پنج شنبه ٢٢ آذر ١٣٩٧
« الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِ‌سَالَاتِ اللَّـهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّـهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّـهِ حَسِيبًا؛ (پیامبران) پیشین کسانی بودند که تبلیغ رسالتهای الهی می‌کردند و (تنها) از او می ترسیدند، و از هیچ کس جز خدا بیم نداشتند؛ و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش‌دهنده اعمال آنها) است!»
صفحه اصلی صفحه اصلی اخبار و رویدادها اخبار و رویدادها تحقیقات و مقالات تحقیقات و مقالات توشه تبلیغتوشه تبلیغ روضه ها و مدایح روضه ها و مدایح ویژه نامه ها ویژه نامه ها
دانلود نرم افزار دانلود نرم افزار سبک زندگی سبک زندگی تاریخ معصومینتاریخ معصومین روش تبليغ روش تبليغ نقشه سایت نقشه سایت ارتباط با ما ارتباط با ما
صفحه اصلی > خبر خوان 
ماهنامه مبلغان


احادیث درباره حضرت معصومه(علیها السلام) -2

فضیلت زیارت

به زودی در آنجا (قم) زنی از اولاد من دفن می‌شود که نام او فاطمه است، پس هر کسی او را زیارت کند، بهشت بر او واجب می‌شود.

ب. فضیلت زیارت

روایات دیگری از اهل‌بیت(علیهم السلام) نقل شده که فضیلت زیارت حضرت معصومه(علیها السلام)را بیان می‌کند؛

این روایات با بیانهای مختلف از سه زاویه نقل شده است: از جد بزرگوارش حضرت صادق(علیه السلام)درباره فرزند و نوه‌اش و از حضرت رضا(علیه السلام)درباره خواهر بزرگوارش نیز درباره زیارت آن بانو سفارش شده است. و حضرت جواد(علیه السلام)نیز درباره زیارت عمه‌اش تأکید فراوان فرموده است؛

1. حضرت صادق(علیه السلام):

امام صادق(علیه السلام) می‌فرماید: «سَتُدْفَنُ فِيهَا امْرَأَةٌ مِنْ أَوْلَادِي تُسَمَّى فَاطِمَة فَمَنْ زَارَهَا وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ؛[1] به زودی در آنجا (قم) زنی از اولاد من دفن می‌شود که نام او فاطمه است، پس هر کسی او را زیارت کند، بهشت بر او واجب می‌شود.» در حدیث دیگری حضرت صادق(علیه السلام)فرمود: «أَنَّ زِيَارَتَهَا تُعَادِلُ الْجَنَّةَ؛[2] به راستی زیارت او (معصومه(علیها السلام)) برابر با بهشت است.»

2. امام رضا(علیه السلام):

روایتی که حضرت رضا(علیه السلام) به سعد قمی فرمود (در بخش قبلی بیان شد) علاوه بر اشاره به محل دفن حضرت معصومه(علیها السلام)، فضیلت زیارت آن حضرت را نیز بیان نموده است.

آن حضرت در روایت دیگری فرمود: «مَنْ زَارَهَا وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ؛[3] کسی که او را زیارت کند، پاداش او بهشت است.»

در تعبیر سوم، فرمودند: «مَنْ زَارَ الْمَعْصُومَةَ بِقُمٍّ كَمَنْ زَارَنِي؛ کسی که معصومه(علیها السلام)را در قم زیارت کند، مانند آن است که مرا زیارت کرده است.»

به جان پاک تو ای دختر امام سلام
به هر زمان و مکان و به هر مقام سلام
تویی که شاه خراسان بود برادر تو
بر آن مقام رفیع و بر این مقام سلام

مرحوم حیدر خوانساری در کتاب «زبدةالتصانیف» می‌نویسد: «از حضرت رضا(علیه السلام)روایت شده است: هر کسی نتواند به زیارت من بیاید، برادرم در ری (یعنی امامزاده حمزه را که در کنار مرقد حضرت عبدالعظیم قرار گرفته است. یا خواهرم (معصومه(علیها السلام)) را در قم زیارت کند که به همان ثواب زیارت من می‌رسد».[4]

3. حضرت جواد(علیه السلام):

امام محمد تقی(علیه السلام)فرمودند: «مَنْ زَارَ عَمَّتِي بِقُمَّ فَلَهُ الْجَنَّةُ؛[5] هر کس عمه‌ام فاطمه(علیها السلام)را در قم زیارت کند، برای او بهشت خواهد بود.»

پرسشی که درباره این روایات پیش می‌آید این است که چگونه یک زیارت باعث بهشت رفتن می‌شود؟ ممکن است انسانی که نماز نخوانده و روزه نگرفته است و گناهان دیگری را نیز انجام داده، با زیارت حضرت معصومه(علیها السلام)یا امامان معصوم بهشتی شود؟ آیا این قابل قبول است؟ این اشکال عام است و در زیارات امامان و معصومان(علیهم السلام)نیز جاری است.

جواب این است که زیارت و یا اعمال دیگر مقتضی بهشت رفتن هستند و مقتضی در صورتی عمل می‌کند که شرط عمل موجود باشد و مانع هم نباشد.

توضیح مسئله اینکه برای تحقق یک عمل باید علت تامه آن عمل موجود شود. علت تامّه مرکّب است از مقتضی یا سبب، شرط و عدم مانع. مثلاً برای به وجود آمدن آتش اولاً هیزم لازم است که مقتضی می‌گویند و سبب کبریت و امثال آن، لازم است که بدان شرط می‌گویند و اینکه هیزم تر نباشد؛ یعنی مانع در کار نباشد.

زیارت حضرت معصومه(علیها السلام)یا امامان معصوم(علیهم السلام)مقتضی بهشت رفتن است، منتهی شرطش نیز باید موجود باشد، مثلاً نسبت به حق معصومه(علیها السلام)یا امامی که زیارت می‏کند، معرفت داشته باشد، واجباتش را انجام دهد... و همین طور مانعی در کار نباشد، مثلاً کسی که شراب خورده، یا با پول ربا زیارت انجام داده، مانع می‌شود از اینکه مقتضی بهشت رفتن اثر بگذارد.

____________________________________________________

پی‌نوشت‌ها:

[1]. همان، ج 60، ص 216.

[2]. مستدرک الوسائل، ج 10، ص 368؛ بحار الانوار، ج 48، ص 317، البته به جای تعادل، تعدل دارد.

[3]. عیون اخبار الرضا(علیه السلام)، شیخ علی بن بابویه صدوق، نشر جهان، تهران، چاپ اول، 1378ق، ج 2، ص 267؛ بحار الانوار، ج 48، ص 317.

[4]. زبدة التصانیف، مولی حیدر بن محمد، نسخه خطی، 1278ق، ص 99.

[5]. بحار الانوار، ج 48، ص 316.

منبع: ماهنامه اطلاع‌رسانی، پژوهشی، آموزشی مبلغان، شماره 217.





تاریخ ارسال مطلب : سه شنبه ١٦ مرداد ١٣٩٧ / شماره خبر : ٤٠١٩١٢ / تعداد بازدید : 139/ محبوب کن - فیس نما / داغ کن - کلوب دات کام

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج