دوشنبه ٠٧ فروردين ١٣٩٦
« الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِ‌سَالَاتِ اللَّـهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّـهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّـهِ حَسِيبًا؛ (پیامبران) پیشین کسانی بودند که تبلیغ رسالتهای الهی می‌کردند و (تنها) از او می ترسیدند، و از هیچ کس جز خدا بیم نداشتند؛ و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش‌دهنده اعمال آنها) است!»
صفحه اصلی صفحه اصلی اخبار و رویدادها اخبار و رویدادها تحقیقات و مقالات تحقیقات و مقالات توشه تبلیغتوشه تبلیغ روضه ها و مدایح روضه ها و مدایح ویژه نامه ها ویژه نامه ها
دانلود نرم افزار دانلود نرم افزار سبک زندگی سبک زندگی تاریخ معصومینتاریخ معصومین روش تبليغ روش تبليغ نقشه سایت نقشه سایت ارتباط با ما ارتباط با ما
صفحه اصلي > تحقیقات،مقالات > معارف اسلامی > اعتقادات 


بصيرت-4

حضرت عباس علیه السلام ولايي با‏بصيرت

در كشاكش بحران ها و مشكلات فردي و اجتماعي، جوهره، ظرفيت و باورهاي افراد ظهور مي يابد؛ همان‏گونه كه حضرت علي علیه السلام مي فرمايد: «فِي تَقَلُّبِ الْأَحْوَالِ عُلِمَ جَوَاهِرُ الرِّجَالِ؛در دگرگوني حالتها[ي روزگار]، گوهر مردان معلوم شود.»

رضا اخوی

در نگرش به زندگاني حضرت عباس علیه السلام، آنچه بيش تر مد نظر بوده و بر زبان ها رايج و جاري است، ادب، معرفت، باب الحوايج بودن و فداكاريها و حماسه آفرينيهاي آن حضرت در حادثه كربلاست و غالباً ديگر بخشهاي زندگي آن حضرت مورد كم ‏مهري و غفلت قرار گرفته و كم تر كسي از آن جنبه ها آگاهي يافته است. اين همه در حالي است كه با نگاهي به زندگي آن حضرت متوجه يك نكته اساسي مي شويم كه باعث گرديد هماره نامش بر تارخ عالَم ثبت شود و آن دينداري همراه با بصيرت ايشان است.
بهترين دليل بر ايمان استوار و بصيرت بالاي حضرت عباس علیه السلامسخني از زبان مبارك امام معصوم علیه السلاماست كه مُهر تأييدي بر ايمان و بصيرت ايشان مي زند. امام صادق علیه السلامدر آغاز زيارت نامه حضرت عباس علیه السلام، او را با صفت ايمان و خداباوري خوانده اند ودر پايان، بر ايمان محض و بصيرت والاي ايشان گواهي داده و مي فرمايد: «اَشهَدُ اَنَّكَ لَمْ تَهِن وَ لَمْ تَنْكُلْ وَ اَنَّكَ مَضَيْتَ عَلَي بَصِيرَةٍ مِنْ اَمْرِكَ؛ (1) گواهي مي دهم كه تو لحظه اي از خود سستي نشان ندادي و برنگشتي؛ بلكه مَشي تو بر بصيرت در دين رقم خورده بود.»
همچنين فرمود: «كَانَ عَمُّنَا الْعَبَّاسُ بْنُ عَلِيٍّ نَافِذَ الْبَصِيرَةِ صُلْبَ الْاِيمَانِ، جَاهَدَ مَعَ اَبِي عَبْدِ اللهِ علیه السلاموَاُبْلِي بِلَاءً حَسَناً وَ مَضَي شَهِيداً؛ (2) عموي ما، حضرت عباس بن علي علیه السلام، داراي بينشي ژرف و ايماني استوار بود. در ركاب برادرش، ابا عبدالله جهاد فرمود و از آزمون الهي پيروز درآمد و با شهادت رحل زندگي برچيد.»
با نگاهي به زندگي اين اسوه ولايت مداری و صاحب بينش نافذ، به روشني در مي يابيم كه ایشان در تمام ابعاد و حوادث مختلف زندگاني پربركت شان، همواره با بصيرت نافذ در راه حق و حقيقت استوار ماندند.
تاريخ گوياي آن است كه حضرت عباس علیه السلامهمواره در ياري حق و دفاع از حقيقت پيشگام بوده و در همان دوران نوجواني و در هنگامه جنگ صفين در صف مبارزان حضور داشته است. (3)
همچنين در دوران خلافت كوتاه امام مجتبي علیه السلام (4) و دوران صلح و پس از بازگشت حضرت به مدينه و شروع دوران غربت و انزوا و اوج گيري تبليغات دشمنان بر ضد اهل‏بيت علیهم السلام ، (5) حضرت عباس علیه السلام صلی الله علیه و آلههر چند صلح با روحیه جنگ آوري و رشادت او سازگاري نداشت صلی الله علیه و آلهدست از ولايت برنداشت و به عملي خودسرانه اقدام ننمود؛ بلكه با تبعيت از امام خود تنها به انجام وظيفه پرداخت.

زمان گذشت تا هنگامي كه امام حسين علیه السلام، عهده دار امر ولايت گرديد. در اين اوضاع آشفته از تبليغات سهمگين معاويه و بسترسازيهاي منافقان و خائنان كه خاندان اهل‏بيت علیهم السلام و شخص اميرمؤمنان علیه السلام را آماج بدترين و ناجوانمردانه ترين تهمتها و ناسزاها قرار داده بودند، حضرت عباس علیه السلام با شناخت حقيقت، در طرفداري از حق پافشاري مي كرد كه نمونه هاي تاريخي گواهي روشن بر اين مدّعا است.
پس از مرگ معاويه و به مسند نشستن يزيد، امام حسين علیه السلام مخالفت علني خود را اعلام كرد. يزيد نيز به فرماندار مدينه دستور داد كه هر چه سريع تر از امام حسين علیه السلام بيعت بگيرد. وليد، فرماندار مدينه نيز امام را به فرمانداري دعوت كرد.
در اين هنگام بود كه نقش حضرت عباس علیه السلام برجسته شد و وي كه براي سلامتي امام علیه السلام احساس خطر مي كرد، با سي تن از بني هاشم براي پاسداري از ايشان همراه شدند. (6)
وقتي وليد، نامه يزيد را براي حضرت خواند، امام با قاطعيت فرمود: «من هرگز با يزيد بيعت نمي كنم.» مروان به سوي امام يورش برد؛ ولي حضرت عباس علیه السلام و همراهانش كه بيرون ساختمان منتظر دستور حضرت بودند، براي دفاع از ايشان به داخل ريختند و حضرت را بدون خونريزي بيرون آوردند. (7) از آن پس همواره حضرت عباس علیه السلام براي محافظت از جان ايشان همراه آن حضرت بود.
بصيرت و بينش حضرت عباس علیه السلام زماني بيش تر رخ مي نمايد كه در وقتي كه بسياري از نزديكان امام حسين علیه السلام، او را تنها گذاشته و بعضي نيز به نصيحت وي مي پرداختند و خواستار آن بودند كه يا با يزيد بيعت كند و يا براي مقابله عجله ننمايد، در اين ميان، حضرت عباس علیه السلام به جاي نصيحت كردن رهبر خويش، اطاعت و فرمانبرداري را شايسته تر ديد و بدون ذره اي مصلحت انديشي، آينده نگري و خيرخواهي را به پيشواي خويش واگذار كرد و به دستورهاي او گردن نهاد.
نمونه ديگر ولايت پذيري و بصيرت بالاي حضرت ابا الفضل علیه السلام را مي توان در شب عاشورا جستجو كرد. آن هنگام كه امام حسين علیه السلام بيعت خود را از همه همراهان برداشت و فرمود: «هر كس كه مي خواهد برود، مي تواند.» حضرت عباس علیه السلام به نمايندگي از عاشوراييان برخاست و عرض كرد: «كجا برويم؟ آيا تو را در ميان دشمنان دين تنها بگذاريم و به فكر خود باشيم؟ آيا پس از تو زنده بمانيم؟ خداوند هرگز نخواهد كه شاهد چنين چيزي باشيم.» (8)
حضرت زينب علیها السلام مي فرمايد: «نيمه هاي شب عاشورا از خيمه ام بيرون آمدم. چون تنهايي و غربت برادرم حسين علیه السلام بر دلم نيشتر مي زد، به خيمه عباس علیه السلام رفتم تا او را براي ياري حسين برانگيزم. كنار خيمه او كه رسيدم، صداي همهمه اي شنيدم. پشت در خيمه ايستادم و درون را نگريستم. ديدم عباس در جمع برادران و پسرعموها و برادرزادگانش دو زانو نشسته است و چون شيري براي آنان سخن مي راند و آنان را براي ياري امام خويش برمي شوراند. آنان نيز سخن وي را تأييد مي كردند.» (9)
بدون شك يكي از علل مؤثر در مواقع حساس كه باعث مي شود پرده اي ضخيم در جلوي چشمان افراد قرار گيرد و آنان را در شناخت حقيقت ناكام سازد و يا پس از شناخت آن، دچار ترديد و دودلي نمايد، علقه هاي خانوادگي و روابطي است كه انسان در قبال قوم و خويش خود احساس مي نمايد و چه بسا او را از ديدن حقايق كور نمايد. در عاشورا نيز دشمن با استفاده از اين حربه قصد داشت تا در تصميم و اراده حضرت ابا الفضل العباس علیه السلام، خلل وارد سازد؛ ولي بصيرت آميخته با تقوا و معرفت والاي او آنان را ناكام و مغلوب ساخت.
در عصر تاسوعا، «شمر بن ذي الجوشن» كه نسبت خانوادگي دوري با حضرت «ام البنين علیها السلام » داشت، به خيمه عباس علیه السلام نزديك شد و فرياد زد: «خواهر زاده هاي ما كجايند؟» (10) شمر پا را فراتر نهاد و براي رسيدن به مقصود خود به آن حضرت، امان نامه داد.
در اين هنگام حضرت عباس علیه السلام بدون كوچك ترين توجه به مناسبت قبيله اي و قوم گراييها، فرياد برآورد: «دستهايت بريده باد! خداوند تو و امان نامه ات را لعنت كند. آيا به ما امان مي دهي، در حالي كه پسر رسول خدا حسين علیه السلام امان ندارد؟ به ما امر مي كني كه به اطاعت اين نفرين شدگان الهي و فرزندان ملعون و پليد آنان درآييم؟» (11)
و بدين ترتيب بود كه عباس علیه السلام از بسياري از همراهان و ياران امام حسين علیه السلام ممتاز شد و به عنوان الگويي جاودان در عرصه ولايت مداري در فضاي غبارآلود و فتنه گون معرفي گرديد تا شاید مدعيان پيرويش در حوادث زمانه از او الگو گيرند و هماره پشتيبان ولايت باشند.

مطالب مرتبط:


  پی نوشت  :

1) كامل الزيارات، ‌ابن قولويه قمي، نشر مؤسسه نشر الفقاهه،‌ چ 1، 1417 ق، ص 786.
2) اعيان الشيعه، سيد محسن امين، بيروت، دارالتعارف للمطبوعات،‌1403 ق، ج 7، ص430.
3) مقتل خوارزمي، احمد اعلي خوارزمي، قم،‌ نشر انوار الهدي، چاپ اول،‌ 1418 ق، ص 147.
4) امام مجتبي علیه السلامشش ماه و چهار روز در كوفه خلافت كرد كه اين دوره كوتاه نيز در نابسامانی و كشمكش سودجويان و قدرت‌طلبان سپري شد.
5) به‌گونه‌اي كه برخي از افراد نادان و كج‌فهم، امام حسن علیه السلامرا با لقب «مذل المؤمنين»؛ يعني خوار كننده مؤمنان، خطاب مي‌كردند. نك‌: بحار‏الانوار، محمد تقي مجلسي، بيروت،‌ مؤسسه وفاء، چ 2، 1403 ق، ج 44، ص 43.
6) مقتل الحسین، عبد الرزاق مقرم، قم،‌ مكتبة بصيرتي،‌ 1394 ق، ص 137.
7) مناقب آل ابي طالب، ابن شهر آشوب، حيدريه، نجف، 1376 ق، ج 4، ص 88.
8) لهوف، سيد بن طاووس؛ برگردان: عقيقي بخشايشي، انتشارات بخشايش،‌1377، ص 91.
9) معالي السبطين، محمد مهدي حائري، بيروت، مؤسسه النعمان، ج 2، ص 340.
10) اعلام الوري، فضل بن حسن طبرسي، تهران، دار الكتاب الاسلاميه، ص 120. شمر از قبيله بني كلاب بود و در عرب رسم بود كه دختران قبيله را خواهر مي‌گفتند.
11) همان، ص 120.

منبع : ماهنامه اطلاع رسانی، پژوهشی، آموزشی مبلغان شماره135 .





تاریخ ارسال مطلب : سه شنبه ٨ دی ١٣٩٤ / شماره خبر : ٨٦٦٨٣ / تعداد بازدید : 1410/ محبوب کن - فیس نما / داغ کن - کلوب دات کام

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج