سه شنبه ٠٤ تير ١٣٩٨
« الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِ‌سَالَاتِ اللَّـهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّـهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّـهِ حَسِيبًا؛ (پیامبران) پیشین کسانی بودند که تبلیغ رسالتهای الهی می‌کردند و (تنها) از او می ترسیدند، و از هیچ کس جز خدا بیم نداشتند؛ و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش‌دهنده اعمال آنها) است!»
صفحه اصلی صفحه اصلی اخبار و رویدادها اخبار و رویدادها تحقیقات و مقالات تحقیقات و مقالات توشه تبلیغتوشه تبلیغ روضه ها و مدایح روضه ها و مدایح ویژه نامه ها ویژه نامه ها
دانلود نرم افزار دانلود نرم افزار سبک زندگی سبک زندگی تاریخ معصومینتاریخ معصومین روش تبليغ روش تبليغ نقشه سایت نقشه سایت ارتباط با ما ارتباط با ما
صفحه اصلی > خبر خوان 
ماهنامه مبلغان


بصیرت؛ چیستی و چگونگی -1

معنای بصیرت

بصيرت اين است که انسان بداند اين حقايق (نقاط ضعف و قوت خودش و دشمن) را درک کند، جايگاه خودش را، جايگاه کشورش را، جايگاه ملتش را، جايگاه منطق انقلاب را، جايگاه آن خط مستقيم و صراط مستقيمي که امام در کشور ترسيم کرد، جايگاه اينها را بداند؛ اين، بصيرت است.

بصیرت؛ چیستی و چگونگی

محمدعلی محمدی

معنای بصیرت

«بصيرت اين است که انسان بداند اين حقايق (نقاط ضعف و قوت خودش و دشمن) را درک کند، جايگاه خودش را، جايگاه کشورش را، جايگاه ملتش را، جايگاه منطق انقلاب را، جايگاه آن خط مستقيم و صراط مستقيمي که امام در کشور ترسيم کرد، جايگاه اينها را بداند؛ اين، بصيرت است.»[1]

از نگاه رهبر معظم انقلاب(حفظه الله) بصیرت را در دوسطح می توانیم تعریف کنیم:

نخست، سطح اصولی و لایه زیرین: «انسان در جهان بینی و فهم اساسی مفاهیم توحیدی، با نگاه توحیدی به جهان طبیعت، یک بصیرتی پیدا می کند... با نگاه توحیدی، هرگونه تلاش و مجاهدتی در راه هدف، انسان را قطعاً به نتیجه می رساند...بصیرت در حقیقت زمینه همه تلاشها و مبارزات انسانی جامعه است. به جز این سطح وسیع بصیرت و لایه عمیق بصیرت، در حوادث گوناگون هم ممکن است بصیرت و بی بصیرتی عارض انسان شود... انسان در حوادثی که پیرامون او می گذرد و در حوادثی که پیش روی اوست و به او ارتباط پیدا می کند، تدبر کند، سعی کند از حوادث به شکل عامیانه و سطحی عبور نکند... حوادث را درست نگاه کردن، درست سنجیدن، در آنها تدبر کردن، در انسان بصیرت ایجاد می کند.»[2]

واژه‌هاي قرآني «بصر» و «بصيرت» با عنايت بر روايات اسلامي و تفاسير، به بينايي ظاهري و باطني تفسير شده‌اند. گاهي مقصود از ديدن، مشاهده کردن با چشم ظاهر است و گاه در آيات شريفه قرآن، مقصود روشني دل و درکِ معارف با تفکر، تعقل و همچنين ديده قلب مي‌باشد. مانند واژه «اولي‌الابصار؛[3] صاحبان بصيرت و انديشه». خداوند آنجا را که درک تبديل و تحول شب و روز، عبرتي براي صاحبان خرد و انديشه شمرده، مي‌فرمايد: «يُقَلِّبُ اللَّهُ اللَّيْلَ وَالنَّهَارَ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَعِبْرَةً لِّأُولِي الْأَبْصَارِ»[4]؛ «خداوند شب و روز را دگرگون (و جابه‌جا) مي‌کند؛ به يقين در اين عبرتي براي صاحبان بصيرت است.» يا به پيامبرش دستور مي‌دهد: «قُلْ هَذِهِ سَبِيلِي أَدْعُو إِلَي اللَّهِ عَلَي بَصِيرَةٍ أَنَا وَمَنِ اتَّبَعَنِي وَسُبْحَانَ اللَّهِ وَمَا أَنَا مِنَ الْمُشْرِكِينَ»[5]؛ «بگو: اين راه من است! من و پيروانم، با بصيرت کامل به سوي خدا دعوت مي‌کنيم. منزّه است خدا و من از مشرکان نيستم.»

____________________________________________________

پی‌نوشت‌ها:

[1]. بيانات رهبری(حفظه الله) در ديدار فرماندهان گردانهاي بسيج، مورخ: 4/۹/۱۳۹۴.

[2]. بیانات رهبری(حفظه الله)، مورخ: 4/8/92.

[3]. تركيب «اولي الابصار» به معناي صاحبان بينش و پندگيري در آيات مقابل ذکر شده است: آل عمران/ 13؛ نور/ 44؛ حشر/ 2.

[4]. نور/ ۴۴.

[5]. يوسف/ ۱۰۸.

منبع: ماهنامه اطلاع‌رسانی، پژوهشی، آموزشی مبلغان، شماره 222.





تاریخ ارسال مطلب : شنبه ٨ دی ١٣٩٧ / شماره خبر : ٤٠٤٦٨٥ / تعداد بازدید : 181/ محبوب کن - فیس نما / داغ کن - کلوب دات کام

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج