جمعه ٠٣ خرداد ١٣٩٨
« الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِ‌سَالَاتِ اللَّـهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّـهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّـهِ حَسِيبًا؛ (پیامبران) پیشین کسانی بودند که تبلیغ رسالتهای الهی می‌کردند و (تنها) از او می ترسیدند، و از هیچ کس جز خدا بیم نداشتند؛ و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش‌دهنده اعمال آنها) است!»
صفحه اصلی صفحه اصلی اخبار و رویدادها اخبار و رویدادها تحقیقات و مقالات تحقیقات و مقالات توشه تبلیغتوشه تبلیغ روضه ها و مدایح روضه ها و مدایح ویژه نامه ها ویژه نامه ها
دانلود نرم افزار دانلود نرم افزار سبک زندگی سبک زندگی تاریخ معصومینتاریخ معصومین روش تبليغ روش تبليغ نقشه سایت نقشه سایت ارتباط با ما ارتباط با ما
صفحه اصلی > خبر خوان 
ماهنامه مبلغان


سحرخیزی -1

اهمیت سحر خیزی

از قدیم گفته ‏اند: «سحرخیز باش تا کامروا شوی» و این مَثل گوهربار را سرمشق زندگی خود قرار داده ‏اند تا با سحرخیزی، در زندگی دنیوی و اخروی خود کامروا و پیروز باشند؛ چراکه انسان سحرخیز آرامش بیش‏تر و استرس و نگرانی کم‏تری دارد و همچنین درهای رحمت خداوند به رویش بازتر است.

سحرخیزی

محمد شمسی

مقدمه

از قدیم گفته ‏اند: «سحرخیز باش تا کامروا شوی» و این مَثل گوهربار را سرمشق زندگی خود قرار داده ‏اند تا با سحرخیزی، در زندگی دنیوی و اخروی خود کامروا و پیروز باشند؛ چراکه انسان سحرخیز آرامش بیش‏تر و استرس و نگرانی کم‏تری دارد و همچنین درهای رحمت خداوند به رویش بازتر است و با خواندن نماز پنجگانه و اعتقاد به اصول اسلامی در زندگی اخروی خود نیز پربارتر و سربلندتر خواهد بود.

یکی از برکتهای ماه مبارک رمضان، توفیق سحرخیزی برای روزه ‏داران است. معمولاً سحرگاهان مردم در خواب و استراحت به سر می‏برند و از فیض سحرخیزی و استفاده از ثمرات بیداری در سحرگاهان محروم ‏اند؛ اما ماه مبارک رمضان، دریچه توفیق «سحرخیزی» را به روی همگان، به ویژه روزه ‏داران می‏گشاید و مقدمه ‏ای برای درک بهتر و بیش‏تر سحرخیزی در دیگر ایام زندگی می‏شود.

اهمیت سحر خیزی

اهمیت سحرخیزی از نظر قرآن کریم را با تدبر در آیات زیر می‌توان بدست آورد:

1. «نَجَّیْنَاهُمْ بِسَحَرٍ»[1]؛ «آنها (حضرت لوط(علیه السلام) و پیروانش) را در سحرگاهان نجات دادیم.»؛

2. «وَ الْمُسْتَغْفِرِینَ بِالْأَسْحَار»[2]؛ «اهل (ایمان و تقوا) استغفار کنندگان در سحرگاهان هستند.»؛

3. «سَلَامٌ هِیَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْر»[3]؛ «شب قدر سلام و سلامتی است تا طلوع سپیده دم.»؛

4. «وَ الْفَجْر و لَیالٍ عَشرٍ»[4]؛ «قسم به سپیده دم و شبهای ده‏گانه.»؛

5. «إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ کَانَ مَشْهُودًا»[5]؛ «قرائت قرآن در سپیده دم (نماز صبح) مشهود است و فرشتگان در آن حضور می‏یابند.»؛

6. «وَ مِنَ اللّیلِ فَتَهَجّدْ بِهِ نافِلَه لَک عَسی أَنْ یبْعَثَک رَبُّکَ مَقامًا مَحْمُودًا»[6]؛ «[ای رسول ما] پاسی از شب راه زنده بدار، تا برای تو [به منزله] نافله‏ای باشد؛ امید که پروردگارت تو را به مقامی ستوده برساند.»؛

7. «کانُوا قَلیلاً مِنَ اللّیلِ ما یهْجَعُونَ، وَ بِاْلأَسْحارِ هُمْ یسْتَغْفِرُونَ»[7]؛ «[پرهیزکاران] از شب اندکی را می‏غنودند و در سحرگاهان [از خدا] طلب آمرزش می‏کردند.»

این آیات نشان می‏دهند که بیداری در سحرگاهان و عبادت و تهجد و دعا و استغفار در این هنگام، از صفات متّقين، مورد ستايش خداوند، شيوه نیکوکاران تقواپيشه و موجب دستيابى به بهشت است.

هنگامی که صحبت از سحرخیزی می‏شود، طلب بخشش، مناجات و طلب حاجت از خداوند متعال به ذهن متبادر می‏شود. به تعبیر خواجه عبدالله انصاری: «عارفان را در شب به گریه فرمایند، تا چون روی دل ایشان به قطرات ندامت شسته گردد، نظر کرامت یابند؛ یعنی گل چینند و خار نبینند، در نور نشینند و نار نبینند.»[8]

در سفارشهای لقمان حکیم(علیه السلام) به پسرش آمده است: «جان پسر! مبادا خروس از تو زیرک‏تر باشد و وقت سحر برخیزد و از خداوند مغفرت بطلبد و تو خواب باشی!» و در نقل دیگری آمده است: «جان پسر! خروس از تو زیرک‏تر و در پاسداشت نمازها از تو کوشاتر نباشد؛ آیا ندیده‏ای که وقت نماز آن را اعلام می‏دارد و سحرگاهان آواز می‏دهد، در حالی که تو خفته‏ای؟!»[9]

سعدى مى‏گويد:

دوش مرغى به صبح مى‏ناليد
عقل و صبرم ببرد و طاقت و هوش
يكى از دوستان مخلص را
مگر آواز من رسيد بگوش
گفت باور نداشتم كه تو را
بانگ مرغى چنين كند مدهوش
گفتمش شرط آدميت نيست
مرغ تسبيح گوى و من خاموش

همچنین علامه حسن زاده آملی(حفظه الله) در مناجات خود عرضه می‏دارد: «الهی! خروس را سحر باشد و حسن را نباشد. الهی! خروس را در شب خروش باشد و حسن خاموش باشد.»[10]

____________________________________________________

پی‌نوشت‌ها:

[1]. الرحمن/ 34.

[2]. آل عمران/ 17.

[3]. قدر/ 5.

[4]. فجر/ 2-1.

[5]. اسراء/ 78.

[6]. همان/ 79.

[7]. ذاریات/ 17-18.

[8]. رسائل جامع، عبدالله بن محمد انصاری، نشر خیام، تهران، چاپ اول، 1388ش، ص 62.

[9]. بر بال سحر، محمدهادی فلاح، مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما، تهران، چاپ اول، 1388ش، ص 54.

[10]. الهی نامه، حسن حسن‏زاده آملی، بوستان کتاب، قم، چاپ چهل و چهارم، 1394ش، ص 37.

منبع: ماهنامه اطلاع‌رسانی، پژوهشی، آموزشی مبلغان، شماره 227.





تاریخ ارسال مطلب : پنج شنبه ١٩ ارديبهشت ١٣٩٨ / شماره خبر : ٤٠٧٠٢٨ / تعداد بازدید : 44/ محبوب کن - فیس نما / داغ کن - کلوب دات کام

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج