دوشنبه ٠١ بهمن ١٣٩٧
« الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِ‌سَالَاتِ اللَّـهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّـهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّـهِ حَسِيبًا؛ (پیامبران) پیشین کسانی بودند که تبلیغ رسالتهای الهی می‌کردند و (تنها) از او می ترسیدند، و از هیچ کس جز خدا بیم نداشتند؛ و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش‌دهنده اعمال آنها) است!»
صفحه اصلی صفحه اصلی اخبار و رویدادها اخبار و رویدادها تحقیقات و مقالات تحقیقات و مقالات توشه تبلیغتوشه تبلیغ روضه ها و مدایح روضه ها و مدایح ویژه نامه ها ویژه نامه ها
دانلود نرم افزار دانلود نرم افزار سبک زندگی سبک زندگی تاریخ معصومینتاریخ معصومین روش تبليغ روش تبليغ نقشه سایت نقشه سایت ارتباط با ما ارتباط با ما
صفحه اصلی > تحقیقات،مقالات > روش تبلیغ 
ماهنامه مبلغان


روش‌شناسی تبلیغ اینترنتی (4)؛ روش مناظره در فضای مجازی -1

مفهوم شناسی

گاهی تبلیغ در فضای مجازی مستلزم مناظرۀ مبلغان دینی با افراد مختلفی است. ما در این نوشتار به این موضوع پرداخته و تلاش می‌کنیم پس از تعریف مفاهیمی چون: مناظره، فضای مجازی، مناظرۀ دینی در فضای مجازی و انواع مناظره در فضای مجازی.

روش‌شناسی تبلیغ اینترنتی (4)؛ روش مناظره در فضای مجازی

اداره تبلیغ اینترنتی و فضای مجازی

اشاره:

در شماره‌های گذشته (212، 213 و 214) موضوعی با عنوان «روش‌شناسی تبلیغ اینترنتی» مطرح گردید و در آن برخی از مطالب آموزشی جهت فعالیت تبلیغی در فضای مجازی درج گردید؛ مطالبی همچون قواعد نویسندگی متن مجازی، آسیب‌شناسی فعالین فضای مجازی و ضرورت حضور طلاب در فضای مجازی. اکنون در ادامۀ این موضوع، مبحث «روش مناظره در فضای مجازی» ارائه می‌شود.[1]

مقدمه

فضای مجازی زمینه را برای انتشار نامحدود اطلاعات و همچنین ارتباط وسیع بین افراد فراهم نموده و هر شخص یا گروهی می‌تواند تقریباً بدون هیچ محدودیتی به تبلیغ افکار و عقاید خود بپردازد.

در واقع، این فضا بسترساز انتشار عقاید درست و نادرست افرادی است که علاوه بر تبلیغ خود، به نفی و تخریب یکدیگر نیز می‌پردازند. در این میان، دشمنان اسلام و انقلاب اسلامی عرصۀ جدید و بستر مناسبی برای فعالیتهای مخرّب خود پیدا کرده، به انتشار گستردۀ شبهات، علیه اسلام و انقلاب اسلامی ایران می‌پردازند و همین امر ضرورت حضور هدفمند مبلّغان دینی را روشن می‌سازد.

گاهی تبلیغ در فضای مجازی مستلزم مناظرۀ مبلغان دینی با افراد مختلفی است. ما در این نوشتار به این موضوع پرداخته و تلاش می‌کنیم پس از تعریف مفاهیمی چون: مناظره، فضای مجازی، مناظرۀ دینی در فضای مجازی و انواع مناظره در فضای مجازی، به این سؤالات پاسخ دهیم که:

1. روش مناظرۀ دینی در فضای مجازی چگونه است؟

2. یک مبلّغ دینی برای مناظره در فضای مجازی، باید دارای چه ویژگی‌ها و توانایی‌هایی باشد؟

آنچه ما در این نوشتار مورد توجه قرار داده‌ایم، آداب مناظرۀ صحیح و مطلوب است که بر پایۀ اخلاق اسلامی استوار بوده، در پرتو آن، نتیجۀ معقول و مستدل حاصل می‌شود و حقیقت روشن می‌گردد، وگرنه روزانه بحث و جدلهای فراوانی میان صاحبان افکار و عقاید و پیروانشان به وقوع می‌پیوندد که نه تنها ثمرۀ علمی مفیدی ندارد و حقیقت برای طرفین روشن نمی‌شود؛ بلکه باعث ایجاد تنش و اثر معکوس بین افراد می‌شود.

مفهوم شناسی

1. مناظره

مناظره در لغت از مادۀ «نظر» به معنای دیدن با چشم است و مناظره آن است که با برادر خود در موضوعی به تبادل نظر و گفتگو بپردازی تا ببینید به چه نتیجه‌ای می‌رسید.[2]

این واژه در ادبیات فارسی به معانی: بحث کردن، سؤال و جواب کردن، مجادله و نزاع کردن و نیز بحث با یکدیگر در حقیقت و ماهیت چیزی به کار می‌رود.[3]

همچنین، مناظره را گفتگو و نکته بینی طرفینی و رودررو و به میان آوردن آنچه انسان به آن معتقد است، دانسته‌اند.[4]به عبارت دیگر، می‌توان گفت: مناظره بحث و گفتگویی بین دو نفر به منظور آشکار شدن حقیقت و روشن شدن درست و نادرست است که یک طرف در قبول (طرف ایجاب) و طرف دیگر (طرف نفی) در رد «حکمی از احکام و نسبتی از نسبتها» به ذکر دلیل و ارائۀ شواهد و مدارک می‌پردازند. این بحث و گفتگو معمولاً در حضور دیگران و برای کمک به آنان در قضاوت و اتخاذ تصمیم صحیح صورت می‌گیرد.[5]

2. فضای مجازی

فضای مجازی یا فضای سایبری،[6] محیطی است فرضی که ارتباطهای شبکه‌ای کامپیوتری در آن رخ می‌دهد. با توجه به این تعریف، فضای مجازی را نمی‌توان مترادف با اینترنت دانست؛ بلکه اینترنت یکی از ابزار ورود به فضای مجازی است[7] و فضای مجازی شامل سایتهای اینترنتی، شبکه‌های اجتماعی پیام‌رسان، اشتراک‌گذار و موارد مشابه دیگر می‌شود.

3. مناظرۀ دینی در فضای مجازی

با توجه به آنچه گذشت، می‌توان گفت که مراد ما از مناظرۀ دینی در فضای مجازی، عبارت است از: «بحث و تبادل نظر میان دو نفر ـ که هر کدام نمایندۀ یک دین، مذهب و یا جریان فکری هستند ـ در یکی از موضوعات مربوط به حوزۀ دین که به منظور رسیدن به حقیقت رخ می‌دهد. این نوع از مناظره در فضایی که اینترنت ابزار ورود به آن است، شکل می‌گیرد و شامل سایت، انجمن، شبکه‌های اجتماعی و... می‌شود.»

4. انواع مناظره در فضای مجازی

مناظره در فضای مجازی نسبت به فضای حقیقی دارای محدودیتهایی در زمینۀ دسترسی طرفین مناظره به یکدیگر است و مناظره کنندگان مانند فضای حقیقی به صورت فیزیکی در مقابل هم قرار نمی‌گیرند. به همین جهت، بخشی از اثرگذاری‌هایی که به واسطۀ رویارویی افراد در مقابل هم رخ می‌دهد، در این نوع از مناظرات وجود ندارد و طرفین مناظره ناچارند تنها با استفاده از امکاناتی که فضای مجازی در اختیار آنها قرار می‌دهد، به مناظره بپردازند.

مناظره با توجه به امکاناتی که فضای مجازی در اختیار افراد قرار می‌دهد، به سهنوعِ: تصویری، صوتی و متنی تقسیم می‌شود. در مناظرۀ تصویری؛ هر یک از مناظره‌کنندگان، فیلم گفتار خود را ارسال می‌کنند. در این نوع از مناظره امکانات مناسبی در اختیار فرد قرار دارد و هر شخص می‌تواند مانند فضای حقیقی از حرکات سر و صورت برای انتقال مطالب خود استفاده کند. دیدن فیلم ارسالیِ طرف مقابل می‌تواند به ارزیابی طرفین از موقعیت یکدیگر کمک کند.

در مناظرۀ صوتی، تنها امکان ارسال فایلهای صوتی وجود دارد و هر فرد سخنان خود را به صورت صدای ضبط شده در اختیار دیگران قرار می‌دهد.

در مناظرۀ متنی نیز فقط امکان ارسال متن وجود دارد و مناظره‌گر باید مطالب خود را با ادبیاتی مناسب فضای مجازی ارسال کند که نسبت به دو مورد قبل از محدودیت بیش تری برخوردار است.

استفاده از هر یک از این مناظره‌ها با توافق قبلی بین طرفین حاصل می‌شود و لازم است تا مطابق توافق مطالب ارسال شود؛ زیرا تخطی از آن توافقات به وجهه افراد لطمه می‌زند. مثلاً در مناظرۀ متنی که فقط بر ارسال متن توافق شده است، ارسال عکس یا استیکر تخطّی محسوب می‌شود.

مناظره‌گر باید بداند که ورود به مناظره و انتخاب نوع مناظره امری اختیاری است و هیچ کسی نمی‌تواند او را به مناظره در فضایمجازی مجبور کند. به همین جهت، شایسته است تا هر مناظره‌گر با توجه به توانایی‌هایی که دارد، نوع مناظره را انتخاب کند.

مثلاً اگر فردی از هنر سخنوری برخودار است، بهتر است تا از مناظرۀ تصویری و یا حداقل صوتی بهره ببرد و اگر شخصی ادبیات نوشتاری خوبی دارد، بهتر است مناظرۀ متنی را انتخاب کند. علاوه بر توانایی‌های مناظره‌گر، مسائل دیگری مانند: سرعت اینترنت، کیفیت دوربین فیلمبرداری و دستگاه ضبط صوت نیز در انتخاب نوع مناظره مؤثر است.  

____________________________________________________

پی‌نوشت‌ها:

[1]. سلسله مقالاتی با عنوان «اصول و روشهای مناظره» در شماره‌های 189، 190، 192 و 193 از ماهنامه مبلّغان به قلم اکبر اسدعلیزاده تحریر شد که به مباحثی همچون «مفهوم شناسی مناظره»، «ارتباط مجادله و مناظره»، «مفهوم منازعه»، «اهمیت و ضرورت مناظره»، «اقسام مناظره»، «ابزارهای مناظره»، «اصول اخلاقی مناظره» و ... پرداخته است.

[2]. لسان العرب، ابن منظور، دار الفکر، بیروت، 1414ق، ج 5، صص 217 - 215.

[3]. لغتنامه، علی اکبر دهخدا، انتشارات وچاپ دانشگاه تهران، تهران، 1377ش، ج 14، ص 25562.

[4]. المفردات فی غریب القرآن، حسین بن محمد معروف به راغب اصفهانی، دفتر نشر الکتاب، تهران، چاپ دوم، 1404ق، ص 814.

[5]. راهنمای مناظره، جان اریکسون، مترجم: سید مهدی ثریا، جوانه رشد، 1392ش، ص 27.

[6]. cyberspace

[7]. حقیقت مجازی، محمدحسین سیاح طاهری، قم، تبیان، 1395ش، ص 30.

منبع: ماهنامه اطلاع‌رسانی، پژوهشی، آموزشی مبلغان، شماره 222.





تاریخ ارسال مطلب : دوشنبه ٣ دی ١٣٩٧ / شماره خبر : ٤٠٤٥٩٥ / تعداد بازدید : 60/ محبوب کن - فیس نما / داغ کن - کلوب دات کام

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج