شنبه ٢٤ آذر ١٣٩٧
« الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِ‌سَالَاتِ اللَّـهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّـهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّـهِ حَسِيبًا؛ (پیامبران) پیشین کسانی بودند که تبلیغ رسالتهای الهی می‌کردند و (تنها) از او می ترسیدند، و از هیچ کس جز خدا بیم نداشتند؛ و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش‌دهنده اعمال آنها) است!»
صفحه اصلی صفحه اصلی اخبار و رویدادها اخبار و رویدادها تحقیقات و مقالات تحقیقات و مقالات توشه تبلیغتوشه تبلیغ روضه ها و مدایح روضه ها و مدایح ویژه نامه ها ویژه نامه ها
دانلود نرم افزار دانلود نرم افزار سبک زندگی سبک زندگی تاریخ معصومینتاریخ معصومین روش تبليغ روش تبليغ نقشه سایت نقشه سایت ارتباط با ما ارتباط با ما
صفحه اصلی > تحقیقات،مقالات > فرهنگ و اندیشه > خانه و خانواده 
ماهنامه مبلغان


ازدواج موفّق و عوامل تحقق آن از منظر آموزه‌های اسلامی (1) -3

معنای ازدواج موفق

موفقیت از نگاه آموزه‌های دینی نیز در یک جمله به معنای «موافقت با دستورات خداوند متعال» است که این معنا در حدیثی زیبا و گویا از امام صادق(علیه السلام) به ما رسیده است.

معنای ازدواج موفق

موفقیت، در زبان فارسی همان «پیروزی و کامیابی» است؛[1]ولی در اصطلاح علوم مختلف، مفهومی نِسبی دارد که ممکن است از نگاه افراد مختلف و در شرایط گوناگون، معانی متفاوتی پیدا کند؛ اما در تحلیل روان‌شناختی؛ ازدواج موفّق، در یک نگاه کلی با دو عنصر «پایداری» و «رضامندی زناشویی» معنا پیدا می‌کند؛ زیرا ثبات و پایداری زندگی مشترک، آینده‌ای مطمئن را نوید می‌دهد که دلگرمی و دلبستگی طرفین را به ارمغان خواهد آورد و این احساس خرسندی و رضایتمندی نیز، شوق و اشتیاق به زندگی را افزایش داده، کانون خانواده را کارامد و پویا می‌سازد و سرانجام، حاصلِ جمع پایداری و رضامندی؛ موفقیت و کامیابی خواهد بود.[2]

موفقیت از نگاه آموزه‌های دینی نیز در یک جمله به معنای «موافقت با دستورات خداوند متعال» است که این معنا در حدیثی زیبا و گویا از امام صادق(علیه السلام) به ما رسیده است.[3]

با توجه به توضیحاتی که دادیم، در مجموع، ازدواجی موفق است که ملاکها و فرایند آن موافق با دستورات الهی بوده، نتیجه‌اش «پایداری» و «رضایتمندی زناشویی» باشد.

____________________________________________________

پی‌نوشت‌ها:

[1]. فرهنگ بزرگ سخن، حسن انوری، انتشارات سخن، تهران، چاپ اول، زمستان 1381ش، ص 7492.

[2]. بنگرید به: رضایت زناشویی، عباس پسندیده، دارالحدیث، قم، چاپ سوم، 1392ش، ص 47.

[3]. في كتاب التوحيد باسناده الى عبدالله بن الفضل الهاشمي عن أبي عبدالله(علیه السلام) حديث طويل يقول فيه فقلتُ قولُه عزوجل: «وَ ما تَوْفِيقِي إِلَّا بِاللَّهِ» و قولُه عزوجل:«إِنْ يَنْصُرْكُمُ اللَّهُ فَلا غالِبَ لَكُمْ وَ إِنْ يَخْذُلْكُمْ فَمَنْ ذَا الَّذِي يَنْصُرُكُمْ مِنْ بَعْدِهِ» فقال: إذا فَعَل العبدُ ما اَمَرَهُ الله عزّوجلّ به مِن الطاعة كان فعلُه وِفقاً لأمر الله عزّوجلّ، و سُمّىَ العبدُ به مُوفَّقاً، و إذا أراد العبدُ ان يَدخُل في شيء من معاصي الله فحال الله تبارك و تعالى بينه و بينَ تلك المعصية فيَتركُها كان تركُه بتوفيق الله تعالى ذكره و متى خلّى بينه و بين المعصية فلم يَخلُ بينه و بينها حتى يرتَكِبها فقد خَذَله و لم يَنصُره و لم يُوفقه.» تفسير نور الثقلين، عروسی حویزی، نشر اسماعیلیان، قم، چاپ چهارم، 1415ق، ج 1، ص 405، شماره 415.

منبع: ماهنامه اطلاع‌رسانی، پژوهشی، آموزشی مبلغان، شماره 217.





تاریخ ارسال مطلب : يکشنبه ٢٠ آبان ١٣٩٧ / شماره خبر : ٤٠٣٧٣٨ / تعداد بازدید : 134/ محبوب کن - فیس نما / داغ کن - کلوب دات کام

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج