سه شنبه ٢٥ تير ١٣٩٨
« الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِ‌سَالَاتِ اللَّـهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّـهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّـهِ حَسِيبًا؛ (پیامبران) پیشین کسانی بودند که تبلیغ رسالتهای الهی می‌کردند و (تنها) از او می ترسیدند، و از هیچ کس جز خدا بیم نداشتند؛ و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش‌دهنده اعمال آنها) است!»
صفحه اصلی صفحه اصلی اخبار و رویدادها اخبار و رویدادها تحقیقات و مقالات تحقیقات و مقالات توشه تبلیغتوشه تبلیغ روضه ها و مدایح روضه ها و مدایح ویژه نامه ها ویژه نامه ها
دانلود نرم افزار دانلود نرم افزار سبک زندگی سبک زندگی تاریخ معصومینتاریخ معصومین روش تبليغ روش تبليغ نقشه سایت نقشه سایت ارتباط با ما ارتباط با ما
صفحه اصلی > تحقیقات،مقالات > معارف اسلامی > احکام 
ماهنامه مبلغان


روش محاسبه خمس (3) -3

خمس دیه

دیه یا خون‌بها مال یا پولی است که به سبب قتل یا نقص عضو به بازماندگان یا کسی که صدمه دیده است، پرداخت می‌شود. در تعریف حقوقی، دیه کیفر نقدی است که از مجرم به نفع مجنی‌علیه یا قائم مقام او گرفته شود.

9. خمس دیه

دیه یا خون‌بها مال یا پولی است که به سبب قتل یا نقص عضو به بازماندگان یا کسی که صدمه دیده است، پرداخت می‌شود. در تعریف حقوقی، دیه کیفر نقدی است که از مجرم به نفع مجنی‌علیه یا قائم مقام او گرفته شود.

میزان دیه از سوی شارع (و دادگاه) برای جنایت تعیین شده است. در فقه اسلام که مبنای قانون مجازات اسلامیدر ایران است، دیه به قتل یا جرح غیر عمدی تعلق می‏گیرد؛ ولی در صورت عمد نیز ممکن است ولیّ دم یا مجنی‌علیه از قصاص بگذرد و به گرفتن دیه راضی شود که در این صورت قصاص به دیه تبدیل می‏شود. (قتل یا جرح عمد موجب قصاص است؛ لکن با رضایت ولیّ دم، به مقدار دیه کامله یا کم‏تر یا زیادتر از آن تبدیل می‏شود.)

میزان دیه در دین اسلام برای مرد و زن مسلمان و مردان و زنان سایر ادیان آسمانی متفاوت است و می‏توان گفت که دیه بر سه قسم است:

1. دیه نفس و قتل؛ 2. دیه اعضا (مثل دیه دست، پا، چشم و مانند آن)؛ 3. دیه منافع اعضا، مثل دیه قوه سامعه، باصره، ذائقه، لامسه و شامّه که مبنای فقهی فقها نسبت به خمس دیه در صورتی که مازاد بر نیاز باشد و سال بر آن بگذرد، چنین است:

اما دیه نفس و قتل:

1. مراجع عظام (به جز آیت الله وحید و فاضل): خمس ندارد.[1]

2. آیت الله وحید(حفظه الله): دیه نفس مثل ارث غیر مترقب است و خمس آن واجب است.[2]

3. آیت الله فاضل: احتیاط مستحب این است که خمس آن را بپردازد.[3]

دیه اعضا و منافع اعضا:

1. دیه اعضا، مثل کسی که عضوی از بدنش دچار آسیب شده یا از بین رفته باشد و دیۀ منافع آن اعضا، مثل کسی که بدون آسیب دیدن گوش، شنوایی او از بین رفته باشد؛ تمام مراجع عظام (به جز آیت الله اراکی، بهجت و فاضل): خمس ندارد.[4]

2. آیت الله اراکی و بهجت: اگر در بین سال صرف در مؤونه زندگی نشود، به احتیاط واجب خمس دارد.[5]

3. آیت الله فاضل: احتیاط مستحب این است که خمس آن را بپردازد.[6]

 

___________________________________

پی‌نوشت‌ها:

[1]. تحریر الوسیله، امام خمینی(ره)، ج 1، کتاب الخمس، م 5؛ اجوبة الاستفتائات، س 851؛ استفتائات، آیت الله تبریزی، س 1305؛ المسائل المنتخب، آیت الله سیستانی، م 92؛ احکام خمس، آیت الله صافی، س 23؛ هدایة العباد، آیت الله گلپایگانی، م 1620؛ استفتائات، آیت الله مکارم، ج 1، س 318 ؛ توضیح المسائل، آیت الله نوری همدانی، م 1750.

[2]. توضیح المسائل، آیت الله وحید، م 1771.

[3]. جامع المسائل، ج 1، س 862.

[4]. تحریر الوسیله، ج 1، کتاب الخمس، م 5؛ اجوبة الاستفتائات، س 851؛ استفتائات، آیت الله تبریزی، س 1305؛ المسائل المنتخب، آیت الله سیستانی، م 92؛ احکام خمس، آیت الله صافی، س 23؛ هدایة العباد، آیت الله گلپایگانی، م 1620؛ استفتائات، آیت الله مکارم، ج 1، س 318؛ توضیح المسائل، آیت الله وحید، م 1771؛ توضیح المسائل، آیت الله نوری، م 1750.

[5]. استفتائات، آیت الله اراکی، س 22؛ استفتائات، آیت الله بهجت، س 3655.

[6]. جامع المسائل، ج 1، س 862.

منبع: ماهنامه اطلاع‌رسانی، پژوهشی، آموزشی مبلغان، شماره 224.

 

 




تاریخ ارسال مطلب : سه شنبه ٢٣ بهمن ١٣٩٧ / شماره خبر : ٤٠٥٦٤٠ / تعداد بازدید : 378/ محبوب کن - فیس نما / داغ کن - کلوب دات کام

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج