جمعه ٠٦ اسفند ١٣٩٥
« الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِ‌سَالَاتِ اللَّـهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّـهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّـهِ حَسِيبًا؛ (پیامبران) پیشین کسانی بودند که تبلیغ رسالتهای الهی می‌کردند و (تنها) از او می ترسیدند، و از هیچ کس جز خدا بیم نداشتند؛ و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش‌دهنده اعمال آنها) است!»
صفحه اصلی صفحه اصلی اخبار و رویدادها اخبار و رویدادها تحقیقات و مقالات تحقیقات و مقالات توشه تبلیغتوشه تبلیغ روضه ها و مدایح روضه ها و مدایح ویژه نامه ها ویژه نامه ها
دانلود نرم افزار دانلود نرم افزار سبک زندگی سبک زندگی تاریخ معصومینتاریخ معصومین روش تبليغ روش تبليغ نقشه سایت نقشه سایت ارتباط با ما ارتباط با ما
صفحه اصلي > تحقیقات،مقالات > معارف اسلامی > احکام 


امام حسين علیه السلام در آینه احکام

احکام عزاداري

دروغ بستن بر معصومين علیهم السلام از جمله در مصائب سيدالشهدا علیه السلام به صورت شعر یا نثر، روزه را باطل مي كند و گناه آن از ساير دروغها بیش تر است؛ بنابراين برخي از مصائب، مشتمل بر دروغ است و بايد از ذكر آن احتراز شود...

سيد جعفر رباني

عزاداري براي امام حسين علیه السلام نيز دارای احکام فقهی متعددی است:
الف) عزاداري براي سيدالشهداء علیه السلام و آن مصائب عظيم، جايگاه ويژه اي دارد؛ زيرا از مستحبات نيكو و وسايل تقرب به خداوند است؛ همان گونه كه انبياي گذشته علیهم السلام و پيامبر صلی الله علیه و آله و اميرالمؤمنين علیه السلام و امام مجتبي علیه السلام قبل از شهادت سيدالشهدا علیه السلام بر آن حضرت و مصائب ايشان گريستند. تمام امامان معصوم علیهم السلام خود، بر سالار شهيدان اقامه ماتم مي كردند؛ علاوه بر آن ديگران را نيز به برپايي عزاي آن حضرت تشويق مي كردند. همچنین نيز گرياندن، گريستن و تباكي در مصائب امام حسين علیه السلام مستحب است و فضيلت بسيار دارد.
ب) گريه در نماز براي مصائب سيدالشهدا علیه السلام مسئله اي اختلافي بين فقهاست. به نظر برخي از بزرگان، اين امر، نماز را باطل نمي كند؛1 بنابراين در اين مسئله بايد به رساله فقها مراجعه شود.
پ) اگر مسجد را براي روضه خواني چادر بزنند و فرش كنند و سياهي نصب كنند و اسباب چاي در آن ببرند اشكال ندارد؛ به شرط آنكه اين كارها به مسجد ضرر نرساند و مانع نماز خواندن نشود.2
ت) اخلاص در اعمال، روح اعمال است؛ پس در اقامه عزاي سيدالشهدا علیه السلام بايد به خدا تقرب بجویند؛ زيرا يكي از راه هاي نيكو براي نزديك شدن به خداي متعال است و باید از هرگونه ريا و سمعه و رقابتهاي نابجا و خودنماييها دوري شود تا نتيجه مطلوب بر آن مترتب شود. قرآن مي فرمايد: «وَ ما أُمِرُوا إِلاَّ لِيَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصينَ لَهُ الدِّينَ»3
ث) اخلاص در عزاي امام حسين علیه السلام با تعظيم شعائر منافات ندارد؛ پس بايد تلاش شود مراسم عزاي آن حضرت هر چه با شكوه تر انجام گيرد تا تولي و تبري (يكي از واجبات ديني) در آن محقق شود؛ قرآن مي فرمايد: «وَ مَنْ يُعَظِّمْ شَعائِرَ اللَّهِ فَإِنَّها مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ».4
ج) دروغ بستن بر معصومين علیهم السلام از جمله در مصائب سيدالشهدا علیه السلام به صورت شعر یا نثر، روزه را باطل مي كند و گناه آن از ساير دروغها بیش تر است؛5 بنابراين برخي از مصائب، مشتمل بر دروغ است و بايد از ذكر آن احتراز شود؛ بلكه بايد از مطالب معتبري استفاده شود كه در كتب مستند، مطرح شده است؛ اما چنانچه زبان حال، مناسبت داشته باشد و به امام علیه السلام نسبت ندهند اشكال ندارد و مبطل روزه نيست و اگر به صحت آنها اطمینان ندارند با ذكر نام، مطلب را از همان كتاب نقل كنند.6
چ) پوشيدن لباس مشكي به خودي خود كراهت دارد؛7 ولی پوشيدن آن در عزاي امام حسين و ساير امامان معصوم علیهم السلام براي تعظيم شعائر الهي اشكال ندارد.8
برخي از علما در اين باره رساله اي مستقل تحت عنوان «تبيين الرشاد في لبس السواد علي الأئمة الامجاد» نگاشته اند. فرزند امام سجاد علیه السلام مي گويد: وقتي جدّم حسين علیه السلام كشته شد، زنان بني هاشم لباس سياه و پشمينه در ماتم حسين علیه السلام پوشيدند و اين لباس همچنان بر تنشان بود و از گرما و سرما، شكايت نمي كردند و علي بن الحسين علیهما السلام براي آنان طعام درست مي كرد: «لَمَّا قُتِلَ الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ علیه السلام لَبِسَ نِسَاءُ بَنِي هَاشِمٍ السَّوَادَ وَ الْمُسُوحَ وَ كُنَّ لَا يَشْتَكِينَ مِنْ حَرٍّ وَ لَا بَرْدٍ وَ كَانَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ علیه السلام يَعْمَلُ لَهُنَّ الطَّعَامَ لِلْمَأْتَمِ؛9 مرحوم صاحب حدائق (م 1186 ق) مي گويد: «لا يبعد استثناء لبس السواد في ماتم الحسين علیه السلام من هذه الاخبار لما استفاضت به الاخبار من الأمر بإظهار شعائر الأحزان؛10 بعيد نيست استثناي لباس سياه در ماتم امام حسين علیه السلام به سبب روايات بسياري باشد كه درباره دستور به اظهار نشانه هاي حزن وارد شده است.»
ح) اقامه عزاي سيدالشهدا علیه السلام نبايد موجب ترك واجب يا انجام محرمات شود؛ زيرا همه فقها و اصوليين بر اين باورند كه در تزاحم واجب و مستحب، واجب مقدم است و در تزاحم حرام و مستحب، ترك حرام مقدم است؛ بنابراين، استفاده از حرام براي عبادت و تقرب به خدا جايز نيست. همه فقها اعتقاد دارند: «لَا يُمكِن التَّقَرُّب بِمَا هُوَ مُبعِد؛11 با آنچه انسان را از خدا دور مي كند نمي توان به او نزديك شد.»
خ) درباره قمه زني، چنانچه خطر جاني داشته باشد يا موجب وهن شيعه شود، اين عمل جايز نيست؛ بنابراين، بايد در اين مسئله مانند ساير مسائل اختلافي به رساله هاي عمليه مراجعه شود. مرحوم امام خميني (م 1409) در اين زمينه مي فرمايند: قمه زني در عرف از مظاهر حزن و اندوه محسوب نمي شود و سابقه اي در عصر ائمه علیهم السلام و زمانهاي بعد از آن ندارد و تأييدي هم به شكل خاص يا عام از معصوم علیه السلام درباره آن نرسيده است؛ علاوه بر آن در زمان حاضر موجب وهن و بدنام شدن مذهب مي شود؛ بنابراين در هيچ حالتي جايز نيست.12
د) في نفسه هيچ اشكال شرعي بر حضور زنان در دسته هاي عزاداري مترتب نيست؛ به شرط آنكه حجاب، حفظ و اختلاط نداشتن با نامحرمان رعايت شود؛ ولی بهتر است بانوان محترم، مجالس و مراسم ویژه خویش تشکیل دهند.


پی نوشت :

1) صراة النجاة، سيد ابو القاسم موسوي خويي، مكتب نشر المنتخب، بی‏جا، 1416 ق، ج‏‏3، ص‏64.
2) توضيح المسائل محشي، ج‏‏1، ص‏506.
3) بينه / 5.
4) حج / 32.
5) صراط النجاة، شيخ انصاري، كنگره جهاني بزرگداشت شيخ اعظم انصاري، 1415 ق، ص‏278.
6) جامع المسائل، آيت الله لنكراني،‏ انتشارات امير قلم، چاپ يازدهم، ج‏‏1، ص‏147.
7) قَالَ أَمِيرُالْمُؤْمِنِينَ علیه السلام فِيمَا عَلَّمَ أَصْحَابَهُ:‏لَا تَلْبَسُوا السَّوَادَ فَإِنَّهُ لِبَاسُ فِرْعَوْنَ. من لا يحضره الفقيه، شيخ صدوق (305 ـ 381) انتشارات جامعه مدرسين حوزه علميه قم، 1413 ق، ج‏‏1، ص‏251.
8) صراط النجاة، آيت الله تبريزي، ج‏‏10، ص‏401.
9) المحاسن، (احمد بن محمد بن خالد البرقي)، دار الكتب الاسلامية، 1317 ق، ج‏‏2، ص‏420.
10) الحدائق الناظرة، يوسف بن احمد بن ابراهيم بحرانی، انتشارات جامعه مدرسين حوزه علميه قم، 1405 ق، ج‏‏7، ص‏118.
11) تهذيب الاصول، امام خميني، انتشارات اسماعيليان، قم، 1383ش، ج‏‏1، ص‏307.
12) توضيح المسائل محشي، ج‏‏2، ص‏1026.

منبع: ماهنامه اطلاع رسانی، پژوهشی، آموزشی مبلغان شماره159.





تاریخ ارسال مطلب : شنبه ١٠ مهر ١٣٩٥ / شماره خبر : ٣٣٦٦٦٢ / تعداد بازدید : 1117/ محبوب کن - فیس نما / داغ کن - کلوب دات کام

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج