شنبه ٢٤ آذر ١٣٩٧
« الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِ‌سَالَاتِ اللَّـهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّـهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّـهِ حَسِيبًا؛ (پیامبران) پیشین کسانی بودند که تبلیغ رسالتهای الهی می‌کردند و (تنها) از او می ترسیدند، و از هیچ کس جز خدا بیم نداشتند؛ و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش‌دهنده اعمال آنها) است!»
صفحه اصلی صفحه اصلی اخبار و رویدادها اخبار و رویدادها تحقیقات و مقالات تحقیقات و مقالات توشه تبلیغتوشه تبلیغ روضه ها و مدایح روضه ها و مدایح ویژه نامه ها ویژه نامه ها
دانلود نرم افزار دانلود نرم افزار سبک زندگی سبک زندگی تاریخ معصومینتاریخ معصومین روش تبليغ روش تبليغ نقشه سایت نقشه سایت ارتباط با ما ارتباط با ما
صفحه اصلی > خبر خوان 
ماهنامه مبلغان


حدیث شریف کساء؛ نمی از فضائل پنج تن آل عبا(علیهم السلام) -3

نکته های معرفتی و امامتی حدیث شریف کساء

خداوند متعال در حدیث کساء، خمسه طیبه(علیهم السلام) را محور و سبب خلقت تمام عالم هستی معرفی فرموده است که اگر ایشان نبودند، هیچ مخلوقی (اعم از کهکشانها، افلاک، ماه و خورشید و حتی سایر انسانها) خلق نمی شد، و این امتیازی عظیم و بی نظیر برای پنج تن آل عبا(علیهم السلام) می باشد که هیچ موجودی در آن شراکت نمی کند.

نکته های معرفتی و امامتی حدیث شریف کساء

1. تعیین مصداق برای اهل بیت(علیهم السلام)

نزول آیه تطهیر در شأن اهل بیت(علیهم السلام) و لزوم معرفی مصادیق آن به منظور جلوگیری از سوء استفاده مخالفان؛ پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) با حضور در خانه حضرت فاطمه(علیها السلام) و جمع کردن سایر پنج تن در زیر کساء و اجازه ندادن به همسران خود برای ورود در جمع خمسه طیبه(علیهم السلام)، با صراحت مصداق حقیقی و واقعی آیه تطهیر را مشخص ساختند و با تکرار این واقعه در مکانهای عمومی (میدان مباهله) و منازل مختلف، به تأکید بیش تر آن اقدام نموده، راه هر نوع عذر و بهانه را برای همیشه تاریخ بستند. بنابراین، کسانی که با سخن و نوشتار باطل خود مصداق اهل بیت(علیهم السلام) را همسران پیامبر(صلی الله علیه و آله) یا امت اسلام معرفی کرده اند، در حقیقت به تکذیب خدا و رسول و تحریف قرآن و حدیث و تاریخ اقدام نموده اند.

مراجعه کنید به فرازهای:

«اَللَّهُمَّ اِنَّ هؤُلاءِ اَهْلُ بَیْتی وَ خآصَّتی وَ حآمَّتی...؛ خداوندا! اینان اهل بیت و خاصان و مخصوصان من هستند.»؛

«فَقالَ عَزَّوَجَلَّ: هُمْ فاطِمَةُ وَ اَبُوها وَ بَعْلُها وَ بَنُوها؛ آنان فاطمه و پدر فاطمه و شوهر فاطمه و فرزندان فاطمه(علیهم السلام) هستند.»

2. اهل بیت(علیهم السلام)؛ محور عالم هستی

خداوند متعال در حدیث کساء، خمسه طیبه(علیهم السلام) را محور و سبب خلقت تمام عالم هستی معرفی فرموده است که اگر ایشان نبودند، هیچ مخلوقی (اعم از کهکشانها، افلاک، ماه و خورشید و حتی سایر انسانها) خلق نمی شد، و این امتیازی عظیم و بی نظیر برای پنج تن آل عبا(علیهم السلام) می باشد که هیچ موجودی در آن شراکت نمی کند.

البته این قاعده علمی و عقلی در تمام دنیا مرسوم است. به عنوان مثال، هزینه های سنگینی برای تأسیس دانشگاه های دنیا صرف می شود و صدها هزار نفر در آن تحصیل می کنند تا تعدادی معدود نخبه علمی از آن فارغ التحصیل شوند و همین تعداد اندک، تمام آن هزینه های سنگین را جبران می کند.

مراجعه کنید به فراز:

«فَقالَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ: یا مَلائِکَتی وَ یا سُکَّانَ سَمواتی اِنی ما خَلَقْتُ سَمآءً مَبْنِیَّةً وَ لا اَرْضاً مَدْحِیَّةً وَ لا قَمَراً مُنیراً وَ لا شَمْساً مُضِیئِةً وَ لا فَلَکاً یَدُورُ وَ لا بَحْراً یَجْری وَ لا فَلَکاً یَسْری اِلَّا فی مَحَبَّةِ هؤُلاءِ الْخَمْسَةِ الَّذینَ هُمْ تَحْتَ الْکِسآءِ؛[1]خداى عزوجل فرمود: اى فرشتگان و اى ساکنان آسمان هاى من! من آسمان برافراشته و زمین گسترده و ماه تابان و خورشید درخشان و چرخ گردان و کشتى روان و دریاى خروشان را نیافریدم، جز به خاطر دوستى این پنج تن که اینک در زیر عبا هستند.»

3. اثبات مقام عصمت برای اهل بیت(علیهم السلام)

با جمع شدن خمسه طیبه(علیهم السلام) در زیر کساء یمانی و نزول آیه تطهیر در شأن آنان، مقام عصمت برای ایشان ثابت می شود؛ چراکه نتیجه اینها تطهیر، پاکی کامل و عصمت مطلق اهل بیت(علیهم السلام) از هر نوع ناپاکی، پلیدی و جهل است که این نوع از عصمت تنها به ایشان اختصاص دارد.

مراجعه کنید به فرازهای:

«فَاجْعَلْ صَلَواتِکَ وَ بَرَکاتِکَ وَ رَحْمَتَکَ وَ غُفْرانَکَ وَ رِضْوانَکَ عَلَیَّ وَ عَلَیْهِمْ وَاَذْهِبْ عَنْهُمُ الرِّجْسَ وَ طَهِّرْهُمْ تَطهیراً؛ پس صلوات و برکات و رحمت و آمرزش و خشنودى خود را بر من و آنان قرار ده، و هرگونه پلیدى را از آنان دور ساز و آنان را پاک و پاکیزه مقرر دار.»؛

«اِنَّ اللَّهَ قَدْ اَوْحی اِلَیْکُمْ یَقُولُ اِنَّما یُریدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ اَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهیراً؛ خداوند برای شما (آیه تطهیر را) وحى فرستاده و مى فرماید: جز این نیست که خداوند مى خواهد هرگونه پلیدى را از شما خاندان دور سازد و شما را پاک و پاکیزه قرار دهد.»

4. حشر و نشر اهل بیت(علیهم السلام) با ملائکه مقرب الهی

حضور امین وحی الهی، حضرت جبرئیل(علیه السلام) در کنار اهل بیت(علیهم السلام) و حشر و نشر با ایشان، از زیبایی های حدیث شریف کساء است. خصوصاً اینکه برای ورود به زیر کساء از خداوند و رسولش اذن می گیرد.

مراجعه کنید به فرازهای:

«فَقالَ جِبْرائیلُ: یا رَبِّ اَتَاْذَنُ لی اَهْبِطَ اِلَی الْأَرْضِ لِأَکُونَ مَعَهُمْ سادِساً؛ جبرئیل عرضه داشت: پروردگارا! آیا مرا نیز اجازه مى دهى که به زمین فرود آیم تا ششمین نفر با آنان باشم؟»؛

«فَدَخَلَ جِبْرائیلُ مَعَنا تَحْتَ الْکِسآءِ؛ جبرئیل نیز همراه ما زیر عبا وارد شد.»

5. اثبات مقام امامت برای اهل بیت(علیهم السلام)

الف) اشاره مستقیم به مسئله امامت و وصایت:در بخشهایی از حدیث شریف کساء با صراحت به مسئله جانشینی حضرت علی(علیه السلام) اشاره شده است. مراجعه کنید به فرازهای:

«وَ عَلَیْکَ السَّلامُ یا اَخی یا وَصِیّی وَ خَلیفَتی وَ صاحِبَ لِوائی؛[2]و سلام بر تو اى برادرم، ای وصى و جانشین و صاحب پرچم من.»؛

«وَ عَلَیْکَ السَّلامُ یا اَبَا الْحَسَنِ یا اَمیرَالمُؤْمِنینَ؛[3]و سلام بر تو اى ابالحسن! و اى امیرمؤمنان!»

ب) اشاره غیر مستقیم به مسئله امامت:به یقین کسانی که مصداق آیه تطهیر در قرآن و محور عالم خلقت در حدیث کساء معرفی شده اند و از امتیاز بی نظیر عصمت مطلق برخوردارند و از هر نوع خطا و لغزشی مصون هستند، شایستگی مقام والای امامت امت و جانشینی رسول خاتم(صلی الله علیه و آله) را دارا هستند تا کسانی که سراپا عیب و نقص یا خطا و لغزش هستند.

مراجعه کنید به فرازهای:

«اِنَّهُمْ مِنّی وَ اَنَا مِنْهُمْ؛ آنان از من هستند و من هم از آنان.»؛

«فَقالَ عَزَّوَجَلَّ: هُمْ اَهْلُ بَیْتِ النُّبُوَّةِ وَ مَعْدَنُ الرِّسالَةِ؛ خداى عزوجل فرمود: آنان خاندان نبوت و معدن رسالت هستند.»

6. ارتباط معنادار رسول خاتم(صلی الله علیه و آله) با اهل بیت(علیهم السلام)

آنچه به وضوح در سراسر حدیث کساء به چشم می خورد، رابطه عمیق اهل بیت(علیهم السلام) با رسول خدا(صلی الله علیه و آله) است، به نحوی که در خلقت جسمی و روحی، مادی و معنوی همانند هم بوده و هر نوع دوستی و دشمنی با هر یک از آنان، دوستی و دشمنی با رسول خدا(صلی الله علیه و آله) دانسته شده است. همان گونه که آزار و اذیت هر یک یا مسرور نمودن هر کدام از ایشان، به رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) باز می گردد. 

مراجعه کنید به فرازهای:

«لَحْمُهُمْ لَحْمی وَ دَمُهُمْ دَمی یُؤْلِمُنی ما یُؤْلمُهُمْ وَ یَحْزُنُنی ما یَحْزُنُهُمْ اَنَا حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَهُمْ وَ سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَهُمْ وَ عَدُوٌّ لِمَنْ عاداهُمْ وَ مُحِبٌّ لِمَنْ اَحَبَّهُمْ؛ گوشتشان از گوشت من، و خونشان از خون من است. آنچه آنان را به درد آورد، مرا به درد مى آورد، و آنچه آنان را اندوهگین کند، مرا اندوهیگن مى کند. من در جنگم با کسى که با آنان بجنگد، و در صلح و صفایم با کسى که با آنان در صلح و صفا باشد. دشمنم با هر که با آنان دشمنى کند، و دوستم با کسى که آنان را دوست بدارد.»

7. اثبات عظمت حضرت فاطمه(علیها السلام)

در کنار فضایل ممتاز اهل بیت(علیهم السلام) در حدیث کساء، فضایل و امتیازات حضرت صدیقه کبری(علیها السلام) از درخشندگی خاصی برخوردار است. به عنوان نمونه:

الف) راوی حدیث کساء معروف، حضرت فاطمه(علیها السلام) است؛

ب) پناه بردن رسول خدا(صلی الله علیه و آله) به فاطمه و خانه او. مراجعه کنید به فراز: 

«فَقالَ: السَّلامُ عَلَیْکَ یا فاطِمَةُ... قالَ اِنّی اَجِدُ فی بَدَنی ضُعْفاً... یا فاطِمَةُ ایتینی بِالْکَساءِ الْیَمانی فَغَطّینی بِه... سلام بر تو اى فاطمه!... فرمودند: ضعفى شدید در خود احساس مى کنم... فرمودند: اى فاطمه! آن عباى یمانى را برایم بیاور و مرا با آن بپوشان.»

ج) نقل سخن خداوند متعال توسط حضرت زهرا(علیها السلام) بدون واسطه. مراجعه کنید به فراز:

«فَقالَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ: یا مَلائِکَتی وَ یا سُکَّانَ سَمواتی اِنی ما خَلَقْتُ سَمآءً مَبْنِیَّةً وَ لا اَرْضاً مَدْحِیَّةً وَ لا قَمَراً مُنیراً وَ لا شَمْساً مُضِیئِةً وَ لا فَلَکاً یَدُورُ وَ لا بَحْراً یَجْری وَ لا فَلَکاً یَسْری اِلَّا فی مَحَبَّةِ هؤُلاءِ الْخَمْسَةِ الَّذینَ هُمْ تَحْتَ الْکِسآءِ؛ در این هنگام خداى عزوجل فرمود: اى فرشتگان و اى ساکنان آسمانهاى من! من آسمان برافراشته و زمین گسترده و ماه تابان و خورشید درخشان و چرخ گردان و کشتى روان و دریاى خروشان را نیافریدم، جز به خاطر دوستى این پنج تن که اینک در زیر عبا هستند.»

د) تکمیل خمسه طیبه با حضرت فاطمه(علیها السلام). با وجودی که ایشان نه پیامبر بودند و نه امام؛ اما تمام شئونات نبوت و امامت؛ از عصمت، علم و ولایت را دارا بود و در میان اهل بیت(علیهم السلام) از جایگاه ویژه و با عظمتی برخوردارند و بدون ایشان جمع اهل بیت(علیهم السلام) کامل نمی شود.

مراجعه کنید به فراز:

«وَ قُلْتُ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبَتاهُ یا رَسُولَ اللَّهِ اَتَاْذَنُ لی اَن اَکُونَ مَعَکُمْ تَحْتَ الْکِسآءِ قالَ وَ عَلَیْکِ السَّلامُ یا بِنْتی وَ یا بِضْعَتی قَدْ اَذِنْتُ لَکِ فَدَخَلْتُ تَحْتَ الْکِسآءِ فَلَمَّا اکْتَمَلْنا جَمیعاً تَحْتَ الْکِسآءِ اَخَذَ اَبی رَسُولُ اللَّهِ بِطَرَفَیِ الْکِسآءِ وَ اَوْمَی ءَ بِیَدِهِ الْیْمنی اِلَی السَّمآءِ...؛ گفتم: سلام بر تو اى پدر جان! اى رسول خدا! آیا اجازه مى دهى که با شما زیر این عبا باشم؟ به من فرمودند: سلام بر تو اى دختر من و پاره تن من! به تو اجازه دادم. من هم با آنان در زیر عبا درآمدم. چون جمع ما کامل شد و همگى به زیر عبا جمع شدیم، پدرم، رسول خدا(صلی الله علیه و آله) یک طرف عبا را گرفته و با دست راست خود به آسمان اشاره کردند و... .»

و) محور قرار دادن حضرت فاطمه(علیها السلام) توسط خداوند متعال. مراجعه کنید به فراز:

«هُمْ فاطِمَةُ وَ اَبُوها وَ بَعْلُها وَ بَنُوها؛ آنان فاطمه و پدر فاطمه و شوهر فاطمه و فرزندان فاطمه(علیهم السلام) هستند.»

8. نزول رحمت و برطرف شدن غم و گرفتاری

الف) هر کجا نام و یاد اهل بیت(علیهم السلام) برده شود، محل نزول رحمت و برکات خدای عزوجل خواهد بود. انتخاب اسامی مکانها و افراد نیز همین خاصیت را دارد. به عنوان مثال، در خانه ای که اسامی و القاب اهل بیت(علیهم السلام) برده شود، اگرچه با صدا زدن فرزندان باشد، رحمت الهی نازل شده، هبوط فرشتگان را به دنبال خواهد داشت. 

مراجعه کنید به فراز:

«فَقالَ النَّبِیُّ(صلی الله علیه و آله): وَ الَّذی بَعَثَنی بِالْحَقِّ نَبِیّاً وَ اصْطَفانی بِالرَّسالَةِ نَجِیّاً ما ذُکِرَ خَبَرُنا هذا فی مَحْفِلٍ مِنْ مَحافِلِ الْأَرْضِ وَ فیهِ جَمْعٌ مِنْ شَیعَتِنا وَ مُحِبّینا اِلَّا وَ نَزَلَتْ عَلَیْهِمُ الرَّحْمَةُ وَ حَفَّتْ بِهِمُ الْمَلائِکَةُ وَ اسْتَغْفَرَتْ لَهُمْ اِلی اَنْ یَتَفَرَّقُوا...؛ رسول خدا(صلی الله علیه و آله) فرمودند: سوگند به خدایى که مرا به حق به پیامبرى برانگیخته و براى رسالت هم راز خود ساخته، این حکایت ما در هیچ محفلى از محافل اهل زمین که جمعى از شیعیان و دوستان ما در آن باشند، یاد نمى شود، جز آنکه رحمت الهى بر آنان فرود مى آید و فرشتگان گرداگرد آنان جمع مى شوند و براى آنان آمرزش مى طلبند تا از آن مجلس پراکنده شوند.»

ب) از دیگر خواص و آثار ذکر نام و یاد اهل بیت(علیهم السلام)، ایجاد نشاط و سرور باطنی و برطرف شدن غم و اندوه و برآورده شدن حاجات شرکت کنندگان در این جلسات خواهد بود.

مراجعه کنید به فراز:

«وَ الَّذی بَعَثَنی بِالْحَقِّ نَبِیّاً وَ اصْطَفانی بِالرِّسالَةِ نَجِیّاً ما ذُکِرَ خَبَرُنا هذا فی مَحْفِلٍ مِنْ مَحافِلِ اَهْلِ الْأَرْضِ وَ فیهِ جَمْعٌ مِنْ شیعَتِنا وَ مُحِبّینا وَ فیهِمْ مَهْمُومٌ اِلَّا وَ فَرَّجَ اللَّهُ هَمَّهُ وَ لا مَغْمُومٌ اِلَّا وَ کَشَفَ اللَّهُ غَمَّهُ وَ لا طالِبُ حاجَةٍ اِلَّا وَ قَضَی اللَّهُ حاجَتَهُ...؛ سوگند به خدایى که مرا به حق به پیامبرى برانگیخته و براى رسالت هم راز خود ساخته، این خبر ما در هیچ محفلى از محافل اهل زمین که جمعى از شیعیان و دوستان ما در آن باشند، یاد نمى شود، جز آنکه اگر اندوهگینى در میان آنان باشد، خداوند اندوهش را برطرف مى سازد، و اگر غم زده اى باشد، خداوند غمش را مى زداید، و اگر حاجتمندى باشد، خداوند حاجتش را بر می آورد.»

____________________________________________________

پی‌نوشت‌ها:

[1]. کلیات مفاتیح الجنان، حاج شیخ عباس قمی، حدیث مهر، قم، چاپ چهارم، بهار 1390، متن کامل حدیث شریف کساء، ص 1133.

[2]. این کلمات توسط رسول خدا(صلی الله علیه و آله) به امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) گفته شده و با صراحت ایشان را به عنوان وصی و جانشین و صاحب پرچم خود معرفی فرموده اند.

[3]. لقب مقدس «امیرالمؤمنین» توسط خداوند متعال در جریان حجة الوداع به حضرت علی(علیه السلام) داده شد و خطاب قرار دادن حضرت علی(علیه السلام) توسط حضرت فاطمه(علیها السلام) با لقب «امیرالمؤمنین» یک سال قبل از حجة البلاغ، نشان از ارتباط عمیق و معنادار حضرت فاطمه(علیها السلام) با عالم معنا دارد، همان گونه که در همین حدیث شریف وجود مقدس حضرت زهرا(علیها السلام) بدون واسطه از خداوند متعال نقل می فرماید که: «فَقالَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ: یا مَلائِکَتی وَ یا سُکَّانَ سَماواتی

منبع: ماهنامه اطلاع‌رسانی، پژوهشی، آموزشی مبلغان، شماره 221.





تاریخ ارسال مطلب : سه شنبه ٦ آذر ١٣٩٧ / شماره خبر : ٤٠٣٩٩٨ / تعداد بازدید : 60/ محبوب کن - فیس نما / داغ کن - کلوب دات کام

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج