دوشنبه ٢٠ آذر ١٣٩٦
« الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِ‌سَالَاتِ اللَّـهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّـهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّـهِ حَسِيبًا؛ (پیامبران) پیشین کسانی بودند که تبلیغ رسالتهای الهی می‌کردند و (تنها) از او می ترسیدند، و از هیچ کس جز خدا بیم نداشتند؛ و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش‌دهنده اعمال آنها) است!»
صفحه اصلی صفحه اصلی اخبار و رویدادها اخبار و رویدادها تحقیقات و مقالات تحقیقات و مقالات توشه تبلیغتوشه تبلیغ روضه ها و مدایح روضه ها و مدایح ویژه نامه ها ویژه نامه ها
دانلود نرم افزار دانلود نرم افزار سبک زندگی سبک زندگی تاریخ معصومینتاریخ معصومین روش تبليغ روش تبليغ نقشه سایت نقشه سایت ارتباط با ما ارتباط با ما
صفحه اصلی > تحقیقات،مقالات > معارف اسلامی > احکام 
ماهنامه مبلغان


قرآن در آینه احکام

نکات واجب در مورد قرآن

حفظ حرمت قرآن واجب است، بنابراین گذاشتن قرآن روی کفش و زمین و هر جای نامناسب که هتک قرآن به شمار رود، جایز نیست. و همین طور است قرآن را در اختیار کودکان قرار دادن، چنانچه عرفاً هتک به شمار رود.

سید جعفر ربانی 

مسئلة نهم: نکات واجب در مورد قرآن

در مورد قرآن، این نکات واجب است:

1. اعتقاد به مصونیت قرآن از هرگونه تحریف از واجبات اعتقادی است.

2. یاد دادن و یاد گرفتن قرآن از باب واجب کفایی است، فقها فرموده اند: یجب تعلم القرآن و تعلیمه کفایةً[1].

3. لازم است کسی که می خواهد خط قرآن را لمس نماید (به تفصیلی که ذکر شد) با طهارت باشد.

4. حفظ حرمت قرآن واجب است، بنابراین گذاشتن قرآن روی کفش و زمین و هر جای نامناسب که هتک قرآن به شمار رود، جایز نیست. و همین طور است قرآن را در اختیار کودکان قرار دادن، چنانچه عرفاً هتک به شمار رود.

5. واجب است قرآن به طور صحیح نوشته شده و در اختیار مردم قرار گیرد و نیز مردم مکلف هستند قرآن را به طور صحیح تلاوت کنند، به همان ترتیبی که بر پیامبر(صلّی الله علیه و آله) نازل شده است، بنابراین، در ابتدای قرائت سورة توبه نباید: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ» گفته شود، به خلاف سورة نمل که دارای دو«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ» می باشد. تذکر این نکته لازم است که اگر شخص روزه دار قرآن را اشتباه بخواند، دروغ به خداوند محسوب نمی شود و روزة او باطل نیست.[2]

6. هنگامی که امام جماعت مشغول خواندن حمد و سوره نمازهای جهریه (صبح، مغرب و عشاء) است و صدای او شنیده می شود، حتّی به طور همهمه و نامفهوم، بر مأموم واجب است که سکوت نموده، چیزی نخواند؛[3] اما در نمازهای اخفاتیه (ظهر و عصر) مأموم می تواند مشغول ذکر شود، مگر اینکه صدای امام را بشنود، که در این صورت بنا بر احتیاط باید ساکت بماند.

7. چنانچه قرآن نجس شود، وجوب تطهیر آن فوری است.


پی نوشت:

[1]. مهذّب الاحکام فی بیان الحلال و الحرام، آیت الله سید عبد الاعلی سبزواری (م 1414ق)، نشر دفتر آیت الله سبزواری، ج‏7، ص‏128.

[2]. مجمع المسائل، آیت الله سيد محمدرضا موسوى گلپايگانى (م ‏1414ق)، دار القرآن الكريم،‏ 1409ق، ج‏1، ص‏266.

[3]. صراط النجاة، آیت الله جواد بن على تبريزى (م 1427ق)، بی تا، ج‏5، ص‏298. 

منبع : ماهنامه اطلاع رسانی، پژوهشی، آموزشی مبلغان شماره 167 .





تاریخ ارسال مطلب : دوشنبه ٢٦ بهمن ١٣٩٤ / شماره خبر : ٣٤٠٩٧٢ / تعداد بازدید : 1320/ محبوب کن - فیس نما / داغ کن - کلوب دات کام

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج