جمعه ٠٤ خرداد ١٣٩٧
« الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِ‌سَالَاتِ اللَّـهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّـهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّـهِ حَسِيبًا؛ (پیامبران) پیشین کسانی بودند که تبلیغ رسالتهای الهی می‌کردند و (تنها) از او می ترسیدند، و از هیچ کس جز خدا بیم نداشتند؛ و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش‌دهنده اعمال آنها) است!»
صفحه اصلی صفحه اصلی اخبار و رویدادها اخبار و رویدادها تحقیقات و مقالات تحقیقات و مقالات توشه تبلیغتوشه تبلیغ روضه ها و مدایح روضه ها و مدایح ویژه نامه ها ویژه نامه ها
دانلود نرم افزار دانلود نرم افزار سبک زندگی سبک زندگی تاریخ معصومینتاریخ معصومین روش تبليغ روش تبليغ نقشه سایت نقشه سایت ارتباط با ما ارتباط با ما
صفحه اصلی > خبر خوان 
ماهنامه مبلغان


مبلّغان و آشنایی با آسیبهای اجتماعی(1)؛ عصبانیت و راه‌های درمان آن در فرهنگ اسلامی -4

پاداش معنوی مهار خشم

اگر انسان بتواند در حالات خشم و غضب مالک نفس خویش باشد، او را می‌توان از افراد نیرومند و توانا بر شمرد؛ چراکه کنترل نفس سرکش در آن حالت، ایمان و اراده‌ای والا و قوی لازم دارد که خیلی از انسانها نمی‌توانند از عهده‌اش بر آیند.

پاداش معنوی مهار خشم

اگر انسان بتواند در حالات خشم و غضب مالک نفس خویش باشد، او را می‌توان از افراد نیرومند و توانا بر شمرد؛ چراکه کنترل نفس سرکش در آن حالت، ایمان و اراده‌ای والا و قوی لازم دارد که خیلی از انسانها نمی‌توانند از عهده‌اش بر آیند.

وقت خشم و وقت شهوت مرد کو
طالب مردی چنینم کو به کو
کو در این دو حال مردی در جهان
تا فدای او کنم امروز جان

با مروری بر صفحات حوادث روزنامه‌ها درمی‌یابیم اکثر حوادث ناگوار ریشه در عدم توانایی مجرمین در کنترل خشم و غضب خود دارد. فرزندی که توسط پدر مضروب شده و فوت می‌کند. زنی که در اثر شعله‌ور شدن آتش خشم شوهر به قتل می‌رسد و یا ... به این جهت، کنترل غضب امری مهم به شمار می‌آید و هر کسی در آن موفق شود، افزون بر بهره‌های فراوان دنیوی، از نظر معنوی نیز دارای مقامی بلند خواهد بود. ائمه اطهار(علیهم السلام) نیز در ضمن بیانات خویش به آن اشاره دارند که به برخی اشاره می‌کنیم:

1. نجات از آتش دوزخ

امام باقر(علیه السلام) می‌فرماید: «مَنْ مَلَک نَفْسَهُ إِذَا غَضِبَ وَ إِذَا رَغِبَ وَ إِذَا رَهِبَ وَ إِذَا اشْتَهَی حَرَّمَ اللَّهُ جَسَدَهُ عَلَی النَّارِ؛[1]هر کسی در هنگام خشم، طمع، ترس و شهوت، مالک نفس خویش باشد، خداوند متعال بدن او را بر آتش جهنم حرام خواهد کرد.»

2. آرامش روز قیامت

آن حضرت پاداش کظم غیظ را در ضمن تفسیر آیه «وَ إِذا ما غَضِبُوا هُمْ یغْفِرُونَ»[2]این گونه بیان می‌فرماید: «مَنْ کظَمَ غَیظاً وَ هُوَ یقْدِرُ عَلَی إِمْضَائِهِ حَشَا اللَّه قَلْبَهُ أَمْناً وَ إِیمَاناً یوْمَ الْقِیامَةِ؛[3]هر کسی خشم خود را فرو برد، در حالی که می‌توانست از طرف مقابل انتقام بگیرد، خداوند متعال در روز قیامت قلبش را از ایمان و امنیت و سلامتی پر خواهد کرد.»

3. روشنی چشم اهل‌بیت(علیهم السلام)

فرو بردن خشم و بردباری در مقابل عصبانیت، از لذت بخش‌ترین لحظاتی است که امامان معصوم(علیهم السلام) از آن به عنوان روشنی چشم نام می‌برند. آن گرامیان این خصلت والای انسانی را همواره دوست داشتند و شیرینی آن را به دیگران گوشزد می‌کردند. امام سجاد(علیه السلام) به فرزندش می‌فرماید: «یا بُنَیَّ مَا مِنْ شَیْ‌ءٍ أَقَرَّ لِعَینِ أَبِیک مِنْ جُرْعَةِ غَیظٍ عاقبت‌ها صَبْر؛[4]پسرم! هیچ چیز مانند عصبانیتی که با صبر پایان می‌پذیرد، چشم پدرت را روشن نمی‌کند.»

آری، اگر انسان بتواند در آن لحظه خطرناک و حساس، صبر و بردباری پیشه کند، لذت و شیرینی آن تا آخر عمر در کامش خواهد ماند و او را مسرور خواهد کرد. در مقابل، اگر خود را کنترل نکند، تا آخر زندگی در آتش حسرت و ندامت خواهد سوخت.

4. امنیت از خشم خدا

امام باقر(علیه السلام) می‌فرماید: در تورات موسی(علیه السلام) نوشته است: «یا مُوسَی! أَمْسِک غَضَبَک عَمَّنْ مَلَّکتُک عَلَیهِ أَکفَّ عَنْک غَضَبِی؛[5]ای موسی! خشم خود را از کسی که تو را بر او مسلط ساخته‌ام بازگیر تا خشم خود را از تو باز گیرم.»

5. نشانه اهل ایمان

قرآن کریم مؤمنین را در آیات متعددی به خاطر کنترل خشمشان می‌ستاید. از جمله می‌فرماید: «وَ إِذا ما غَضِبُوا هُمْ یغْفِرُونَ»[6]؛ «مؤمنین زمانی که خشمگین می‌شوند (با فرو خوردن خشم خود) عفو می‌کنند.»

هر انسانی طبیعتاً در مقابل پیشامدهای ناگوار و ناهنجاری‌ها، ناراحت و عصبانی می‌شود. آیه فوق می‌فرماید: اهل ایمان در چنین مواقعی نه تنها خود را به گناه آلوده نمی‌کنند؛ بلکه با کنترل خشم خود از صفت عفو و بخشش بهره می‌گیرند.

ادامه دارد...

 

____________________________________________________

پی‌نوشت‌ها:

[1]. تحف العقول، ص 361.

[2]. شوری/37.

[3]. بحار الانوار، محمدباقر مجلسی، دار إحیاء التراث العربی، بیروت، 1403ق، ج 68، ص 411.

[4]. الکافی، باب کظم الغیظ، ج 2، ص 110، ح 10.

[5]. همان، باب الغضب، ح 1.

[6]. شوری/37.

منبع: ماهنامه اطلاع‌رسانی، پژوهشی، آموزشی مبلغان، شماره 214.





تاریخ ارسال مطلب : سه شنبه ٢٥ ارديبهشت ١٣٩٧ / شماره خبر : ٤٠٠٠٨٥ / تعداد بازدید : 86/ محبوب کن - فیس نما / داغ کن - کلوب دات کام

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج