سه شنبه ٢٢ آبان ١٣٩٧
« الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِ‌سَالَاتِ اللَّـهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّـهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّـهِ حَسِيبًا؛ (پیامبران) پیشین کسانی بودند که تبلیغ رسالتهای الهی می‌کردند و (تنها) از او می ترسیدند، و از هیچ کس جز خدا بیم نداشتند؛ و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش‌دهنده اعمال آنها) است!»
صفحه اصلی صفحه اصلی اخبار و رویدادها اخبار و رویدادها تحقیقات و مقالات تحقیقات و مقالات توشه تبلیغتوشه تبلیغ روضه ها و مدایح روضه ها و مدایح ویژه نامه ها ویژه نامه ها
دانلود نرم افزار دانلود نرم افزار سبک زندگی سبک زندگی تاریخ معصومینتاریخ معصومین روش تبليغ روش تبليغ نقشه سایت نقشه سایت ارتباط با ما ارتباط با ما
صفحه اصلی > تحقیقات،مقالات > روش تبلیغ 
ماهنامه مبلغان


مبلّغ و توجه به گرایش‌های فکری و فرهنگی جامعه -9

ایجاد جاذبه و تنوع در تبلیغ

علی‏رغم رشد و توسعه ابزار و امکانات و مراکز تبلیغاتی نوین، مراکز سنتی تبلیغی و ارتباطی، همچون مسجد و حسینیه، اهمیت و جایگاه خاص خود را حفظ کرده، بر دست‌اندرکاران امور فرهنگی و ترویجی لازم است که در حفظ، حراست و منزلت این اماکن مقدس و مهم تبلیغی نهایت سعی و تلاش خویش را به کار گیرند.

9. ایجاد جاذبه و تنوع در تبلیغ

علی‏رغم رشد و توسعه ابزار و امکانات و مراکز تبلیغاتی نوین، مراکز سنتی تبلیغی و ارتباطی، همچون مسجد و حسینیه، اهمیت و جایگاه خاص خود را حفظ کرده، بر دست‌اندرکاران امور فرهنگی و ترویجی لازم است که در حفظ، حراست و منزلت این اماکن مقدس و مهم تبلیغی نهایت سعی و تلاش خویش را به کار گیرند.

مقام معظم رهبری(حفظه الله) می‏فرماید: «شکی نیست که حفظ قداست مساجد و تقویت هماهنگ جنبه‌های معنوی و انقلابی و تعلیمی و تبلیغی آن نیازمند سلامت و امنیت محیط آن و دور ماندن از منازعات و مناقشات داخلی در آن است.»[1]

در عین حال، استفاده از تبلیغات غیر مستقیم، نه تنها با قرار گرفتن در سنگر مسجد و محراب منافاتی ندارد؛ بلکه از مؤثرترین شیوه‌های تبلیغی به شمار می‌رود. اگر مبلّغ حقایق عالی و مطالب لازم و سخنان حکمت آمیز و درسهای ضروری را در قالب سرگرمی‌های مفید و آموزنده به کار گیرد، به نحوی که مردم کسل نشوند و از گفته‌های او لذت ببرند، این روند از دو جهت مطلوب است: یکی آنکه افراد از مطالب مفید و آموزنده استفاده کرده‌اند و دیگر آنکه کالبد روحی و معنوی آنان با تفریحی سالم تغذیه کرده است، و از آن خسته نشده‌اند. همچون آشپزی که غذای مقوی و حاوی ویتامین‌ها و املاح لازم برای بدن را با مهارت و تجربه به صورت غذایی لذیذ و خوشمزه مهیا کند. به علاوه، کیفیت بیان و ادای یک حقیقت و معرفت، به شکلی زیبا و ظریف و توأم با ذوق و رعایت جنبه‌های ادبی، خود هنر است و می‌تواند دلها و ذهنهای تشنه را اقناع و سیراب سازد؛ اما باید مراقب باشیم، به کار گرفتن جلوه‌های هنری روح تقوا، طهارت، فضیلت و مکارم را در مستمعان احیا کند و آنان را نسبت به موازین اعتقادی و شرعی ملتزم نماید.

رهبر معظم انقلاب(حفظه الله) می‏فرماید: «از همه نوع وسایل و ابزار تبلیغ کمک بگیرید و به خصوص از ظریف‌ترین و اصیل‌ترین آن‌ها که هنر است، غافل نشوید.»[2] و در جای دیگر می‏فرماید: «ابزارهای هنری بی‌شک رساترین، بلیغ‌ترین و کاری‌ترین ابزار ابلاغ و تبلیغ پیام است.»[3] و نیز تأکید فرموده‌اند: «آن زبانی که می‌تواند پیام انقلاب اسلام را به اعماق جوامع برساند، زبان شعر، ادبیات و هنر می‌باشد.»[4]

البته در این راستا ظاهرسازی، تکلف و تقلید از دیگران در به کارگیری جنبه‌های هنری، ادبی و ذوقی، مذموم و موجب کاهش جذابیت و توجه مردم به محتوای سخن می‌گردد. قرآن کریم از زبان رسول اکرم(صلی الله علیه و آله)می‌فرماید: «وَ ما أَنَا مِنَ الْمُتَكَلِّفين‏»؛[5] «من اهل تکلف نمی‌باشم.»

____________________________________________________

پی‌نوشت‌ها:

[1]. فرازی از حکم مقام معظم رهبری(حفظه الله) در هنگام انتصاب مرحوم آیت الله مهدوی کنی به سمت مسئول رسیدگی به امور مساجد.

[2]. روزنامه کیهان، تاریخ 25/11/1360.

[3]. اهمیت و ضرورت تبلیغات، ص 23.

[4]. روزنامه جمهوری اسلامی، تاریخ 15/11/1365.

[5]. ص/ 86.

منبع: ماهنامه اطلاع‌رسانی، پژوهشی، آموزشی مبلغان، شماره 216.





تاریخ ارسال مطلب : دوشنبه ١٩ شهريور ١٣٩٧ / شماره خبر : ٤٠٢٦٠٨ / تعداد بازدید : 94/ محبوب کن - فیس نما / داغ کن - کلوب دات کام

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج