يکشنبه ٢٨ مرداد ١٣٩٧
« الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِ‌سَالَاتِ اللَّـهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّـهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّـهِ حَسِيبًا؛ (پیامبران) پیشین کسانی بودند که تبلیغ رسالتهای الهی می‌کردند و (تنها) از او می ترسیدند، و از هیچ کس جز خدا بیم نداشتند؛ و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش‌دهنده اعمال آنها) است!»
صفحه اصلی صفحه اصلی اخبار و رویدادها اخبار و رویدادها تحقیقات و مقالات تحقیقات و مقالات توشه تبلیغتوشه تبلیغ روضه ها و مدایح روضه ها و مدایح ویژه نامه ها ویژه نامه ها
دانلود نرم افزار دانلود نرم افزار سبک زندگی سبک زندگی تاریخ معصومینتاریخ معصومین روش تبليغ روش تبليغ نقشه سایت نقشه سایت ارتباط با ما ارتباط با ما
صفحه اصلی > خبر خوان 
ماهنامه مبلغان


مبلّغان و آشنایی با آسیبهای اجتماعی(1)؛ عصبانیت و راه‌های درمان آن در فرهنگ اسلامی -2

مدیریت عصبانیت

به طور طبیعی هر انسانی بر اثر عوامل و زمینه‌هایی که برایش پیش می‌آید، گاهی خوشحال و گاهی نیز خشمگین و ناراحت می‌شود؛ اما اگر این حالات فطری با معیار دین و هدایت قرآن و رهنمودهای اهل‌بیت(علیهم السلام) همراه باشد، هرگز در آن افراط و تفریط دیده نخواهد شد.

مدیریت عصبانیت

به طور طبیعی هر انسانی بر اثر عوامل و زمینه‌هایی که برایش پیش می‌آید، گاهی خوشحال و گاهی نیز خشمگین و ناراحت می‌شود؛ اما اگر این حالات فطری با معیار دین و هدایت قرآن و رهنمودهای اهل‌بیت(علیهم السلام) همراه باشد، هرگز در آن افراط و تفریط دیده نخواهد شد.

قرآن خشمهای بی مورد را به دوران جاهلیت نسبت داده و سکون و آرامش را در هنگام خشم از اخلاق رسول خدا(صلی الله علیه و آله) و مؤمنین می‌داند و خاطرنشان می‌کند که این آرامش موهبتی الهی است بر آنان، همچنان که خشم و تعصبات جاهلی را رهاورد افکار نادرست و عملکرد غلط کافران قلمداد می‌کند و می‌فرماید: «إِذْ جَعَلَ الَّذینَ کفَرُوا فی قُلُوبِهِمُ الْحَمِیةَ حَمِیةَ الْجاهِلِیةِ فَأَنْزَلَ اللَّه سَکینَتَهُ عَلی رَسُولِهِ وَ عَلَی الْمُؤْمِنینَ»[1]؛ «(به خاطر بیاورید) هنگامی را که کافران در دلهای خود خشم و نخوت جاهلیت داشتند و (در مقابل) خداوند آرامش و سکینه خود را بر فرستاده خویش(صلی الله علیه و آله) و مؤمنان نازل فرمود.»

خداوند در این آیه به ما می‌آموزد که فرهنگ جاهلیت حمیت، تعصب، غضب و خشم جاهلی است؛ ولی فرهنگ اسلام سکینه، آرامش و تسلط بر نفس. آری، غرایز انسانی همانند موتور محرک‌اند که انسان را همانند تندباد چنان به حرکت در می‌آورند که اگر مراقبتی صورت نگیرد، خسارت‌های جبران ناپذیری در پی خواهند داشت؛ اما اگر همین محرکها با ایمان و باورهای قلبی و ارتباط با انسانهای کامل تعدیل و کنترل شوند، از عواقب ناشایست به دور خواهند ماند. برخورد امام علی(علیه السلام) با «عمرو بن عبدود»[2] و مهار خشم هنگام جسارت به همسرش، حضرت زهرا(علیها السلام)[3] از نمونه‌های بارز مدیریت خشم برای خدا و حفظ مکتب اسلام است.

____________________________________________________

پی‌نوشت‌ها:

[1]. فتح/26.

[2]. مستدرک الصحیحین، حاکم النیشابوری، دارالمعرفة، بیروت، ج ۳، ص ۳۲.

[3]. در ماجرای هجوم به خانهوحی در تاریخ آمده است: وقتی در خانهحضرت علی(علیه السلام) را به آتش کشیدند و متجاوزان داخل خانهحضرت شدند و با تازیانه و غلاف شمشیر به حضرت زهرا(علیها السلام) حمله کردند، نالهحضرت زهرا(علیها السلام) بلند شد... . با مشاهدهاین ماجرا امام علی(علیه السلام) به شدت ناراحت شد و گریبان مسبب جنایت را گرفت و تصمیم داشت که او را به شدت ادب کند و به سزای اعمالش برساند که فرمایش پیامبر(صلی الله علیه و آله) و وصیت او را به یاد آورد و فرمود: «وَ الَّذِی کرَّمَ مُحَمَّداً بِالنُّبُوَّةِ یا ابْنَ صُهَاک لَوْ لا کتابٌ مِنَ اللَّهِ سَبَقَ وَ عَهْدٌ عَهِدَهُ إِلَی رَسُولُ اللَّهِ(صلی الله علیه و آله)لَعَلِمْتَ أَنَّک لَا تَدْخُلُ بَیتِی؛ قسم به خدایی که محمّد را به پیامبری ارج نهاده است، ... اگر نبود کتابی از طرف خدا و نیز عهدی که با رسول الله(صلی الله علیه و آله) کردم، می‌فهمیدی که نمی‌توانی داخل خانهمن شوی! (روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم و السبع المثانی، شهاب الدین آلوسی بغدادی، دار إحیاء التراث العربی، بیروت، ج 3، ص 124؛ کتاب سلیم بن قیس الهلالی، نشر الهادی، قم، ج 2، ص 586.) 

منبع: ماهنامه اطلاع‌رسانی، پژوهشی، آموزشی مبلغان، شماره 214.





تاریخ ارسال مطلب : سه شنبه ٢٥ ارديبهشت ١٣٩٧ / شماره خبر : ٤٠٠٠٨٣ / تعداد بازدید : 234/ محبوب کن - فیس نما / داغ کن - کلوب دات کام

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج