جمعه ٠٦ اسفند ١٣٩٥
« الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِ‌سَالَاتِ اللَّـهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّـهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّـهِ حَسِيبًا؛ (پیامبران) پیشین کسانی بودند که تبلیغ رسالتهای الهی می‌کردند و (تنها) از او می ترسیدند، و از هیچ کس جز خدا بیم نداشتند؛ و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش‌دهنده اعمال آنها) است!»
صفحه اصلی صفحه اصلی اخبار و رویدادها اخبار و رویدادها تحقیقات و مقالات تحقیقات و مقالات توشه تبلیغتوشه تبلیغ روضه ها و مدایح روضه ها و مدایح ویژه نامه ها ویژه نامه ها
دانلود نرم افزار دانلود نرم افزار سبک زندگی سبک زندگی تاریخ معصومینتاریخ معصومین روش تبليغ روش تبليغ نقشه سایت نقشه سایت ارتباط با ما ارتباط با ما
صفحه اصلي > تحقیقات،مقالات > تاریخ > تاریخ معصومین 


هجرت، عامل بقای دین -4

هجرت مسلمانان صدر اسلام

با توجه به آثار و برکات هجرت بود که پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) با مشاهده فزونی شکنجه و آزار مسلمانان بی‌‏پناه از طرف مشرکان مکه، به آنان توصیه فرمود که به «حبشه» هجرت کنند. به دنبال این توصیه، مسلمانان دست به دو هجرت زدند.

هجرت مسلمانان صدر اسلام

با توجه به آثار و برکات هجرت بود که پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) با مشاهده فزونی شکنجه و آزار مسلمانان بی‏پناه از طرف مشرکان مکه، به آنان توصیه فرمود که به  «حبشه» هجرت کنند. به دنبال این توصیه، مسلمانان دست به دو هجرت زدند:

الف) هجرت به حبشه

در ماه رجب سال پنجم بعثت، گروهی (حدود 15 نفر) از مسلمانان بی‏دفاع، پنهانی مکه را ترک کرده و خود را به «حبشه» رساندند. این گروه پس از دو سه ماه اقامت در حبشه، با شنیدن شایعه اسلام آوردن قریش و رفع فشار و آزار از مسلمانان، به مکه بازگشتند؛ اما چون فشار و شکنجه همچنان ادامه داشت، بار دیگر گروهی (در حدود 100 نفر از مرد و زن) به سرپرستی جعفر بن ابی‏طالب(علیهما السلام)عازم حبشه شدند و پس از استقرار در حبشه، قریش که احساس خطر کرده بودند، نمایندگانی را همراه هدایای زیادی به دربار نجاشی فرستاده، خواستار بازگرداندن مهاجران شدند.

پس از طرح ادعای  نمایندگان قریش در دربار نجاشی، جعفر بن ابی‏طالب(علیهما السلام) با توضیحات و سخنان سنجیده و به موقع و تلاوت آیاتی از سوره مریم(علیها السلام)، توجه نجاشی را جلب کرد تا او از تحویل پناهندگان خودداری نمود و آنها را تحت حمایت خود قرار داد و نمایندگان قریش با کمال شرمندگی بازگشتند.

شاید هدف پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله)از دستور هجرت به مسلمانان، علاوه بر دور کردن آنان از محیط فشار و شکنجه، این بود که پایگاهی برای تبلیغ اسلام در حبشه به وجود آورد که زمینه نشر اسلام را فراهم نماید؛ چنان‏که می‏دانیم، همین برنامه حضرت مقدمه مسلمان شدن نجاشی و گروه زیادی از مردم حبشه شد.

این مهاجران در آنجا ماندند تا اینکه بعضی درگذشتند و بعضی به مدینه یا مکه بازگشتند و آخرین گروه آنان در سال هفتم هجرت، پس از فتح خیبر، به سرپرستی حضرت جعفر(علیه السلام)به مدینه آمدند.[1]

ب) هجرت به مدینه

در سال دهم بعثت، حضرت ابوطالب و خدیجه(علیهما السلام)دو یاور باوفا و صمیمی پیامبر(صلی الله علیه و آله)وفات کردند، درگذشت این دو شخصیت بزرگ برای رسول خدا(صلی الله علیه و آله)مصیبتی بزرگ و جانکاه بود، به حدی که آن سال را «عام الحزن» نامیدند.[2]

پس از این واقعه آزار و فشار قریش بیش‏تر شد و امر تبلیغ اسلام در مکه دشوار گشت. پیامبر(صلی الله علیه و آله)یک بار به همراه حضرت علی(علیه السلام)و زید بن حارثه به «طائف» سفر کرد. در آنجا تنها یک نفر به نام «عدّاس» که اهل نینوا و مسیحی بود، مسلمان شد و بقیه دعوت حضرت را نپذیرفتند. حضرت به مکه بازگشت و از فرصت ماه‏های حرام و موسم حج استفاده نمود و به تبلیغ اسلام ادامه داد تا اینکه توانست عده‏ای از مردم «یثرب» (مدینه فعلی) را با دین اسلام آشنا سازد و زمینه هجرت خود و مسلمانان را به آن شهر فراهم نماید.[3]

با توجه به اینکه در گذشته جریان هجرت به مدینه با همین قلم به رشته تحریر درآمده است، از تکرار آن خودداری می‏شود.[4]

 


پی‌نوشت :

[1]. ر.ک: تاریخ اسلام، مهدی پیشوایی، نشر معارف، چاپ شانزدهم، 1390ش، صص 161 - 164؛ فرهنگ‏نامه تاریخ زندگانی پیامبر اعظم(صلی الله علیه و آله)، پژوهشکده باقر العلوم، سازمان تبلیغات اسلامی، شرکت چاپ و نشر بین الملل، چاپ اول، 1391ش، ج 1، صص 15 و 264 - 265 و 282 - 285 و ج2، صص 387 - 392.

[2]. بحار الانوار، ج 19، ص 25.

[3]. ر.ک: همان، ص 22 و 23؛ تاریخ یعقوبی، ابن واضح، نشر اهل‏بیت، قم، ج 2، ص 36؛ السیرة النبویة، عبدالملک بن هشام حمیری معافری، دار المعرفة، بیروت، ج 1، صص 419 ـ 449؛ انساب الاشراف، احمد بن یحیی بلاذری، دار الفکر، بیروت، چاپ اول، 1417ق، ج 1، صص 237 ـ 240.

[4]. ر.ک: ماهنامه مبلغان، شماره 149، مقاله «تاریخ و فلسفه هجرت پیامبر(صلی الله علیه و آله)از مکه به مدینه»، و شماره 161، مقاله «مسجد قبا و مسجد ضرار، نماد دو جریان فکری».

منبع: ماهنامه اطلاع رساني، پژوهشي، آموزشي مبلغان شماره 197.





تاریخ ارسال مطلب : سه شنبه ١٦ آذر ١٣٩٥ / شماره خبر : ٣٨٦٢٨٩ / تعداد بازدید : 187/ محبوب کن - فیس نما / داغ کن - کلوب دات کام

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج