شنبه ٢٨ مهر ١٣٩٧
« الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِ‌سَالَاتِ اللَّـهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّـهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّـهِ حَسِيبًا؛ (پیامبران) پیشین کسانی بودند که تبلیغ رسالتهای الهی می‌کردند و (تنها) از او می ترسیدند، و از هیچ کس جز خدا بیم نداشتند؛ و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش‌دهنده اعمال آنها) است!»
صفحه اصلی صفحه اصلی اخبار و رویدادها اخبار و رویدادها تحقیقات و مقالات تحقیقات و مقالات توشه تبلیغتوشه تبلیغ روضه ها و مدایح روضه ها و مدایح ویژه نامه ها ویژه نامه ها
دانلود نرم افزار دانلود نرم افزار سبک زندگی سبک زندگی تاریخ معصومینتاریخ معصومین روش تبليغ روش تبليغ نقشه سایت نقشه سایت ارتباط با ما ارتباط با ما
صفحه اصلی > خبر خوان 
ماهنامه مبلغان


برخی دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی ایران -3

اقدامات لازم برای استفاده از ظرفیت‌های موجود

بدون شک با ساختارهای کنونی و تداوم رویه‌های گذشته در مدیریت اقتصاد ملی (دولتی و نفتی)، امکان بهره‌برداری از استعدادهای انسانی در کنار پتانسیل‌های سرزمینی و طبیعی وجود نخواهد داشت و باید این ساختارها و رویه‌ها به طور اساسی تغیر یافته و همگی آنها در جهت فعال نمودن این ظرفیت‌ها باشد.

ج: اقدامات لازم برای استفاده از ظرفیت‌های موجود

·    موج جمعیتی ایجاد شده در دهه 60 درحال حاضر، تبدیل به نیروی انسانی جوان و تحصیل کرده و آماده ورود به بازار کار گردیده است. افزایش جمعیت جوان تحصیل کرده و آماده ورود به بازار کار، فرصت منحصر به فردی را در اختیار اقتصاد ایران برای جهش قرار داده است که در صورت بهره‌برداری از این پتانسیل درونی منحصر به فرد، اقتصاد ایران می‌تواند در جایگاه شایسته خود در اقتصاد جهانی قرار گرفته و نه تنها اقتصاد ایران را با تحرک و جهش اساسی مواجه نماید بلکه عامل تأثیرگذار و پیشرفت برای کشورهای حوزه چشم‌انداز (آسیای جنوب غربی) شده و با همکاری سایر کشورهای منطقه، قطب رشد و شکوفایی اقتصاد کشورهای منطقه گردد. همانطور که نظام جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر با اقتدار بالا عامل ثبات و امنیت در منطقه به شمار می‌آید، این ظرفیت بالا در اقتصاد ایران وجود دارد که تبدیل به قطب رشد و توسعه کشورهای منطقه نیز قرار گیرد. بنابراین یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های اصلی نظام جمهوری اسلامی ایراندر دهه دوم چشم انداز باید فعال نمودن این پتانسیلها و توانمندسازی آنها باشد.

·    بدون شک با ساختارهای کنونی و تداوم رویه‌های گذشته در مدیریت اقتصاد ملی (دولتی و نفتی)، امکان بهره‌برداری از این استعدادهای انسانی در کنار پتانسیلهای سرزمینی و طبیعی وجود نخواهد داشت و باید این ساختارها و رویه‌ها به طور اساسی تغیر یافته و همگی آنها در جهت فعال نمودن این ظرفیتها باشد.

·    صاحبان اصلی این ثروتها و پتانسیل‌ها مردم بوده و این مردم هستند که توانایی شکوفاسازی این استعدادهای سرشار بهره‌داری نشده در ایران را دارند. و ارکان حاکمیت باید زمینه‌های فعال‌سازی این استعدادها را تسهیل نمایند و نقش تنظیم‌گری (نه مداخله‌کننده) و هدایت‌گری خود را به خوبی ایفا نمایند. تاکید فراوان بر اجرایی شدن سیاستهای کلی اصل 44 و اقتصاد مقاومتی، توانمند سازی مردم، مشارکت آحاد جامعه و ایجاد صندوق توسعه ملی در اقتصاد با چنین رویکرد می‌باشد. اگر طی 4 دهه گذشته به اتکای مردم پیشرفتها و دستاوردهای اساسی و بزرگ ایجاد شده است (انقلاب، جنگ، هسته‌ای، مقابله با تحریم و ...) باید با بسیج مردم در اقتصاد و نقش‌دهی به آنها در حوزه اقتصاد نیز تحول اساسی ایجاد گردد. اصلاح ساختارهای اقتصادی باید در راستای فراهم نمودن شرایط فعالیت همه مردم در حوزه اقتصاد و توانمند سازی آنها باشد.

·         ارزیابی عملکرد دهه اول چشم انداز نشانگر آن است که اگرچه در برخی از حوزه‌های مورد تأکید در سند چشم‌انداز، دستاوردهای چشم‌گیری حاصل شده است به ویژه در حوزه علم و فناوری، نفوذ سیاسی در منطقه و ارتقای اقتدارجمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان، لیکن:

الف: این دستاوردهای عظیم علمی و فناوری نتوانسته بطور شایسته به کل اقتصاد کشور سرایت یافته و تحول اساسی در اقتصاد و تولید ملی بر پایه دانش به وجود آورده و در خلق ثروت ملی نقش آفرینی اساسی داشته باشد.

ب: اگرچه نفوذ و اقتدار سیاسی و معنوی ایران در منطقه بسیار بالا بوده و جمهوری اسلامی ایران در برقراری امنیت و ثبات در کشورهای منطقه نقش غیرقابل انکاری دارد ولی این پتانسیل منجر به حضور فعالان اقتصادی کشور در بازارهای منطقه و مشارکت در بازسازی این کشورها، تأمین نیازهای زندگی آنها و شکل‌گیری همکاری‌های استراتژیک اقتصادی نگردیده و از این فرصت برای تبدیل ایران به مرکز فعالیتهای اقتصادی، تجاری و سرمایه‌گذاری منطقه استفاده مطلوب به عمل نیامده است. بسیاری از نیازهای مردم این کشورها امکان تأمین توسط تولیدکنندگان کشور را دارد. لیکن چنین تمرکزی برای حضور فعالان اقتصادی در کشورهای منطقه وجود ندارد. البته ایجاد پیوندهای اقتصادی با کشورهای منطقه و حضور در بازار آنها نفوذ سیاسی و معنوی جمهوری اسلامی ایران را نیز تقویت و پایدار خواهد نمود.

بدیهی است در دهه دوم چشم انداز باید تمرکز بهره‌برداری از این دستاوردها در حوزه اقتصاد و به خدمت گرفتن آنها در ارتقای تولید و اقتصاد ملی باشد.

____________________________________________________

پی‌نوشت‌ها:

منبع: ماهنامه اطلاع‌رسانی، پژوهشی، آموزشی مبلغان، شماره 214.





تاریخ ارسال مطلب : دوشنبه ١٠ ارديبهشت ١٣٩٧ / شماره خبر : ٣٩٩٦٩٥ / تعداد بازدید : 171/ محبوب کن - فیس نما / داغ کن - کلوب دات کام

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج