پنج شنبه ٢٩ شهريور ١٣٩٧
« الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِ‌سَالَاتِ اللَّـهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّـهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّـهِ حَسِيبًا؛ (پیامبران) پیشین کسانی بودند که تبلیغ رسالتهای الهی می‌کردند و (تنها) از او می ترسیدند، و از هیچ کس جز خدا بیم نداشتند؛ و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش‌دهنده اعمال آنها) است!»
صفحه اصلی صفحه اصلی اخبار و رویدادها اخبار و رویدادها تحقیقات و مقالات تحقیقات و مقالات توشه تبلیغتوشه تبلیغ روضه ها و مدایح روضه ها و مدایح ویژه نامه ها ویژه نامه ها
دانلود نرم افزار دانلود نرم افزار سبک زندگی سبک زندگی تاریخ معصومینتاریخ معصومین روش تبليغ روش تبليغ نقشه سایت نقشه سایت ارتباط با ما ارتباط با ما
صفحه اصلی > تحقیقات،مقالات > معارف اسلامی > احکام 
ماهنامه مبلغان


احکام حسینی -3

احکام نام امام حسین(علیه السلام)

امام حسین و ائمه معصوم(علیهم السلام) از جمله مقربان الهی هستند که حتی نام مبارک آنها هم مقدس است و باید احکام نامشان نیز رعایت شود.

3. احکام نام امام حسین(علیه السلام)

امام حسین و ائمه معصوم(علیهم السلام) از جمله مقربان الهی هستند که حتی نام مبارک آنها هم مقدس است و باید احکام نامشان نیز رعایت شود. اکنون احکام نام مقدس امام حسین(علیه السلام) و سائر اسماء متبرکه را بیان می‌کنیم.

لمس نام امام حسین و سائر معصومان(علیهم السلام)

لمس نام نبى مکرم اسلام(صلی الله علیه و آله)، ائمه معصومین(علیهم السلام) و حضرت زهرا(علیها السلام) بدون طهارت و وضو بنابر احتیاط واجب جایز نیست[1].

آیات عظام امام، بهجت، خامنه‏اى، صافى، مکارم شیرازی و نورى: «بنابر احتیاط واجب اسماى آنان را بدون وضو مس نکند.»[2]

آیات عظام تبریزى، سیستانى، فاضل و وحید: «بهتر (احتیاط مستحب) است اسماى آنان را بدون وضو مس نکنند.»[3]

«لمس اسمای متبرکه از روی حائل شفافی مانند شیشه، پلاستیک، لاک بی‌رنگ، بدون طهارت اشکال ندارد زیرا صدق مس اسم را ندارد.»[4]

هر گونه بی‌احترامی نسبت به اسماء جلاله، آیات قرآن، اسامی پیامبر و اهل‌بیت(علیهم السلام) و نام امام حسین(علیه السلام) حرام است[5]مانند:

- از بین بردن و سوزاندن چیزی که آیات قرآن یا نام اهل‌بیت(علیهم السلام) بر آن نوشته  یا حک شده باشد .

- انداختن در جایی که بی‌احترامی به آن باشد، مثل سطل زباله و میان کوچه و خیابان.

- نوشتن آن با چیزی که بی‌احترامی باشد؛ مثل مرکب و جوهر نجس یا خون. همچنین نوشتن آن بر چیزی که بی‌احترامی باشد؛ مثل فرش، زیلو، پوسته شکلات و....

- گذاشتن چیزی روی قرآن یا اسامی اهل‌بیت(علیهم السلام) مثل نشستن روی فرش یا پرده‌ای که آیات  قرآن یا نام ائمه(علیهم السلام) روی آن بافته یا نوشته شده است.[6]

- هنگام استفاده از روزنامه، مجله و نوشته‌جات تفحص نسبت به وجود یا عدم وجود اسماء جلاله و متبرکه لازم نیست؛ ولی در صورت وجود، استفاده یا انداختن آنها در جاهایی که موجب هتک می‌شود، حرام است.[7]

واژه‏هایى مانند «رضوى» و «علوى» وجود دارند که در اصل به امام(علیه السلام) منسوب هستند؛ اما در حال حاضر به عنوان نام خانوادگی افراد یا نام برخى مؤسسات فرهنگى و امثال آن بکار می‌روند؛ مراجع بزرگ در بارهاین گونه واژه‌ها می‌فرمایند: «اگر به قصد اسم مؤسسه یا نام خانوادگی کسی باشد، مس آن بدون طهارت اشکال ندارد.»[8]

یکی از مسائل مورد ابتلاء مردم در خصوص اسماء متبرکه،وجود این نامهای مقدس بر افراد و اشیاء است. اکنون به بعضی از شایع‌ترین آنها در جامعه  اشاره می‌کنیم.

1. در اسم یا فامیل بعضی از افراد کلمهمقدس  «الله» یا «خدا»  بکار رفته است؛ مثل عبدالله، نصرالله، الله وردی، خداکرم، خداداد.

2. روی کارتن یا پاکت بعضی از اشیاء و تنقلات در قالب آدرس آمده «جنب امامزاده عبدالله» .

3. روی بعضی از لباسهای مخصوص عزاداری، پیشانی‌بندها، پرچمها، بنرها و امثال آن عبارت «یا ابا عبدالله» نوشته شده است.

4. روی بعضی از فرشها عبارت «فی سبیل الله» نوشته شده است یا اگر نام واقف آن فرش «عبدالله» بوده نام او بافته شده است.

در این خصوص نظر مراجع عظام تقلید چنین است :

 آیات عظام امام، بهجت، خامنه‏اى، صافى و نورى: «مس اسم «الله» بدون وضو جایز نیست؛ هر چند جزئى از اسم مرکب باشد.[9]»

آیات عظام تبریزى، سیستانى و فاضل: «اشکال ندارد؛ هر چند بهتر است مس نکنند».[10]

آیات عظام مکارم شیرازی و وحید: «بنا بر احتیاط واجب، مس اسم «الله» بدون وضو جایز نیست؛ هر چند جزئى از اسم مرکب باشد».[11]

البته در هر صورت اگر این کار موجب بی احترامی و هتک حرمت باشد به فتوای همه فقها حرام است.

لمس اسامی هم‌نام با پیامبر وائمه معصوم(علیهم السلام)

بعضی افراد  با ائمه معصوم(علیهم السلام)هم‌نام هستند؛ مانند محمد، علی، محمد حسین،علیرضا اما با نوشتن و لمس آن عرفاً مس نام امام(علیه السلام) صورت نمی‌گیرد و ذهن افراد به اسم آن فرد خاص متوجه می‌شود. در این صورتهمهمراجع می‌فرمایند: «لمس آنها بدون طهارت و وضو، اشکال ندارد.»[12]

این حکم در مورد اسماء عام است؛ اما در بارهلمس اسماء خاص پروردگار متعال مثل «الله» نظر مراجع بزرگ چنین است :

آیات عظام امام، بهجت، خامنه‏اى، صافى و نورى: «مس اسماى بارى تعالى، به هر زبان و کیفیتى که نوشته شده باشد، بدون وضو جایز نیست.[13]»

آیات عظام تبریزى، سیستانى، مکارم شیرازی و وحید: «مس اسماى بارى تعالى، به هر زبان و کیفیتى که نوشته شده باشد، بنا بر احتیاط واجب، بدون وضو جایز نیست.[14]»

آیهالله فاضل: «کسى که وضو ندارد، بهتر است اسماى بارى تعالى را،  به هر زبان و کیفیتى که نوشته شده باشد، مس نکند.[15]»

از این رو افراد جنب وخانمها در ایام عادت ماهانه مجاز نیستند جایی از بدن خود را در تماس با اسماء جلاله و متبرکه قرار دهند.

چنانچه اسامى متبرکه مانند نام خدا، آیات قرآن و اسامى معصومین(علیهم السلام) به زبان فارسى ولى با حروف لاتین تایپ؛ و چاپ شود، حکم اسامی متبرک را دارد و نمی‌توان بدون وضو و طهارت به آنها دست زد.[16]

مس عبارت «باسمه ‏تعالى»‏

بعضی از مردم در مکاتبات و نوشته‌های خود به جای عبارت «بسم الله الرحمن الرحیم» از «باسمه تعالى» و یا به جای (الله) از(ا…) استفاده می‌کنند. مراجع معظم تقلید در این باره می‌فرمایند:

امام راحل(ره): «مس اسماى بارى تعالى یا جزئى از آنها، به هر زبان و کیفیتى که نوشته شده باشد، بدون وضو جایز نیست.»[17]

آیات عظام تبریزى، خامنه‏اى، سیستانى، فاضل، مکارم شیرازی و نورى: «اشکال ندارد؛ هر چند بهتر است که مس نکنند.»[18]

آیات عظام بهجت و صافى: «بنا بر احتیاط واجب بدون وضو مس نکنند.»[19]

آیت الله وحید: «مس" ا..." اشکال ندارد؛ ولى مس "بسمه تعالى"بنا بر احتیاط واجب، جایز نیست.»[20]

آرم جمهورى اسلامى‏

در بارهمس کردن نقش «آرم جمهورى اسلامى» ایران که روى جراید، پوسترها، نامه‏ها و بلیتهاى اتوبوس وکلاه و لباس بعضی از افراد…وجود دارد، همه مراجع به جز خامنه‏اى، فاضل و مکارم شیرازی می‌فرمایند: «بنابر احتیاط واجب بدون وضو مس نکنند.[21]»

آیت الله خامنه‌اى: «چنانچه در نظر عرف، اسم جلاله (الله) محسوب و خوانده شود، مسّ آن بدون وضو حرام است.»[22]

آیات عظام مکارم شیرازی و فاضل: «اشکال ندارد؛ ولى بهتر است آن را بدون وضو مسّ نکنند.»[23]

گردنبند، دستبند، انگشتر، تسبیح، مهر نماز، منقش به اسماى جلاله

نظر مراجع معظم تقلید در بارهاستفاده از گردنبند، دستبند، انگشتر منقّش به نام خدا چنین است:

آیات عظام امام، بهجت، خامنه‏اى، صافى و نورى: «استفاده از آن مانع ندارد؛ ولى بدون طهارت، آن را مس نکنند.»[24]

آیات عظام تبریزى، سیستانى، مکارم شیرازی و وحید: «استفاده از آن مانع ندارد؛ ولى بنا بر احتیاط واجب، مس اسم «الله» بدون وضو جایز نیست.[25]»

آیت الله فاضل: «استفاده از آن مانع ندارد؛ ولى بهتر است بدون وضو، آن را مس نکنند.»[26]

تذکر: مسأله استفاده از گردنبند یاد شده، غیر از تماس بدن با آن است. آنچه ممنوع است تنها تماس آن با بدن  است، نه استفاده از آن؛ بنابراین اگر کسى آن را روى لباس خود بیندازد و بدون طهارت هم باشد، اشکال ندارد؛ زیرا تماس با بدن صورت نگرفته است.

حکم خالکوبى اسماء جلاله بر بدن

 یکی مصداقهای  استفاده از اسماء جلاله خالکوبى این اسماء مقدس بر روى بدن و مس آن است. متأسفانه بعضی از افراد به اغراض مختلف، بر بدن و بازوی خود خالکوبی می‌کنند، حتی گاهی جمله‌ایی از قرآن یا نام خدا و یا نام ائمه را روی بدن خود حک می‌کنند. اصل این عمل در صورتی که بی‌احترامی و باعث هتک باشد، حرام است؛ اما آیا لمس عبارتهای مذکور نیز حرام است؟ مراجع بزرگ در این‌باره چنین می‌فرمایند:

«اگر ماده‏اى که با آن خالکوبى شده زیر پوست باشد، مس آن بدون طهارت اشکال ندارد و بعد از حدث و جنابت، لازم نیست فوراً وضو و یا غسل انجام دهند.»[27]

 راهکارهای محو برگه‌هایی که روی آن اسماء جلاله یا آیات  قرآنى نوشته شده‏ است.

همهمراجع بزرگ تقلید یکی از راهکارهای زیر را پیشنهاد می‌فرمایند:

۱. آنها را در مکانى پاک دفن کنید.

۲. در آب جارى (مانند رودخانه) بریزید.

۳. به مراکزى تحویل دهید که از آنها براى ساختن کارتن و مانند آن استفاده مى‌کنند.[28]

گاهی سؤال می‌شود :

آیا مى‌توان عقیقى را که روى آن اسماى متبرکه نوشته شده، به دست یا به گردن انداخت و با آن به دستشویى رفت؟

همهمراجع: «اگر باعث هتک و بى‏ حرمتى نشود، اشکال ندارد ؛ البته لمس آن بدون طهارت جایز نیست.»

____________________________________________________

پی‌نوشت‌ها:

[1]. توضیح المسایل مراجع، دفتر انتشارات اسلامی، قم، 1385ش، ج 1، م 319.

[2]. توضیح المسایل مراجع، ج 1، م 319، استفتاءات، مکارم، ج 3، س 126؛ اجوبۀ الاستفتاءات، خامنه‌ای، س 164.

[3]. توضیح المسایل مراجع، ج1، م 319.

[4]. العروه الوثقی، ج1، غایات الوضو، م12.

[5]. العروه الوثقی، ج1، ص 203، استفتاءات، ج1، ص 47 و 48، اجوبۀ الاستفتاءات، خامنه‌ای، س 164.

[6]. العروه الوثقی، ج 1، غایات الوضو م9، ص 203، استفتاءات امام، ج 1، ص 47 و 48، اجوبه الاستفتائات، ترجمه فارسی، س 164 و با استفاده از مسأله 319 و 320 توضیح المسایل مراجع.

[7]. استفتائات امام، ج 1، س 308 و454 و استفتائات، مکارم، ج 2، س 68 و126، اجوبۀ الاستفتاءات، خامنه‌ای، س 163.

[8]. با استفاده از العروه الوثقی، ج1، غایات الوضوء، م 9و مکارم استفتائات، ج3، س 128 و 129.

[9]. استفتائات، امام، ج 1، وضو، س 82، استفتائات، نوری، ج1، س 53، اجوبۀ الاستفتاءات، خامنه‌ای، س 152، جامع الاحکام، صافی، ج1 س 54.

[10]. جامع المسائل، فاضل، ج1، س 184، صراط النجاه، تبریزی، ج5، س 990.

[11]. استفتاء از دفتر آیات عظام.

[12]. با استفاده از العروه الوثقی، ج 1، غایات الوضوء، م 9.

[13]. توضیح المسایل مراجع، ج 1، م 319، و اجوبه الاستفتائات س 157.

[14].توضیح المسایل مراجع، ج 1، م 319، توضیح المسایل، وحید، م 315.

[15]. توضیح المسائل مراجع ج 1، ذیل مسأله 319.

[16]. العروه الوثقی، ج 1، غایات الوضوء، م 6.

[17]. استفتائات امام خمینی، ج 1، وضو، س 79.

[18]. صراط النجاه، تبریزی، ج 5، س 990، اجوبۀ الاستفتاءات، خامنه‌ای، س 147و 148، استفتائات، نوری، ج 1، س 52، جامع المسایل، فاضل، ج 1، س 184، سایت دفتر آیات عظام سیستانی و مکارم.

[19]. جامع الاحکام، ج1، س 53 و 54، استفتاء دفتر آیت الله بهجت.

[20]. استفتاء از دفتر معظم له.

[21]. صراط النجاه، تبریزی، ج 5، س 987، استفتاءات، امام، ج1، وضو، س 80، جامع المسایل الاحکام، صافی، ج 1، س53 و 54، و دفتر مراجع عظام تقلید.

[22]. اجوبه الاستفتائات، س 157.

[23]. جامع المسایل، فاضل، ج 1 س 184، استفتائات، مکارم، ج2، س 75.

[24]. اجوبۀ الاستفتاءات، خامنه‌ای، س 152، 153، توضیح المسایل مراجع، ج 1، م 319.

[25]. توضیح المسایل مراجع، ج1، م 319، توضیح المسایل، وحید، م 325.

[26]. توضیح المسایل مراجع، ج 1، م 319.

[27]. استفتاء از دفتر مراجع عظام تقلید، استفتائات، تبریزی، س1920.

[28]. استفتائات، مکارم، ج 1، س 76، استفتائات، تبریزی، س1953، اجوبۀ الاستفتاءات، خامنه‌ای، س 165-163-162 و دفتر مراجع عظام .

منبع: ماهنامه اطلاع‌رسانی، پژوهشی، آموزشی مبلغان، شماره 219.





تاریخ ارسال مطلب : چهارشنبه ٢١ شهريور ١٣٩٧ / شماره خبر : ٤٠٢٦٩٢ / تعداد بازدید : 47/ محبوب کن - فیس نما / داغ کن - کلوب دات کام

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج