سه شنبه ٢٥ تير ١٣٩٨
« الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِ‌سَالَاتِ اللَّـهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّـهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّـهِ حَسِيبًا؛ (پیامبران) پیشین کسانی بودند که تبلیغ رسالتهای الهی می‌کردند و (تنها) از او می ترسیدند، و از هیچ کس جز خدا بیم نداشتند؛ و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش‌دهنده اعمال آنها) است!»
صفحه اصلی صفحه اصلی اخبار و رویدادها اخبار و رویدادها تحقیقات و مقالات تحقیقات و مقالات توشه تبلیغتوشه تبلیغ روضه ها و مدایح روضه ها و مدایح ویژه نامه ها ویژه نامه ها
دانلود نرم افزار دانلود نرم افزار سبک زندگی سبک زندگی تاریخ معصومینتاریخ معصومین روش تبليغ روش تبليغ نقشه سایت نقشه سایت ارتباط با ما ارتباط با ما
صفحه اصلی > خبر خوان 
ماهنامه مبلغان


«شیطان» از نگاه آیات قرآن و تطبیق آن بر آمریکای جنایتکار -2

برخی از ویژگی های شیطان

آشکار بودن دشمنی ابلیس برای این است که همه می دانند دعوت و دستور او به انجام قتل، جنايت و تبهكارى نمی تواند از سوی يک دوست صورت گیرد؛ بلكه دعوتهايى است از يک دشمن خطرناک كه جز بدبختى انسان، چيزى نمی خواهد.

برخی از ویژگی های شیطان

1. خوی تکبر و استکباری

در آیاتی از قرآن کریم، خدای متعال از خوی استکباری ابلیس این گونه خبر داده است: «فَاهْبِطْ مِنْها فَما يَكُونُ لَكَ أَنْ تَتَكَبَّرَ فيها»[1]؛ «از آن مقام و مرتبه فرود آى! تو حق ندارى که در آن جایگاه تكبّر كنى.»

«تكبر» عبارت است از اينكه كسى بخواهد خود را برتر از ديگرى و بزرگ تر از او جلوه دهد؛ برای همین وقتى كسى در گفتار و رفتار خود بخواهد به ديگران بقبولاند كه از آنان شريف تر و محترم تر است، به چنين كسى مى گويند: تكبر ورزيد و ديگران را خوار و كوچك شمرد.[2]

«استكبار» به معناى طلب بزرگى است و كسى استكبار مى كند كه بخواهد به صرف ادعا، خود را از ديگرى بزرگتر بداند و اين همواره مذموم است.[3]

دربارۀ استکبار ابلیس آمده است: «قُلْنا لِلْمَلائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلاَّ إِبْليسَ أَبى  وَ اسْتَكْبَرَ»؛[4]«به فرشتگان گفتيم: بر آدم سجده كنيد! پس فرشتگان سجده كردند، مگر شيطان كه نپذيرفت و كبر ورزید.»

2. سوگند دروغ

شیطان برای ضربه زدن به آدم و حوا(علیهما السلام) در یک گفتگوی به ظاهر منطقی و خیرخواهانه، با سوگند دروغ خود را خیرخواه نشان داد و توانست از این راه، سخن کذب خود را به آنها بقبولاند: «قالَ ما نَهاكُما رَبُّكُما عَنْ هذِهِ الشَّجَرَةِ إِلاَّ أَنْ تَكُونا مَلَكَيْنِ أَوْ تَكُونا مِنَ الْخالِدينَ وَ قاسَمَهُما إِنِّي لَكُما لَمِنَ النَّاصِحين» [5]؛ «گفت: پروردگارتان شما را از اين درخت منع نكرد، جز براى آنكه مبادا دو فرشته گرديد يا از زمرۀ جاودانان شويد. و براى آن دو سوگند ياد كرد كه من قطعاً از خيرخواهان شما هستم.»

3. فریب دادن

خدای متعال در پایان یکی از بخشهای مربوط به داستان آدم و حوا(علیهما السلام) خطاب به تمام فرزندان آنها این ویژ گی  مهم ابلیس را گوشزد کرده است و نسبت به آن هشدار می دهد: «يا بَني  آدَمَ لا يَفْتِنَنَّكُمُ الشَّيْطانُ»؛[6]«اى فرزندان آدم! شيطان شما را نفريبد.»

4. ایجاد ترس نسبت به آیندۀ راه حق

شیطان برای بازداشتن انسان از حرکت در مسیر حق، با ایجاد ترس از آیندۀ این راه، تلاش می کند تا او را از پیمودن این مسیر باز دارد. برای نمونه در موضوع ازدواج، خدای متعال وعدۀ فضل و تأمین نیازمندی ها را می دهد؛[7]اما شیطان با ایجاد ترس از نداری و کمبود روزی[8]تلاش می کند که نه تنها مانع این امر خیر شود؛ بلکه با امر به فحشا، انسان را برای تأمین این نیاز طبیعی به انجام گناه وادارد. 

اساساً ایجاد ترس و نگرانی که با تهی شدن دل از یاد خدا و توکل بر قدرت بی انتهای خدا صورت می گیرد، یکی از شگردهای شیطان است که آن را نسبت به فریب خوردگان و پیروان خود پیوسته روا می دارد.[9]

5. منبع شرارت

ایجاد اختلاف، کینه و دشمنی بین افراد گوناگون جامعه، یکی دیگر از ویژگی های شیطان است.[10]وجود این اختلافات، کینه ها و درگیرها نتیجه ای جز از دست دادن شکوه و صلابت جامعۀ اسلامی نیست؛[11]خواری بندگان خدا همان است که شیطان در پی رسیدن به آن می باشد.

6. تلاش برای گسترش کارهای زشت (گناه)

شیطان با دعوت از همۀ مردم و امر پیروان خود به انجام انواع گناه،[12]با زیبا جلوه دادن کارهایی که زشتی آن بر هر عقل سلیم و فطرت بیداری هویداست،[13]تلاش می کند مردم را از راه بندگی خدا که سرانجام سعادت است، خارج کند.

7. بازداشتن از یاد خدا و ترک یاد او

قرآن کریم خبر می دهد که با توسل به ابزارهای گوناگون درصدد است تا انسان را از یاد خدا منصرف کرده، کاری کند تا در نهایت یاد او را ترک و به فراموشی بسپارد. در این باره می خوانیم: «إِنَّما يُريدُ الشَّيْطانُ أَنْ... يَصُدَّكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَ عَنِ الصَّلاةِ»[14]؛ «همانا شيطان مى خواهد... شما را از ياد خدا و از نماز باز دارد.» و نیز: «اسْتَحْوَذَ عَلَيْهِمُ الشَّيْطانُ فَأَنْساهُمْ ذِكْرَ اللَّهِ»[15]؛ «شيطان بر آنان چيره شده و خدا را از يادشان برده است.»

8. دشمنی آشکار

در آیات متعددی این حقیقت که شیطان دشمن آشکاری برای انسان است، به روشنی آمده: «إِنَّ الشَّيْطانَ لِلْإِنْسانِ عَدُوٌّ مُبينٌ»؛[16]«چرا كه شيطان دشمن آشكار انسان است!»

آشکار بودن دشمنی ابلیس برای این است که همه می دانند دعوت و دستور او به انجام قتل، جنايت و تبهكارى نمی تواند از سوی يک دوست صورت گیرد؛ بلكه دعوتهايى است از يک دشمن خطرناک كه جز بدبختى انسان، چيزى نمی خواهد.[17]

___________________________________

پی‌نوشت‌ها:

[1]. اعراف/ 13.

[2]. ر.ک: المیزان، ج 8، ص 29.

[3]. همان، ج 12، ص 266.

[4]. بقره/ 34.

[5]. اعراف/ 20-21.

[6]. اعراف / 27.

[7]. «وَ أَنْكِحُوا الْأَيامى  مِنْكُمْ وَ الصَّالِحينَ مِنْ عِبادِكُمْ وَ إِمائِكُمْ إِنْ يَكُونُوا فُقَراءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ» نور/ 32.

[8]. «الشَّيْطانُ يَعِدُكُمُ الْفَقْرَ وَ يَأْمُرُكُمْ بِالْفَحْشاءِ» بقره/ 268.

[9]. «إِنَّما ذلِكُمُ الشَّيْطانُ يُخَوِّفُ أَوْلِياءَهُ» آل عمران/ 175.

[10]. «إِنَّما يُريدُ الشَّيْطانُ أَنْ يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاءَ» مائده/ 91؛ «إِنَّ الشَّيْطانَ يَنْزَغُ بَيْنَهُمْ» اسراء/ 53؛ «نَزَغَ الشَّيْطانُ بَيْني  وَ بَيْنَ إِخْوَتي» یوسف/ 100.

[11]. «وَ أَطيعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ لا تَنازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَ تَذْهَبَ ريحُكُمْ» انفال/ 46.

[12]. «إِنَّما يَأْمُرُكُمْ بِالسُّوءِ وَ الْفَحْشاءِ»؛ بقره/ 169 و 268؛ نور/ 21؛ انعام/ 121.

[13]. «قَسَتْ قُلُوبُهُمْ وَ زَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطانُ ما كانُوا يَعْمَلُون» انعام/ 43؛ انفال/ 48؛ نحل/ 63؛ نمل/ 24؛ عنکبوت/ 38.

[14]. مائده/ 91.

[15]. مجادله/ 19.

[16]. یوسف/ 5.

[17]. ر.ک: تفسیر نمونه، ج 1، ص 573.

منبع: ماهنامه اطلاع‌رسانی، پژوهشی، آموزشی مبلغان، شماره 228.





تاریخ ارسال مطلب : چهارشنبه ١٩ تير ١٣٩٨ / شماره خبر : ٤٠٧٩٧٣ / تعداد بازدید : 39/ محبوب کن - فیس نما / داغ کن - کلوب دات کام

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج