پنج شنبه ٢٢ آذر ١٣٩٧
« الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِ‌سَالَاتِ اللَّـهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّـهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّـهِ حَسِيبًا؛ (پیامبران) پیشین کسانی بودند که تبلیغ رسالتهای الهی می‌کردند و (تنها) از او می ترسیدند، و از هیچ کس جز خدا بیم نداشتند؛ و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش‌دهنده اعمال آنها) است!»
صفحه اصلی صفحه اصلی اخبار و رویدادها اخبار و رویدادها تحقیقات و مقالات تحقیقات و مقالات توشه تبلیغتوشه تبلیغ روضه ها و مدایح روضه ها و مدایح ویژه نامه ها ویژه نامه ها
دانلود نرم افزار دانلود نرم افزار سبک زندگی سبک زندگی تاریخ معصومینتاریخ معصومین روش تبليغ روش تبليغ نقشه سایت نقشه سایت ارتباط با ما ارتباط با ما
صفحه اصلی > خبر خوان 
ماهنامه مبلغان


احادیث درباره حضرت معصومه(علیها السلام) -3

مقام شفاعت حضرت معصومه(علیها السلام)

در رابطه با مقام شفاعت حضرت معصومه(علیها السلام) روایتی آمده است که نیاز به فهم و تأمل دارد. حضرت صادق(علیه السلام)می‏‌فرمایند: «قم کوفۀ کوچک ماست. برای بهشت هشت در است که سه در آن به سوی قم است. زنی در قم وفات می‌کند که از اولاد من و نامش فاطمه است. در روز قیامت با شفاعت او تمام شیعیان من وارد بهشت می‌شوند.»

ج. مقام شفاعت حضرت معصومه(علیها السلام)

اصل شفاعت برای انبیا و امامان(علیهم السلام)امری مسلم است، همین طور شفاعت علما و شهدا ... برای برخی افراد مسلم است. به عنوان نمونه درباره «اویس قرنی(ره)» می‌خوانیم که حضرت علی(علیه السلام)فرمودند: «أَخْبَرَنِي حَبِيبِي رَسُولُ اللَّهِ(صلی الله علیه و آله) أَنِّي أُدْرِكُ رَجُلًا مِنْ أُمَّتِهِ يُقَالُ لَهُ أُوَيْسٌ الْقَرَنِیُّ يَكُونُ مِنْ حِزْبِ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ يَمُوتُ عَلَى الشَّهَادَةِ يَدْخُلُ فِي شَفَاعَتِهِ مِثْلُ رَبِيعَةَ وَ مُضَرَ؛[1] حبیبم رسول خدا(صلی الله علیه و آله)خبر داد که من مردی از امتش را خواهم دید که او را اویس قرنی می‌نامند. او جزء حزب خداوند است و با شهادت از دنیا می‌رود. شفاعت او قبیله ربیعه و مضر را در بر می‌گیرد.»

در رابطه با مقام شفاعت حضرت معصومه(علیها السلام)روایتی آمده است که نیاز به فهم و تأمل دارد. حضرت صادق(علیه السلام)می‏فرمایند: «أَلَا وَ إِنَّ قُمَّ الْكُوفَةُ الصَّغِيرَةُ أَلَا إِنَّ لِلْجَنَّةِ ثَمَانِيَةَ أَبْوَابٍ ثَلَاثَةٌ مِنْهَا إِلَى قُمَّ تُقْبَضُ فِيهَا امْرَأَةٌ مِنْ وُلْدِي اسْمُهَا فَاطِمَةُ بِنْتُ مُوسَى وَ تُدْخَلُ بِشَفَاعَتِهَا شِيعَتِي الْجَنَّةَ بِأَجْمَعِهِمْ؛[2] قم کوفۀ کوچک ماست. برای بهشت هشت در است که سه در آن به سوی قم است. زنی در قم وفات می‌کند که از اولاد من و نامش فاطمه است. در روز قیامت با شفاعت او تمام شیعیان من وارد بهشت می‌شوند.»

مشعر عفاف را تو شاه بیتی
فاطمه دوم اهل بیتی
سفرۀ اطعام کرامت تویی
شفیعۀ روز قیامت تویی
بوی بهشتی که به همراه توست
تا به ابد بدرقۀ راه توست

اشکال:

طبق این حدیث، چگونه تمام شیعیان با شفاعت حضرت معصومه(علیها السلام)وارد بهشت می‌شوند، در حالی که پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله)و امامان(علیهم السلام)و شخص حضرت زهرا(علیها السلام)شفاعتشان وسیع‌تر و بالاتر از حضرت معصومه(علیها السلام)است. با وجود آن بزرگواران اصلاً زمینه‌ای برای شفاعت حضرت معصومه(علیها السلام) باقی نمی‌ماند، خصوصاً که درباره حضرت زهرا(علیها السلام)داریم که خداوند می‌فرماید: «يَا بِنْتَ حَبِيبِي ارْجِعِي فَانْظُرِي مَنْ كَانَ فِي قَلْبِهِ حُبٌّ لَكِ أَوْ لِأَحَدٍ مِنْ ذُرِّيَّتِكِ خُذِي بِيَدِهِ فَأَدْخِلِيهِ الْجَنَّةَ؛[3] ای دختر حبیب من! برگرد و بنگر هر که در قلبش محبت تو و یا محبت یکی از فرزندان تو باشد، دستش را بگیر و او را داخل بهشت کن.»

این روایت می‌گوید: حضرت زهرا(علیها السلام)حتی محبین را نیز شفاعت می‌کند، تا چه رسد به شیعیان. برای رسیدن به پاسخ به چند نکته توجه شود:

1. شفاعت، رحمت الهی است که از طریق بندگان ویژه خداوند به مردم می‌رسد. قرآن کریم می‌فرماید: «مَنْ يُصْرَفْ عَنْهُ يَوْمَئِذٍ فَقَدْ رَحِمَهُ وَ ذلِكَ الْفَوْزُ الْمُبينُ»[4]؛«هر کسی که در آن روز از عذاب خدا نجات یابد، مشمول رحمت خدا قرار گرفته است و این رستگاری آشکاری است.»

2. شفاعت دو نوع است: اول شفاعت رهبری یا شفاعت عملی که شامل نجات از عذاب و نیل به حسنات و حتی بالا رفتن درجات می‌باشد. زمانی که یک انسان سبب هدایت انسانی دیگر می‌شود، رابطه رهبری و پیروی در میان آنان در رستاخیز به صورت عینی در می‌آید و هادی به صورت پیشوا و امام و هدایت یافته به صورت پیرو و مأموم ظاهر می‌گردد، دوم، شفاعت مغفرت یا شفاعت فضل؛ شفاعتی است که تأثیر در حسنات و ثوابها دارد؛ ولی بالا برنده درجۀ شخص نیست.[5] رسول خدا(صلی الله علیه و آله)می‏فرماید: «ادَّخَرْتُ شَفَاعَتِي لِأَهْلِ الْكَبَائِرِ مِنْ أُمَّتِي؛[6] من شفاعتم را برای گناهکارانی از امت که مرتکب گناه کبیره شده‌اند، ذخیره کرده‌ام.»

با توجه به نکات پیش گفته، می‌توان گفت که هر دو نوع شفاعت (شفاعت رهبری و شفاعت مغفرت) به عنوان رحمت الهی از طریق رسول اعظم(صلی الله علیه و آله)به اهل‏بیت(علیهم السلام)و از طریق اهل‏بیت(علیهم السلام) به بزرگانی همچون حضرت معصومه(علیها السلام)رسیده است و این شفاعتها در طول هم بوده و با هم تنافی ندارند. حضرت معصومه(علیها السلام)هم از شفاعت رهبری برخوردار است؛ چون به برکت وجود آن بانوی مکرمه قم، نه تنها برای شیعیان؛ بلکه برای مسلمانان جهان مرکز علم و هدایت شده است که به حق رهبری و هدایت شیعیان را بر عهده دارد، بنابراین می‌تواند شیعیان را شفاعت کند. و هم از شفاعت مغفرت برخوردار است؛ چراکه وقتی فردی مثل اویس قرنی دو طائفه بزرگ ربیع و مضر یمنی را شفاعت کند، قطعاً حضرت معصومه(علیها السلام)با توجه به جایگاه بلندی که آن بانو دارد، می‌تواند وسیله رسیدن رحمت الهی؛ یعنی همان شفاعت از طریق اهل‏بیت(علیهم السلام) به تمامی شیعیان باشد.

در زیارتنامه حضرت معصومه(علیها السلام)می‌خوانیم: «يَا فَاطِمَةُ اشْفَعِي لِي فِي الْجَنَّةِ فَإِنَّ لَكِ عِنْدَاللَّهِ شَأْناً مِنَ الشَّأْنِ؛[7] ای فاطمه (معصومه)! برای من در بهشت شفاعت کن که تو را در پیشگاه خداوند منزلت بزرگی است.»

اگر انسانی وارد بهشت شده است، شفاعت چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ یا باید بگوییم چیزی در تقدیر است، به این صورت: «اشْفَعِي لِي فِي دُخُولِ الْجَنَّةِ » که معنا درست می‌شود؛ ولی اصل، عدم تقدیر و حذف است. و یا باید بگوییم که این شفاعت مربوط به شفاعت رهبری یا شفاعت عمل است که حتی باعث بالا رفتن درجات بهشتی می‌شود، پس به خوبی شفاعت در داخل بهشت معنا پیدا می‌کند که ترفیع درجه و بالا رفتن رتبه باشد.

جمع بندی

درباره حضرت معصومه(علیها السلام)روایاتی مختلفی وارد شده است:

الف) روایاتی که سالها قبل دفن آن حضرت در قم را خبر داده است. مانند روایتی که از امام علی(علیه السلام)نقل شده است و روایات نقل شده از حضرت صادق(علیه السلام)و امام رضا(علیه السلام)؛

ب) روایاتی که فضیلت زیارت حضرت معصومه(علیها السلام)را بیان می‌کند که از حضرت صادق(علیه السلام)، امام رضا(علیه السلام)و حضرت جواد(علیه السلام)نقل شده است؛

ج) روایاتی که مقام والای شفاعت آن بانو را بیان می‌دارد، مانند روایتی که از حضرت صادق(علیه السلام)نقل شده است.

 

____________________________________________________

پی‌نوشت‌ها:

[1]. همان، ج 41، ص 299.

[2]. همان، ج 57، ص 228؛ جامع الاحادیث الشیعه، ج12، ص 617.

[3]. همان، ج 8، ص 51.

[4]. انعام/ 16.

[5]. برگرفته از عدل الهی، مرتضی مطهری، انتشارات صدرا، قم،  چاپ دهم، 1375ش، ص 268.

[6]. بحار الانوار، ج 8، ص 30.

[7]. مفاتیح الجنان، شیخ عباس قمی، انتشارات صحفی، قم، چاپ اول، 1386ش، ص 856.

منبع: ماهنامه اطلاع‌رسانی، پژوهشی، آموزشی مبلغان، شماره 217.





تاریخ ارسال مطلب : چهارشنبه ١٧ مرداد ١٣٩٧ / شماره خبر : ٤٠١٩١٣ / تعداد بازدید : 115/ محبوب کن - فیس نما / داغ کن - کلوب دات کام

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج