شنبه ٠١ مهر ١٣٩٦
« الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِ‌سَالَاتِ اللَّـهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّـهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّـهِ حَسِيبًا؛ (پیامبران) پیشین کسانی بودند که تبلیغ رسالتهای الهی می‌کردند و (تنها) از او می ترسیدند، و از هیچ کس جز خدا بیم نداشتند؛ و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش‌دهنده اعمال آنها) است!»
صفحه اصلی صفحه اصلی اخبار و رویدادها اخبار و رویدادها تحقیقات و مقالات تحقیقات و مقالات توشه تبلیغتوشه تبلیغ روضه ها و مدایح روضه ها و مدایح ویژه نامه ها ویژه نامه ها
دانلود نرم افزار دانلود نرم افزار سبک زندگی سبک زندگی تاریخ معصومینتاریخ معصومین روش تبليغ روش تبليغ نقشه سایت نقشه سایت ارتباط با ما ارتباط با ما
صفحه اصلی > برگزیده ها 


پرسش از شما، پاسخ از مقام معظم رهبری(4)

مسئلۀ «نفوذ»

در شماره‌های گذشته (191، 192 و 195) پاسخ برخی از سؤالات مطرح شده پیرامون مشکلات معیشتی، مذاکرات هسته‌ای، نقشه‌های دشمن و... را از زبان مقام معظم رهبری(حفظه الله) ارائه نمودیم؛ اکنون در ادامه این مباحث به مسئله «نفوذ» می‌پردازیم و پاسخ برخی از سؤالات را از زبان مقام معظم رهبری(حفظه الله) ارائه می‌کنیم.

پرسش از شما، پاسخ از مقام معظم رهبری(4)
مسئلۀ «نفوذ»

ستار مال‏میر ـ گروه جهادی «مقاومت»

اشاره

امروزه پیرامون موضوعات گوناگون، سؤالات و شبهاتی برای مردم پیش می‌آید که بایستی برای آنها جوابی صحیح و دقیق ارائه شود تا اذهان عمومی دچار کج‌روی‌ها نشوند. یکی از بهترین وجوه پاسخ‌دهی، پاسخ از لسان بزرگان دین، علما و مراجع دینی است که علاوه بر اتقان و صحّت، در پذیرش آن از سوی مخاطب، تأثیر به سزایی دارد.
در شماره‌های گذشته (191، 192 و 195) پاسخ برخی از سؤالات مطرح شده پیرامون مشکلات معیشتی، مذاکرات هسته‌ای، نقشه‌های دشمن و... را از زبان مقام معظم رهبری(حفظه الله) ارائه نمودیم؛ اکنون در ادامه این مباحث به مسئله «نفوذ» می‌پردازیم و پاسخ برخی از سؤالات را از زبان مقام معظم رهبری(حفظه الله) ارائه می‌کنیم.[1]

سؤال: برای صحبت در مورد نفوذ ابتدا باید حد و مرز دشمنیِ دشمن تبیین شود. در بین کارشناسان و فعالان سیاسی داخل کشور، گروهی دشمنی‌ها را پایان‌یافته قلمداد می‌کنند و معتقد به مفهوم استکبار و استکبارستیزی نیستند. نظر حضرتعالی در این باب چیست؟
«استکبار یعنی چه؟ استکبار یک تعبیر قرآنی است؛ در قرآن کلمه استکبار به کار رفته است؛ آدم مستکبر، دولت مستکبر، گروه مستکبر؛ یعنی آن کسانی و آن دولتی که قصد دخالت در امور انسان‌ها و ملّت‌های دیگر را دارد؛ در همه کارهای آنها مداخله می‌کند برای حفظ منافع خود. خود را آزاد می‌داند. حقّ تحمیل بر ملّت‌ها را برای خود قائل است. حقّ دخالت در امور کشورها را برای خود قائل است. پاسخگو هم به هیچ‌کس نیست. این معنای مستکبر است. نقطه مقابل این جبهه ظالم و ستمگر، گروهی هستند که با استکبار مبارزه می‌کنند. مبارزه با استکبار یعنی چه؟ یعنی در درجه اوّل زیر بار این زورگویی نرفتن. معنای استکبارستیزی یک چیز پیچ و خم‌دارِ پیچیده‌ای نیست. استکبارستیزی؛ یعنی یک ملّتی زیر بار مداخله‌جویی و تحمیل قدرت استکبارگر یا انسان مستکبر یا دولت مستکبر نرود. این معنای استکبارستیزی است.»[2]

«حالا بعضی‌ها روی کلمه دشمن حسّاسیّت دارند، به ما اعتراض می‌کنند که چرا مدام می‌گویید: دشمن، دشمن، در حالی که شما قرآن [را] ملاحظه کنید، می‌بینید اول تا آخرِ قرآن چقدر تکرار شده عنوان «شیطان»، عنوان «ابلیس». مکرّر گفته شده، مکرّر تکرار شده. از دشمن که نباید غفلت کرد. دشمن دانستنِ دشمن که عیب نیست.»[3]

«دشمن را نباید فراموش کرد. از دشمنیِ دشمن نباید غافل شد. امیرالمؤمنین(علیه السلام) در نهج‌البلاغه فرمود: «وَ مَن نَامَ لَم یَنَم عَنهُ»؛ اگر شما در جبهه نبرد خوابتان برد، معنایش این نیست که سرباز خط مقابل هم خوابش برده؛ نه. او بیدار است، منتظر است شما خوابتان ببرد تا بر سر شما بتازد. در میدان نبرد، کارزار همیشه نظامی نیست. گاهی سیاسی است، گاهی هم فرهنگی است. دشمن سعی می‌کند رخنه ایجاد کند. چشم‌ها را باید باز نگهداریم. نقطه رخنه را ببینیم و مراقب باشیم این رخنه توسعه پیدا نکند. باید جلوی رخنه‌های فرهنگی و سیاسی را بگیریم.»[4]

سؤال: در سال‌های اخیر شاهدیم که سردمداران کشورهایی نظیر آمریکا، با نوعی تغییر ادبیات درباره کشورمان صحبت می‌کنند و این طور وانمود می‌کنند که درصدد براندازی نیستند و شاید همین طرز بیان باعث شده مبنای محاسباتی عده‌ای تغییر کند، تحلیل حضرتعالی از این تغییر رویکرد چیست؟
«همه این را امروز فهمیده‌اند و دانسته‌اند که مواجهه استکبار با نظام جمهوری اسلامی، دیگر از نوع مواجهه دهه اول انقلاب نیست. در آن مواجهه، زورآزمایی کردند؛ شکست خوردند. مواجهه سختی بود؛ ایجاد جنگ بود، کودتا بود. در اول انقلاب کودتا راه انداختند، شکست خوردند. شورش‌های قومی راه انداختند، سرکوب شدند و شکست خوردند. جنگ تحمیلی را به راه انداختند که هشت سال به طول انجامید، شکست خوردند، پس دنبال این راه‌ها نخواهند رفت؛ یعنی احتمالش ضعیف است. البته باید همیشه هشیاری نسبت به همه جوانب باشد؛ اما این، اولویت استکبار در مواجهه با نظام اسلامی نیست.»[5]

«امروز سیاست استکباری، استعمار فرانو است؛ یعنی از استعمار نوینی که در ده‌ها سالِ قرن گذشته وجود داشت، یک قدم بالاتر. استعمار فرانو یعنی چه؟ یعنی دستگاه استکباری کاری کند که عناصری از ملتی که این مستکبر می‌خواهد آن را قبضه و تصرف کند، بدون اینکه بدانند، به او کمک کنند. دشمن، ایمان شما را سدّ مستحکمِ خود می‌بیند و دلش می‌خواهد این سدّ برداشته شود. حالا عناصری از میان خود ما بیایند و بنا کنند این دیوار را تراشیدن یا سوراخ کردن. اینها گرچه خودی هستند؛ اما دارند برای دشمن کار می‌کنند. دشمن هم روی اینها سرمایه‌گذاری می‌کند. دیدید که آمریکایی‌ها حتّی در کنگره‌شان تصویب کردند که به عناصری در داخل کشور ما پول بدهند تا برای آنها کار کنند. این‌طور علنی و صریح! این استعمارِ فرانو است. این، مثل این است که دونده‌ای نتواند بر رقیبش فائق بیاید، کاری کند که رقیب، خودزنی کند. مثلاً وادارش کند معتاد شود. وقتی طرف معتاد شد، دیگر حال دویدن ندارد؛ به خودی خود به نفع رقیبش کار کرده است. بنابراین، وقتی حال دویدن نداشت، رقیبش برنده می‌شود. در استعمارِ فرانو این کار را می‌کنند.»[6]

«همه هم بدانند که هدف دشمنان ما با ریخت‌های مختلف و قیافه گیری‌های مختلفی که از خودشان نشان می‌دهند - گاهی اخم می‌کنند، گاهی لبخند می‌زنند، گاهی اوقات وعده می‌دهند، گاهی تهدید می‌کنند - تسلّط بر کشور است. دشمن می‌خواهد برگردد به دوران سلطه بی‌قید و شرط خود بر این کشور؛ چون اسلام با این برگشت به شدّت مخالف است و نیروی مقاوم در مقابل این توطئه دشمن، اسلام است. با اسلام مخالفند. مخالفت دشمن با اسلام به خاطر این است که می‌دانند معارف اسلامی، احکام اسلامی، در مقابل آنها سدّ مستحکمی درست کرده است. با ملّت ما مخالفند؛ چون ملّت در مقابل آنها مثل کوهی ایستاده است. با هر کسی در میان ملّت که در مقابل دشمن ایستادگی بیش‌تری داشته باشد، بیش‌تر مخالفند. با عناصر مؤمن بیش‌تر مخالفند. با سازمان‌ها و نهادهای انقلابی بیش‌تر مخالفند. با عناصر حزب‌اللّهی بیش‌تر مخالفند؛ چون می‌دانند اینها سدّهای محکم و مستحکم در مقابل نفوذ دشمنان هستند. دشمن دنبال سلطه‌گری است و همه تلاش دشمن برای این است که جلوی حرکت اسلامی نظام جمهوری اسلامی را که مایه پیشرفت و ترقّی و اوج این ملّت است، بگیرد.»[7]

سؤال: به نظر می‌رسد یکی از حربه‌های دشمنان برای تحت فشار قرار دادن ایران، نفوذ در کشورهای همسو با ایران در منطقه است. این مسئله را چگونه ارزیابی می‌فرمایید؟
«در منطقه هم آنها می‌خواهند نفوذ ایجاد کنند؛ حضور برای خودشان دست و پا کنند و اهداف خودشان را در منطقه دنبال کنند. ما به حول و قوّه الهی تا آنجایی که بتوانیم، نخواهیم گذاشت این اتّفاق بیفتد. سیاست‌های ما در منطقه، نقطه مقابل سیاست‌های آمریکاست. ما تمامیّت ارضی کشورهای منطقه برایمان بسیار مهم [است]؛ تمامیّت ارضی عراق و تمامیّت ارضی سوریه، برای ما کاملاً مهم [است]. آنها دنبال تجزیه‌اند. بنده از قبل گفتم که آمریکایی‌ها دنبال تجزیه عراقند. بعضی‌ها تعجّب کردند. اخیراً خود آمریکایی‌ها تصریح کردند که دنبال تجزیه عراقند. می‌خواهند عراق را تجزیه کنند. اگر بتوانند، می‌خواهند سوریه را تجزیه کنند. می‌خواهند کشورهای کوچک کوچک و تحت‌فرمان به وجود بیاورند. به حول قوّه الهی این اتّفاق نخواهد افتاد. ما از مقاومت در منطقه دفاع می‌کنیم؛ از مقاومت فلسطین - که یکی از برجسته‌ترین فصول تاریخ امّت اسلامی، در طول این سال‌ها مقاومت فلسطین است - دفاع می‌کنیم. هر کسی با اسرائیل مبارزه کند و رژیم صهیونیستی را بکوبد و مقاومت را تأیید کند، ما از او حمایت می‌کنیم. انواع حمایت‌هایی که برای ما ممکن باشد؛ همه‌جور حمایتی که برای ما ممکن است، از هر کسی که با رژیم صهیونیستی مقابله کند، خواهیم کرد. از مقاومت حمایت می‌کنیم. از تمامیّت ارضی کشورها حمایت می‌کنیم. از همه کسانی که در مقابله با سیاست‌های تفرقه‌افکنانه آمریکا ایستادگی می‌کنند، حمایت می‌کنیم. با همه کسانی که این تفرقه‌افکنی را به وجود می‌آورند، طرفیم و مقابلیم.»[8]

سؤال: با تمام این تفاسیر، باز هم به نظر می‌رسد عده‌ای در داخل به بهانه برداشتن سایه جنگ از سر کشور و تقویت ثبات و امنیت در منطقه، به دنبال کاهش تنش‌ها با آمریکا و ایجاد تعامل با آنها هستند. آیا این فرضیه می‌تواند راهگشای مسائل منطقه‌ای و در راستای منافع ملی ما باشد؟
«نقاط ضعف دشمن را - نقاط ضعف معرفتی و عملی دشمن را - باید شناسایی کرد و اینها را به رخ انسان‌هایی که احتیاج دارند این مطلب به رخ آنها کشیده بشود، کشاند. دشمنان انقلاب اسلامی همان کسانی هستند که ده پانزده سال قبل وارد منطقه شدند. شعارشان ایجاد امنیّت بود. امروز شما نگاه کنید کجای این منطقه امنیّت دارد؟ ناامنی سراسر این منطقه را گرفته؛ غرب آسیا و شمال آفریقا. وقتی به افغانستان حمله کردند، شعارشان مبارزه با تروریسم بود[؛ امّا] امروز تروریسم همه منطقه را فرا گرفته. آن هم چه تروریسمی! تروریسم وحشی و خشن؛ تروریسمی که آدم‌هایش انسان‌ها را - دشمنان خودشان را - زنده‌زنده در آتش جلوی چشم همه می‌سوزانند. از امکانات گوناگون فنّی هم استفاده می‌کنند برای اینکه این منظره را درست به چشم و باور همه مردم دنیا منتقل کنند و منعکس کنند. تروریسم این‌جوری! عناصر تکفیری امروز این‌جور هستند؛ بچّه را در مقابل مادرش می‌کُشند، پدر و مادر را در مقابل فرزندانشان سر می‌بُرند. اینها آمده بودند تروریسم را در منطقه با این شعار و با این ادّعا –نمی‌گویم خواست واقعی‌شان این بود؛ شعارشان این بود - از منطقه برچینند [؛ امّا] امروز کجای منطقه تروریسم نیست؟ آمده بودند به ادّعای خودشان دموکراسی ایجاد کنند؛ امروز مرتجع‌ترین و مستبدترین و دیکتاتورترین رژیم‌های این منطقه به کمک آمریکا و متّحدین آمریکا دارند سرِ پای خودشان می‌ایستند و به جنایات خودشان ادامه می‌دهند. واقعاً یکی از مشکلات اساسی آمریکا این است. این مشکل به پَر و پای سیاستمداران آمریکا هم پیچیده؛ حسابی درگیرند. از رژیم‌هایی حمایت می‌کنند که در طول سال‌های متمادی شعار ضدّ دیکتاتوری و شعار حقوق بشری آنها با وجود این رژیم‌ها نقض می‌شود. این الان در بین روشنفکران و نخبگان سیاسی و فکری آمریکا حسابی مسئله ایجاد کرده؛ نمی‌توانند جواب بدهند. این دشمن یک چنین موجودی است. دشمنی که در مقابل ما است. آن مسئله حقوق بشرش. آن مسئله دموکراسی‌اش. آن مسئله تروریسمش. آن مسئله ایجاد امنیّتش. آن مسئله صلح. می‌گفتند ما می‌جنگیم برای صلح؛ کو صلح؟ همه منطقه را آلوده به جنگ کردند. کجای این منطقه الان جنگ نیست؟ دشمن این است. آنکه انقلاب در مقابل او ایستاده، آنکه شما در مقابلش سینه سپر کرده‌اید، این است؛ یک چنین موجودی با این همه تناقض، با این همه نقطه ضعف، با این همه خلل معرفتی و عملی. این است آن دشمن.»[9]

«بعضی‌ها اصرار دارند این شیطان بزرگ را با این خصوصیّات - که از ابلیس بدتر است - بزک کنند و به شکل فرشته وانمود کنند.[10] [؛ لکن مراقب باشید] یکی از چیزهایی که قطعاً منافی با پیشرفت است، اختلاف و تفرقه است؛ تفرقه میان آحاد ملت. تفرقه میان مسئولین. تفرقه میان بخش‌های گوناگون نظام. تفرقه میان نظام و مردم. این انسجام و یکپارچگی‌ای که انقلاب به ما داد، باید مثل یک ناموس مقدسی حفظ شود؛ از آن پاسداری شود.»[11]

«آنها هی دنبال این‌اند که یک کاری پیدا کنند. یکی از کارهای مهم آنها این است که با روش‌های موذیانه و موریانه‌وار، بین ما اختلاف بیندازند. این جزو کارهای رایج اینهاست. این کار را از قدیم انجام می‌دادند. البته متبحر و کارشناس کامل این کار، انگلیسی‌های خبیث‌اند. آنها در زمینه ایجاد اختلاف، از همه کارشناس‌ترند. آمریکایی‌ها پیش آنها شاگردی می‌کنند؛ از آنها یاد می‌گیرند! ایجاد اختلاف از راه‌های نفوذ، مثل موش‌های دزد، مثل موریانه، وارد شدن و نفوذ کردن، اینها جزو کارهای متعارف آنهاست. ما باید حواسمان جمع باشد. باید اختلافات به حداقل برسد.»[12]

سؤال: برخی عقیده دارند که هرگونه مذاکره با آمریکا فرجام نامطلوبی برای ما خواهد داشت و طبق فرمایش حضرتعالی که در یکی از دیدارها فرمودید که به مذاکره با آمریکا خوش‌بین نیستید، معتقدند این مذاکرات و نتایج تبعی آن منجر به نفوذ در داخل خواهد شد؛ اما جریاناتی نیز بر این باورند که منافع مذاکره و تعامل با کشورهای جهان برای ما بیش از زیان‌های احتمالی آن خواهد بود. حضرتعالی این مسئله را چگونه ارزیابی می‌فرمایید؟
«ما با مذاکره با همان معنای امروزی مخالفتی نداریم. ما الان با همه دنیا داریم مذاکره می‌کنیم. ما با دولت‌های اروپایی مذاکره می‌کنیم، با دولت‌های آمریکای لاتین [مذاکره می‌کنیم]؛ همه اینها مذاکره است. ما با مذاکره مسئله‌ای نداریم. معنای اینکه می‌گوییم با آمریکا مذاکره نمی‌کنیم، این نیست که با اصل مذاکره مخالفیم؛ نه، با مذاکره با آمریکا مخالفیم. این یک علّتی دارد. این را انسان هوشمند باید بفهمد که چرا؟ و الا با دیگران هم که مذاکره می‌کنیم، آن‌چنان دوستان یقه‌چاک ما که نیستند. بعضی از آنها دشمن‌اند، بعضی بی‌تفاوت‌اند، با آنها مذاکره می‌کنیم، مشکلی هم نداریم؛ اما مذاکره آمریکا با جمهوری اسلامی ایران؛ یعنی نفوذ. تعریفی که آنها برای مذاکره کردند، این است و آنها می‌خواهند راه را برای تحمیل باز کنند. امروز غول عظیم تبلیغاتی دنیا در مشت آمریکاست. امروز جریان صهیونیستیِ به شدّت دشمن بشریّت و دشمن فضیلت، با آمریکا، هر دو در یک لباس‌اند. دستشان از یک آستین می‌آید بیرون و با هم هستند. مذاکره با اینها؛ یعنی راه را باز کردن برای اینکه بتوانند هم در زمینه اقتصادی، هم در زمینه فرهنگی، هم در زمینه‌های سیاسی و امنیّتیِ کشور نفوذ کنند.»[13]

«دنبال چیزی به نام مذاکره با ایران‌اند [؛ اما] مذاکره بهانه است؛ مذاکره وسیله برای نفوذ است. مذاکره وسیله برای تحمیل خواسته است. ما فقط در قضیّه هسته‌ای به دلایل مشخّصی که مکرّر هم این دلایل را ذکر کرده‌ایم، موافقت کردیم بروند مذاکره کنند؛ خب مذاکره کردند. بحمدالله مذاکره‌کنندگان ما هم در این عرصه خوب ظاهر شدند؛ اما در عرصه‌های دیگر ما اجازه مذاکره ندادیم و با آمریکا مذاکره نمی‌کنیم. با همه دنیا ما مذاکره می‌کنیم [؛اما] با آمریکا نمی‌کنیم. ما اهل مذاکره‌ایم، اهل تفاهمیم، هم مذاکرات در سطح دولت‌ها، هم مذاکرات در سطح اقوام، هم مذاکرات در سطح ادیان. ما اهل مذاکره‌ایم و با همه مذاکره می‌کنیم، جز با آمریکا و البتّه رژیم صهیونیستی به جای خود محفوظ که اصل وجود رژیم صهیونیستی، وجود نامشروع و دولت جعلی است.»[14]

«در همین مذاکرات مربوط به مسائل انرژی هسته‌ای، هرجا فرصت پیدا کردند و میدان به آنها داده شد، که البتّه طرف‌های ایرانی بحمدالله حواسشان جمع بود؛ اما یک جاهایی بالاخره آنها فرصت‌هایی پیدا کردند، یک نفوذی کردند، یک حرکت مضرِّ برای منافع ملّی انجام دادند. آنچه ممنوع است، این است. مذاکره با آمریکا ممنوع است، به‌خاطر ضررهای بی‌شماری که دارد و منفعتی که اصلاً ندارد. این فرق می‌کند با مذاکره با فلان دولتی که نه چنین امکاناتی دارد، نه چنان انگیزه‌ای دارد. اینها با همدیگر متفاوت است [؛اما برخی] این را نمی‌فهمند.»[15]

سؤال: به طور کلی گستره جنگ نرم دشمن را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
«ما مواجهیم با یک حمله همه‌جانبه فرهنگی و اعتقادی و سیاسیِ اعلام نشده؛ یعنی شما حالا که من دارم می‌گویم، قاعدتاً از من قبول می‌کنید؛ لکن اطّلاع ندارید از آنچه دارد اتّفاق می‌افتد. بنده اطّلاع دارم از آنچه دارد اتّفاق می‌افتد. من دارم می‌بینم چه دارد اتّفاق می‌افتد. لشکر فرهنگی دشمن و لشکر سیاسی دشمن با همه ابزارهایی که برایشان ممکن بوده، حمله کرده‌اند به ما برای سست کردن اعتقادات دینی ما، سست کردن اعتقادات سیاسی ما، تقویت نارضایی‌ها در داخل کشور، جذب جوان‌ها، به خصوص جوان‌های فعّال و اثرگذار در سطوح مختلف برای مقاصد خودشان. دارند کار می‌کنند. خب، در مقابل اینها کارهایی دارد انجام می‌گیرد؛ بچّه‌های حزب‌اللّهی، مردمان مؤمن، مسئولان باتعهّد، کارهای خوبی دارند انجام می‌دهند؛ لکن بیش از اینها باید در کشور کار بشود.»[16]

«امروز نفوذ دشمن یکی از تهدیدهای بزرگ است برای این کشور؛ دنبال نفوذند. نفوذ؛ یعنی چه؟ نفوذ اقتصادی ممکن است، که البتّه کم‌اهمّیّت‌ترین آن، نفوذ اقتصادی است؛ و ممکن است که جزو کم‌اهمّیّت‌ترین [هم] نفوذ امنیّتی باشد، نفوذ امنیّتی چیز کوچکی نیست؛ اما در مقابل نفوذ فکری و فرهنگی و سیاسی، کم‌اهمّیّت است. نفوذ امنیّتی عوامل خودش را دارد، مسئولین گوناگون - از جمله خود سپاه - جلوی نفوذ امنیّتی دشمن را با کمال قدرت ان‌شاءالله می‌گیرند. در زمینه‌های اقتصادی، چشم‌های بینای مسئولین اقتصادی بایستی باز باشد و مواظب باشند که [دشمنان] نفوذ اقتصادی پیدا نکنند؛ چون نفوذ دشمن پایه اقتصادِ محکم را متزلزل می‌کند. آنجاهایی که نفوذ اقتصادی کردند، آنجاهایی که توانستند خودشان را بر اقتصاد کشورها و ملّت‌ها مثل یک بختکی سوار بکنند، پدر آن کشورها درآمد. اینجا ده پانزده سال قبل از این، رئیس یکی از همین کشورهایی که جزو کشورهای پیشرفته منطقه ما بود، در سفری که به تهران داشت و پیش ما آمد، به من گفت: آقا! ما به خاطر نفوذ اقتصادی در ظرف یک شب تبدیل شدیم به فقیر، به گدا. راست می‌گفت. فلان سرمایه‌دار، به خاطر فلان خصوصیّت اراده می‌کند این کشور را به زانو دربیاورد؛ سرمایه خودش را می‌کشد بیرون، یا تصرّفاتی می‌کند که اقتصاد آن کشور به زانو دربیاید. این هم البتّه خیلی مهم است؛ اما در قبال اقتصاد فرهنگی، اقتصاد سیاسی، نفوذ سیاسی و نفوذ فرهنگی اهمیتش کم‌تر است و از همه مهم‌تر، نفوذ سیاسی و نفوذ فرهنگی است... نفوذ سیاسی هم این است که در مراکز تصمیم‌گیری و اگر نشد، تصمیم‌سازی، نفوذ بکنند. وقتی دستگاه‌های سیاسی و دستگاه‌های مدیریّتی یک کشور تحت تأثیر دشمنان مستکبر قرار گرفت، آن وقت همه تصمیم‌گیری‌ها در این کشور بر طبقِ خواست و میل و اراده مستکبرین انجام خواهد گرفت؛ یعنی مجبور می‌شوند. وقتی یک کشوری تحت نفوذ سیاسی قرار گرفت، حرکت آن کشور، جهت‌گیری آن کشور در دستگاه‌های مدیریّتی بر طبق اراده آنهاست. آنها هم همین را می‌خواهند. آنها دوست نمی‌دارند که یک نفر از خودشان را بر یک کشوری مسلّط بکنند؛ مثل آن چیزی که در اواخر قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰ در هند این کار را کردند؛ از خودشان آنجا مأمور داشتند؛ یک نفر از انگلیس رئیس هند بود.
امروز این امکان‌پذیر نیست. برای آنها بهتر این است که از خود آن ملّت کسانی در رأس آن کشور باشند که مثل آنها فکر کنند، مثل آنها اراده کنند، مثل آنها و بر طبق مصالح آنها تصمیم بگیرند. این نفوذ سیاسی است. [هدف این است که] در مراکز تصمیم‌گیری نفوذ کنند، اگر نتوانستند، در مراکز تصمیم‌سازی [نفوذ کنند]؛ زیرا جاهایی هست که تصمیم‌سازی می‌کند. اینها کارهایی است که دشمن انجام می‌دهد.»[17]

«تمرکز دشمنان بر روی فرهنگ بیش‌تر از همه جاست؛ چرا؟ به خاطر همین تأثیر زیادی که فرهنگ دارد. هدف و آماج تحرّک دشمنان در زمینه فرهنگ، عبارت است از رخنه در ایمان مردم و باورهای مردم. مسئولان فرهنگی باید مراقب رخنه فرهنگی باشند. رخنه‌های فرهنگی بسیار خطرناک است. باید حسّاس باشند. باید هشیار باشند. نمی‌خواهیم بگوییم همه آسیب‌های فرهنگی کار بیگانگان است؛ نه. خود ما هم مقصّریم؛ مسئولان مختلف، مسئولان فرهنگی، مسئولان غیر فرهنگی، کم‌کاری‌ها، غلط‌کاری‌ها، اینها تأثیر داشته. ما همه را به گردن دشمن نمی‌اندازیم؛ اما حضور دشمن را هم در زمینه مسائل فرهنگی نمی‌توانیم فراموش کنیم. امروز، و از روزهای اول انقلاب، دستگاه‌های تبلیغات، همه توشه و توان خود را گذاشته‌اند برای اینکه مردم را نسبت به پایه‌های این انقلاب بی‌اعتقاد کنند. این کارِ فرهنگی است؟ ایمان مردم را مورد تهاجم قرار دادند، باورهای قلبی مردم را مورد تهاجم قرار می‌دهند؛ این را نمی‌شود انسان ندیده بگیرد.»[18]

سؤال: برخی در داخل معتقدند برای حفظ استقلال و جلوگیری از نفوذ در زمینه‌های مختلف، باید روابط با بیگانگان را به حداقل میزان ممکن کاهش داد. به نظر حضرتعالی آیا برای در امان ماندن از توطئه نفوذ و حفظ استقلال باید از سایر کشورها روی‌گردان شد؟
«استقلال به معنای قهر کردن با کشورها نیست؛ به معنای ایجاد کردن سدّی در مقابل نفوذ کشورهاست که نتوانند منافع آن کشور را، منافع [آن] ملّت را تحت‌الشّعاع منافع خودشان قرار بدهند؛ این معنی استقلال است و این مهم‌ترین هدف برای یک کشور است.»[19]

«آن چیزی هم که می‌تواند استقلال را تأمین بکند، برای انقلاب اسلامی ما، تکیه صریح و شفّاف بر مبانی انقلاب است؛ اصول انقلاب، مبانی انقلاب، ارزش‌های انقلاب، به شکل صریح و شفّاف مورد تکیه باید قرار بگیرد. همچنان که امام بزرگوار این‌جور بود؛ امام از اول شروع نهضت، همه حرف خود را صریح، بدون ابهام بیان کرد. از اول. امام رژیم طاغوتیِ موروثیِ استبدادیِ سلطنتی را نفی کرد، ملاحظه[کاری] نکرد. از اول معلوم بود که امام دنبال یک نظام و یک تشکیلات مردمی است. سلطنت موروثی، مردود؛ نظام استبدادی، مردود؛ نظام فردی و متّکی به اراده فرد، مردود. اینها را امام صریح بیان کرد؛ پرده‌پوشی نکرد. امام به صراحت بیان کرد که نظام اسلامی - نظامی بر مبنای اندیشه اسلام و ارزش‌های اسلامی - باید سرِ کار بیاید؛ پرده‌پوشی نکرد. امام در قضیّه مقابله با شبکه صهیونیستیِ خطرناکی که بر دنیا می‌خواهد حکومت بکند، هیچ ملاحظه‌ای نکردند. حرفی را پوشیده نگذاشتند. صراحتاً در مقابل صهیونیسم موضع گرفت[ند]. امام در مقابل رژیم صهیونیستی که یک رژیم جعلی و غاصب است، که بر منطقه فلسطینِ مظلوم حکومت می‌کند، صریحاً موضع گرفت؛ هیچ ملاحظه و پرده‌پوشی نکرد. ببینید! اینها اصول و پایه‌هاست. امام در اینکه ما با نظام سلطه مخالفیم، هیچ پرده‌پوشی نکرد. نظام سلطه؛ یعنی آن نظام بین‌المللی‌ای که متّکی است به تقسیم دنیا به سلطه‌گر و سلطه‌پذیر؛ امام قاطعاً این را رد کرد. آن نظام سلطه هم در شکل کامل خود تجسّم و تجسّد پیدا می‌کند در رژیم و دولت کنونی ایالات متّحده آمریکا؛ لذا امام صریحاً در مقابل آمریکا موضع گرفت.
موضع‌گیری ما در مقابل آمریکا به مناسبت این نیست که اینها یک ملّتی باشند که ما با این ملّت مخالف باشیم یا خصوصیّات نژادی تأثیری داشته باشد. مسئله اینها نیست؛ مسئله این است که منش و ذات و رفتار دولت ایالات متّحده آمریکا، مداخله‌گری و سلطه‌گری است. امام در مقابل این، موضع صریح و شفّاف گرفت. برای همین است که شما می‌بینید انقلاب بعد از گذشت ۳۵ سال بر اصول و مبانی و بر ریل حقیقی خود استوار و پابرجا است. انقلاب عوض نشد، حرف خود را عوض نکرد، راه خود را عوض نکرد، هدف‌های خود را عوض نکرد؛ خیلی مهم است.»[20]

سؤال: آیا روزی خواهد رسید که دشمنان دست از این توطئه‌ها و سنگ‌اندازی‌ها در مسیر استقلال ما بردارند؟
«سیاست‌های استکبار، سیاست‌های آمریکا، سیاست‌های شبکه صهیونیستی عالم که آماج اولش برای دشمنی، به دلایل روشن، جمهوری اسلامی است، نمی‌توانند جمهوری اسلامی را از پا در بیاورند. نه فقط نمی‌توانند از پا در بیاورند [؛ بلکه] نمی‌توانند کُند کنند. ما می‌توانیم با سرعت حرکت خودمان را پیش ببریم؛ البته منتظر توطئه دشمن هستیم. این توطئه‌ها ادامه پیدا خواهد کرد، تا یک مقطعی؛ آن مقطع عبارت است از اقتدار همه‌جانبه کشور که این، کارِ شما دانشجوها، کارِ شما نسل جوان است. آن وقتی که توانستید کشور را به اقتدار علمی و به اقتدار اقتصادی برسانید و آن وقتی که توانستید عزت علمی را برای کشور فراهم کنید، آن روز البته توطئه‌ها کم خواهد شد؛ مأیوس خواهند شد. تا وقتی به آن نقطه نرسیده‌ایم، منتظر توطئه‌ها باید بود و آماده مقابله با این توطئه‌ها باید بود و إن‌شاءاللَّه هر روزی که بگذرد، شما قوی‌تر خواهید بود، دشمن شما ضعیف‌تر خواهد شد و آن روزی که پیروزی نهایی نصیب ملت بشود، إن‌شاءاللَّه روز دوری نخواهد بود.»[21]

سؤال: در چه دوره‌ای از انقلاب قرار است این مبارزه با استکبار به پایان برسد و نتیجه نهایی این ایستادگی و سر خم نکردن در برابر استکبار چه خواهد بود؟
«نقطه بعدی، استکبارستیزی است. عدم تسلیم در مقابل فشارها. در این زمینه هم ایستادیم. این کار، سخت بود؛ اما جمهوری اسلامی توانست این کار سخت را با موفقیت انجام دهد. خیلی‌ها بودند، از همان اوایل انقلاب، می‌گفتند: آقا حالا که انقلاب پیروز شد، دیگر بس است؛ برویم با آمریکایی‌ها مسائل را تمام کنیم! این معنایش این بود که شعار ظلم‌ستیزی انقلاب تخطئه شود. این را تشویق می‌کردند. در طول زمان [انقلاب]، بودند کسانی که دنبال این بودند؛ یعنی برویم با آمریکا همراه شویم. آن کسی که دشمن اصلی ماست، برویم زیر بال او؛ به دامن او پناه ببریم. معنای این حرف، فروختن قضیه فلسطین است. معنای این حرف، اغماض کردن از جنایات آمریکا در عراق و افغانستان و امثال اینهاست. معنای این حرف، چشم بستن بر روی این همه ظلمی است که آمریکا در جهان بر ملت‌ها دارد انجام می‌دهد. معنای این حرف؛ یعنی به این مسائل اعتراض نکنیم. خب، عادی کردن روابط معنایش این است که دیگر ملت ایران و مسئولین ایران نتوانند صریح اعتراض کنند و حرفشان را بزنند. و یک مرحله آن طرف‌تر، تدریجاً مجبور بشوند حرف آنها را قبول کنند. خب، این ثبات و استقامت، پر زحمت بود؛ اما بابرکت بود، رحمت الهی را هم جلب کرد، توجه ملت‌ها را هم جلب کرد. ایستادگی شما ملت ایران ظرف این سی و چند سال بر روی شعارهای اصلی انقلاب، این برکت بزرگ را داشته است که امروز دنیای اسلام به چشم عظمت [به ما] نگاه می‌کند.»[22]

«اگر نصرت خدا بکنیم؛ نصرت خدا با فکر کردن، اندوختن اندیشه‌های ناب، مطرح کردن درست آن در عالم، پای آن ایستادن، تدبیر برای پیشبرد آن به کار بردن، در مقابل خطرات آن سینه
سپر کردن «لینصرنّ اللّه»؛ خدای متعال حتماً و قطعاً نصرت خواهد کرد. معنای «لینصرنّ» این است؛ یعنی خدا حتماً و قطعاً نصرت می‌کند. ]وَ مَن أَصدقُ مِنَ اللّهِ قِیلاً[؛ «از خدا راستگوتر کیست؟» ملت ایران اینها را در عمل تجربه هم کرده است. اگر شما ملت عزیز ما، شما جوان‌های خوش‌روحیه و پرتوان و عازم، در این راهی که دارید می‌روید، ایستادگی کنید، شک نکنید که در زمان خود، در زمان متناسب، تمام آمال و آرزوها و داعیه‌ها و شعارهای ملت ایران، نه فقط نسبت به خود این کشور؛ بلکه نسبت به دنیای اسلام و امت اسلامی و جامعه بشری تحقق پیدا خواهد کرد. هر کاری دوره‌ای دارد، زمانی دارد؛ در زمان متناسب خود، این آرزوها تحقق پیدا خواهد کرد. ملت ایران به آن نقطه‌ای که مورد نظر اوست، به دنبال آن حرکت کرده است، اهتمام ورزیده است، خواهد رسید. راهش مقاومت کردن است. آن وقت چه اتفاقی می‌افتد؟ مسیر تاریخ دنیا تغییر پیدا خواهد کرد. مسیر تاریخ عوض خواهد شد. امروز مسیر تاریخ، مسیر ظلم است؛ مسیر سلطه‌گری و سلطه‌پذیری است. یک عده در دنیا سلطه‌گرند، یک عده در دنیا سلطه‌پذیرند. اگر حرف شما ملت ایران پیش رفت، اگر شما توانستید پیروز شوید، به آن نقطه موعود برسید، آن وقت مسیر تاریخ عوض خواهد شد؛ زمینه‌ی ظهور ولیّ‌امر و ولیّ‌عصر (ارواحنا له الفداء) آماده خواهد شد؛ دنیا وارد یک مرحله جدیدی خواهد شد. این بسته به عزم امروز من و شماست. این بسته به معرفت امروز من و شماست.»[23]

سؤال: نظر به اینکه یکی از نقاط عطف در مناسبات سیاسی کشور، انتخابات است و این امکان وجود دارد که افرادی به سِمَت‌های حساس راه پیدا کنند که طبق فرموده شما «مثل دشمن فکر می‌کنند» چه توصیه‌ای برای مردمی که در سال جاری باید در دو انتخابات پراهمیت مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری شرکت کنند، دارید؟ آیا می‌توان روزنه‌های نفوذ را در همین انتخابات بست؟
«نماینده صالح آن کسی است که پایبندی او به اسلام باشد. پایبندی او به عدالت باشد. پایبندی او به منافع ملی باشد. مرز او با دشمن، مرز مشخصی باشد. اگر این نشد، آن نماینده، نماینده خوبی نخواهد بود. نماینده ملت در واقع نخواهد بود. خوشبختانه در کشور ما مجموعه‌های سیاسی‌ای که هستند، نسبت به مبانی اسلام و انقلاب تقریباً همه، به جز یک اقلیت کوچکی، متّفق‌القولند؛ منتها مرزها را باید روشن کرد. بعضی، از دشمن رودربایستی دارند. بعضی، ملاحظه دشمن را می‌کنند. ملاحظه ملت را باید کرد. ملاحظه خدا را باید کرد، نه ملاحظه دشمن را. دشمن، دشمن است؛ هرچه ملاحظه کنی، هرچه عقب بنشینی، او جلو می‌آید. اگر خاکریز شما در مقابل دشمن خاکریز مستحکمی نباشد، او نفوذ می‌کند. دشمنان این را می‌خواهند. یکی از شاخص‌ها همین است. مردم در هر جای کشور هستند، به این شاخص توجه کنند. آن کسانی که مرزشان با دشمن و دست‌نشاندگان دشمن مرز کمرنگی است، اینها برای ورود به مجلس اصلح نیستند. کسانی باید باشند که مرز روشنی با دشمن داشته باشند.»[24]

 


پی‌نوشت :

[1]. ذکر دو نکته در اینجا ضروری است:
الف) فرمایشات مقام معظم رهبری(حفظه الله) برگرفته از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر ایشان به نشانی www.khamenei.irاست و عبارات و جملاتی که بر آن افزوده شده، با علامت [] نشانه‌گذاری شده است.
ب) در ذکر مأخذ سخنان مقام معظم رهبری(حفظه الله) به تاریخ سخنرانی اکتفا شده و علاقمندان می‌توانند با مراجعه به سایت مذکور، محل سخنرانی و حاضرین در آن را ملاحظه نمایند.

[2]. بیانات رهبر معظم انقلاب: 12/8/1392.

[3]. بیانات رهبر معظم انقلاب: 11/4/1393.

[4]. بیانات رهبر معظم انقلاب: 12/2/1384.

[5]. بیانات رهبر معظم انقلاب: 4/9/1388.

[6]. بیانات رهبر معظم انقلاب: 12/2/1384.

[7]. بیانات رهبر معظم انقلاب: 14/3/1394.

[8]. بیانات رهبر معظم انقلاب: 26/5/1394.

[9]. بیانات رهبر معظم انقلاب: 25/6/ 1394.

[10]. بیانات رهبر معظم انقلاب: 18/6/1394.

[11]. بیانات رهبر معظم انقلاب: 19/11/1389.

[12]. بیانات رهبر معظم انقلاب: 10/8/1391.

[13]. بیانات رهبر معظم انقلاب: 15/7/1394.

[14]. بیانات رهبر معظم انقلاب: 18/6/1394.

[15]. بیانات رهبر معظم انقلاب: 1/7/1394.

[16]. بیانات رهبر معظم انقلاب: 13/7/1394.

[17]. بیانات رهبر معظم انقلاب: 25/6/1394.

[18]. بیانات رهبر معظم انقلاب: 1/1/1393.

[19]. بیانات رهبر معظم انقلاب: 19/11/1392.

[20]. بیانات رهبر معظم انقلاب: 19/11/1392.

[21]. بیانات رهبر معظم انقلاب: 24/9/1387.

[22]. بیانات رهبر معظم انقلاب: 15/11/1389.

[23]. بیانات رهبر معظم انقلاب: 19/10/1391.

[24]. بیانات رهبر معظم انقلاب: 22/12/1386.

منبع: ماهنامه اطلاع رساني، پژوهشي، آموزشي مبلغان شماره 199.
 




تاریخ ارسال مطلب : سه شنبه ١٩ بهمن ١٣٩٥ / شماره خبر : ٣٨٨٦١٥ / تعداد بازدید : 359/ محبوب کن - فیس نما / داغ کن - کلوب دات کام

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج