يکشنبه ١٠ ارديبهشت ١٣٩٦
« الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِ‌سَالَاتِ اللَّـهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّـهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّـهِ حَسِيبًا؛ (پیامبران) پیشین کسانی بودند که تبلیغ رسالتهای الهی می‌کردند و (تنها) از او می ترسیدند، و از هیچ کس جز خدا بیم نداشتند؛ و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش‌دهنده اعمال آنها) است!»
صفحه اصلی صفحه اصلی اخبار و رویدادها اخبار و رویدادها تحقیقات و مقالات تحقیقات و مقالات توشه تبلیغتوشه تبلیغ روضه ها و مدایح روضه ها و مدایح ویژه نامه ها ویژه نامه ها
دانلود نرم افزار دانلود نرم افزار سبک زندگی سبک زندگی تاریخ معصومینتاریخ معصومین روش تبليغ روش تبليغ نقشه سایت نقشه سایت ارتباط با ما ارتباط با ما
صفحه اصلي > تحقیقات،مقالات > معارف اسلامی > احکام 


امام حسين علیه السلام در آینه احکام

احکام حسينيه

پس از وقف شرعي، تبديل مسجد به حسينيه يا حسينيه به مسجد جايز نيست؛ همچنين ضميمة هر يك به ديگري و دادن عنوان مسجد يا حسينيه به تمام آن جايز نيست؛ گر چه مثلاً بدين علت باشد كه حسينيه يا مسجد گنجايش جمعيت را ندارد...

سيد جعفر رباني

حسينيه ها احكامي دارند:
الف) خواندن نماز جماعت در حسينيه يا در هر مكان ديگري اشكال ندارد؛ ولي فضيلت نماز در مسجد بیش تر از فضيلت نماز در غير مسجد است.1
ب) اگر زمين، ساختمان و اموالي وقف حسينيه باشند بر اين اموال، احكام وقف، مترتب است و بايد طبق وقف عمل شود؛ بنابراين، انتقال اموال حسينيه به مسجد يا هر مكان ديگر جايز نيست و نيز حسينيه در تملك اشخاص درنمي آيد و نبايد ثبت ملكي اشخاص واقع شود.2
پ) پس از وقف شرعي، تبديل مسجد به حسينيه يا حسينيه به مسجد جايز نيست؛ همچنين ضميمة هر يك به ديگري و دادن عنوان مسجد يا حسينيه به تمام آن جايز نيست؛ گر چه مثلاً بدين علت باشد كه حسينيه يا مسجد گنجايش جمعيت را ندارد.3
ت) احكام مساجد شامل حسينيه ها نمي شود؛ پس جنب و حائض و نفساء مي توانند در آنجا بنشينند؛ ولي حفظ شئونات و حرمت آن اماكن، لازم است؛ زيرا اين اماكن منتسب به امام حسين علیه السلام هستند؛ علاوه بر اين در بسياري از اين اماكن نماز جماعت و ماتم سيدالشهدا علیه السلام اقامه مي شود.
ث) برخي از اماكن که معلوم نيست حسينيه است يا مسجد، احكام مسجد بر آنها مترتب نمي شود.
ج) حسينيه نيز مانند موقوفات ديگر، به وقف عام و وقف خاص تقسيم مي شود؛ بنابراين، چنانچه حسينيه اي براي گروه خاصي وقف شده باشد، استفاده ديگران از آن حسينيه منوط به اجازه متولي است؛ در غير اين صورت جايز نيست؛ زيرا فقها گفته اند: «اَلوُقوُف حسب مَا يُوقِفُهَا اَهلهَا.»


پی نوشت :

1)المعتبر في شرح المختصر، محقق حلي، مؤسسه سيدالشهدا علیه السلام ق، ج‏‏1، ص‏511.
2) همان، ص‏517.
3) همان، ص‏518.

منبع: ماهنامه اطلاع رسانی، پژوهشی، آموزشی مبلغان شماره159.





تاریخ ارسال مطلب : شنبه ١٠ مهر ١٣٩٥ / شماره خبر : ٣٣٦٦٦١ / تعداد بازدید : 1712/ محبوب کن - فیس نما / داغ کن - کلوب دات کام

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج