يکشنبه ٢٨ مرداد ١٣٩٧
« الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِ‌سَالَاتِ اللَّـهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّـهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّـهِ حَسِيبًا؛ (پیامبران) پیشین کسانی بودند که تبلیغ رسالتهای الهی می‌کردند و (تنها) از او می ترسیدند، و از هیچ کس جز خدا بیم نداشتند؛ و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش‌دهنده اعمال آنها) است!»
صفحه اصلی صفحه اصلی اخبار و رویدادها اخبار و رویدادها تحقیقات و مقالات تحقیقات و مقالات توشه تبلیغتوشه تبلیغ روضه ها و مدایح روضه ها و مدایح ویژه نامه ها ویژه نامه ها
دانلود نرم افزار دانلود نرم افزار سبک زندگی سبک زندگی تاریخ معصومینتاریخ معصومین روش تبليغ روش تبليغ نقشه سایت نقشه سایت ارتباط با ما ارتباط با ما
صفحه اصلی > تحقیقات،مقالات > روش تبلیغ 
ماهنامه مبلغان


روش‌شناسی تبلیغ اینترنتی (3)؛ «دلایلی بر ضرورت حضور طلّاب در فضای مجازی»

ضرورت حضور طلّاب در فضای مجازی

حضور طلاب و تبلیغ دین در فضای مجازی، امری است که به خصوص در مورد کیفیت آن و اینکه آیا فعالیت در آن، مصداق بازی در زمین دشمن است یا خیر؟ نکاتی مطرح می‌شود. بنابراین، در این قسمت سعی می‌شود ضمن اثبات اصل ضرورت حضور مبلّغان دینی در این فضا، به چرایی این ضرورت پرداخته و در نهایت، نتیجه‌گیری نماییم.

روش‌شناسی تبلیغ اینترنتی (3)؛ «دلایلی بر ضرورت حضور طلّاب در فضای مجازی»

اداره کل هنر و رسانه ـ اداره تبلیغ اینترنتی و فضای مجازی

اشاره

در شماره‌های گذشته (مبلّغان 212 و 213) موضوعی با عنوان «روش‌شناسی تبلیغ اینترنتی» ارائه شد و در آن برخی از مطالب آموزشی جهت استفاده مبلّغان دینی که تمایل به فعالیت در فضای مجازی دارند، درج گردید. تاکنون موضوع قواعد نویسندگی متن مجازی و آسیب‌شناسی فعالین فضای مجازی تحریر شد و اکنون ادامه این موضوع تقدیم می‌گردد.

حضور طلاب و تبلیغ دین در فضای مجازی، امری است که به خصوص در مورد کیفیت آن و اینکه آیا فعالیت در آن، مصداق بازی در زمین دشمن است یا خیر؟ نکاتی مطرح می‌شود. بنابراین، در این قسمت سعی می‌شود ضمن اثبات اصل ضرورت حضور مبلّغان دینی در این فضا، به چرایی این ضرورت پرداخته و در نهایت، نتیجه‌گیری نماییم.

رهبر معظم انقلاب(حفظه الله) نیز در ماه‌های اخیر، نکاتی در این زمینه فرموده‌اند که تنها به یک مورد آن اشاره می‌شود. ایشان در جمع طلاب حوزه‌های علمیه فرمودند: «فضای مجازی، به صورت توأمان دارای منافع و مضرات بی‌شماری است که باید با استفاده از فرصتهای آن، مفاهیم اسلامی را در سطح گسترده ترویج کرد.»[1]

نشر معارف دین

تبلیغ دین اسلام، موجب هدایت انسانها به سوی حیات برتر است و در واقع هدایت و زندگی بخشی به یک انسان، به منزله هدایت و زندگی بخشی به همه انسانها است:  «وَ مَنْ أَحْیاها فَکأَنَّما أَحْیا النَّاسَ جمیعاً»[2]؛«و هر کسی انسانی را از مرگ رهایی بخشد، چنان است که گویی همه مردم را زنده کرده است.»

یک انسانِ زنده شده به حیات قرآنی و معنوی می‌تواند جامعه‌ای را از ظلمتِ گمراهی به سوی روشناییِ سعادت راهنمایی کند.

فضای مجازی، می‌تواند فرصت مناسبی برای احیای انسان‌ها باشد.

بنابراین، فضای مجازی نیز می‌تواند یکی از مصادیق آیه فوق باشد؛ چراکه در این فضا فرصت و بستری فراهم است که مبلّغ با عده زیادی از مردم (به خصوص جوانان) می‌تواند در ارتباط باشد و معارف اسلامی را تبلیغ کند و اسباب هدایت جمع کثیری را فراهم سازد.

مجهز شدن در برابر دشمنان

دشمنان دین، مذهب و نظام جمهوری اسلامی به طور گسترده از فضای مجازی استفاده می‌کنند، در حالی که خداوند می‌فرماید: «وَ أَعِدُّواْ لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ وَ مِن رِّبَاطِ الْخَیلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّکمْ»[3]؛ «هر نیرویی در قدرت دارید برای مقابله با آنها [دشمنان]، آماده سازید؛ و (همچنین) اسب‌های ورزیده (برای میدان نبرد)، تا به وسیله آن دشمن خدا و دشمن خویش را بترسانید.» فضای مجازی نیز یک قوّه محسوب می‌شود؛ قوّه‌ای که فعلیت اندیشه پروری و دفع شبهات جنگ نرم دشمن را دارد.

حضور فعّال قشر آسیب پذیر جامعه

در حال حاضر، بیش‌تر جوانها در فضای مجازی حضوری فعال دارند و زمان زیادی را در این فضا سر می‌کنند، در حالی که بالاترین هجمه‌های دشمنان به سمت همین هدف نشانه رفته است. بنابراین، لازم است حضور فعالانه مبلّغان در جهت تقابل با این هجمه‌ها نیز با شدت و قوت ادامه داشته باشد.

مقابله با شبهات و هجمه‌ها

شبهه و هجوم فرهنگی را اگر از همان دروازه‌ای که دشمن وارد و با همان ابزاری که نفوذ می‌کند، پاسخ دهیم نتیجه بخشی آن دو چندان خواهد بود. دشمنان دین و نظام جمهوری اسلامی از طریق تولید و ترویج شبهات و همچنین نشر محتواهای ضد عفت و حیا، به دنبال انحراف جوانان از اصل دین و دریدن پرده‌های حیای آنان هستند و امروز این کار در بستر فضای مجازی انجام می‌شود. بنابراین، عقلانی است که حوزه‌های علمیه و دانایان مذهب، قابلیت مواجه شدن با لشکر عظیم دشمن را در خود ایجاد کنند.

تبلیغ در اجتماع

«تبلیغ» یکی از وظایف مهم طلاب است که قاعدتاً در اجتماع انجام می‌شود و در حال حاضر، بزرگ‌ترین اجتماعات در فضای مجازی شکل می‌گیرد و این نتیجه را به ذهن متبادر می‌کند که لازم است در این اجتماع عظیم شرکت کرده و مبلّغ دین باشیم.از سوی دیگر، خواه ناخواه این جریان ادامه خواهد داشت؛ یعنی روز به روز اقبال نسبت به این فضا گسترش خواهد یافت، پس عدم حضور فعال مبلّغان به معنای از دست دادن این ظرفیت عظیم است.

صیانت از حوزه عمل و اندیشه جامعه

طبیعی است که یک طلبه خواهان تبلیغ در حوزه دین، باید در جایی حضور داشته باشد که بر اندیشه مردم تأثیرگذار باشد. در این برهه زمانی که فاصله مردم از مسجد و روحانیت بیش‌تر شده، لازم است مبلّغان دین ضمن عدم غفلت از تبلیغ در فضای حقیقی و تلاش برای کم کردن فاصله ایجاد شده بین مردم و مساجد، در همان فضایی که اکثریت مردم در آنجا حضور دارند، حضوری فعال داشته باشند؛ زیرا نوع ارتباط برقرار کردن و تعامل و تبادل در این فضا بهتر و سهل‌تر از دنیای واقعی است و در عصر حاضر، هر کدام از جوانان؛ بلکه بزرگسالان، منبعی از شبهاتی هستند که در همین فضا، به طور مستقیم یا غیر مستقیم برای انحراف آنها طراحی شده است. امواج باستان‌گرایی و آتئیستی و وهابیتی و... خیل عظیمی از اذهان را آلوده ساخته است. بنابراین،لازم است از همین امکان ارتباط‌گیری آسان، بهره برده و پاسخ شبهات را در دسترس عموم قرار دهیم تا از آلودگی شبهات رهایی یابند.

فضای مجازی، عرصه‌ای از فضای حقیقی زندگی

فضای مجازی به شکل امروزی، بخشی از فضای واقعی زندگی ماست و فقط با فضای حقیقی تفاوت شکلی دارد؛ چراکه در آن نقل و انتقالات مالی انجام می‌شود، آشنایی‌ها صورت می‌گیرد، عمل جراحی انجام می‌شود، عطر و بو منتقل می‌شود، مدیریت امور انجام می‌گیرد و.... بنابراین، به فرموده آیت الله جوادی آملی(حفظه الله) این فضای به اصطلاح مجازی، فضای حقیقی است. وقتی در اینجا نقل و انتقال اندیشه میسّر است و فکر و اندیشه منتقل می‌شود و به واسطه آن جوان متحوّل می‌شود، فضا فضای حقیقی است. روحانیونی که توفیق تبلیغ را ندارند، لااقل این فضای حقیقی را دریابند! تا به واسطه حضور آنان، بیگانه نتواند سوءاستفاده کند.[4]

بهره‌گیری از محاسن تبلیغ مجازی، نسبت به تبلیغ سنّتی

تبلیغ به دو صورت حضور فیزیکی بین مردم (سنّتی) و حضور مجازی از طریق رسانه‌ها انجام می‌شود. نوع دوم، نسبت به نوع اول محاسن و شاخصه‌هایی دارد که خود، مبیّن ضرورت استفاده از این نوع تبلیغ است. این شاخصه‌ها عبارتند از:

1. تنوع مخاطب؛

2. گستردگی و پراکندگی مخاطب؛

3. سهولت دسترسی به آن؛

4. حذف هزینه‌های گوناگون؛

5. ارتباط مستمر و نه موسمی و آیینی با مخاطب و استفاده بهینه از عنصر زمان؛

6. امکان نوآوری، ابتکار و بکارگیری جاذبه‌های گوناگون صوتی، گرافیکی و تصویری.

بستری برای شناسایی نیازهای دینی جامعه

برخی اخبار، شبهات و جریانها تنها در فضای مجازی قابل رصد و دسترسی هستند و عدم حضور، به معنای بی‌اطلاعی از حجم عظیم مطالب است. این امر، قطعاً مبلّغ را در انتخاب موضوع و روش بیان و تبلیغ آن، دچار خطای محاسباتی و ناکارآمدی می‌کند که در نتیجه متهم به «به روز نبودن» در مباحث و منابر خواهد شد.

پاسخ مثبت به تقاضای مردم

سیره انبیا، ائمه اطهار(علیهم السلام) و اولیا نشان می‌دهد که هرجا اقبال عمومی نسبت به استماع احکام الهی و یا تشکیل حکومت الهی شکل گرفته، وظیفه‌ای خطیر برای آن رسول، ولیّ یا امام بوده است که هرگز از زیر بار آن شانه خالی نکرده‌اند.

مصداق واضح و مبرهن این مدعا، قیام امام حسین(علیه السلام) است که با علم به سابقه کوفیان و احتمال قوی به بی‌وفایی آنها، آن حضرت به خاطر اقبال عمومی، قیام خود را متوجه مسیر کوفه و سرزمین کربلا کرد. امروزه نیز عده زیادی از افراد جامعه - به هر دلیلی - در فضای مجازی حضور دارند و شبهات ذهن و روح آنها را درگیر کرده و تقاضای کمک می‌کنند و مبلّغان دینی را به جهت عدم حضور به موقع و فعال، مقصر دانسته و کنایه‌وار شماتت می‌کنند. همین نکته به تنهایی وظیفه این قشر را مشخص کرده، در شرایط فعلی به ضرورت حضور در این فضا حکم می‌نماید.

تبدیل تهدید فضای مجازی به فرصت

فضای مجازی به عنوان پدیده‌ای مورد توجه عموم مردم، خصوصاً جوانان قرار گرفته است و در صورت بی‌توجهی متولیان امور فرهنگی، می‌تواند به تزریق فرهنگ غرب منتهی گردد. حوزه علمیه به عنوان مروج فرهنگ دینی و همچنین پشتیبان نظام جمهوری اسلامی، بایست ضمن برخورد منطقی با مسائل به وجود آمده، نظام را در پیشبرد اهداف اسلامی خود و مصونیت از آسیبهای دینی و فرهنگی، همراهی نماید. متولیان حوزه می‌بایست ضمن آموزش تکنولوژی‌های جدید به طلاب و شیوه تبدیل تهدیدهای آن به فرصتی برای بهره‌گیری در راستای اهداف حوزه، افراد مستعد و علاقمند را در این مسیر پشتیبانی نماید.

ادامه دارد...

 

 

____________________________________________________

پی‌نوشت‌ها:

[1]. بیانات رهبری(حفظه الله) در آغاز سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه، 16/06/1395.

[2]. مائده/32.

[3]. انفال/60.

[4]. سخان حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی(حفظه الله) در جلسه درس تفسیر قرآن، مورخ 16/8/1395.

منبع: ماهنامه اطلاع‌رسانی، پژوهشی، آموزشی مبلغان، شماره 214.





تاریخ ارسال مطلب : شنبه ٦ مرداد ١٣٩٧ / شماره خبر : ٤٠١٨٤٦ / تعداد بازدید : 118/ محبوب کن - فیس نما / داغ کن - کلوب دات کام

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج