دوشنبه ٢٦ آذر ١٣٩٧
« الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِ‌سَالَاتِ اللَّـهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّـهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّـهِ حَسِيبًا؛ (پیامبران) پیشین کسانی بودند که تبلیغ رسالتهای الهی می‌کردند و (تنها) از او می ترسیدند، و از هیچ کس جز خدا بیم نداشتند؛ و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش‌دهنده اعمال آنها) است!»
صفحه اصلی صفحه اصلی اخبار و رویدادها اخبار و رویدادها تحقیقات و مقالات تحقیقات و مقالات توشه تبلیغتوشه تبلیغ روضه ها و مدایح روضه ها و مدایح ویژه نامه ها ویژه نامه ها
دانلود نرم افزار دانلود نرم افزار سبک زندگی سبک زندگی تاریخ معصومینتاریخ معصومین روش تبليغ روش تبليغ نقشه سایت نقشه سایت ارتباط با ما ارتباط با ما
صفحه اصلی > تحقیقات،مقالات > روش تبلیغ 
ماهنامه مبلغان


عرصه تبلیغ و اولویّت‌ها -2

پرهیز از ایجاد فاصله بین خود و جامعه

امروزه فاصله‌ای محدود بین برخی از مبلّغین و روحانیون با جامعهٔاطراف خود ایجاد شده است؛ برخی از مروّجین دینی از اجتماعات مردمی فاصله گرفته‌اند و در متن جامعه حضور ندارند! حال بحث از علل و عوامل آن را به فرصتی دیگر موکول می‌کنیم و مباحثی همچون «فعالیّتهای تخریبی دشمنان»، «کم‌کاری برخی از مبلّغین» و «دوری کردن مردم و آحاد جامعه» که می‌توانند علل اصلی این معضل باشند، را مورد بررسی قرار نمی‌دهیم؛ بلکه دو راهکار جهت برون رفت از این مشکل را ارائه می‌کنیم.

پرهیز از ایجاد فاصله بین خود و جامعه

امروزه فاصله‌ای محدود بین برخی از مبلّغین و روحانیون با جامعه اطراف خود ایجاد شده است؛ برخی از مروّجین دینی از اجتماعات مردمی فاصله گرفته‌اند و در متن جامعه حضور ندارند! حال بحث از علل و عوامل آن را به فرصتی دیگر موکول می‌کنیم و مباحثی همچون «فعالیّت‌های تخریبی دشمنان»، «کم‌کاری برخی از مبلّغین» و «دوری کردن مردم و آحاد جامعه» که می‌توانند علل اصلی این معضل باشند، را مورد بررسی قرار نمی‌دهیم؛ بلکه دو راهکار جهت برون رفت از این مشکل را ارائه می‌کنیم:

1. حضور مبلّغ در متن زندگی مردم

گاهی اوقات عدم شناخت شخصیت واقعی یک مبلّغ از سوی مردم و عدم آگاهی به ویژگی‌های رفتاری و کرداری او، موجب فاصله گرفتن از مبلّغ و ایجاد فاصله بین او و جامعه می‌شود و حال که روحانیون و مبلّغین دینی بایستی در کنار مردم و جوانان باشند؛ علاوه بر اینکه در مجالس و مساجد در کنار مردم هستند، در منازل آنان نیز با مردم باشند؛ زمانی که یک روحانی با مردم جامعه خود معاشرت پیامبرگونه داشته باشد و مردم آن جامعه از نزدیک ویژگی‌ها و اخلاقیات او را مشاهده کنند، هرگز القائات شیطانی دشمنان در دل و قلب مردم رسوخ نمی‌کند و از مروّجین دین، فاصله نمی‌گیرند.

2. توجه به مبانی و اصول تبلیغی

در حقیقت باید مبنای تبلیغی یک مبلّغ، آیات قرآن کریم و روایات اهل‌بیت(علیهم السلام) باشد؛ یک مبلّغ دینی در عرصه تبلیغ نباید از این دو میراث[1] گرانقدر پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) فاصله بگیرد. یک مبلّغ دینی در هر بخشی از وظایف خود که ورود می‌کند، باید محور اصلی کلام خود را قرآن و روایات قرار دهد؛ اگر از اخلاقیات می‌گوید، قرآن و روایات را سند کلام خود قرار دهد؛ اگر از اعتقادی‌ات می‌گوید، کتاب و سنّت (احادیث) را مقدم دارد؛ احکامی که ذکر می‌کند، برآمده از آیات و روایات باشد؛ مباحث سیاسی و دشمن‌شناسی او نیز برآمده از آموزه‌های دینی باشد؛ در حقیقت عرصهتبلیغ عرصه نظریه‌پردازی نیست و نباید بسان برخی از سیاستمداران نظریات خود یا نظریات غرب‌زده را بیان کند؛ بلکه او باید ملاک سخن خود را دین و مباحث دینی قرار دهد.

سخن آخر

از آنجا که مبلّغ دینی منسوب به اسلام و تشیّع است، تمام کارهایش در انظار عمومی مورد توجه و دقت‌نظر است و رفتارش باید با رفتارهای دیگران متفاوت باشد؛ همانگونه که خداوند به زنان پیامبر(صلی الله علیه و آله) توصیه می‌فرماید که مواظب رفتار و کردار خود باشند و عملکرد آنان باید با دیگر زنان متفاوت باشد[2] (زیرا منسوب به پیامبر(صلی الله علیه و آله) هستند).

بنابراین یک مبلّغ باید کاملاً مواظب باشد و به‌خاطر سالم ماندن از خطرات، به خدا پناه ببرد و از او استمداد بطلبد. در انجام دستورهای الهی مقیّد باشد. در هنگام حضور خود در جامعه و اجتماع بر رفتار و کردار خود مواظبت کند.

 

____________________________________________________

پی‌نوشت‌ها:

[1]. پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) در روز عید غدیر خم خطاب به همه مسلمانان فرمود: «یا أَیهَا النَّاسُ إِنِّی تَارِک فِیکمُ الثَّقَلَینِ کتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیتِی فَتَمَسَّکوا بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا فَإِنَّ اللَّطِیفَ الْخَبِیرَ أَخْبَرَنِی وَ عَهِدَ إِلَی أَنَّهُمَا لَنْ یفْتَرِقَا حَتَّی یرِدَا عَلَی الْحَوْضَ؛ ای مردم، من در میان شما دو چیز گرانبها باقی می‌گذارم: کتاب خدا و عترتم یعنی اهل بیتم. به این دو تمسّک جوئید که هرگز گمراه نمی‌شوید. خداوند لطیف خبیر به من خبر داده و به من وعده داده است که این دو از یک دیگر جدا نمی‌شوند تا بر سر حوض کوثر بر من وارد شوند.» کتاب سلیم بن قیس هلالی، نشر الهادی، قم، چاپ اول، 1405ق، ج2، ص647.

[2]. قرآن مجید در این رابطه می‌فرماید: ]یا نِساءَ النَّبِی مَنْ یأْتِ مِنْکنَّ بِفاحِشَةٍ مُبَینَةٍ یضاعَفْ لَهَا الْعَذابُ ضِعْفَینِ وَ کانَ ذلِک عَلَی اللَّهِ یسیراً[؛ «ای همسران پیامبر، هر کس از شما مبادرت به کار زشتِ آشکاری کند، عذابش دو چندان خواهد بود؛ و این بر خدا همواره آسان است.» (احزاب /30) و در آیه‌ای دیگر می‌فرماید: ]یا نِساءَ النَّبِی لَسْتُنَّ کأَحَدٍ مِنَ النِّساءِ إِنِ اتَّقَیتُنَّ فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیطْمَعَ الَّذی فی قَلْبِهِ مَرَضٌ وَ قُلْنَ قَوْلاً مَعْرُوفاً[؛ «ای همسران پیامبر، شما مانند هیچ یک از زنان [دیگر] نیستید، اگر سَرِ پروا دارید پس به ناز سخن مگویید تا آنکه در دلش بیماری است طمع ورزد؛ و گفتاری شایسته گویید.» (احزاب /32) 

منبع: ماهنامه اطلاع‌رسانی، پژوهشی، آموزشی مبلغان، شماره 209.





تاریخ ارسال مطلب : پنج شنبه ٩ آذر ١٣٩٦ / شماره خبر : ٣٩٥٥٤١ / تعداد بازدید : 959/ محبوب کن - فیس نما / داغ کن - کلوب دات کام

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج