چهارشنبه ٢٦ مهر ١٣٩٦
« الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِ‌سَالَاتِ اللَّـهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّـهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّـهِ حَسِيبًا؛ (پیامبران) پیشین کسانی بودند که تبلیغ رسالتهای الهی می‌کردند و (تنها) از او می ترسیدند، و از هیچ کس جز خدا بیم نداشتند؛ و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش‌دهنده اعمال آنها) است!»
صفحه اصلی صفحه اصلی اخبار و رویدادها اخبار و رویدادها تحقیقات و مقالات تحقیقات و مقالات توشه تبلیغتوشه تبلیغ روضه ها و مدایح روضه ها و مدایح ویژه نامه ها ویژه نامه ها
دانلود نرم افزار دانلود نرم افزار سبک زندگی سبک زندگی تاریخ معصومینتاریخ معصومین روش تبليغ روش تبليغ نقشه سایت نقشه سایت ارتباط با ما ارتباط با ما
صفحه اصلی > تحقیقات،مقالات 


نقش تکنولوژی رسانه‌ای در تربیت و راهکارهای بهره‌وری صحیح از رسانه -3

راهکار‌های مدیریت رسانه

برای کاهش معضلات مربوط به فضای مجازی و کارکرد‌های رسانه‌‏ای آن، باید در سطح خانواده‌ها برای استفاده صحیح از ابزارهای نوین ارتباطی، فرهنگ‏سازی شود. به همین منظور، داشتن راهکارهای کاربردی و قابل اجرا در خانواده‌ها بسیار ضروری و مهم است.

راهکار‌های مدیریت رسانه

برای کاهش معضلات مربوط به فضای مجازی و کارکرد‌های رسانه‏ای آن، باید در سطح خانواده‌ها برای استفاده صحیح از ابزارهای نوین ارتباطی، فرهنگ‏سازی شود. به همین منظور، داشتن راهکارهای کاربردی و قابل اجرا در خانواده‌ها بسیار ضروری و مهم است. در همین راستا، به برخی از این راهکارها در قالب اصولی اشاره می‌‏نماییم:[1]

1. اصل مسئولیت‌پذیری

در هنگام استفاده از رسانه و ابزارهای آن باید به مسئولیت‏پذیری والدینو فرزندان توجه داشت و هر کدام در این بخش باید به درستی وظایف خود را به انجام رسانند.

2. اصل آموزش و آگاه‌سازی

بهره‌برداران عرصۀ رسانه اعم از والدین و فرزندان و متولیان رسانه باید آموزش‌های زیرا را در دستور کار خود قرار دهند:

الف) آگاهی‌‌های مورد نیاز والدین: والدین باید نسبت به کارکرد‌ها، آسیب‌ها، فرصت‌ها و تهدید‌های فضای مجازی اطلاعات لازم را جمع آوری کرده و مطالب مفید آن را به فرزندان، دوستان، اقوام و نزدیکان خود منتقل کنند.

ب) آشنایی با آداب، رسوم و فرهنگ اصیل اسلامی- ایرانی؛

ج) آشنایی با روش‌های تربیتی صحیح در اسلام؛

د) آگاهی‌‌های رسانه‌ای: والدین باید در مورد رسانه‌‌های دیجیتال، آگاهی‌های لازم را داشته باشند که در ذیل به آن اشاره می‌شود:

ـ چیستی و کارکرد‌های رسانه‌‌های دیجیتال؛

ـ مالکان و گردانندگان رسانه‌‌های دیجیتال

ـ باید‌ها و نباید‌های رسانه‌‌های دیجیتال (به معنای آشنایی با آسیب‌های رسانه و پالایش محتوای آن و حذف موارد نادرست از مصرف رسانه‌ای خانواده)؛

ـ شبهات مربوط به رسانه و فضای مجازی؛

ـ شناخت فرهنگ‌های معارض با فرهنگ اسلامی - ایرانی و اهداف آن: بهتر است والدین با فرهنگ‌های معارض آشنایی اجمالی داشته باشند تا بتوانند خط سیر آن را در فیلم، پویانمایی، بازی، شبکه‌‌های اجتماعی، موتور‌های جستجو و... پیدا کرده، کاملاً آگاهانه با آن مواجه شوند؛

ـ شناخت متخصصین دلسوز و آگاه رسانه‌‌های نوظهور.

3. اصل مدیریترسانه‌ای

یکی از اصول اساسی استفاده از رسانه، اصل مدیریت رسانه‌ای است به این معنا که متولیان و والدین راهکار‌هایی همچون «الگوسازی»، «جایگزین سازی» و «همراهی» را به هنگام استفادۀ خود و فرزندان به کار گیرند.

مشارکت و همراهی با فرزندان به دو صورت است:

الف) حضور فیزیکی فعال: والدین هنگام استفاده فرزندان از فضای مجازی، خصوصاً بخش رسانه‏ای آن، در کنار فرزندشان حضور داشته باشند؛

ب) مشارکت: والدین نیز همانند فرزندان و همراه آنان از فضای مجازی استفاده کنند.

4. اصل ایمن‌سازی

مهم‌ترین راهکارای ایمن‏سازی فرزندان در برابر آسیب‌های خارج از کنترل والدین عبارتند از:

الف) برقراری پیوند عاطفی فرزندان با نماز و مراکز دینی؛

ب) تقویت حیا؛

ج) تقویت بینش و بصیرت؛

د) کرامت بخشی و شخصیت دهی؛

هـ) عینی ‏سازی عاقبت گناه؛

و) تلقین «این دنیا مجهز به دوربین مداربسته الهی است.»؛

ز) نظارت غیر مستقیم و مستقیم بر دوستان؛

ح) طرح مسئله و دریافت پاسخ از فرزندان.

نتیجه‏گیری

با بررسی‌‌های به عمل آمده در این پژوهش، می‏توانیم نتایج گسترده‏ای را استحصال نماییم؛ نتایجی که به نوعی می‏تواند راهگشا باشد و نگاه ما را نسبت به جایگاه تربیتی تکنولوژی و رسانه‏های مدرن بازتر نماید.

در اینجا بررسی شد که در عصر امروز نمی‌توانیم نقش رسانه‏‌های مدرن را نادیده بگیریم؛ چراکه این‌ها هر لحظه با زندگی ما عجین شده‏اند و گریزی از آن‌ها نیست، بنابراین، باید نوعی مدیریت بهینه در استفاده از این ابزار‌ها را در دستور کار خود قرار دهیم تا در مسیر و روند تربیتی و سبک زندگی ما اثرات سوء کم‏تری از خود بر جای گذارد.

تلویزیون، ماهواره، تلفن‌های همراه، نوت بوک‌ها، تبلت‌ها و... همگی در نوع خود می‌توانند ابزار‌های مفیدی باشند؛ اما اگر بتوانیم از آن‌ها استفاده درست کنیم. همانقدر که این‌ها نقش تربیتی سازنده‏ای دارند، در اثر عدم شناخت دقیق و سوء مدیریت تربیتی، گاهی می‌توانند بسیار مخرب عمل نمایند و به نوعی قدرت تخریبی این ابزار‌ها در آسیب رساندن به بنیان‌های فرهنگی را به قدرت تخریبی بمب اتمی مثال زد؛ زیرا همانقدر که اگر از انرژی اتمی استفاده صحیح صورت بگیرد، برای بشر منشأ برکات است، در مقابل، اگر از آن استفاده بهینه نشود، چقدر ویرانگر خواهد بود! بنابراین، ضرورت دارد مورد توجه اساسی قرارگیرد تا ارکان تربیت آسیبی نبیند و یا حداقل کم‏تر آسیب ببیند.

این است که خانواده‏‌ها باید درصد آگاهی‌های خود را نسبت به شناخت این ابزار‌ها و کارکردشان بیش‏تر کنند تا بتوانند در مواقع لزوم برخوردی مناسب داشته باشند و این کار نیاز به آموزش‌های ویژه دارد که می‌طلبد مسئولان فرهنگی و دینی در این رابطه اقدامات لازم را به عمل آورند؛ چراکه اگر همین امروز به این مهم نپردازیم و به آن توجه نکنیم، فردا دیگر دیر است.

 

____________________________________________________
پی نوشت ها:

2. اصول استفاده از فضای مجازی و رسانه‏ های نوین در خانواده؛ سلسله جلسات آموزش چگونگی فعالیت در فضای مجازی، کانون فضای مجازی انجمن علمی فرهنگی جامعة الزهرا(علیها السلام).

منبع : ماهنامه اطلاع رسانی، پژوهشی، آموزشی مبلغان، شماره 204.





تاریخ ارسال مطلب : چهارشنبه ١ شهريور ١٣٩٦ / شماره خبر : ٣٩٣٤٨١ / تعداد بازدید : 240/ محبوب کن - فیس نما / داغ کن - کلوب دات کام

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج