پنج شنبه ٢٢ آذر ١٣٩٧
« الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِ‌سَالَاتِ اللَّـهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّـهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّـهِ حَسِيبًا؛ (پیامبران) پیشین کسانی بودند که تبلیغ رسالتهای الهی می‌کردند و (تنها) از او می ترسیدند، و از هیچ کس جز خدا بیم نداشتند؛ و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش‌دهنده اعمال آنها) است!»
صفحه اصلی صفحه اصلی اخبار و رویدادها اخبار و رویدادها تحقیقات و مقالات تحقیقات و مقالات توشه تبلیغتوشه تبلیغ روضه ها و مدایح روضه ها و مدایح ویژه نامه ها ویژه نامه ها
دانلود نرم افزار دانلود نرم افزار سبک زندگی سبک زندگی تاریخ معصومینتاریخ معصومین روش تبليغ روش تبليغ نقشه سایت نقشه سایت ارتباط با ما ارتباط با ما
صفحه اصلی > خبر خوان 
ماهنامه مبلغان


احادیث درباره حضرت معصومه(علیها السلام) -1

پیش‌بینی محل دفن

روایاتی از ائمه معصومین(علیهم السلام) وارد شده که سالها قبل، دفن آن حضرت را در قم پیش‏بینی کرده است. این روایات هم از امام علی(علیه السلام)نقل شده است و هم از حضرت صادق(علیه السلام)و هم از امام رضا(علیه السلام).

احادیث درباره حضرت معصومه(علیها السلام)

سید جواد حسینی

 

حضرت معصومه(علیها السلام) در یک نگاه

اسم حضرت معصومه(علیها السلام)فاطمه کبری، لقبش معصومه، کریمه و... می‌باشد. پدر بزرگوارش امام موسی کاظم(علیه السلام)و مادرش نجمه خاتون و سال تولدش حدود اول ذیقعده 173ق است. محل ولادتش مدینه منوره، و روز ورود به شهر مقدس قم 23 ربیع الاول 201ق بوده، سن مبارکش 28 سال و محل عبادتش در قم «بیت النور» است.[1]

به جان پاک تو ای دختر امام سلام
به هر زمان و مکام به هر مقام سلام
تویی که شام و خراسان بود برادر تو
بر آن مقام رفیع و بر این مقام سلام

آنچه پیش رو دارید، بررسی روایاتی درباره شأن و منزلت حضرت معصومه(علیها السلام) است که در چند بخش مطرح می‌کنیم:

الف. پیش‌بینی محل دفن

روایاتی از ائمه معصومین(علیهم السلام) وارد شده که سالها قبل، دفن آن حضرت را در قم پیش‏بینی کرده است. این روایات هم از امام علی(علیه السلام)نقل شده است و هم از حضرت صادق(علیه السلام)و هم از امام رضا(علیه السلام).

1. امام علی(علیه السلام):

ابوعبدالله فقیه همدانی در کتاب «البلدان» نقل کرده است که: «إِنَّ أَبَا مُوسَى الْأَشْعَرِيَّ رَوَى أَنَّهُ سَأَلَ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ عَلِیَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ(علیه السلام)عَنْ أَسْلَمِ الْمُدُنِ وَ خَيْرِ الْمَوَاضِعِ عِنْدَ نُزُولِ الْفِتَنِ وَ ظُهُورِ السَّيْفِ فَقَالَ أَسْلَمُ الْمَوَاضِعِ يَوْمَئِذٍ أَرْضُ الْجَبَلِ فَإِذَا اضْطَرَبَتْ خُرَاسَانُ وَ وَقَعَتِ الْحَرْبُ بَيْنَ أَهْلِ جُرْجَانَ وَ طَبَرِسْتَانَ وَ خَرِبَتْ سِجِسْتَانُ فَأَسْلَمُ الْمَوَاضِعِ يَوْمَئِذٍ قَصَبَةُ قُمَّ تِلْكَ الْبَلْدَةُ الَّتِي يَخْرُجُ مِنْهَا أَنْصَارُ خَيْرِ النَّاسِ ... بِهَا مَوْضِعُ قَدَمِ جَبْرَئِيلَ وَ هُوَ الْمَوْضِعُ الَّذِي نَبَعَ مِنْهُ الْمَاء الَّذِي مَنْ شَرِبَ مِنْهُ أَمِنَ مِنَ الدَّاءِ...؛[2] ابوموسی اشعری از امیرمؤمنان علی بن ابی‌طالب(علیه السلام) پرسید: سالم‌ترین شهر و بهترین محل در زمان فرو آمدن فتنه و جنگ کدام شهر است؟ حضرت فرمود: سالم‌ترین محلها در چنین روزگاری سرزمین جبل (قم) است. وقتی اوضاع خراسان مضطرب گردد و جنگ بین اهل گرگان و مازندران واقع و سیستان خراب شود، پس سالم‌ترین محلها در این روزگار محله قم است. شهری که از آن یاران (حضرت مهدی(علیه السلام)) و بهترین مردم خروج می‌کنند. این شهر محل قدم جبرئیل است و آن محلی است که از آن آبی جاری می‌شود که هر کسی از آن بیاشامد، از هر دردی در امان خواهد بود.»

با این حال، یکی از احتمالات این است که مراد از آب شفابخش، قبر حضرت معصومه(علیها السلام)و زیارت او باشد. با توجه به این نکته که چنین آبی در قم دیده نشده است و الان هم وجود ندارد و احتمال دارد مراد آب معنوی و علوم آل محمد(صلی الله علیه و آله)باشد که از این شهر به دنیا منتشر می‌شود.

ای دختر عقل و خواهر دین
وی گوهر درج غرو تمکین
عصمت ده پایبند مویت
ای علم و عمل مقیم کویت
شیطان به خطاب «قم» براندند
پس تخت تو را به «قم» نشاندند[3]

2. امام صادق(علیه السلام):

«قَالَ الصَّادِقُ(علیه السلام):إِنَّ لِلَّهِ حَرَماً وَ هُوَ مَكَّةُ وَ لِرَسُولِهِ حَرَماً وَ هُوَ الْمَدِينَةُ وَ لِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ حَرَماً وَ هُوَ الْكُوفَةُ وَ لَنَا حَرَماً وَ هُوَ قُمُّ وَ سَتُدْفَنُ فِيهِ امْرَأَةٌ مِنْ وُلْدِي تُسَمَّى فَاطِمَةَ مَنْ زَارَهَا وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ.قَالَ الرَّاوِي وَ كَانَ هَذَا الْكَلَامُ مِنْهُ قَبْلَ أَنْ يُولَدَ الْكَاظِمُ(علیه السلام)؛[4] حضرت صادق(علیه السلام)فرمود: برای خداوند حرمی است که مکه باشد و برای رسول خدا(صلی الله علیه و آله)حرمی است که آن مدینه باشد و برای امیرمؤمنان(علیه السلام) حرمی است که آن کوفه باشد و برای ما اهل‏بیت حرمی است که قم باشد. به زودی فرزندم به نام فاطمه در آن دفن می‌شود. کسی او را زیارت کند، بهشت بر او واجب می‌شود. راوی گفت: این سخن را حضرت صادق(علیه السلام)وقتی فرمود که هنوز فرزند (امام) کاظم(علیه السلام)به دنیا نیامده بود.»

همین مضمون در «بحار الانوار» نیز نقل شده است، منتهی ذیل روایت که «قال الراوی» باشد، نیامده است.[5] هرچند در جلد 57، ص 216 ذیل روایت آمده است.[6] و در جلد 99، ص 267 نیز آمده، منتهی ذیلش دارد: «قال(علیه السلام):ذَلِكَ وَ لَمْ تَحْمِلْ بِمُوسَى أُمُّهُ؛ این خبر را حضرت صادق(علیه السلام)فرمود، در حالی که مادر موسی بن جعفر(علیهما السلام) به او باردار نبود.»؛ یعنی قبل از ولادتش خبر داد.

در روایت دیگری از حضرت صادق(علیه السلام)،هرچند به صورت صریح دفن آن حضرت را بیان نکرده؛ ولی قرائنی وجود دارد که نشان از وجود بابرکت حضرت معصومه(علیها السلام)دارد:

«ثُمَّ يَظْهَرُ الْعِلْمُ بِبَلْدَةٍ يُقَالُ لَهَا قُمُّ وَ تَصِيرُ مَعْدِناً لِلْعِلْمِ وَ الْفَضْلِ حَتَّى لَا يَبْقَى فِي الْأَرْضِ مُسْتَضْعَفٌ فِي الدِّينِ حَتَّى الْمُخَدَّرَاتُ فِي الْحِجَالِ وَ ذَلِكَ عِنْدَ قُرْبِ ظُهُورِ قَائِمِنَا ... فَيُفِيضُ الْعِلْمُ مِنْهُ إِلَى سَائِرِ الْبِلَادِ فِي الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ فَيَتِمُّ حُجَّةُ اللَّهِ عَلَى الْخَلْقِ حَتَّى لَا يَبْقَى أَحَدٌ عَلَى الْأَرْضِ لَمْ يَبْلُغْ إِلَيْهِ الدِّينُ وَ الْعِلْمُ؛[7] سپس علم در شهری که قم نامیده می‌شود، آشکار می‌گردد و این شهر مرکز علم و فضل می‌شود. تا جایی که در روی زمین حتی در میان مخدرات حجله نشین، مستضعف در دین پیدا نمی‌شود و این هنگامی است که ظهور قائم ما نزدیک باشد ... پس علم از آن شهر به شهرهای دیگر در شرق و غرب عالم می‌رسد و حجت خدا بر خلق تمام می‌شود. تا جایی که در روی زمین کسی نمی‌ماند که دین و علم به او نرسیده باشد.»

جمله «وَ لَنَا حَرَماً وَ هُوَ قُمُّ» می‌تواند به این روایت ربط پیدا کند که وجود با برکت حضرت معصومه(علیها السلام)به عنوان مرکز قم باعث زنده شدن یاد و نام تمامی امامان شده است و علوم آل محمد(صلی الله علیه و آله)به برکت این بانو در قم نشر و توسعه یافته و بالنده شده است. به گونه‌ای که از قم به تمام جهان علوم آل محمد(صلی الله علیه و آله)انتشار می‌یابد. چیزی که امروزه کاملاً مشاهده می‌کنیم که طلاب علوم دینی از تمامی کشورهای جهان عاشقانه به قم سرازیر شده‌اند و علوم اهل‏بیت(علیهم السلام)را فراگرفته، به کشورهای خود انتقال می‌دهند و باعث توسعه و ازدیاد شیعیان می‌شوند. نمونه بارز آن «شیخ زکزاکی» در نیجریه است که لااقل پانزده میلیون نفر را شیعه کرده است.

در روایت دیگری، حضرت صادق(علیه السلام)می‏فرماید: «اَلَا اِنَّ حَرَمِی وَ حَرَمَ وُلدِی مِن بَعدِی قُم؛[8] آگاه باشید که حرم من و حرم فرزندانم بعد از من، قم می‌باشد.»

روشن است اگر مراد از حرم، محل دفن باشد که هیچ یک از فرزندان معصوم حضرت صادق(علیه السلام)و همین طور خود آن حضرت در قم دفن نشده‌اند، پس مراد از حرم باید زنده شدن نام و نشر علوم آن حضرات باشد. این معنی به برکت حضرت معصومه(علیها السلام)در قم تحقق یافته است.

نکته:

وقتی در زیارتنامه حضرت معصومه(علیها السلام)به پیامبران سلام داده می‌شود، همه به صورت غایب است: «اَلسَّلَامُ عَلَی آدَمَ صَفوَةِ اللَّهِ ...»؛ ولی وقتی به رسول خدا(صلی الله علیه و آله)و ائمه(علیهم السلام)می‌رسد، همه به صورت خطاب ذکر می‌شود: «اَلسَّلامُ عَلَیکَ یَا رَسُولَ اللَّهِ... اَلسَّلامُ عَلَیکَ یَا اَمِیرَالمُؤمِنِینَ عَلی بن اَبِی طَالبٍ ... اَلسَّلَامُ عَلَیکَ یَا حَسَنَ بن عَلِیّ»؛ یعنی با اینکه محل دفن رسول خدا(صلی الله علیه و آله)و ائمه(علیهم السلام) قم نیست؛ ولی حرمشان قم است.

3. امام رضا(علیه السلام):

«عَنْ عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا(علیه السلام)قَالَ: يَا سَعْدُ عِنْدَكُمْ لَنَا قَبْرٌ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ قَبْرُ فَاطِمَةَ بِنْتِ مُوسَى(علیه السلام)قَالَ نَعَمْ مَنْ زَارَهَا عَارِفاً بِحَقِّهَا فَلَهُ الْجَنَّةُ؛[9] ای سعد! ما را قبری نزد شما هست؟ عرض کردم: فدایت گردم، منظورتان حضرت فاطمه دختر موسی بن جعفر(علیهم السلام) است؟ فرمود: بله، هر کسی او را در حالی که به حقش آشناست، زیارت کند، بهشت بر او واجب می‌شود.» همین روایت در «بحار الانوار» نیز در دو مورد نقل شده است.[10]

این روایات سه گانه از اعجاز، کرامت و بزرگی حکایت دارد؛ چراکه حضرت صادق(علیه السلام)سالها قبل از ولادت حضرت معصومه(علیها السلام)خبر ولادت او را داده است و اینکه در آینده در قم دفن می‌شود و همین طور خبر داده است که بخاطر برکت وجود نازنین آن بانو، شهر قم به عشّ آل محمد(صلی الله علیه و آله)(حرم اهل‏بیت(علیهم السلام))و مرکز علم تبدیل خواهد شد.

____________________________________________________

پی‌نوشت‌ها:

[1]. بارگاه حضرت فاطمه معصومه تجلیگاه فاطمه زهرا(علیها السلام)، سید جعفر میر عظیمی، انتشارات مشهور، قم، چاپ اول، 1383ش، ص 27؛ سفینه البحار، شیخ عباس قمی، دار الاسوة، قم، چاپ چهارم، 1427ق، ج 7، ص 124؛ بحار الانوار، محمدباقر مجلسی، مؤسسه الوفاء، بیروت، چاپ اول، 1404ق، ج 48، ص 317.

[2]. بحار الانوار، ج 57، ص 217؛ سفینة البحار، ج 7، ص359.

[3]. آیت الله العظمی وحید خراسانی.

[4]. مستدرک الوسائل، میرزا حسین نوری، مؤسسه آل‌البیت(علیهم السلام)، قم، چاپ اول، 1408ق، ج 1، ص 57، ح12196.

[5]. بحار الانوار، ج 48، ص 317.

[6]. همان، ج 57، ص 216.

[7]. همان، ص 213.

[8]. محاسن المؤمنین، قاضی نورالله شوشتری، نشر اسلامیه، تهران، 1377ش، ج 1، ص 83.

[9]. مستدرک الوسائل، ج 10، ص 368.

[10]. بحار الانوار، ج 48، ص 316 و ج 99، ص 265.

منبع: ماهنامه اطلاع‌رسانی، پژوهشی، آموزشی مبلغان، شماره 217.





تاریخ ارسال مطلب : سه شنبه ١٦ مرداد ١٣٩٧ / شماره خبر : ٤٠١٩١١ / تعداد بازدید : 119/ محبوب کن - فیس نما / داغ کن - کلوب دات کام

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج