شنبه ٢٤ آذر ١٣٩٧
« الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِ‌سَالَاتِ اللَّـهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّـهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّـهِ حَسِيبًا؛ (پیامبران) پیشین کسانی بودند که تبلیغ رسالتهای الهی می‌کردند و (تنها) از او می ترسیدند، و از هیچ کس جز خدا بیم نداشتند؛ و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش‌دهنده اعمال آنها) است!»
صفحه اصلی صفحه اصلی اخبار و رویدادها اخبار و رویدادها تحقیقات و مقالات تحقیقات و مقالات توشه تبلیغتوشه تبلیغ روضه ها و مدایح روضه ها و مدایح ویژه نامه ها ویژه نامه ها
دانلود نرم افزار دانلود نرم افزار سبک زندگی سبک زندگی تاریخ معصومینتاریخ معصومین روش تبليغ روش تبليغ نقشه سایت نقشه سایت ارتباط با ما ارتباط با ما
صفحه اصلی > تحقیقات،مقالات > فرهنگ و اندیشه > خانه و خانواده 
ماهنامه مبلغان


ازدواج موفّق و عوامل تحقق آن از منظر آموزه‌های اسلامی (1) -2

ازدواج؛ تکلیف الهی

ازدواج و تشکیل خانواده به دلیل کارکردها (مثل تنظیم رفتار جنسی، آرامش و تداوم نسل) و ثمرات بی‌شماری که در زندگی فردی و اجتماعی انسانها دارد، از جمله سنتهای پیامبران و الزامات و تکالیف الهی به شمار می‌آید.

ازدواج؛ تکلیف الهی

ازدواج و تشکیل خانواده به دلیل کارکردها (مثل تنظیم رفتار جنسی، آرامش و تداوم نسل) و ثمرات بی‌شماری که در زندگی فردی و اجتماعی انسانها دارد، از جمله سنتهای پیامبران[1]و الزامات و تکالیف الهی به شمار می‌آید. از این‏رو، در تمامی ادیان و مذاهب، ازدواج امری مطلوب و پذیرفته شده است و هر یک نوعی از ازدواج را دارا هستند. لذا پیامبر ‌اکرم(صلی الله علیه و آله) می‏فرمایند: «لِكُلِّ قَوْمٍ نِكَاح؛[2]برای هر قومی نکاحی است.»

امام رضا(علیه السلام) نیز درباره تکلیف بودن ازدواج از سوی خداوند متعال، می‏فرمایند: «إِنَّ اللَّهَ جَعَلَ الْمُصَاهَرَةَ نَسَباً لَاحِقاً وَ أَمْراً مُفْتَرَضاً وَ شَجَّ بِهَا الْأَرْحَامَ وَ أَلْزَمَهَا الْأَنَامَ؛[3]قطعاً خداوند متعال ازدواج را مایه پیوند نَسَبی و یک تکلیف قرار داد و با آن، ارحام را به هم پیوست و مردم را بِدان ملزم ساخت.»

علاوه بر آن، ترغیب به ازدواج و تشویق دیگران به فراهم‌ساختن مقدمات ازدواج جوانان و همچنین، پرهیز دادن از طلاق (به عنوان مبغوض‌ترین حلال) و ترساندن جوانان از عَزب‌ماندن در لسان قرآن کریم و منابع حدیثی، حکایتگر آن است که ازدواج و تشکیل خانواده، یک اصل بنیادین در اسلام و قراردادی اجتماعی مؤیّد به تأیید الهی است.[4]

در نتیجه، ازدواج و تشکیل خانواده از تمامیتی بی‌نظیر برخوردار است؛ بدین معنا که تمام ابعاد زیستی، اقتصادی، عاطفی، روانی و اجتماعی زندگی انسان را پوشش می‌دهد.

ازدواج با ارضای نیازهای عاطفی و جنسی، موجب آرامش روانی، حمایت، مراقبت، همراهی و همدلی زوجین شده و در ادامه، کنترل رفتارهای اجتماعی طرفین را بر عهده می‌گیرد و سبب تعادل در رفتار شده، انسان را به پختگی و کمال می‌رساند. فردی که زیر چتر ازدواج به کانون زندگی مشترک راه می‌یابد، می‌آموزد که در تمام کارهای فردی و اجتماعیِ خود، درایت و دوراندیشی داشته باشد و با کنترل احساسات خود، مسئولیت انتخابهایش را بر عهده گیرد.

به این جهت گفته می‌شود: ازدواج، دستور شریعت و وسیله‌ای برای پختگی و مسیر رسیدن به کمال است. در تأیید این سخن، نقل شده است: امام باقر(علیه السلام) به زنی که می‌خواست بدون ازدواج به کمال دست یابد، فرمودند: «این کار را نکن! اگر خودداری از ازدواج، فضیلت و کمالی را به دنبال داشت، حضرت فاطمه(علیها السلام) به درک این فضیلت، شایسته‌تر از تو بود.»[5]

تنها راه تداوم نسل

افزون بر آنچه که گفتیم، یکی دیگر از جنبه‌های اهمیت ازدواج در قاموس دین، آن است که ازدواج و تشکیل خانواده، تنها راه تداوم نسل بشری است. استاد شهید مرتضی مطهری می‏گوید: «ازدواج، تنها برای آن نیست که زن و مرد از مصاحبت هم لذت ببرند. ازدواج برای آن صورت می‌گیرد که کانونی برای پذیرایی نسل آینده تشکیل گردد. خانواده، محیطی است که عواطف اجتماعی و انسانی در آن رشد می‌کند.»[6]

____________________________________________________

پی‌نوشت‌ها:

[1]. رعد/ 38: «وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلاً مِنْ قَبْلِكَ وَ جَعَلْنا لَهُمْ أَزْواجاً وَ ذُرِّيَّة»؛ «ما پيش از تو (نيز) رسولانى فرستاديم و براى آنها همسران و فرزندانى قرار داديم.»

[2]. تهذيب الأحكام، محمد بن حسن طوسی، دارالكتبالإسلامية، تهران، چاپ چهارم، 1407ق، ج 7، ص 472، ح1891.

[3]. بحار الانوار، محمدباقر مجلسی، دار إحياءالتراث العربي، بیروت، چاپ دوم، 1403ق، ج 43، ص 119، ح 29. 

[4]. درس خارج فقه نکاح، آیت‌الله جوادی آملی، 5/7/1394.

[5]. «دَخَلَتِ امْرَأَةٌ عَلَى أَبِي عَبْدِاللَّهِ(علیه السلام) فَقَالَتْ: أَصْلَحَكَ اللَّهُ إِنِّي امْرَأَةٌ مُتَبَتِّلَةٌ. فَقَالَ: وَ مَا التَّبَتُّلُ عِنْدَكِ؟ قَالَتْ: لَا أَتَزَوَّجُ. قَالَ: وَ لِمَ؟ قَالَتْ: أَلْتَمِسُ بِذَلِكَ الْفَضْلَ. فَقَالَ: انْصَرِفِي فَلَوْ كَانَ ذَلِكِ فَضْلًا لَكَانَتْ فَاطِمَةُ(علیها السلام) أَحَقَّ بِهِ مِنْكِ إِنَّهُ لَيْسَ أَحَدٌ يَسْبِقُهَا إِلَى الْفَضْلِ.» الکافی، محمد بن یعقوب کلینی، دار الکتب الاسلامیه، تهران، چاپ چهارم، 1407ق، ج 5، ص 509، ح 3.

[6]. اخلاق جنسی در اسلام و جهان غرب، مرتضی مطهری، انتشارات صدرا، تهران، 1383ش، صص 41 –49.

منبع: ماهنامه اطلاع‌رسانی، پژوهشی، آموزشی مبلغان، شماره 217.





تاریخ ارسال مطلب : يکشنبه ٢٠ آبان ١٣٩٧ / شماره خبر : ٤٠٣٧٣٧ / تعداد بازدید : 144/ محبوب کن - فیس نما / داغ کن - کلوب دات کام

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج