفتر معظم له.

[23]. احکام فقهی مورد ابتلا در سفرهای زیارتی، ص 53.

[24]. سایت عربی دفتر معظم له.

[25]. استفتائات جدید، ج 3، ص 35، س17.

[26]. احکام فقهی مورد ابتلا در سفرهای زیارتی، ص 54.

[27]. همان.

[28]. همان.

[29]. منهاج الصالحین، ج2، م 1578.

[30]. احکام فقهی مورد ابتلا در سفرهای زیارتی، ص 54.

منبع: ماهنامه اطلاع‌رسانی، پژوهشی، آموزشی مبلغان، شماره 219.





تاریخ ارسال مطلب : يکشنبه ٢٥ شهريور ١٣٩٧ / شماره خبر : ٤٠٢٧٨٩ / تعداد بازدید : 360/ محبوب کن - فیس نما / داغ کن - کلوب دات کام

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج