چهارشنبه ٢٩ اسفند ١٣٩٧
« الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِ‌سَالَاتِ اللَّـهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّـهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّـهِ حَسِيبًا؛ (پیامبران) پیشین کسانی بودند که تبلیغ رسالتهای الهی می‌کردند و (تنها) از او می ترسیدند، و از هیچ کس جز خدا بیم نداشتند؛ و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش‌دهنده اعمال آنها) است!»
صفحه اصلی صفحه اصلی اخبار و رویدادها اخبار و رویدادها تحقیقات و مقالات تحقیقات و مقالات توشه تبلیغتوشه تبلیغ روضه ها و مدایح روضه ها و مدایح ویژه نامه ها ویژه نامه ها
دانلود نرم افزار دانلود نرم افزار سبک زندگی سبک زندگی تاریخ معصومینتاریخ معصومین روش تبليغ روش تبليغ نقشه سایت نقشه سایت ارتباط با ما ارتباط با ما
صفحه اصلی > خبر خوان 
ماهنامه مبلغان


فاطمه زهرا(علیها السلام)؛

فاطمه زهرا(علیها السلام) معمای ناشناخته

رهبر فرزانه انقلاب، امام خامنه ‏ای(حفظه الله) در مورد حضرت زهرای مرضیه(علیها السلام) می‏ فرمایند:«دخت گرامی رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) معمای ناشناخته ذهن و معارف بشری است.»

فاطمه زهرا(علیها السلام) معمای ناشناخته

سید رسول سجادی نسب

مقدمه

رهبر فرزانه انقلاب، امام خامنه ‏ای(حفظه الله) در مورد حضرت زهرای مرضیه(علیها السلام) می‏فرمایند:«دخت گرامی رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) معمای ناشناخته ذهن و معارف بشری است.»

همچنین درباره این وجود مقدس و سراپا نور روایت است: «عَنْ أَبِي عَبْدِاللَّهِ(علیه السلام) أَنَّهُ قَالَ: إِنَّمَا سُمِّيَتْ فَاطِمَةَ لِأَنَّ الْخَلْقَ فُطِمُوا عَنْ مَعْرِفَتِهَا؛[1] همانا فاطمه، فاطمه نامیده شد؛ چراکه خلق از شناخت و معرفت او بریده شده‏اند.»؛

اگرچه زبان لال، ذهن کور و معرفت ناچیز از فهم این معناست و نوشتن درباره ایشان، بسیار دشوار است.

آب دریا را اگر نتوان کشید
هم به قدر تشنگی باید چشید

با توسل به کلام نورانی اهل‏بیت(علیهم السلام) فقط چند مورد از مواردی را که ثابت می‏کند حضرت زهرا(علیها السلام) معمای ناشناخته ذهن و فکر بشر است، به اختصار شرح داده می‏شود:

1. «عَنْ أَبِي عَبْدِاللَّهِ(علیه السلام) أَنَّهُ قَالَ فی«إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ»: اللَّيْلَةُ فَاطِمَةُ وَ الْقَدْرُ اللَّهُ فَمَنْ عَرَفَ فَاطِمَةَ حَقَّ مَعْرِفَتِهَا فَقَدْ أَدْرَكَ لَيْلَةَ الْقَدْرِ وَ إِنَّمَا سُمِّيَتْ فَاطِمَةَ لِأَنَّ الْخَلْقَ فُطِمُوا عَنْ مَعْرِفَتِهَا؛[2]امام صادق(علیه السلام) می‏فرمایند: منظور از «لیله» در سوره قدر، فاطمه و منظور از قدر، الله است، پس هر کسی فاطمه را شناخت، آن گونه که سزاوار شناختن است، به درستی که شب قدر را درک کرده است و غیر از این نیست که فاطمه، فاطمه نامیده شد، به خاطر اینکه خلق از شناخت و معرفت او بریده شده‏اند.»

وقتی حضرت زهرا(علیها السلام) شب قدر است و شب قدر بهتر از هزار ماه، چه کسی می‏تواند این معما را حل کند که آن حضرت کیست؟

2. در «صحیح بخاری» آمده است که رسول خدا(صلی الله علیه و آله) می‏فرمایند: «فَاطِمَةَ بَضْعَةٌ مِنِّي مَنْ أَغْضَبَهَا فَقَدْ أَغْضَبَنِي‏؛[3]فاطمه پاره تن من است؛ هر کسی او را غضبناک کند، مرا خشمگین کرده است.»

جالب است بدانیم که این حدیث شریف در میان بزرگان اهل سنت معتبر است و حتی نقّاد متعصبی همچون «ذهبی» نیز نتوانسته است آن را نپذیرد و همگان این حدیث را از طرف نبی مکرم اسلام(صلی الله علیه و آله) قطعی‌الصدور می‏دانند.پیامبری که طبق نص صریح قرآن: «وَ ما يَنْطِقُ عَنِ الْهَوى‏ * إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْیٌ يُوحى»؛[4] «و هيچ گاه از روى هواى نفس سخن نمى‏گويد؛ بلکه تنها آيات و كلماتى را بيان مى‏كند كه به او وحى شده است.»

بر اساس آیه «إِنَّ الَّذِينَ يُؤْذُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ لَعَنهَمُ اللَّهُ فىِ الدُّنْيَا وَ الاَخِرَةِ وَ أَعَدَّ لهَمْ عَذَابًا مُّهِيناً»[5]؛ «آنها كه خدا و پيامبرش را آزار می‌دهند، خداوند آنها را از رحمت خود در دنيا و آخرت دور مي‏سازد، و براي آنان عذاب خواركننده‌اي آماده كرده است.» اذیت و آزار به پیامبر(صلی الله علیه و آله) ظلم به خداوند و مستوجب لعن است و آزاردهنده به عذاب خوارکننده‏ای وعید داده شده است.

انسانی که به مرتبه‏ای می‏رسد که به خشم درآوردن او همانند به غضب درآوردن رسول خدا(صلی الله علیه و آله) است، کیست و دارای چه مقامی است؟ با این معنا، او همان معمای ناشناخته ذهن و فکر بشری نیست؟

3. در تفسیر «اطیب البیان» از امام حسن عسگری(علیه السلام) نقل شده است:«نَحنُ حُجَجُ اللَّهِ عَلَى خَلْقِهِ وَ جَدَّتُنَا فَاطِمَةُ حُجَّةُ اللَّهِ عَلَينَا؛[6] ما (ائمه معصومین) حجت خداوند بر مخلوقات هستیم و جده ما فاطمه زهرا(علیها السلام) حجت خداوند بر ماست.» چگونه و چرا حضرت زهرا(علیها السلام) بر ائمه(علیهم السلام) حجت الهی می‏باشد؟ چه کسی می‏تواند ادعا کند که به حقیقت کلمه معنای این حدیث شریف و این مقام عظیم را می‏فهمد؟

4. امام زمان(علیه السلام) می‏فرمایند: «اِنَّ لِی فِی ابْنَةِ رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةً حَسَنَةً؛[7] در دختر رسول خدا(علیها السلام) برای من سرمشق و الگویی نیکوست.» پیرامون این حدیث شریف تفاسیر بسیاری بیان شده است که هر کدام بیان کننده بخشی از این حقیقت‏اند. آیا به حقیقت کلمه کسی می‏تواند بگوید که: وقتی قرآن کریم، پیامبر(صلی الله علیه و آله) را اسوه حسنه و الگوی نیکو معرفی می‏کند؛ چرا منجی عالم بشریت(علیه السلام) حضرت زهرا(علیها السلام) را برای خود سرمشق و الگوی حسنه انتخاب کرده است؟

5. یکی از کنیه‏های حضرت زهرا(علیها السلام) «امّ ابیها»؛ یعنی مادر پدرش، می‏باشد. پیرامون معنای این کنیه نظریه‏ها و احتمالات زیادی داده شده است، از جمله حضرت آیت الله سید محمدحسن میرجهانی طباطبایی(ره) که مراتب علم و روحانیت وی بر بزرگان پوشیده نیست، در کتاب «جنّة العاصمة»[8]پس از مقدمه‏ای دقیق، ده وجه در این‌باره بیان می‏کند. معانی حیرت‌آوری از خلقت اولیه، نورانیت این وجود مقدس و عصمت کلیه الهی بودن؛ ولی دقیق‏تر آن است که در ابتدای بیان این معانی، عجز و ناتوانی خود را از درک معنای این معما بیان می‏کند و می‏گوید: «و اما از آنچه که در معنای آن شرح داده شده، وجوهی برای تکنیه عصمت کبری(علیها السلام) به ام ابیها احتمال داده می‏شود بر وجه استحسان، نه حکومت و تسجیل. و الله و رسوله و اوصیاء الرسول اعلم.[9]

با این بیان، آیا آن حضرت معمای ناشناخته ذهن و فکر بشری نیستند؟

غیر از این نیست که فاطمه، فاطمه نامیده شد، به خاطر اینکه خلق از شناخت و معرفت او بریده شده‏اند

6. «إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ *فَصَلِّ‏ لِرَبِّكَ وَ انْحَرْ * إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْترُ»؛[10] «محققاً ما به تو خير كثير داديم، پس به شكرانه‏اش براى پروردگارت نماز بخوان و قربانى كن! و بدان كه همانا شماتت‏گو و دشمن تو ابتر و بلا عقب است.»

در شأن نزول این سوره مفسرین اتفاق نظر دارند وقتی نازل شد که پسران پیامبر(صلی الله علیه و آله) از دنیا می‏رفتند و دشمنان حضرت، ایشان را «ابتر» نام نهادند و این باعث ناراحتی آن وجود گرامی گردید تا اینکه خداوند برای تسلای دل حضرت، سوره کوثر را نازل فرمود.

یعنی کوثر (فاطمه(علیها السلام)) که ما به تو عنایت کردیم، همانی است که باعث می‏شود تو ابتر نباشی و این معنا بالبداهه و با موازنۀ مفهوم کلمۀ ابتر با تسلای خداوند به پیامبر(صلی الله علیه و آله) که خود آنها ابتر هستند، نه تو، معلوم می‌شود. و اما وقتی خداوند متعال در قرآن کریم دنیا و ما فیها را متاع قلیل معرفی می‌کند؛ «قُلْ مَتاعُ الدُّنْيا قَليلٌ»؛[11] حضرت زهرا(علیها السلام) کیست که حتی در مقایسه با پیامبری که رحمة للعالمین و «لَعَلى‏ خُلُقٍ عَظيمٍ»[12] است، باز هم می‌تواند خیر کثیر باشد؟ آیا معمای ناشناختۀ ذهن و فکر بشری نیست؟

7. در حدیث شریف کساء، وقتی آن پنج وجود مقدس(علیهم السلام) دور هم جمع شدند، پیامبر(صلی الله علیه و آله) هنگام دعا از ضمیر «هم» استفاده فرموده، به درگاه خداوند عرضه داشتند: «اللَّهُمَّ إِنَّ هَؤُلَاءِ أَهْلُ بَيْتِي وَ خَاصَّتِی وَ حَامَّتِی لَحمُهُم لَحمِی وَ دَمُهُم دَمِی...» و البته همان طور که روشن است، این از قواعد زبان عربی است که اگر در جمع مردان، مؤنث وجود داشته باشد، گوینده از ضمیر مذکر استفاده می‏کند.

اما شگفت‌آور و غیر قابل فهم است که چرا وقتی حضرت حق جَلَّ‌ جَلاله در مقام مباهات می‏خواهد اهل کساء را به ملائکه معرفی فرماید، حضرت زهرا(علیها السلام) را محور قرار می‏دهد و می‏فرماید:«هُم فَاطِمَةُ وَ اَبُوهَا وَ بَعلُهَا وَ بَنُوهَا

چه کسی می‏تواند چرایی این خطاب را بفهمد؟! کیست ادعا کند که به حقیقت کلمه توانسته توجیه قطعی برای محوریت حضرت فاطمه(علیها السلام) در این خطاب پیدا کرده است؟

8. امام باقر(علیه السلام) می‏فرمایند: «وَ لَقَدْ كَانَتْ (صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهَا) طَاعَتُهَا مَفْرُوضَةً عَلَى جَمِيعِ مَنْ خَلَقَ اللَّهُ مِنَ الْجِنِّ، وَ الْإِنْسِ، وَ الطَّيْرِ، وَ الْبَهَائِمِ، وَ الْأَنْبِيَاءِ، وَ الْمَلَائِكَة؛[13]اطاعت از حضرت فاطمه(علیها السلام) بر تمامی آفریدگان خدا، از جن و آدمیان، پرندگان و وحوش، پیامبران و فرشتگان، واجب است.»

- چرا اطاعت جمیع آفرینش از حضرت زهرا(علیها السلام) واجب است؟

- اطاعت پیامبران گذشته(علیهم السلام) که در زمان حضرت زهرا(علیها السلام) نبوده‏اند، به چه معناست؟

9. در زیارتنامه حضرت می‌خوانیم «يَا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَكِ اللَّهُ الَّذِي خَلَقَكِ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَكِ فَوَجَدَكِ لِمَا امْتَحَنَكِ صَابِرَةً؛ ای امتحان شده‌ای که امتحان نموده است تو را خدایی که خلق کرد تو را قبل از اینکه خلق کند تو را؛ پس تو را صابر یافت برای آنچه که امتحانت نمود.» امتحان قبل از خلقت و صابره یافتن حضرت به چه معناست؟

الله اکبر از این همه رمز و راز. با چنین اوصافی آیا حضرت زهرا(علیها السلام) معمای ناشناخته ذهن و فکر بشری نیست؟

پس حقیقتاً باید گفت: «الْخَلْقَ فُطِمُوا عَنْ مَعْرِفَتِهَا

 

____________________________________________________

پی‌نوشت‌ها:

[1]. بحار الانوار، محمدباقر مجلسى، دارالکتب الاسلامیه، تهران، 1407ق، ج 43، ص 65.

[2]. همان.

[3]. الجامع الصحیح، بخاری، دارالکتاب العربی، بیروت، 1403ق، ج 3، کتاب الفضائل، باب مناقب فاطمة(علیها السلام)، ص1374.

[4]. نجم/ 3 و 4.

[5]. احزاب/ 57.

[6]. أطیب البیان فی تفسیر القرآن، سید عبدالحسین طیب، انتشارات اسلام، تهران، 1378ش، ج 13، ص 225.

[7]. بحار الانوار، ج 53، ص 180.

[8]. جنّة العاصمة، محمدحسن میرجهانی طباطبایی، کتابخانه صدر، تهران، 1371ش.

[9]. همان، ص 110.

[10]. کوثر/ 1 - 3.

[11]. نساء/ 77.

[12]. قلم/ 4.

[13]. دلائل الإمامة، محمد بن جرير طبرى، بعثت، قم، 1413ق، ص 106.

منبع: ماهنامه اطلاع‌رسانی، پژوهشی، آموزشی مبلغان، شماره 223.

 

 




تاریخ ارسال مطلب : دوشنبه ١٥ بهمن ١٣٩٧ / شماره خبر : ٤٠٥٤٧٠ / تعداد بازدید : 97/ محبوب کن - فیس نما / داغ کن - کلوب دات کام

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج