پنج شنبه ٣٠ فروردين ١٣٩٧
« الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِ‌سَالَاتِ اللَّـهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّـهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّـهِ حَسِيبًا؛ (پیامبران) پیشین کسانی بودند که تبلیغ رسالتهای الهی می‌کردند و (تنها) از او می ترسیدند، و از هیچ کس جز خدا بیم نداشتند؛ و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش‌دهنده اعمال آنها) است!»
صفحه اصلی صفحه اصلی اخبار و رویدادها اخبار و رویدادها تحقیقات و مقالات تحقیقات و مقالات توشه تبلیغتوشه تبلیغ روضه ها و مدایح روضه ها و مدایح ویژه نامه ها ویژه نامه ها
دانلود نرم افزار دانلود نرم افزار سبک زندگی سبک زندگی تاریخ معصومینتاریخ معصومین روش تبليغ روش تبليغ نقشه سایت نقشه سایت ارتباط با ما ارتباط با ما
صفحه اصلی > تحقیقات،مقالات > معارف اسلامی > نظام اسلامی 
ماهنامه مبلغان


مفاهیم سیاسی-3

شرايط انتخاب رئيس دولت، نمايندگان و كارگزاران

در آيات و روايات اسلامي يكي از شرايط مهمي كه در گزينش افراد براي كارگزاري به آن تاكيد شده است، امانت داري است.

 

اکبر اسدعلیزاده

در انتخاب اين افراد نيز به جز شرط اول (فقاهت) ديگر شرايط گفته شده درباره رهبر مطرح است. بعلاوه چند شرط ديگر را نيز بايد مورد توجه قرار داد كه در ذيل به آنها اشاره مي كنيم. البته لازم به يادآوري است كه هرچند موارد و شرايط ذيل نيز در رهبر مسلمين بايد باشد، منتهي وجود اين شرايط در رهبري يك امر عادي است؛ يعني فرض اين است كه امام مسلمين با توجه به جايگاهي كه دارد بايد بالاتر از اين حرفها باشد.

1. امانت داري و درستكاري
در آيات و روايات اسلامي يكي از شرايط مهمي كه در گزينش افراد براي كارگزاري به آن تاكيد شده است، امانت داري است. در داستان حضرت موسي و شعيب عليهما السلام، هنگامي كه يكي از دختران شعيب به پدر خود پيشنهاد مي دهد موسي را براي سرپرستي اموال و چوپاني گوسفندانشان برگزيند، به «قوت » و «امانت » موسي عليه السلام اشاره مي كند و مي گويد:
«يا ابت استاجره ان خير من استاجرت القوي الامين » ؛(1) «اي پدر! او را استخدام كن؛ زيرا بهترين كسي را كه مي تواني استخدام كني، آن است كه قوي و امين باشد. »
در داستان حضرت يوسف عليه السلام نيز مي بينيم هنگامي كه پيشنهاد و سرپرستي خزانه داري مصر از سوي حضرت يوسف عليه السلام مطرح گشت، ايشان بر روي امانت داري و دانش خويش تكيه كرد و گفت: «اجعلني علي خزائن الارض اني حفيظ عليم » ؛(2) «مرا سرپرست گنجينه هاي اين سرزمين (مصر) قرار ده؛ كه نگهدارنده و آگاهم. »

روزي يكي از ياران پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله عرض كرد: چرا يكي از پستهاي مهم دولتي را به من واگذار نمي كني؟ حضرت دست به شانه او نهاد و فرمود: «انك ضعيف، وانها امانة (والامانة ثقيلة) وانها يوم القيامة خزي وندامة الا من اخذها بحقها وادي الذي عليه فيها!؛(3) تو ضعيف هستي و اينها، امانت است (و امانت سنگين است) و روز قيامت، مايه رسوايي و پشيماني مي گردد، مگر كسي كه آن را به حق بگيرد و وظيفه خود را درباره آن ادا كند!»

2. ايمان، اصالت و تجربه
امام علي عليه السلام مي فرمايد:
«وتوخ منهم اهل التجربة، والحياء، من اهل البيوتات الصالحة، والقدم في الاسلام المقدمة...(4) كارگزاران دولتي را از ميان مردمي باتجربه و با حيا از خاندانهاي شايسته برگزين كه در مسلماني، سابقه درخشاني دارند. »
ايشان در بيان ديگري مي فرمايد:
«ثم الصق بذوي المروءات والاحساب واهل البيوتات الصالحة والسوابق الحسنة؛(5) سپس به سراغ كساني برو كه از خانواده هاي نجيب و با شخصيت و اهل خانه هاي شايسته و خوش سابقه اند. »

3. حسن سابقه
داشتن حسن سابقه از شرايط مهمي است كه امروزه مورد قبول همه مجامع و محافل جهاني است. اميرالمؤمنين علي عليه السلام نيز در نامه خود خطاب به مالك اشتر مي فرمايد:
«ان شر وزرائك من كان للاشرار قبلك وزيرا، ومن شركهم في الاثام، فلا يكونن لك بطانة، فانهم اعوان الائمة، واخوان الظلمة؛(6)
بدترين وزيران تو كساني هستند كه براي اشرار پيش از تو وزير بوده اند. كسي كه با آنها در كارهايشان شركت داشته است، نبايد صاحب اسرار تو باشد؛ آنها همكاران حاكمان [ظالم] و برادران ستم كارانند. »
كوتاه سخن اينكه، گزينش افراد صالح، متعهد و كاردان براي به دست گرفتن امور دولتي از نظر معصومين عليهم السلام بسيار لازم و ضروري است و تساهل و تخطي از آن، خيانت به اسلام و مسلمانان به شمار مي رود. حضور افراد بي تعهد و ناكارآمد در رده هاي بالاي دولتي به شكست و ضعف برنامه هاي دولت مي انجامد و نابساماني اقتصادي و فقر و گراني را براي كشور به ارمغان مي آورد، و زمينه را براي حضور بيگانگان فراهم مي سازد.
از اين رو در انتخاب كارگزاران حكومت اسلامي بايد نهايت دقت را به كار گرفت و هر چند انسان در انتخاب كارگزاران آزاد است ولي شرايط كارگزار اسلامي را نيز بايد احراز كند.

مطالب مرتبط:


پی نوشت :
1) قصص/26.
2) يوسف/55.
3) الجامع الصحيح (صحيح مسلم) ، ابن مسلم قشيري، بيروت، دارالجيل، بي تا، ج 6، ص 6.
4) نهج البلاغه دشتي، نامه 53.
5) همان.
6) همان.

منبع : ماهنامه اطلاع رساني، پژوهشي، آموزشي مبلغان شماره55.




تاریخ ارسال مطلب : چهارشنبه ١٥ بهمن ١٣٩٣ / شماره خبر : ١١٧٤٦٨ / تعداد بازدید : 1973/ محبوب کن - فیس نما / داغ کن - کلوب دات کام

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج