شنبه ٣١ شهريور ١٣٩٧
« الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِ‌سَالَاتِ اللَّـهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّـهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّـهِ حَسِيبًا؛ (پیامبران) پیشین کسانی بودند که تبلیغ رسالتهای الهی می‌کردند و (تنها) از او می ترسیدند، و از هیچ کس جز خدا بیم نداشتند؛ و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش‌دهنده اعمال آنها) است!»
صفحه اصلی صفحه اصلی اخبار و رویدادها اخبار و رویدادها تحقیقات و مقالات تحقیقات و مقالات توشه تبلیغتوشه تبلیغ روضه ها و مدایح روضه ها و مدایح ویژه نامه ها ویژه نامه ها
دانلود نرم افزار دانلود نرم افزار سبک زندگی سبک زندگی تاریخ معصومینتاریخ معصومین روش تبليغ روش تبليغ نقشه سایت نقشه سایت ارتباط با ما ارتباط با ما
صفحه اصلی > تحقیقات،مقالات > معارف اسلامی > نظام اسلامی 
ماهنامه مبلغان


عبدالکریم پاک نیا تبریزی

عوامل پیروزی انقلاب اسلامی

برپايي حكومت بر مبنای اسلام به عنوان دينی كامل و تأمين كنندۀ تمام نيازهاي مادي و معنوي بشر يك ضرورت است. مردم ايران با آگاهي به اين نكته و با رهبري حكيمانۀ امام خميني رحمه الله یکپارچه قيام نموده و بعد از ساقط کردن حکومت دیکتاتوری و وابستۀ رژيم پهلوی، نظام جمهوري اسلامي را در ايران مستقر کردند.

برپايي حكومت بر مبنای اسلام به عنوان دينی كامل و تأمين كنندۀ تمام نيازهاي مادي و معنوي بشر يك ضرورت است. مردم ايران با آگاهي به اين نكته و با رهبري حكيمانۀ امام خميني رحمه الله یکپارچه قيام نموده و بعد از ساقط کردن حکومت دیکتاتوری و وابستۀ رژيم پهلوی، نظام جمهوري اسلامي را در ايران مستقر کردند. در اين نوشتار عوامل پيروزي انقلاب اسلامي ايران را مرور مي كنيم تا با حفظ آنها از انقلابمان حفاظت کنیم و مردم مسلمان کشورهای اسلامی که اخیراً قیامهای ضد استبدادی خود را آغاز کرده اند نیز با توجه به این عوامل بتوانند با عزم مصمم تری به نهضتهای خود پایبند باشند و از آن با تمام وجود حراست کنند.
1. ایمان و اراده
تجربه نشان داده است كه موفقيت در هر كاري بايد با يقين و اعتقاد به انجام آن همراه باشد و كساني كه در انجام امور مردد باشند و نتيجۀ آن را باور نكرده باشند، معمولاً به هدف نمي رسند. يكي از علل موفقيت رسول گرامي اسلام صلی الله علیه و آله ايمان و اعتقاد به هدف بود، تا جايي كه وقتي مشركين قريش توسط حضرت ابي طالب علیه السلام به آن بزرگوار پیامهایی دادند و تهديد و تطميع نمودند كه از هدف خود دست بردارد، آن حضرت فرمود: «یا عَمِّ لَوْ وَضَعُوا الشَّمْسَ فِي يَمِينِي وَ الْقَمَرَ فِي يَسَارِي عَلَى أَنْ أَتْرُكَ هَذَا الْأَمْرَ - حَتَّى يُظْهِرَهُ اللَّه اَوْ اُهْلِکَ فِيه- مَا اَتْرُكُهُ؛ 1عمو جان! به خدا قسم اگر خورشيد را دست راست من و ماه را در دست چپ من قرار دهند، هرگز از هدف خود دست برنخواهم داشت، تا اینکه دين حق آشكار شود، يا در راه آن فدا شوم.»
مردم ايران در حادثۀ تاريخي انقلاب اسلامي براساس باور به حاكميت قوانين و ارزشهای الهي، سلطنت نامشروع حكمرانان جبّار را نفي كرده و با اراده ای الهی آن را ريشه كن نمودند و فرو پاشیدن تمام نهاد ها و مراكز وابسته به آن را پشتوانۀ همّت خود قرار دادند و در اين راه از هيچ گونه كوششي دريغ نورزيدند. اين عامل در پيروزي انقلاب اسلامي ايران نقش مهمی ايفا کرد.

2. جلوۀ اسلامي
اسلام مكتبي است که مي تواند انسانها را از درون و برون متحول كرده و موجب پديد آمدن تحولات عميق تاريخي و اجتماعي و فرهنگی گردد. اين آيين آسماني در جذب و تحرك بخشيدن به نيروهاي با ايمان و مقاوم، نقش تعيين كننده اي مي تواند داشته باشد؛ زیرا اسلام دارای قوانینی است که 1. انسان را تا قیامت به هدف نهایی می رساند؛ 2. از سایر مکاتب بی نیاز می کند؛ 3. تمام نیازهای مادی و معنوی بشر را تأمین می کند؛ 4. برنامه‎هایش با فطرت انسان سازگار است؛ 5. گذر زمان از اصالتها و واقعیتهایش نمی کاهد؛
6. همگانی و جهانی است، بنابراین هر انقلابی که جلوۀ اسلامی داشته باشد، قطعاً دلها را به خود جذب کرده، میان مردم وحدت ایجاد می کند و با تقویت ایمان و ارادۀ آنان انقلاب را به پیروزی می رساند. انقلاب اسلامی ایران نیز در تمام ابعاد خود رنگ اسلامي به خود گرفته بود، و بهترين صبغه را دارا بود: (صِبْغَةَ اللَّهِ وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً)؛ 2 «اين است نگارگرى الهى؛ و كيست خوش نگارتر از خدا؟!» خداوند متعال در قرآن شریف، اسلام را دین کامل معرفی می کند که مورد رضایت اوست و می فرماید: (الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذينَ كَفَرُوا مِنْ دينِكُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتي وَ رَضيتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ ديناً)؛ 3 «امروز، كافران از(زوال) آيين شما مأيوس شدند بنا بر این، از آنها نترسيد! و از (مخالفت) من بترسيد! امروز، دين شما را كامل كردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم و اسلام را به عنوان آيين (جاودان) شما پذيرفتم .»
و در سورۀ آل عمران فرمود: (وَ مَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلامِ ديناً فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ وَ هُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخاسِرينَ)؛ 4 «و هر كس جز اسلام (و تسليم در برابر فرمان حق،) آيينى براى خود انتخاب كند، از او پذيرفته نخواهد شد و او در آخرت، از زيانكاران است.»
به این جهت تمام شعارها و حركات مردم ايران رنگ توحيدی، اسلامی و خدایی گرفت و اين آرمان در تمام قشرهاي مردم متجلّي شد. شعارها، سرودها و ساير برنامه ها با اصطلاحات قرآني و اسلامي توأم بود و پيروزي انقلاب اسلامي همان تحقق وعدۀ الهي بود كه: (إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ وَ يُثَبِّتْ أَقْدامَكُمْ)؛ 5 «اگر شما دین خدا را یاری کنید، قطعاً خداوند نیز شما را یاری کرده و گامهایتان را استوار خواهد ساخت.»

3. نفوذ معنوي رهبر
فلسفۀ امامت و تداوم آن در شكل نظام ولايت فقيه، قدرت و نفوذ خاصي است که دین اسلام به يك فقيه حاكم مي دهد و او را تا حد تسلّط بر دلها مقتدر مي سازد. اطاعت از او كه همان اطاعت از خداوند محسوب مي شود، در كليۀ شئون زندگي مسلمانان راه مي يابد. و همچون اطاعت از رسول خدا صلی الله علیه و آله است: (مَنْ يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللَّهَ)؛ 6 «هر كسي از پيامبر صلی الله علیه و آله اطاعت كند، همانا از خدا اطاعت كرده است.»
صداقت، صلابت، صراحت لهجه، شجاعت، سازش ناپذيري، از جان گذشتگي، قاطعيّت، عشق به اسلام، وارستگي، مقام عرفاني، شخصيّت علمي و فقاهتي، ساده زيستي، آزاد انديشي، همدردی با محرومان، باور استوار، يقين تزلزل ناپذير، عظمت روحي، روشن بيني و ساير ويژگيهای رهبر انقلاب اسلامي ايران، او را محبوب قلوب ميليونها عاشق دلباخته نمود. آنچنان كه پيامها، گفتارها و رفتارهاي آن رادمرد تاريخي براي پيروانش الهام بخش و راه گشا بود. 7 شهيد مطهري رحمه الله بر اين باور بود كه نداي امام خميني رحمه الله از قلب فرهنگ و از اعماق تاريخ و ژرفاي روح اين ملّت برمي خاست، مردمي كه در طول چهارده قرن حماسۀ حضرت محمّد، علي، زهرا، حسين، زينب علیهم السلام، سلمان، ابوذر و صدها هزار زن و مرد ديگر را شنيده بودند و اين حماسه ها با روحشان عجين شده بود، بار ديگر همان نداي آشنا را از زبان اين مرد شنيدند. حضرت علي و امام حسين علیهما السلام را در چهرۀ او ديدند، او را آيينۀ تمام نماي فرهنگ خود كه تحقير شده بود، تشخيص دادند. امام چه كرد؟ او به مردم ما شخصيّت داد. و خودِ واقعي و هويت اسلامي آنها را به آنان بازگرداند، آنها را از حالت خودباختگي خارج كرد، اين بزرگ ترين هديه اي بود كه او به ملّت داد. او توانست ايمان و هویت از دست رفتۀ مردم را به آنها بازگرداند و آنها را به خودشان مؤمن كند. او به صراحت اعلام كرد كه اسلام تنها نجات بخش شماست. 8 ایشان به اين ملّت گمنام شخصيّت داد.

4. وحدت مردم
مردم مسلمان ايران در پيروزي انقلاب اسلامي آنچنان يك دل، يك رنگ و هم نوا شدند كه تمام اقشار مختلف از هر گروه، صنف، تشكل و حزبي در برابر رژيم طاغوت يك صف واحد تشكيل دادند. و همانند سيل بنيان كن، ريشۀ مفسدين و ستم گران را از بيخ و بن كندند. تپش هماهنگ قلبها و آهنگ حركت دستها در جريان نهضت اسلامي ايران عامل اقتدار امّت اسلام در برابر كفر و نفاق و شرك گرديد، و پرچم استقلال و آزادي را در ايران اسلامي به اهتزاز در آورد. اسلام يگانه عاملي بود كه اين وحدت و يك پارچگي را به وجود آورد و اگر غير از شعار اسلامي چيز ديگري حاكم بود، هيچ گاه اين يك پارچگي بي نظير به وجود نمي آمد و براي همين بود كه مردم مسلمان ایران هم آوا و هم صدا تكبير گفته و پيش مي رفتند و اين همان تبلور قدرت الهي در نيروي مردم است كه پيامبر صلی الله علیه و آله فرمود: «يَدُ اللُّهِ مَعَ الجَمَاعَۀِ»؛ 9 دست خدا به همراه عموم مردم است.»

5. كانونهای نقش آفرين
چهار مركز عمدۀ فرهنگي و اقتصادي را مي توان از عوامل پيروزي انقلاب اسلامي ايران به شمار آورد. اين مراكز عبارت اند از:
الف. مساجد: مسجد الهام بخش، روح آفرين و پايگاه خداجويان حق طلب مي باشد. قرآن در مورد مساجد مي فرمايد: (في بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ يُذْكَرَ فيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فيها بِالْغُدُوِّ وَ الْآصالِ)؛ 10 «(اين چراغ پر فروغ) در خانه هايي قرار دارد كه خداوند اذن فرموده ديوارهاي آن را بالا برند (تا از دستبرد شياطين در امان باشد) خانه هايي كه نام خدا در آنها برده مي شود، و صبح و شام در آنها تسبيح او مي گويند.»
در بينش اسلامي، مساجد خانه هاي خدا در زمين 11 و بهترين نقطۀ هر شهري هستند. 12 مساجد را بايد بر ويرانۀ كاخهای ستم طاغوتها برافراشت. 13 در صدر اسلام مسجد پايگاه مسلمانان بود و هرگونه حركت و تصميم در مسجد انجام مي گرفت، در انقلاب اسلامي ايران نيز مسجد كانون پر شور و الهام بخش انقلابيون مسلمان ايراني بود و در يك كلام ستاد عملياتي فجرآفرينان جاويد 22 بهمن همواره مساجد بوده است. مسلمانان آزادۀ ايراني با نداي «الله اكبر» از مساجد بيرون آمده و در مقابل رگبار مسلسل طاغوتيان فرياد «آزادي» و «عدالت» و «اسلام» سرمي دادند و به خاطر همين اهميّت بود كه امام خميني رحمه الله جدايي مردم از مسجد را از تمام خطرها مهم تر و بالاتر اعلام نمود و فرمود: «از هواپيماي دشمن نترسيد، از آن بترسيد كه مساجد خلوت شود.» 14
ب. حوزه علمیه و نهاد روحانيت: نهاد روحانيت در طول تاريخ با تداوم خط انبياء و اوليای الهي همانند ستاره اي در جبين اسلام درخشيده و شاهراه مسلمانان را روشن نموده است. علما، مدرسين، مراجع و تمام دانش پژوهان، در حوزه هاي علميه با اعتقاد راسخ به اين نداي قرآن كه: (فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَ لِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ)؛ 15 «چرا از هر گروهي از آنان طايفه اي كوچ نمي كند، تا در دين آگاهي يابند و به هنگام بازگشت به سوي قوم خود، آنها را بيم دهند؟ شايد بترسند و خودداري كنند.» لبيك گفته و عاشقانه از خانه و ديار خود به مراكز تحصيل علم هجرت كرده اند، و باصفا، صميميّت و اخلاص سرمايه هاي عظيم معنوي و صفات والاي انساني را كسب نموده و كار تعليم و تربيت را كه همان كار انبيا است، پي مي گيرند. انقلاب اسلامي ايران آنچنان با اين نهاد عجين شده بود كه جرقۀ انقلاب اسلامي ايران از همان مركز و رهبري آن از ميان دانش آموختگان همان مكتب نبوي شروع شده و به حيات خود ادامه می دهد و مهم تر از همه، مطالعۀ تاريخ انقلاب اسلامي ايران بدون مطالعۀ نقش اين نهاد عظيم علمي و معنوي براي هيچ تاريخ نگار و محقّقي ميسّر نخواهد شد. همچنان كه حركات و قيامهاي آزادي بخش و حيات آفرين در طول تاريخ با رهبري روحانيون آگاه و بيدار انجام گرفته است. سخن در اين زمينه مجال مفصل تري مي طلبد.
امام خميني رحمه الله در مورد نقش روحانيت در انقلاب اسلامي مي فرمايد: «اسلام منهاي روحانيت يعني هيچ! و اصلاً روحانيون بودند كه انقلاب اسلامي را شروع كردند، و هر چيز كارشناس لازم دارد و كارشناس اسلام، روحانيون هستند.» 16
اگر نهاد روحانیت و حوزه های علمیه همچنان در خط انبیا و اولیا حرکت کنند و روحانیون به عهد خود پایبند باشند، باز همچنان موثرترین قشر جامعه خواهند بود؛ ولی اگر خدای ناکرده از ویژگیهای معنوی خود عدول کنند، تاثیر گذاری خود را از دست خواهند داد، همچنانکه امام خمینی رحمه الله این خط را به روحانیون گوشزد کرده است:
«اگر روزی از نظر زندگی از مردم عادی بالاتر رفتید بدانید که دیر یا زود مطرود می شوید.» 17
ج. دانشگاه: قشر عظيمي از دانشجويان داخل و خارج كشور با تلاشهاي شبانه روزي خود انقلاب اسلامي ايران را با دانشگاه پيوند زده بودند. اساتيد و دانشجويان متدين و متعهد به همراه ساير اقشار ملّت و همگام با حوزه و روحانيت و رهبري انقلاب در به ثمر رساندن نهضت، عامل مهمی به شمار مي آيند و بسياري از كارگزاران دولت جمهوري اسلامي ايران از همين دانشگاه ها كه از پايگاه هاي مهم انقلاب بود، فارغ التحصيل شده اند. متأسفانه قبل از پيروزي انقلاب اسلامي ايران دانشگاه ها فقط عامل وابستگي كشور به فرهنگ و ارزشهاي غربي محسوب مي شدند، البته امروز بعد از گذشت ده ها سال از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، باید مواظب نفوذ دشمن در این پایگاهای مهم فرهنگی کشور بود و حرکات دشمن را زیر نظر داشت.
د. بازار: گروه بازاريان سنتي، از قديمي ترين طبقات اجتماعي ايران در دوره هاي مختلف بودند و در امور سياسي كشور نقش مهمی ايفا كرده اند. با وجود فشاري كه در طول دوره هاي مختلف از طرف دولتهاي وقت به بازار وارد مي گرديد، بازاریان توانايي و استقلال خود را حفظ كردند. همين توانايي بازار بر اهميّت نقش آن در روند پيروزي انقلاب اسلامي افزود و آنان هماهنگ با ساير اقشار، با بستن مغازه هاي خويش اعتراض خود را عليه دولت به نمايش گذاشتند.

نقش فرهنگ شهادت در پیروزی انقلاب اسلامی
یکی از مهم ترین عوامل موفقیت انقلاب اسلامی ایران روحیه و فرهنگ ایثار و شهادت می باشد. این ویژگی والا که ریشه در مکتب رهایی بخش اسلام دارد، همواره برای جهاد انگیزۀ مقدسی بوده است و شهدا با آرمانهای اسلامی خویش مشخص کنندۀ راه و خصلت انقلاب و عامل مهم پیروزی بوده اند. در نظام ارزشی اسلام، شهادت معیاری است که ارزشهای دیگر و اعمال صالح با آن سنجیده شده و در طبقه بندی ارزشها، به آن جایگاهی بس رفیع داده شده است. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: «فَوْقَ كُلِّ ذِي بِرٍّ، بِرٌّ حَتَّى يُقْتَلَ الرَّجُلُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَإِذَا قُتِلَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَلَيْسَ فَوْقَهُ بِرٌّ؛ 18 بالاتر از هر نیکی، نیکی دیگری است، تا اینکه شخص در راه خدا کشته شود؛ که بالاتر از آن نیکی وجود ندارد.»
شهادت برای انسانهای وارسته که از دنیا رسته و به خدا پیوسته اند و عاشقانه راه حقیقت می جویند، کوتاه ترین راهی است که پویندگانش را سریع تر به مقصد نهایی و هدفهای والایی که در مسیر قرب الهی است می رساند. شهادت از دیدگاه آیات قرآن خسارت و معدوم شدن نیست؛ بلکه حیات جاودانی جدید است: (وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْياءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ)؛ 19 «هرگز گمان مبر کسانی که در راه خدا کشته شدند، مردگانند؛ بلکه آنان زنده اند، و نزد پروردگارشان روزی داده می شوند.»
در حقیقت شهداء زنده اند و ما از آن زندگی دوریم، آنان در کنار اولیا و انبیاء الهی در بهشت جای دارند، آنان انسانهای با فضیلتی هستند که مقام عظیمی کسب نموده اند و به ما بشارت می دهند که: (وَ يَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِينَ لَمْ يَلْحَقُوا بِهِمْ مِنْ خَلْفِهِمْ أَلَّا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ)؛ 20 «و به خاطر کسانی که هنوز به ایشان ملحق نشده اند (مجاهدان و شهیدان آینده) خوشوقتند که نه ترسی بر آنهاست و نه غمی خواهند داشت.»
بنابراین، شهادت خسارت نیست؛ بلکه فتح و نوعی پیروزی است (قُلْ هَلْ تَرَبَّصُونَ بِنا إِلَّا إِحْدَى الْحُسْنَيَيْنِ)؛ 21 «بگو: آیا دربارۀ ما جز یکی از دو نیکی را انتظار دارید (یا پیروزی یا شهادت)». برای هر مسلمان مجاهد، هم شهادت و هم کشتن دشمن، هر دو پیروزی است.
خون شهدای ما در تاریخ، حماسه ای می آفریند که نه تنها افراد این دوران و نسلهای آینده؛ بلکه تمام اعصار از ما تغذیه خواهند کرد. استاد مطهری رحمه الله در مورد شهید می نویسد: «مَثَل شهید مثل شمع است که خدمتش از نوع سوخته شدن و فانی شدن و پرتو افکندن است، تا دیگران در این پرتو که به بهای نیستی او تمام شده بنشینند و آسایش بیابند و کار خویش را انجام دهند. آری. شهدا شمع محفل بشریتند، سوختند و محفل بشریت را روشن کردند. انسان که در روز در پرتو خورشید تلاش می کند و یا شب در پرتو چراغ یا شمع کاری انجام می دهد، به همه چیز توجه دارد، جز به آنچه که پرتوافشانی می کند، که اگر پرتوافشانی او نبود، همۀ حرکتها متوقف و همۀ جنب و جوشها راکد می شد. شهدا پرتوافشانان و شمعهای فروزندۀ اجتماعند که اگر پرتوافشانی آنها در ظلمات استبدادها و استعبادها نبود بشر ره به جایی نمی برد.» 22
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: «مَا مِنْ قَطْرَةٍ أَحَبَّ إِلَى اللَّهِ مِنْ قَطْرَةِ دَمٍ فِي سَبِيلِ اللَّهِ؛ 23 هیچ قطره ای نزد خدا دوست داشتنی تر از قطره ی خون شهید نیست که در راه خدا می ریزد.»
شهادت تزریق خون به پیکر اجتماع است این شهدا هستند که به پیکر و رگهای اجتماع، خون جدیدی وارد می کنند.

شهادت از دیدگاه امام خمینی رحمه الله
امام خمینی رحمه الله می فرماید: «طبع یک انقلاب، فداکاری است و لازمۀ یک انقلاب، شهادت و مهیا بودن برای شهادت است. قربانی شدن و قربانی دادن در راه انقلاب و پیروزی آن، اجتناب ناپذیر است، به ویژه انقلابی که برای خداست و برای دین او، برای نجات مستضعفان است و برای قطع امید جهان خواران و مستکبران.
ما در هر جمعه و جماعت و در هر محفل اسلامی و در هر گرو هی برای یاری الله در انتظار قربانی و در انتظار شهادت هستم.
قربانی برای یک انقلاب بزرگ، نشان یک پیروزی و نزدیک شدن به هدف است. بی جهت نیست که دربارۀ سید شهیدان جهان منقول است که هر چه یاران بزرگوارش از دست می رفتند و هر چه به ظهر عاشورا نزدیک تر می شد رنگ مبارکش افروخته تر و ابتهاجش زیادتر می شد. هر شهیدی که می داد یک قدم به پیروزی نزدیک تر می شد. مقصد، عقیده است و جهاد در راه آن و پیروزی انقلاب، نه زندگی دنیا و رنگ و بوی ننگین آن. این شهادتهاست که به ملت ما وعدۀ پیروزی نهایی می دهد.» 24
انقلاب اسلامی از همان روزهای نخست ظهور اجتماعی خود، در سالهای 56- 57 و حتی پیش تر از آن، در قیام خونین 15 خرداد، با شهادت و شهادت طلبی عجین بوده است. هر قدر این عامل در درون انسانها تأثیر بیشتری بر جای گذاشته است، انقلاب مراحل مختلف خود را با سرعت و صلابت افزون تری پشت سر نهاده است.

رمز موفقیت
روزنامۀ فرامنطقه ای «الشرق الاوسط» انقلاب اسلامی ایران را با انقلاب الجزایر مقایسه کرده و رمز موفقیت انقلاب اسلامی ایران را توجه به فرهنگ ایثار و شهادت دانسته است و می نویسد: «مردم و رهبری ایران در جریان سرنگونی رژیم گذشته برای شهیدان خود ارزش بسیار قایل بودند و می کوشیدند تا دنباله رو راه آنان باشند؛ امّا انقلاب الجزایر با تقدیم یک میلیون شهید نه تنها این شهداء را الگوی مبارزاتی خود قرار نداد؛ بلکه حتی بعضی از اعضای «جبهۀ نجات اسلامی» اصل شهادت آنان را زیر سؤال بردند.» 25
چنانکه پس از اولین جرقۀ انقلاب اجتماعی اسلامی در 19 دی 56 شهر قم، آنچه که به عنوان یک انگیزه برای تظاهرات مردمی شد، مراسم چهلم شهدای گرانقدری بود که در مقابلۀ مردم با رژیم طاغوتی به خاک و خون غلتیده بودند.
در مراحل بعد نیز، هنگامی که تظاهرات و درگیریها در شهرهای مختلف گسترش یافت و فراگیر شد، باز هم خون و خاطرۀ شهیدان ایثارگر درگیریها بود که همچون آتش، درون انسانها را گرما و شوق مبارزه و قیام می بخشید و نهضت را به پیش می برد.
کشتار زنان و مردان، جوانان و نوجوانان بی گناهی که در روز جمعه 17 شهریور 57 در میدان شهدای تهران در خون پاک خویش غلتیدند و آن روز در فرهنگ انقلاب به جمعۀ خونین مشهور گشته است، چنان تأثیری در تحکیم ارادۀ مردم برای مبارزه با رژیم شاه از خود بر جای گذاشت که تحلیل گران و نظریه پردازان خارجی با توجه به فرهنگ شهادت طلبی مردم مسلمان ایران، آن را از اشتباهات تعیین کنندۀ رژیم پهلوی ارزیابی کردند. در مراحل بعد نیز ایثار و دلاوری عزیزانی که با درک واقعی از حیات طیبۀ انسان، شهادت را اوج افتخار می دانستند و بی مهابا به نبرد با ارتش تا دندان مسلح رژیم می شتافتند، در تهییج و ترغیب مردم به ادامۀ قیام و رویارویی عامل اساسی بوده است.
بررسی اجمالی حوادث و رویدادهای پس از پیروزی انقلاب نیز نشان می دهد که در فراز و نشیبهای رویدادها، شهادت طلبی و به تعبیر دقیق تر آمادگی مردم برای فدا کردن هستی خود در راه سرافرازی انقلاب اسلامی، اساسی ترین عامل خنثا سازی و شکست توطئه های دشمنان و تداوم انقلاب بوده است.
درک چنین منطقی با معیارها و ابزارهای جامعه شناسی غربی، بی تردید مشکل و به استناد اظهارات برخی از تحلیل گران جهانی نوعاً غیر ممکن است. به همین دلیل بود که تلاش دشمنان انقلاب و پایگاههای داخلی آنان در به شهادت رساندن شخصیتهای مردمی برخلاف انتظار و باور آنان صف مقابلۀ انقلاب را در مصاف با ضد انقلاب مستحکم تر کرد و ایجاد آشوب در مناطق مختلف هیچ نتیجه ای برای آنان در بر نداشت.
در هشت سال دفاع مقدس مردم ایران و در برابر هجوم نظامی عراق و حامیان منطقه ای و بین المللی اش نیز به روایت حماسه های شکوهمندی که در بیابانهای جنوب و یا کوهستانهای غرب کشور سروده شده، ایثار و آمادگی جوانان برومند این سرزمین برای فداکاری و جانبازی حرف اول میدان نبرد بود و سرانجام نیز دشمن و حامیانش را به شکست کامل کشاند.
به موازات صحنه هایی چنین باشکوه که از روزهای اول اوج گیری انقلاب اسلامی تا پیروزی و تاکنون همراه و عجین بوده، استقامت، صبر، بردباری و صلابت بازماندگان شهدا، پیام آور آرمانها و اهداف دلاورانی بوده است که به عرش پر کشیده اند تا پرچم رستگاری همچنان در اهتزار بماند. پدران و مادران، همسران و فرزندان و دیگر بازماندگان شهدای معظم انقلاب اسلامی در واقع سفیران و رسولان هدایت و استقامتند که با صبر و پایداری حماسۀ عزیزان خود را کامل می کنند و جاودانگی پیام آنها را در تاریخ بشریت تثبیت می نمایند.
ارزیابی منصفانه و واقعیاتی- که بخشی از آنها یاد شد- نشان می دهد که شهیدان و بازماندگان معظم آنان ستونهای اصلی نهضت و انقلابی بوده اند که در پرتو هدایت امام خمینی رحمه الله پرچم رستگاری و سعادت را در این سرزمین به اهتزاز درآوردند و پیام «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامیِ» آنان ملتهای محروم را تا قیامت به قیام و بیداری فرا می خواند. 26

پی نوشت:
1) السیرۀ النبویۀ لابن هشام، محمد بن اسحاق بن یسار، نشر صبیح، مصر، سال 1383، ج 1، ص285.
2) بقره/138.
3) مائده/3.
4) آل عمران/ 85 .
5) همان.
6) نساء/80.
7) گزيدۀ انقلاب اسلامي و ریشه های آن، عباسعلی عمید زنجانی، نشر طوبی، تهران، 1377، ص 15.
8) پيرامون انقلاب اسلامي، مرتضی مطهری، انتشارات صدرا، قم، 1380ش، ص 119.
9) المستصفي، محمد غزالی، دارالکتب العلمیه، بیروت، 1417 ق، ص 139.
10) نور/36.
11) وسائل الشيعه، محمد بن حسن حرّ عاملی، مؤسسۀ آل البیت، قم، 1416، ج1، ص381 (إِنَّ بُيُوتِي فِي الْأَرْضِ الْمَسَاجِدُ).
12) صحيح مسلم، ابوالحسین مسلم بن حجاج نیشابوری، دارالفکر، بیروت.، ج 1، ص 46 (أَحَبُّ البِلاَدِ اِلَي اللهِ عَزَّوَجَلَّ مَسَاجِدُهَا).
13) سنن ابن ماجه، محمد بن یزید قزوینی، نشر دار الفکر، بیروت، حديث 743. (عن عثمان بن ابی العاص ان رسول الله صلی الله علیه و آله اَمَرَهُ أَن یَجعَلَ مَسجِدَ الطَائِف حَیثُ کَانَ طَوَاغِیتَهُم.)
14) گزيدۀ انقلاب اسلامي و ريشه‌هاي آن، ص22.
15) توبه/ 122.
16) گزيدۀ انقلاب اسلامي و ريشه‌هاي آن، عباسعلی عمید زنجانی، ص 32.
17) صحیفه امام، ج19، ص318.
18) بحار الانوار، محمدباقر مجلسی، مؤسسة الوفاء، بیروت، 1403، ج 74، ص 61؛ الکافی، محمد بن یعقوب کلینی، دارالکتب الاسلامیه، تهران، 1388 ق، ج 2، ص 348.
19) آل عمران/ 169.
20) همان/ 170.
21) توبه/ 52.
22) قیام و انقلاب مهدی، مرتضی مطهری، نشر صدرا، قم، رجب 1398، ص 76.
23) شجرۀ طوبی، محمدمهدی حائری، مطبعه حیدری، چاپ پنجم، 1385 ق، ص 419؛ الدر المنثور، جلال الدین سیوطی، دار المعرفة، بیروت، چاپ اول، 1365، ج 2، ص 74.
24) صحیفۀ نور، امام خمینی، سازمان انتشارات انقلاب اسلامی، تهران، 1376 ش، ج 16، ص219.
25) نشریۀ مبلّغان، ش 20، ص 112.
26) ره‌توشه انقلاب، تدوین از شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، ص487.
منبع: ماهنامه اطلاع رسانی، پژوهشی، آموزشی مبلغان شماره149.




تاریخ ارسال مطلب : دوشنبه ١٧ بهمن ١٣٩٠ / شماره خبر : ١٣١٠٣٥ / تعداد بازدید : 1759/ محبوب کن - فیس نما / داغ کن - کلوب دات کام

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج