يکشنبه ٢٨ مرداد ١٣٩٧
« الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِ‌سَالَاتِ اللَّـهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّـهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّـهِ حَسِيبًا؛ (پیامبران) پیشین کسانی بودند که تبلیغ رسالتهای الهی می‌کردند و (تنها) از او می ترسیدند، و از هیچ کس جز خدا بیم نداشتند؛ و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش‌دهنده اعمال آنها) است!»
صفحه اصلی صفحه اصلی اخبار و رویدادها اخبار و رویدادها تحقیقات و مقالات تحقیقات و مقالات توشه تبلیغتوشه تبلیغ روضه ها و مدایح روضه ها و مدایح ویژه نامه ها ویژه نامه ها
دانلود نرم افزار دانلود نرم افزار سبک زندگی سبک زندگی تاریخ معصومینتاریخ معصومین روش تبليغ روش تبليغ نقشه سایت نقشه سایت ارتباط با ما ارتباط با ما
صفحه اصلی > تحقیقات،مقالات > معارف اسلامی > احکام 
ماهنامه مبلغان


نظام اخلاقی اسلام (5)؛ چند درس اخلاق برای ماه مبارک رمضان -28

مکروهات روزه

انجام برخی از کارها برای روزه‌دار مکروه است و ثواب روزه را کم می‌کند که در روایات پیشوایان معصوم(علیهم السلام) به آنها اشاره شده، برخی از آنها در رساله‌های عملیه (توضیح المسائل) مراجع عظام تقلید نیز آمده و مرحوم سید کاظم یزدی(ره) چهارده مورد از آنها را در «عروه الوثقی» آورده است.

درس بیست و هشتم؛ مکروهات روزه

انجام برخی از کارها برای روزه‌دار مکروه است و ثواب روزه را کم می‌کند که در روایات پیشوایان معصوم(علیهم السلام) به آنها اشاره شده، برخی از آنها در رساله‌های عملیه (توضیح المسائل) مراجع عظام تقلید نیز آمده و مرحوم سید کاظم یزدی(ره) چهارده مورد از آنها را در «عروه الوثقی» آورده است.[1] در این درس، فقط آن چهارده مورد را بدون اشاره به دلایل آنها نقل می‌کنیم که عبارتند از:

1. مباشرت با زن خود با لمس، بوسیدن و هرکاری که موجب تحریک شهوت باشد، به شرط اینکه بدون قصد بیرون آمدن منی باشد و عادتش هم این نباشد که با این قبیل کارها منی از او بیرون آید، وگرنه حرام است (به فتوای بعضی از مراجع روزه‌اش هم باطل است، اگرچه منی بیرون نیاید)؛

2. سرمه کشیدن یا دارو ریختن به چشم، در صورتی که بو یا مزه آن به حلق برسد؛

3. حمام رفتن در صورتی که باعث ضعف گردد؛

4. خون گرفتن به وسیله حجامت و غیر آن که موجب ضعف می‌شود، و اگر بداند که خون گرفتن در حال روزه منجر به اغما و بیهوشی او می‌گردد، حرام است؛ بلکه هر کاری که موجب ضعف یا هیجان صفرا می‌شود، مکروه است؛

5. انفیه کشیدن، اگر نداند که به حلق می‌رسد؛ و اگر بداند به حلق می‌رسد، جایز نیست؛

6. بو کردن گیاه‌های معطر (ولی عطر زدن، نه تنها مکروه نیست؛ بلکه مستحب است)؛

7. تر کردن (خیس کردن) لباسی که در بدن است؛

8. نشستن زن در آب؛ بلکه احتیاط در ترک آن است؛

9. استعمال شیاف؛

10. دندان کشیدن و هر کاری که به واسطه آن از دهان خون بیاید؛

11. مسواک کردن با چوب‌تر؛

12. مضمضه بی‌جا، همچنین بی‌جهت چیزی را داخل دهان کردن؛

13. شعر خواندن در غیر مطالب دینی حق و در غیر مراثی یا مدح معصومین(علیهم السلام) بدون اغراق و مبالغه؛

14. جدال، مراء، خودنمایی و سرعت در قسم خوردن (راست) و اذیت به خادم و افراد زیردست.

و هر عملی که در غیر حال روزه حرام یا مکروه است، در حال روزه حرمت یا کراهت آن شدیدتر می‌شود.

این درس را با نقل یک حدیث به پایان می‌بریم: از امام صادق(علیه السلام) روایت شده است: «إِذَا صَامَ أَحَدُکمُ الثَّلَاثَةَ الْأَیامِ مِنَ الشَّهْرِ فَلَا یجَادِلَنَّ أَحَداً وَ لَا یجْهَلْ وَ لَا یسْرِعْ إِلَی الْحَلْفِ وَ الْأَیمَانِ بِاللَّهِ فَإِنْ جَهِلَ عَلَیهِ أَحَدٌ فَلْیتَحَمَّلْ؛[2] زمانی که یکی از شما در ماه سه روز روزه گرفت،[3] با کسی جدال و نزاع نکند، نادانی ننماید، برای قسم به خدا نشتابد، اگر کسی به او نادانی کرد، تحمل کند.»

____________________________________________________

پی‌نوشت‌ها:

[1]. العروة الوثقی، سید محمد کاظم طباطبایی یزدی، اسماعیلیان، قم، چاپ 1370ش، ج 2، ص 34، فصل 5.

[2]. وسائل الشیعه، ج 10، ص 167؛ ابواب آداب الصائم، باب12، ح 1.

[3]. منظور از سه روز، اولین پنجشنبه دهه اول، اولین چهارشنبه دهه دوم، و آخرین پنجشنبه دهه سوم ماه‌های قمری است که روزه در آنها مستحب می‌باشد. البته دستورات فوق اختصاص به سه روز مذکور ندارد، و رعایت آنها در حال روزه در هر زمان مطلوب است.

منبع: ماهنامه اطلاع‌رسانی، پژوهشی، آموزشی مبلغان، شماره 215.





تاریخ ارسال مطلب : سه شنبه ٢٢ خرداد ١٣٩٧ / شماره خبر : ٤٠٠٧٤٩ / تعداد بازدید : 268/ محبوب کن - فیس نما / داغ کن - کلوب دات کام

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج