يکشنبه ٢٥ آذر ١٣٩٧
« الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِ‌سَالَاتِ اللَّـهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّـهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّـهِ حَسِيبًا؛ (پیامبران) پیشین کسانی بودند که تبلیغ رسالتهای الهی می‌کردند و (تنها) از او می ترسیدند، و از هیچ کس جز خدا بیم نداشتند؛ و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش‌دهنده اعمال آنها) است!»
صفحه اصلی صفحه اصلی اخبار و رویدادها اخبار و رویدادها تحقیقات و مقالات تحقیقات و مقالات توشه تبلیغتوشه تبلیغ روضه ها و مدایح روضه ها و مدایح ویژه نامه ها ویژه نامه ها
دانلود نرم افزار دانلود نرم افزار سبک زندگی سبک زندگی تاریخ معصومینتاریخ معصومین روش تبليغ روش تبليغ نقشه سایت نقشه سایت ارتباط با ما ارتباط با ما
صفحه اصلی > تحقیقات،مقالات > فرهنگ و اندیشه > خانه و خانواده 
ماهنامه مبلغان


فتنه یا زینت!؛ بررسی دیدگاه شریعت دربارۀ جمعیت (2) -2

شبهه دوم: طلب مال و فرزند برای دشمنان

در روایتی رسول خدا(صلی الله علیه و آله) دشمنان اهل‏بیت(علیهم السلام) را نفرین کرده، محتوای نفرین خود را زیاد شدن مال و فرزند قرار داده است. آیا از این نفرین می‎توان چنین برداشت کرد که فرزند زیاد بد است؟

شبهه دوم: طلب مال و فرزند برای دشمنان

در روایتی رسول خدا(صلی الله علیه و آله) دشمنان اهل‏بیت(علیهم السلام) را نفرین کرده، محتوای نفرین خود را زیاد شدن مال و فرزند قرار داده است. آیا از این نفرین میتوان چنین برداشت کرد که فرزند زیاد بد است؟

یکی دیگر از روایاتی که عده‎ای از آن نامطلوب بودن تعداد زیاد فرزندان را استنباط می‎کنند، فرمودۀ امام صادق(علیه السلام) از رسول خدا(صلی الله علیه و آله) است که فرمود: «اللَّهُمَّ ارْزُقْ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ وَ مَنْ أَحَبَّ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ الْعَفَافَ وَ الْكَفَافَ وَ ارْزُقْ مَنْ أَبْغَضَ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ الْمَالَ وَ الْوَلَدَ؛[1]خداوندا! به محمد و آل محمد(صلی الله علیه و آله) و به هر کسی که محمد و آل محمد(صلی الله علیه و آله) را دوست دارد، عفاف و روزی به ‌اندازۀ کفاف عطا فرما و به هر که محمد و آل محمد(صلی الله علیه و آله) را دشمن دارد، مال و فرزند (زیادی) روزی کن.»

در پاسخ باید گفت:

‏اولاً همان‌طور که گفته شد، این نوع روایات که تعدادشان انگشت‌شمار است، باید در کنار خیل کثیر روایاتی قرار گیرد که مسلمانان را به فرزندآوری بیش‏تر تشویق میکنند؛ چراکه برای قضاوت دربارۀ حکم شارع، تنها به یک دسته از روایات نمیتوان استناد کرد.

ثانیاً آیۀ ذیل به خوبی میتواند جنبۀ نفرین بودن دعای پیامبر(صلی الله علیه و آله) را به خوبی تبیین کند:

«فَلا تُعجِبکَ أموَالُهُم وَ لا أولَادُهُم إنَّمَا یُریدُ اللّهُ لِیُعَذِّبَهُم بِهَا فیِ الحَیاةِ الدُّنیَا وَ تَزهَقَ أنفُسُهُم وَ هُم کافِرونَ»[2]؛ «زیادی اموال و فرزندانشان تو را به شگفت نیاورد. جز این نیست که خدا میخواهد در زندگی دنیا به وسیلۀ آنها عذابشان کند و جانشان در حال کفر بیرون رود.»

با توجه به این آیه باید گفت: با اینکه هم مال و هم فرزند نعمت الهی هستند؛ اما همین مال و فرزند، وقتی در دست کافری قرار میگیرد که در مقابل خداوند ایستاده و راه هدایت را نپذیرفته است، یکی از مصادیق «سنت استدراج» شمرده میشود. به این ترتیب، نمیتوان از این روایت استفاده کرد که اصل فرزنددار شدن نامطلوب است.

ثالثاً در این ادعا نفرین پیامبر(صلی الله علیه و آله) به زیاد شدن فرزند تعلق نگرفته؛ بلکه به اصل فرزنددار شدن کفار تعلق گرفته است. حال اگر کسی بخواهد از این دعا حکمی را دربارۀ مطلوبیت یا ذمّ فرزندآوری استنباط کند، باید بگوید که اصل فرزنددار شدن بد است؛ نه فرزند بیش‏تر داشتن و به طور حتم، هیچ فردی چنین برداشتی را نخواهد پذیرفت.

____________________________________________________

پی‌نوشت‌ها:

[1]. الکافی، محمد بن یعقوب کلینی، دار الکتب الاسلامیه، تهران، چاپ چهارم، 1407ق، ج 2، ص 140.

[2]. توبه/ 55.

منبع: ماهنامه اطلاع‌رسانی، پژوهشی، آموزشی مبلغان، شماره 217.





تاریخ ارسال مطلب : سه شنبه ٣ مهر ١٣٩٧ / شماره خبر : ٤٠٢٩٢٣ / تعداد بازدید : 233/ محبوب کن - فیس نما / داغ کن - کلوب دات کام

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج