يکشنبه ٠٧ خرداد ١٣٩٦
« الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِ‌سَالَاتِ اللَّـهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّـهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّـهِ حَسِيبًا؛ (پیامبران) پیشین کسانی بودند که تبلیغ رسالتهای الهی می‌کردند و (تنها) از او می ترسیدند، و از هیچ کس جز خدا بیم نداشتند؛ و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش‌دهنده اعمال آنها) است!»
صفحه اصلی صفحه اصلی اخبار و رویدادها اخبار و رویدادها تحقیقات و مقالات تحقیقات و مقالات توشه تبلیغتوشه تبلیغ روضه ها و مدایح روضه ها و مدایح ویژه نامه ها ویژه نامه ها
دانلود نرم افزار دانلود نرم افزار سبک زندگی سبک زندگی تاریخ معصومینتاریخ معصومین روش تبليغ روش تبليغ نقشه سایت نقشه سایت ارتباط با ما ارتباط با ما
صفحه اصلي > تحقیقات،مقالات > روش تبلیغ 
سیدعباس رفیعی پور
مناسبت‌ها و اعمال مخصوص شب‌ها و روزهای ماه مبارك رمضان
16 نکته درباره بهینه‏ سازی تبلیغات دینی در ماه مبارک رمضان؛
بی شک برای اثربخشی«تبلیغ» عناصر زمان، مکان، شیوه و شرایط مهمّ هستند. آمادگی دل‌ها، تجمّع و حضور افراد، زمان و بستر مناسب و... پیام را در دل‌ها بهتر می‌نشاند و تبلیغات را اثربخش‌تر می‌کند.
جواد محدثی
مساجد در ساختن نسلي با ايمان و دور از فساد، پاك دل و پاك رفتار، نقش كليدي ايفا مي كنند و در پيشگيري از آلوده شدن به گناه و مفاسد نيز، روي «سنگر مساجد» و «پايگاه نماز جماعت» مي توان حساب باز كرد و تأثير واكسينه كردن مسجد را در برابر تباهيهاي اخلاقي و انحرافات فكري به ياد داشت.
تبليغ نظام‌‏مند (2) روش تحليل مسائل تبليغي -3
يكي از مصاديق تفاوت ظرفيت‌ها، تفاوت سنين مخاطبان است. تعليم و تربيت امري تدريجي است و اهداف آن نيز به تدريج تحقق مي‌‏يابند. از اين‏رو، برنامه‌‏ريزان در طراحي دوره‌های آموزشي، ضمن تعيين مراحل و مقاطع مختلف سنّي، براي هر مقطع اهداف خاصّي را معيّن مي‏‌کنند.
تبليغ نظام‏‌مند (2) روش تحليل مسائل تبليغي -2
انسانها از حیث توان جسمی و روحی در درجات مختلفی قرار دارند. از اين‏رو، انتظار اسلام از افراد به ميزان ظرفيت و توانايي آنها مي‌‏باشد؛ زيرا تکلیف بيش از توان، نه تنها نقلاً؛ بلكه عقلاً نيز قبیح است. تقسیم احکام تکلیفی به پنج دسته حرام، واجب، مستحب، مکروه و مباح و به عبارت دیگر، تقسیم به حداقل (انجام واجب و ترك حرام) و حداکثر (انجام مستحب و ترك مکروه) به سادگی انعطاف ذاتی احکام را نشان می‏‌دهد.
تبليغ نظام‌‏مند (2) روش تحليل مسائل تبليغي -1
در شماره گذشته مبلّغان (194)، به بیان موضوع «روش تحلیل مسائل تبلیغی» پرداخته شد و در آن، پس از ذکر مقدمه‏‎ای، برخی عناصر عمده مؤثر در تبليغ، همچون: پيام (محتوا) و مبلّغ مورد بررسی قرار گرفت. اکنون سایر عناصر مؤثر در تبلیغ ارائه می‌‏شود.
اصول و مهارت‌های مناظره (5) اصول فنی قابل توجه در مناظره (2) -5
در مناظره نباید شکل اجبار و اکراه به خود بگیریم. عموم ادیان الهی، خصوصاً دین اسلام و معارف انسان‌ساز آن، جنبه تحمیل، اکراه و اجبار ندارد؛ زیرا اصولاً دین و معارف آن، سلسله اعتقادات عقلی و قلبی است و از این جهت، ممکن نیست حالت تحمیلی داشته باشد.
اصول و مهارت‌های مناظره (5) اصول فنی قابل توجه در مناظره (2) -4
یکی از شیوه‌هایی که سبب موفقیت مناظره کننده است، استفاده از استدلال عقلی و علمی با مثال‌های محسوس است. حضرت ابراهیم(علیه السلام) به منظور هدایت و راهنمایی مخاطبان و برای آشنا نمودن آنها با پیام‌های الهی، محسوس و مشهود را مبنای استدلال خود قرار می‌داد تا ضمن ترکیب حس و عقل، امکان فهم کامل تعالیم الهی را به مخاطبان، با هر میزان از درک و شعور، فراهم آورد.
اصول و مهارت‌های مناظره (5) اصول فنی قابل توجه در مناظره (2) -3
از شیوه‌های موفق در مناظره، سؤال را با سؤال پاسخ گفتن است. آماده داشتن چند سؤال اساسی درباره موضوع مورد مناظره برای استفاده به موقع از آنها لازم است. پاسخ دهنده باید با دقت نقطه ضعف سؤال را یافته و آن را به صورت سؤال مجدداً مطرح سازد. هوشمندی فرد در مناظره سبب می‌شود که طرف مقابل در گام اول نسبت به طرح سؤال و چگونگی بیان آن حسّاس شود و همین مطلب تأثیر به سزایی در روحیه طرف مقابل می‌تواند داشته باشد.
اصول و مهارت‌های مناظره (5) اصول فنی قابل توجه در مناظره (2) -2
از جمله شیوه‌های مناظره بزرگان دین این بود که استدلال‌های خود را برای باطل نمودن ادّعای دشمنانشان، بر مبنای ادّعای خود آنها قرار می‌دادند. به این صورت که اگر طرف مناظره آنها سخنی می‌گفت که حکم خاصی از آن اثبات می‌شد؛ ولی وی هدف دیگری را از بیان آن دنبال می‌کرد، آن بزرگواران با هوشیاری و با استفاده از همان سخن، وی را محکوم می‌کردند.

2 3 4 5 6 7 8 9 10 صفحه بعدی >>