سه شنبه ٢٥ تير ١٣٩٨
« الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِ‌سَالَاتِ اللَّـهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّـهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّـهِ حَسِيبًا؛ (پیامبران) پیشین کسانی بودند که تبلیغ رسالتهای الهی می‌کردند و (تنها) از او می ترسیدند، و از هیچ کس جز خدا بیم نداشتند؛ و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش‌دهنده اعمال آنها) است!»
صفحه اصلی صفحه اصلی اخبار و رویدادها اخبار و رویدادها تحقیقات و مقالات تحقیقات و مقالات توشه تبلیغتوشه تبلیغ روضه ها و مدایح روضه ها و مدایح ویژه نامه ها ویژه نامه ها
دانلود نرم افزار دانلود نرم افزار سبک زندگی سبک زندگی تاریخ معصومینتاریخ معصومین روش تبليغ روش تبليغ نقشه سایت نقشه سایت ارتباط با ما ارتباط با ما
صفحه اصلی > خبر خوان 
ماهنامه مبلغان


بی حجابی و حق الناس -1

بی حجابی و ارتباط آن با انواع حق

بدحجابی از بُعدی تضییع حق الله است و از بعدی تضییع حق النّاس و حق النفس. بنابراین، وقتی تأکید بر حق الله بودن آن می شود، به معنی نادیده گرفتن بُعد حق النّاس و حق النّفس بودن آن و یا فقط دیدن بُعد حق الله آن نیست.

بی حجابی و حق الناس؛ «به مناسبت 21 تیرماه؛ روز حجاب و عفاف»

م. مودب

مقدمه

امروزه انگیزه بسياري از دختران و زنان بدحجاب از بدحجابی، مخالفت با دين نيست و تنها نوعي بي توجهي و ناآگاهی نسبت به دستور دین، تاثیرپذیری از رسانه ها و ساده انگاریِ پیامدهای تلخ آن است؛ متأسفانه اخيراً عواملي سبب افزايش فوق العاده بدحجابي در جامعه شده است كه اگر آگاهي و هشدارهای كافي و به موقع نسبت به اين معضل اجتماعي و پيامدهاي منفي آن به مردم داده نشود، قطعاً در آينده ای نزديك با مشكلات بزرگ تري روبرو خواهيم شد.

بدون شك در عصری که برخی افراد بي بندوباري زنان را جزئي از آزادي آنان و نشانه تمدن و تجدد مي دانند و بعضي آن را عصر برهنگي و آزادي جنسي ناميده اند، سخن گفتن از بدحجابي و پيامدهاي آن براي عده ای ناخوشايند و چه بسا مخالفت با تمدن، پيشرفت و آزادی تلقی شود. اما از آنجا که به تبع اين آزادی های بي قيد و شرط، بروز مشكلات اخلاقي روزافزون و مفاسد بي شمار در جامعه قطعی خواهد بود و با توجه به اینکه فساد اخلاقي مهم ترين عامل انحطاط و نابودي فرهنگ يك جامعه به شمار مي آيد، این امر سبب شده تدريجاً مسئله حجاب به عنوان يك معضل اساسي فرهنگی و اجتماعي مطرح گردد.

مطالعه تاریخ ادوار گذشته مؤید این مسئله است که وقتی فساد و بي بندوباري رواج یابد و جامعه در وضعیت انفعال و بی تفاوتی قرار گیرد، در مقابل هجوم بيگانگان بسیار آسیب پذیر و دچار انحطاط و نابودی خواهد گشت.

بی حجابی و ارتباط آن با انواع حق

در راستای تهاجم فرهنگي، رواج بي حجابي و هرزگي در جامعه بهترين و ارزان ترین ابزار دشمن محسوب می شود. برای بررسی آثار این سوغات غربی باید توجه داشته باشیم که بدحجابی با تمامی اقسام حق رابطه تنگاتنگی دارد و موجب تضییع حق الله، حق النّفس و حق النّاس می شود که البته هر کدام مرتبه و درجه متفاوتی دارند. بدحجابی از بُعدی تضییع حق الله است و از بعدی تضییع حق النّاس و حق النفس. بنابراین، وقتی تأکید بر حق الله بودن آن می شود، به معنی نادیده گرفتن بُعد حق النّاس و حق النّفس بودن آن و یا فقط دیدن بُعد حق الله آن نیست.

حجاب زن تنها مربوط به خود او نیست تا بگوید: من از حق النّفس خویش صرف نظر كردم. حجاب زن مربوط به مرد هم نیست تا مردان بگویند: ما خود راضی هستیم. حجاب زن مربوط به خانواده نیز نیست تا اعضای خانواده بدان رضایت دهند؛ حجاب زن، حقی الهی و قرآنی و از سوئی اجتماعی است.

در جهان غرب و كشورهایی كه به قوانین غربی مبتلا هستند، اگر زنِ همسرداری خیانتی کرد و همسرش رضایت داد، قاضی آنها پرونده را مختومه اعلام می كند؛ اما در اسلام این چنین نیست! حرمت زن، نه اختصاص به خود زن دارد، نه شوهر و نه خانواده اش. اگر همه اینها رضایت بدهند، قرآن راضی نخواهد بود؛ چون، حرمت و حیثیت زن به عنوان حق الله نیز مطرح است.

تأکید بر اینکه عصمت زن، حق الله است، شاید این شبهه را ایجاد کند که: «بی حجابی مرتبط با حق الله است و خداوند متعالِ مهربان و بخشنده، از حق خود نسبت به بندگانش در آن دنیا می گذرد.»

در جواب باید گفت: گاهی در لسان مبلغین دین و معارف اسلامی، برای اینکه بخواهند عظمت حق الناس را گوشزد کنند، آن را با حق الله می سنجند و چنین بیان می کنند که خداوند از حق خود می گذرد؛ ولی از حق الناس نمی گذرد. این مطلب اگرچه تا حدودی صحیح است؛ ولی باید دانست که:

اولاً حق الله بسیار عظیم تر و سنگین تر است. حتی برخی از حقوق الهی از حق الناس نیز مهم ترند و اگر کسی آنها را مراعات نکند، گناه بزرگى مرتکب شده است که قابل بخشش نیست. یکی از آنها «شرک بالله» است. در قرآن کریم می خوانیم: «إِنَّ اللَّهَ لا یَغْفِرُ أَنْ یُشْرَکَ بِهِ وَ یَغْفِرُ ما دُونَ ذلِکَ لِمَنْ یَشاءُ وَ مَنْ یُشْرِکْ بِاللَّهِ فَقَدِ افْتَرى  إِثْماً عَظیماً»؛[1]«خداوند (هرگز) شرك را نمي بخشد! و پائين تر از آن را براي هر كس بخواهد (و شايسته بداند) مي بخشد، و آن كس كه براي خدا، شريكي قرار دهد، گناه بزرگي مرتكب شده است.»

نماز یکی دیگر از حقوق الهی است که برای سبک شمرنده آن محرومیتی بزرگ ذکر شده است. رسول خدا(صلی الله علیه و آله) می فرمایند: «لَيْسَ مِنِّي مَنِ اسْتَخَفَّ بِالصَّلَاةِ لَا يَرِدُ عَلَيَّ الْحَوْضَ لَا وَ اللَّه  ؛[2]از من نیست کسی که نمازش را سبک شمرد و به خدا قسم در قیامت از ملاقات من نزد حوض [کوثر] محروم خواهد بود.»

ثانیاً ضمن تأکید بر اینکه عصمت زن، حق الله است، نباید از زوایای مختلف حق الناس بودن این مسئله غفلت کرد.

___________________________________

پی‌نوشت‌ها:

[1]. نساء/ 48.

[2]. علل الشرایع، محمد بن علی بن بابویه (شیخ صدوق)، کتابفروشی داوری، قم، 1386ق، ج 2، ص 356.

منبع: ماهنامه اطلاع‌رسانی، پژوهشی، آموزشی مبلغان، شماره 228.





تاریخ ارسال مطلب : چهارشنبه ١٩ تير ١٣٩٨ / شماره خبر : ٤٠٧٩٧٠ / تعداد بازدید : 52/ محبوب کن - فیس نما / داغ کن - کلوب دات کام

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج