شنبه ٢٤ آذر ١٣٩٧
« الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِ‌سَالَاتِ اللَّـهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّـهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّـهِ حَسِيبًا؛ (پیامبران) پیشین کسانی بودند که تبلیغ رسالتهای الهی می‌کردند و (تنها) از او می ترسیدند، و از هیچ کس جز خدا بیم نداشتند؛ و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش‌دهنده اعمال آنها) است!»
صفحه اصلی صفحه اصلی اخبار و رویدادها اخبار و رویدادها تحقیقات و مقالات تحقیقات و مقالات توشه تبلیغتوشه تبلیغ روضه ها و مدایح روضه ها و مدایح ویژه نامه ها ویژه نامه ها
دانلود نرم افزار دانلود نرم افزار سبک زندگی سبک زندگی تاریخ معصومینتاریخ معصومین روش تبليغ روش تبليغ نقشه سایت نقشه سایت ارتباط با ما ارتباط با ما
صفحه اصلی > خبر خوان 
ماهنامه مبلغان


حدیث شریف کساء؛ نمی از فضائل پنج تن آل عبا(علیهم السلام) -4

نکته های تربیتی حدیث شریف کساء

در کنار تمام عظمتهایی که حدیث شریف کساء با توجه به نکته های اصولی، اعتقادی و امامتی دارد؛ فرازهای زیبای این حدیث خالی از نکته های تربیتی نیز نیست.

نکته های تربیتی حدیث شریف کساء

در کنار تمام عظمتهایی که حدیث شریف کساء با توجه به نکته های اصولی، اعتقادی و امامتی دارد؛ فرازهای زیبای این حدیث خالی از نکته های تربیتی نیز نیست. برخی از جلوه های تربیتی این حدیث شریف عبارت است از:

الف) حضور گرم و صمیمی همراه با عاطفه و محبت اعضای خانواده در کنار یکدیگر؛

ب) نحوه سخن گفتن اعضای خانواده با یکدیگر؛

ج) محور قرار دادن بانوی خانه توسط دیگر اعضای خانواده.

با توجه به اینکه در روایات، بانوی خانه مدیر داخلی خانواده معرفی شده است،[1] در حدیث شریف کساء به این نکته با اهمیت عنایت خاصی شده و تمام اعضای خانواده با مراجعه به بانوی خانه که در این حدیث، حضرت فاطمه(علیها السلام) می باشند، سؤالات و درخواست خود را مطرح می کنند و سخنگوی ماجرا و مدیریت کننده این حکایت زیبا از ابتدا تا انتها مادر خانواده و مدیر خانه می باشد.

نکته قابل توجه دیگر اینکه گرچه استفاده از برخی واژه ها به تناسب مقامات هر یک از اهل بیت(علیهم السلام) بوده؛ اما الگو قرار دادن آن برای تمام خانواده ها با استفاده از کلمات معادل و متناسب با شأن و منزلت هر خانواده ای، شایسته و لازم است. به عنوان مثال، اگر رسول خدا(صلی الله علیه و آله) به نوادگان خود می فرماید: «یا وَلَدی» و «یا صاحِبَ حَوْضی» و «یا شافِعَ اُمَّتی» و... متناسب با مقامات امامان حسن و حسین(علیهما السلام) در دنیا و آخرت است و دیگران می توانند با واژه هایی که بار عاطفی دارد، با فرزندان و نوادگان خود سخن بگویند. مانند: فرزند عزیزم، نور چشمانم، یادگار من و...

به هر صورت، استفاده از نکات تربیتی حدیث شریف کساء و عمل به آن، در زمانی که هجمه کامل دشمنان دین بر فروپاشی نهاد مقدس خانواده متمرکز شده، از اهمیت مضاعفی برخوردار است.

در حکایت زیبای کساء، سه نسل از نهاد مقدس خانواده در کنار هم قرار می‌گیرند:

1. رسول خدا(صلی الله علیه و آله) به عنوان پدربزرگ؛

2. حضرت فاطمه و امیرالمؤمنین(علیهما السلام) به عنوان فرزند و داماد؛

3. امامان حسن و حسین(علیهما السلام) به عنوان نوادگان.

و در این میان، نحوه سخن گفتن صمیمی اعضای خانواده با یکدیگر نیز بسیار مهم و قابل توجه است که برخی از آن موارد در ادامه خواهد آمد:

الف) نحوه سخن گفتن پدر با دختر:

مراجعه کنید به فرازهای:

«اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا فاطِمَةُ؛ سلام بر تو اى فاطمه!»

«وَ عَلَیْکِ السَّلامُ یا بِنْتی وَ یا بِضْعَتی؛ سلام بر تو اى دخترم! و ای پاره تن من!»

ب) نحوه سخن گفتن دختر با پدر؛

مراجعه کنید به فراز:

«اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبَتاهُ یا رَسُولَ اللَّهِ؛ سلام بر شما اى پدر جان!اى رسول خدا!»

ج) نحوه سخن گفتن فرزند با مادر؛

مراجعه کنید به فراز:

«اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا اُمَّاهُ؛ سلام بر تو اى مادر جان!

د) نحوه سخن گفتن مادر با فرزند؛

مراجعه کنید به فراز:

«عَلَیْکَ السَّلامُ یا قُرَةَ عَیْنی وَ ثَمَرَةَ فُؤادی؛ سلام بر تو اى نور دیده و ای میوه دلم!»

ﻫ) نحوه سخن گفتن نوادگان با پدربزرگ؛

مراجعه کنید به فرازهای:

«اِنّی اَشَمُّ عِنْدَکِ رائِحَةً طَیِّبَةً کَاَنَّها رائِحَةُ جَدّی رَسُولِ اللَّهِ؛ من بوى خوشى نزد شما استشمام می کنم، گویى عطر جدم رسول خدا(صلی الله علیه و آله) است.»؛  

«وَ قالَ: السَّلامُ یا جَدَّاهُ یا رَسُولَ اللَّهِ؛ سلام بر تو ای جد بزرگوار! اى رسول خدا!»؛

«وَ قالَ: السَّلامُ عَلَیْکَ یا جَدَّاهُ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا مَنِ اخْتارَهُ اللَّهُ؛ سلام بر تو اى جد بزرگوار! سلام بر تو اى کسى که خدا او را برگزیده است.»

و) نحوه سخن گفتن پدربزرگ با نوادگان؛

مراجعه کنید به فرازهای:

«وَ عَلَیْکَ السَّلامُ یا وَلَدی وَ یا صاحِبَ حَوْضی؛[2]سلام بر تو اى فرزندم! و صاحب حوض من!»؛

«...یا وَلَدی وَ یا شافِعَ اُمَّتی؛ سلام بر تو اى فرزندم! و اى شفیع امت من!»

ز) نحوه سخن گفتن همسر با همسر؛

مراجعه کنید به فرازهای:

«وَ قالَ: السَّلامُ عَلَیْکَ یا بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ؛ امیرالمؤمنین(علیه السلام) فرمود: سلام بر تو اى فاطمه! اى دختر رسول خدا!»؛

«فَقُلْتُ: وَ عَلَیْکَ السَّلامُ یا اَبَاالْحَسَنِ یا اَمیرَالمُؤْمِنینَ؛ گفتم: سلام بر تو اى ابالحسن! اى امیرمؤمنان!»  

ح) نحوه سخن گفتن داماد با ابوالزوجه؛

مراجعه کنید به فرازهای:

«اِنّی اَشَمُّ عِنْدَکَ رائِحَةً طَیِّبَةً کَاَنَّها رائِحَةُ اَخی وَ ابْنَ عَمّی رَسُولِ اللَّهِ؛ من بوى خوشى نزد تو استشمام می کنم، گویى عطر برادر و پسر عمویم، رسول خدا(صلی الله علیه و آله) است.»؛

«وَ قالَ: السَّلامُ عَلَیْکَ یا رَسُولَ اللَّهِ اَتَاْذَنُ لی اَنْ اَکُونَ مَعَکُمْ تَحْتَ الْکِساءِ؛ سلام بر تو اى رسول خدا! آیا اجازه مى دهى با شما در زیر این عبا باشم؟»  

ط) نحوه سخن گفتن ابوالزوجه با داماد؛

مراجعه کنید به فراز:

«قالَ لَهُ: وَ عَلَیْکَ السَّلامُ یا اَخی یا وَصِیّی وَ خَلیفَتی وَ صاحِبَ لِوائی؛ رسول خدا(صلی الله علیه و آله) فرمودند: و سلام بر تو اى برادر و وصى و جانشین من و صاحب پرچم من!»

9. اذن ورود

علاوه بر رعایت ادب و احترامی که اعضای خانواده نبوت در حدیث شریف کساء با یکدیگر دارند، رعایت ادب و احترام همگی ایشان به ساحت مقدس رسول خدا(صلی الله علیه و آله) با درخواست اجازه برای تشرف به ساحت مقدس نبوی نیز حایز اهمیت است.

مراجعه کنید به فرازهای:

«اَتَاْذَنُ لی اَنْ اَدْخُلَ مَعَکَ تَحْتَ الْکِساءِ؛ آیا اجازه مى دهى که با شما زیر این عبا باشم؟»؛

«اَتَاْذَنُ لی اَنْ اَدْخُلَ مَعَکُما تَحْتَ الْکِساءِ؛ آیا اجازه مى دهى که با شما دو نفر زیر این عبا باشم؟»؛

«اَتَاْذَنُ لی اَنْ اَدْخُلَ مَعَکُم تَحْتَ الْکِساءِ؛ آیا اجازه مى دهى که با شما زیر این عبا باشم؟».

10. راهکار نهایی

امید است همان گونه که در حرم مطهر امام رضا(علیه السلام) یک شب به قرائت حدیث شریف کساء اختصاص یافته و در برخی مساجد قم نیز شب های دوشنبه(یک شنبه شب ها) به قرائت حدیث شریف کساء اختصاص یافته است، این سنت حسنه و نورانی در تمام مساجد و مراکز فرهنگی کشور اجرا شود تا در پرتو نورانیت آن مشکلات فردی و اجتماعی برطرف گردد[3].

 

____________________________________________________

پی‌نوشت‌ها:

[1]. رسول خدا(صلی الله علیه و آله) می فرمایند: «اَلمرأَةُ سَيِّدَةُ بَيتِها؛ زن، فرمانرواى خانة خويش است .» نهج الفصاحة (مجموعه كلمات قصار حضرت رسول(صلی الله علیه و آله))، ابوالقاسم پاينده ، دنياى دانش ، تهران ، 1363ش، ص 614.

[2]. منظور از حوض، همان حوض کوثر در بهشت است که رسول خدا(صلی الله علیه و آله) می فرمایند: قرآن و اهل بیتم فردای قیامت بر سر حوض کوثر در بهشت گرد هم می آیند.

[3]. قرائت حدیث شریف کساء در برخی مساجد قم به این نحو است که بعد از نماز عشاء، امام جماعت بر روی منبر نشسته و حدیث کساء را قرائت نموده و پس از آن به مدت 15 دقیقه به صورت مختصر و مفید فضائل اهل بیت(علیهم السلام) را بیان می کند.

منبع: ماهنامه اطلاع‌رسانی، پژوهشی، آموزشی مبلغان، شماره 221.





تاریخ ارسال مطلب : سه شنبه ٦ آذر ١٣٩٧ / شماره خبر : ٤٠٣٩٩٩ / تعداد بازدید : 68/ محبوب کن - فیس نما / داغ کن - کلوب دات کام

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج