يکشنبه ٠٣ تير ١٣٩٧
« الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِ‌سَالَاتِ اللَّـهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّـهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّـهِ حَسِيبًا؛ (پیامبران) پیشین کسانی بودند که تبلیغ رسالتهای الهی می‌کردند و (تنها) از او می ترسیدند، و از هیچ کس جز خدا بیم نداشتند؛ و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش‌دهنده اعمال آنها) است!»
صفحه اصلی صفحه اصلی اخبار و رویدادها اخبار و رویدادها تحقیقات و مقالات تحقیقات و مقالات توشه تبلیغتوشه تبلیغ روضه ها و مدایح روضه ها و مدایح ویژه نامه ها ویژه نامه ها
دانلود نرم افزار دانلود نرم افزار سبک زندگی سبک زندگی تاریخ معصومینتاریخ معصومین روش تبليغ روش تبليغ نقشه سایت نقشه سایت ارتباط با ما ارتباط با ما
صفحه اصلی > تحقیقات،مقالات > تاریخ > تاریخ معصومین 
ماهنامه مبلغان


سخنان مقام معظم رهبری(حفظه الله)؛

دو قطبی حقیقی و دو قطبی‌های کاذب

یکی از مناسبتهای ماه ربیع‌الأول، ولادت پیام‌آور رحمت، حضرت محمد مصطفی(صلی الله علیه و آله) است؛ امام خمینی!ایام متعلّق به ولادت نبیّ گرامی(صلی الله علیه و آله) را به نام «هفتۀوحدت» نامگذاری کردند. انتخاب هفته وحدت که ریشه در آموزه‌های قرآنی و روایی و سنّت شریف پیامبر(صلی الله علیه و آله) و اهل‌بیت(علیهم السلام) دارد، یادآور آیاتی است که امر به وحدت می‌کنند.

سخنان مقام معظم رهبری(حفظه الله)

دو قطبی حقیقی و دو قطبی‌های کاذب در منظومه فکری رهبری(حفظه الله)

داود مؤذنیان

اشاره

یکی از مناسبتهای ماه ربیع‌الأول، ولادت پیام‌آور رحمت، حضرت محمد مصطفی(صلی الله علیه و آله) است؛ امام خمینی!ایام متعلّق به ولادت نبیّ گرامی(صلی الله علیه و آله) را به نام «هفتۀوحدت» نامگذاری کردند. انتخاب هفته وحدت که ریشه در آموزه‌های قرآنی و روایی و سنّت شریف پیامبر(صلی الله علیه و آله) و اهل‌بیت(علیهم السلام) دارد، یادآور آیاتی است که امر به وحدت می‌کنند؛

*]وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا[؛[1] «و همگی به ریسمان خدا چنگ زنید و پراکنده نشوید.»

* ]قُلْ یا أَهْلَ الْکتابِ تَعالَوْا إِلی کلِمَةٍ سَواءٍ بَینَنا وَ بَینَکمْ أَلاَّ نَعْبُدَ إِلاَّ اللَّهَ وَ لا نُشْرِک بِهِ شَیئاً وَ لا یتَّخِذَ بَعْضُنا بَعْضاً أَرْباباً مِنْ دُونِ اللَّهِ[؛[2] «بگو: ای اهل کتاب! به سوی سخنی بیایید که میان ما و شما مشترک است. آنکه جز خداوند را نپرستیم و چیزی را شریک او قرار ندهیم و بعضی از ما بعضی دیگر را به‌جای خدا ارباب نگیرد.»

* ]وَ لا تَکونُوا کالَّذِینَ تَفَرَّقُوا وَ اخْتَلَفُوا مِنْ بَعْدِ ما جاءَهُمُ الْبَیناتُ وَ أُولئِک لَهُمْ عَذابٌ عَظِیم[؛[3] «و مانند کسانی نباشید که بعد از آنکه دلایل روشن برایشان آمد، باز هم اختلاف کرده و پراکنده شدند و آنان برایشان عذابی بزرگ است.»

هفته وحدت یادآور اتفاق و وحدت کلمه بین مسلمین و نفی هرگونه تفکر، گفتمان و عملکردی است که این اتفاق را از میان بردارد و فضای دو قطبی و چند قطبی‌های کاذب ایجاد کند در حالی که امام عظیم الشأن و رهبر معظم انقلاب به ما آموخته‌اند که تنها یک دو قطبی اساسی و اصیل در جامعه وجود دارد و آن دو قطبی «انقلاب و استکبار» می‌باشدو ایجاد دیگر دو قطبی‌های دروغین، به قهقرا بردن جامعه است.

در منظومه فکری مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه‌ای(حفظه الله) مسئله دو قطبی از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چنانکه می‌بینیم ایشان در سالهای اخیر روی این موضوع تأکید داشته‌اند. با نظر به بیانات معظم له در می‌یابیم که در این منظومه فکری، دوقطبی‌ها به «حقیقی» و «دروغین» تقسیم می‌شوند؛ دو قطبی حقیقی همان «انقلاب و استکبار» و یا تعبیر «مستضعفین و مستکبرین» می‌باشد و در کنار آن دوقطبی‌های دروغین متعددی وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره می‌شود.

دوقطبی حقیقی

مقام معظم رهبری(حفظه الله) دو قطبی حقیقی (انقلاب و استکبار)[4] را اینگونه معرفی می‌کند:

«دو قطبیِ سرمایه‌داری و کمونیزم که جنگ بر سر قدرت و ثروت بود، پایان یافت و امروز دو قطبی میان مستضعفین جهان به رهبری جنبش مسلمین با مستکبران به رهبری آمریکا و ناتو و صهیونیزم است.»[5]

ایشان در جای دیگری می‌فرماید:

«در ایران اسلامی یک دوقطبی‌ای وجود دارد؛ دوقطبی انقلاب و استکبار. آن کسانی که تفاله‌های بازمانده از دوران غلبه استکبارند و هرکسی که دنبال آنها است، هم‌فکر آنها است، بله، اینها با انقلاب بدند؛ این دوقطبی هست، امّا قاطبه ملّت ایران، قاطبه انقلابی، علاقه‌مند به نظام اسلامی، عاشق امام و خاطرات امام - آنهایی که امام را حتّی یک لحظه هم ندیدند و بعد از رحلت امام به دنیا آمدند - و فرمایشات امام، صدای امام، توصیه‌های امام و اصولی که امام پایه‌گذاری کرده [هستند]؛ قاطبه ملّت ایران به اینها علاقه‌مندند.»[6]

دوقطبی‌های کاذب

در مقابل دوقطبی اصیل بالا دوگانه های غیر اصیل و کاذبی وجود دارد که البته این دوقطبی سازی بیشتر به یک عملیات روانی  شبیه است که در ذیل مختصرا معرفی می‌شوند.

1. دو قطبی شیعه ـ سنی؛

دامن زدن به اختلافات شیعه و سنی در جامعه که آن را به یک دوقطبی بدل می‌کند، آنهم در شرایط کنونی جهان اسلام و منطقه که درگیر جنگهای داخلی و گروه‌های تکفیری و تجزیه‌طلب است، از تاکتیکهای دشمن می‌باشد تا ملتهای مسلمان را از مسئله اصلی دور و در حاشیه‌های اختلاف فرقه‌ای نگه دارند.

مقام معظم رهبری(حفظه الله) این نکته را چنین بیان می‌فرمایند:

«دشمنان اسلام و امپراطوران کفر و نفاق به رهبری آمریکا و اسرائیل می‌خواهند معادلهجهاد و مقاومت را تبدیل به طرح تکفیر و ترور فرزندان اسلام نموده و در یک کلام، جنگ شیعه و سنّی را به مثابه دل‌مشغولی ملتهای مسلمان بر جهان اسلام تحمیل کنند.»[7]

ایشان در زمینه هدف این اختلاف پراکنی و ایجاد این دوقطبی می‌فرمایند:

«هرکسی و هر اقدامی که موجب تحریک احساسات طرف مقابل و اختلاف شیعه و سنّی شود، به آمریکا، انگلیس خبیث و صهیونیزم یعنی به‌وجودآورندگان جریان جاهل، متحجّر و وابستهتکفیری کمک می‌کند.... اختلاف میان مسلمانان، طبعاً باعث می‌شود همّت، نیرو و انگیزه‌های آنان صرف دعواهای داخلی شود و به دشمنان بزرگ و اصلی خود توجهی نکنند و این همان هدفی است که استعمار و استکبار برای آن برنامه‌ریزی کرده است.»[8]

ایشان در جایی دیگر به اهمیت این موضوع و هدف از آن اشاره کرده، می‌فرماید:

«امروز دنیای اسلام دچار ضعف است، دچار فقر است، دچار اختلاف است، دچار جنگهای داخلی است... یکی از چیزهایی که دشمنان اسلام در درون امّت اسلامی همیشه آن را دنبال کردند، امروز هم با شدّت دنبال می‌کنند، عبارت است از ایجاد اختلاف؛ جلوی این را باید گرفت. هر حنجره‌ای که در جهت اختلاف حرف بزند، بلندگوی دشمن است؛ چه خودش بداند، چه نداند. مراقب باشیم حنجرهما بلندگوی دشمنان اسلام و قرآن نشود؛ فریاد اختلاف سر ندهد. اختلاف مذهبی، اختلاف شیعه و سنّی، اختلاف عرب و عجم، اختلاف کشورهای گوناگون، اختلاف قومیّتها و ملیّتها و تعصّبهای ناسیونالیستی، چیزهایی است که دارند در بین جوامع مسلمان مشتعل می‌کنند. باید مقابل اینها ایستاد.»[9]

از شاخصه‌ها و خصوصیات این دوقطبی‌سازی، پشتیبانی مالی، رسانه‌ای و تجهیزاتی توسط ایادی استکبار و در رأس آنها آمریکا و انگلیس است: «آن تشیّعی که از لندن و از آمریکا بخواهد برای دنیا پخش بشود، آن تشیّع به درد شیعه نمی‌خورد»[10].

2. دوقطبی ملت ـ دولت و نظام؛

یکی از دوقطبی‌هایی که نه تنها مُخل اتحاد و اتفاق است که مضرّ امنیت ملی هم می‌باشد، دوقطبی ملت - دولت و نظام است. این دوگانه که از ترکیب دوقطبی‌های «ملت ـ دولت» و «ملت ـ نظام» تشکیل شده در گفتارهای حضرت امام خامنه‌ای به زیبایی تبیین شده است که ما در اینجا این دو قطبی‌ها را در یک عنوان کلی دوگانه «ملت ـ دولت و نظام» معرفی می‌کنیم. برخی از جریانات سیاسی خصوصاً در سالهای اخیر همواره در پی دامن زدن به این دوقطبی بوده و هستند.

موضع‌گیری‌های برخی عناصر سیاسی می‌تواند به تقویت این اختلاف کمک کنند و باعث شوند که رسانه‌های بیگانه‌ای که از وجود این دوقطبی برای از بین بردن امنیت کشور و ایجاد آشوب و کودتا استفاده می‌کنند، سوژه مناسب را بدست آورند.

مقام معظم رهبری در این باره می‌فرماید:

«اتّحاد دولت و ملّت را به هم نزنید. ممکن است شما از یک دولتی خوشت بیاید، از یک دولت دیگری خوشت نیاید؛ دیگری هم از آن دولت دیگر خوشش نیاید، از این دولت خوشش بیاید؛ ممکن است، اشکالی هم ندارد. رقابتهای انتخاباتی به جای خود، اختلاف‌نظرها به جای خود، حتّی انتقاد هم به جای خود؛ امّا دولت و ملّت باید همه در کنار هم باشند؛ یعنی اگر در این مملکت یک حادثه‌ای رخ بدهد که تهدیدی برای کشور باشد، دولت و ملّت باید همدوش حرکت کنند. نِقار (آزردگی، ستیز) به وجود نیاورید، کدورت به وجود نیاورید، اتّحاد دولت و ملّت را حفظ کنید؛ این یکی از توصیه‌های بنده است در همه دولتها. در همه دولتهایی که بنده بعد از رحلت امام مسئولیّت داشتم، این توصیه من بوده است؛ با اینکه دولتها سیاستهای مختلفی داشتند، جهت‌گیری‌های مختلفی داشتند لکن ملّت باید با دولت همراه باشد، اتّحاد را حفظ کند؛ این منافات ندارد با انتقاد کردن یا حرف زدن یا مطالبه کردن؛ اینها اشکالی ندارد؛ رقابتهای انتخاباتی به جای خود.»[11]

«پرهیز از دو قطبی کردن جامعه» یکی از توصیه‌های پانزده‌گانه رهبر معظم انقلاب به دولتمردان در دیدار پنجم شهریورماه 1393 بود؛ البته این سخن به معنای نفی جناح‌بندی‌های سیاسی نیست، بلکه در عین حالی که می‌توان جناحهای مختلفی در جامعه حضور داشته باشند (البته در راستای مقررات و اصول جمهوری اسلامی) نباید جامعه را به دو قطب تبدیل کرد، زیرا این کار موجب دل‌زدگی،خستگی مردم، سرد شدن مردم نسبت به انتخابات، از بین رفتن اعتماد مردم و شکننده شدن محیط جامعه می‌شود؛ همچنانکه در انتخابات سال 1388 شاهد بودیم که بازی دوقطبی‌سازی انتخابات، زمینه‌ساز ناامنی و مناقشاتی شد که روند و نتایج انتخابات را زیر سؤال برد و به درگیری بی‌سابقه‌ای انجامید که حماسه بزرگ ملت در ۲۲ خرداد را تلخ و ناگوار نمود.

رهبر معظم انقلاب در جای دیگر می‌فرماید:

«مردم در این انتخابات، اعتماد خودشان به نظام اسلامی و تبعیّت از نظام اسلامی را اثبات کردند و نشان دادند که تابع جمهوری اسلامی هستند، قوانین جمهوری اسلامی را قبول دارند، بر طبق این قوانین رفتار می‌کنند و عمل می‌کنند؛ این خیلی با ارزش است؛ این درست نقطه مقابل آن چیزی است که دشمنان ما دارند دنبال می‌کنند؛ می‌خواهند یک دوقطبی‌ای درست کنند بین حکومت و نظام از یک طرف و مردم از یک طرف؛ مردم به جای اینکه به زبان بیاورند و حرف بزنند، آمدند در میدان نشان دادند که نخیر، این‌جوری نیست. البتّه قبلش هم آن راهپیمایی کذایی بیست‌ودوّم بهمن بود با آن عظمت، با آن شور و شعور؛ مردم واقعاً این‌جوری هستند.»[12]

درحالی‌که برخی بازیگران سیاسی که حیات، دوام و قوام خود را در قطبی‌سازی می‌بینند و فکر می‌کنند رمز فعال‌شدن پایگاه اجتماعی‌شان در همین دوگانه‌سازی است و امید دارند تا به جای داشتن برنامه‌ای مشخص، با تخریب رقیب به کسب رأی و فتح کرسی‌های قدرت دست یابند؛ شعار «همدلی و همزبانی دولت و ملت» از سوی رهبر انقلاب برای سالی که دو انتخابات مهم مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری را در خود داشت مطرح شد تا نسخه‌ای باشد برای خاتمه قطب‌بندی‌های ساختگی در جامعه.[13] ایشان ایجاد دوگانه دروغین و خطرناک «ملت –نظام» را یکی از اهداف استکبار جهانی معرفی می‌کنند و در این زمینه یادآور می‌شوند:

«یکی از هدفهای دائمی جبهه دشمن -که در رأسش هم آمریکا است- از اوّل انقلاب تا امروز این بوده است که یک دوقطبیِ خطرناک بین مردم و نظام به‌وجود بیاورد؛ درست عکس آن چیزی که جمهوری اسلامی بر اساس آن بنا شده است؛ یعنی آمیختگی کامل نظام با مردم. آنها خواسته‌اند این شکاف را به‌وجود بیاورند؛ البتّه موفّق نشده‌اند. انتخابات از جمله مواردی است که دشمن را در این عرصه مأیوس می‌کند؛ یعنی نشان‌دهنده ارتباط مستحکم نظام با مردم است و این دوقطبی مورد علاقه دشمن را به‌کلّی از بین می‌برد. به این اعتبار، انتخابات مصداق «اِن تَنصُرُوا الله» است.»[14]

خنثی‌کردن این دوگانه خطرناک «ملت –نظام» همانگونه که در فرمایشات مقام معظم رهبری آشکار می‌باشد، وابسته به حضور پررنگ مردم در انتخابات و راهپیمایی‌های مختلف است. البته در اینجا نقش مبلّغین دینی بسیار با ارزش و پررنگ است، چرا که ایشان می‌توانند با صدای رسای خود و استفاده از فضاهای مختلف تبلیغی، مردم را به حضور پررنگ در انتخابات و راهپیمایی‌ها ترغیب و از ورود به این گونه حواشی مخرّب بازدارند.

3. دوقطبی بین قوا؛

از دیگر دوقطبی‌هایی که معظم له در فرمایشاتشان به آن اشاره و جامعه را از آن برحذر می‌دارند، دوقطبی و چند دستگی بین قوا است؛ از نگاه ایشان قوای سه‌گانه در عین حالی که استقلال دارند، باید به وظایف خود در حوزه‌های مختلف نظارتی و بازخواهی و اجرایی و غیره عمل کنند.

رهبر معظم انقلاب در این مورد می‌فرماید:

«قوای سه‌گانه هم باید با هم متّحد باشند - دولت، مجلس، قوّه قضائیّه - باز این منافات ندارد با اینکه مجلس در قبال دولت به وظایف خودش عمل کند؛ به وظایف قانون اساسی عمل بکند؛ سؤال کند، مطالبه کند، بخواهد، قانون‌گذاری کند، استیضاح کند و امثال اینها؛ لکن بایستی قوا با هم همراه باشند، در مسائل اساسی کشور باید زیر یک چتر قرار بگیرند؛ همه؛ نیروهای مسلّح همین‌جور، آحاد مردم همین‌جور. پس این توصیه سوّم ما است: نگذارید احساسات شخصی یا احساسات جناحی یا مطلقاً احساسات، بر منطق غلبه کند. منطق این است که وقتی دشمن از دور نگاه می‌کند، احساس کند که اینجا یکپارچه است، احساس یکپارچگی بکند. اینکه حرفهایی زده بشود که از آن حرفها دوجریانی و دوجهتی و تخاصم و دوقطبی‌گری در داخل ملّت یا در مجموعه نظام استفاده بشود، به ضرر کشور است.»[15]

در واقع یکی از مؤلفه‌های مهم در حل مشکلات کشور و جامعه اعم از مسائل اقتصادی تا مشکلات فرهنگی و اجتماعی، همدلی بین مسئولین و قوای کشور از یک سو و همدلی و اتحاد بین ملت و دولت از سوی دیگر است و هرآنچه یا هرآنکه بخواهد با گفتار ناصواب یا عملکردی خارج از دایره منطق و عقلانیّت این دوگانه را که باید بر محور وفاق باشد به دوقطبی بدل کند، خواسته یا ناخواسته در زمین دشمن بازی کرده است.

4. دوقطبی مجلس دولتی - مجلس ضد دولتی؛

دوقطبیِ مجلس دولتی و مجلس ضدّدولتی از دیگر دوگانه‌های کاذبی است که رهبر معظم انقلاب بدان توجه داشته و جامعه را در مورد آن مطلع کرده، هشدار می‌دهد:

«دوقطبیِ مجلس دولتی و مجلس ضدّدولتی؛ کأنّه در ایران یک عدّه طرف‌دار مجلس دولتی‌اند، یک عدّه طرف‌دار مجلس ضدّ دولتی‌اند؛ نه، ملّت ایران نه مجلس دولتی می‌خواهند، نه مجلس ضدّ دولتی.»[16]

ایشان در ادامه ده شاخصه یک مجلس معیار را برمی‌شمارند که عبارتند از:

1. آشنا بودن به وظائف خود؛

2. متعهّد، متدیّن و شجاع بودن؛

3. مرعوب آمریکا نبودن؛

4. علاقه‌مند واقعی به پیشرفت کشور؛

5. پیشرفت کشور را در تربیتِ علمیِ جوانانِ با استعدادِ این کشور و این ملّت دانستن؛

6. آشنا بودن به مشکلات مردم و هم به مشکلات کشور؛

7. درصدد درمان و علاج آن مشکلات باشد؛

8. فریب ترفند دشمن را نخورد؛

9. به عزّت ملّی و استقلال ملّی اهمّیّت بدهد و عزّت و استقلال ملّی را پایمال نکند؛

10. ایستادگی در مقابل طمع‌ورزی و زیاده‌خواهی استکبار، و طمع‌ورزی قدرتهایی که دستشان از ایران کوتاه شده و تلاش می‌کنند که دوباره برگردند و زمام قدرت را در دست بگیرند.[17]

دامن زدن به اختلافات شیعه و سنی در جامعه که آن را به یک دوقطبی بدل می‌کند، آنهم در شرایط کنونی جهان اسلام و منطقه که درگیر جنگهای داخلی و گروه‌های تکفیری و تجزیه‌طلب است، از تاکتیکهای دشمن می‌باشد

ایشان بعد از بیان این شاخصه‌ها تأکید می‌کنند:

«قانون‌گذاری یعنی این- مردم این‌جور مجلسی را می‌خواهند. مجلس دولتی و مجلس ضدّ دولتی یعنی چه! اینها دوقطبی‌های کاذب است. شما با یکایک ملّت ایران تماس بگیرید و بگویید آیا شما مجلسی می‌خواهید که دردهای کشور را، مشکلات کشور را، مشکلات مردم را بشناسد و بخواهد آن را حل کند یا مجلسی که طرف‌دار زید یا عمرو باشد. جواب چیست از طرف مردم؟ معلوم است که مردم آن اوّلی را می‌خواهند ... .»[18]

5. دوقطبی تندرو –میانه‌رو؛

از دیگر مواردی که در منظومه فکری امام خامنه‌ای جزء دو قطبی‌های کاذب به‌شمار می‌آید، دو قطبی تندرو –میانه‌رو است. این دوگانه که در سالهای اخیر مکررادر لسان دشمنان انقلاب و فریب خوردگان داخلی آنها؛ همانان که به تعبیر ایشان «از نفس افتاده‌ها، پشیمان‌شده‌ها، بوی لذّت دنیا به مشامشان رسیده‌ها»[19] هستند، به کار رفته است در بیانات ایشان اینگونه معرفی می‌شود:

«این هم خطا است که ما خیال کنیم اگر گفتیم فلانی انقلابی است، یعنی فلانی افراطی است؛ یا وقتی می‌خواهیم اشاره کنیم به انقلابی‌ها و انقلابیّون، تعبیر افراطی را به کار ببریم؛ نه، این خطا است. انقلابی‌گری به معنای افراطی‌بودن نیست. این دوگانه‌هایی که سوغات بیگانه‌ها و حرف دشمنان ایران است، نباید در ایران و در فرهنگ سیاسی ما جا باز کند؛ آنها تقسیم می‌کنند مردم را به تندرو و میانه‌رو. بحث تندرو و کندرو نداریم. انقلابی را می‌گویند تندرو، غیر انقلابی را می‌گویند میانه‌رو! این یک دوگانه بیگانه است، آنها اینها را در رادیوهایشان، در تبلیغاتشان، در اظهاراتشان تکرار می‌کنند، ما این را نباید تکرار بکنیم. انقلابی، انقلابی است.»[20]

ایشان در سال 1394 در یکی از سخنرانی‌های خود به تبیین این ادبیات می‌پردازند و زوایایی از حقیقت این دوگانه را آشکار می‌کنند:

«دشمنان انقلاب از روز اوّل آمدند تعبیر ادبیّات تندرو و میانه‌رو را مطرح کردند؛ فلانی تندرو است، فلان جریان تندرو است، فلان جریان میانه‌رو است.آن روز، از همه تندروتر هم از نظر آنها امام بزرگوار بود؛ امروز هم از همه تندروتر، به نظر آنها این بنده حقیر هستم ... آنهایی که امروز در بیرون از مرزهای کشور می‌گویند تندرو، مقصودی دارند و معنایی مورد نظرشان است. دوستان ما و برادران ما در داخل مراقب باشند آنچه مقصود او است تکرار نکنند. آنهایی که می‌گویند تندرو، منظورشان کسانی است که در راه انقلاب مصمّم‌تر و پایدارترند؛ حزب‌اللّهی‌ها را می‌گویند تندرو. میانه‌رو [هم] کسی است که در مقابل آنها تسلیم باشد. در ادبیّات سیاسی آمریکا و انگلیس و امثال اینها، معنای تندرو و میانه‌رو این است: تندرو کسی است که پایبند انقلاب است، میانه‌رو کسی است که در مقابل خواسته‌های آنها تسلیم است.»[21]

 

____________________________________________________

پی‌نوشت‌ها:

[1]. آل‌عمران/ 103.

[2]. آل‌عمران/ 64.

[3]. آل‌عمران/ 105.

[4]. دوگانه‌های حقیقی دیگری نیز با وقوع انقلاب اسلامی ایران پا به عرصهٔ ادبیات سیاسی گذاشتند؛ مانند «اسلام ناب محمدی و اسلام آمریکایی»، «مستضعفین و مستکبرین» و... که همهٔ آنها در دوقطبی «انقلاب و استکبار» معنا پیدا می‌کنند.

[5]. بیانات مقام معظم رهبری در تاریخ 14/11/1390.

[6]. بیانات مقام معظم رهبری در دیدار مردم شهر نجف‌آباد اصفهان در تاریخ 05/12/1394.

[7]. بیانات مقام معظم رهبری در انتصاب حجت‌الاسلام‌ والمسلمین اراکی به سمت دبیر کلی مجمع تقریب مذاهب اسلامی در تاریخ 24/04/1391.

[8]. بیانات مقام معظم رهبری در تاریخ 21/7/1393

[9]. بیانات مقام معظم رهبری در دیدار شرکت‌کنندگان در سی و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در تاریخ 02/03/1394.

[10]. بیانات مقام معظم رهبری در تاریخ 21/09/1391.

[11]. بیانات مقام معظم رهبری در مراسم بیست و هفتمین سالگرد رحلت امام خمینی(ره) در تاریخ14/03/1395.

[12]. بیانات مقام معظم رهبری در تاریخ 20/12/1394.

[13]. خبرگزاری مهر، کاسبان دوقطبی سازی، مورخ دوشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴.

[14]. بیانات مقام معظم رهبری در تاریخ 19/11/1394.

[15]. بیانات مقام معظم رهبری در مراسم بیست و هفتمین سالگرد رحلت امام خمینی(ره)، مورخ:14/03/1395.

[16]. بیانات مقام معظم رهبری در تاریخ 05/12/1394.

[17]. برای اطلاع بیش‌تر رجوع شود به بیانات مقام معظم رهبری در تاریخ 05/12/1394.

[18]. همان.

[19]. رجوع شود به بیانات مقام معظم رهبری در تاریخ 13/08/1395.

[20].بیانات مقام معظم رهبری در مراسم بیست و هفتمین سالگرد رحلت امام خمینی(ره) در تاریخ 14/03/1395.

[21]. بیانات مقام معظم رهبری در تاریخ 05/12/1394. 

منبع: ماهنامه اطلاع‌رسانی، پژوهشی، آموزشی مبلغان، شماره 209.

 




تاریخ ارسال مطلب : دوشنبه ١٤ آذر ١٣٩٦ / شماره خبر : ٣٩٦٧٨٢ / تعداد بازدید : 233/ محبوب کن - فیس نما / داغ کن - کلوب دات کام

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج