پنج شنبه ٣٠ فروردين ١٣٩٧
« الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِ‌سَالَاتِ اللَّـهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّـهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّـهِ حَسِيبًا؛ (پیامبران) پیشین کسانی بودند که تبلیغ رسالتهای الهی می‌کردند و (تنها) از او می ترسیدند، و از هیچ کس جز خدا بیم نداشتند؛ و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش‌دهنده اعمال آنها) است!»
صفحه اصلی صفحه اصلی اخبار و رویدادها اخبار و رویدادها تحقیقات و مقالات تحقیقات و مقالات توشه تبلیغتوشه تبلیغ روضه ها و مدایح روضه ها و مدایح ویژه نامه ها ویژه نامه ها
دانلود نرم افزار دانلود نرم افزار سبک زندگی سبک زندگی تاریخ معصومینتاریخ معصومین روش تبليغ روش تبليغ نقشه سایت نقشه سایت ارتباط با ما ارتباط با ما
صفحه اصلی > خبر خوان 
ماهنامه مبلغان


نگاهی گذرا به زندگانی سیاسی امام کاظم(علیه السلام) -3

مواجهه فکری و عملی با هادی عباسی

گرچه هادی عباسی فقط حدود 14ماه سلطنت کرد؛ اما توانست با یک جنایت تاریخی، نام خود را در دفتر خونخواران ملت و کشندگان اولاد حضرت علی(علیه السلام) ثبت نماید. در زمان این خلیفه، سخت‌گیری بیش از اندازه‌ای نسبت به علویان صورت گرفت و در عصر وی یکی از نوادگان عمر بن خطاب، به نام عبدالعزیز، فرماندار مدینه بود که این فرماندار، شکنجه‌های زیادی را متوجه علویان کرد، به طوری که آنان را متهم به شُرب خمر می‌نمود و بر آنان تازیانه می‌زد و در میان بازار گردش می‌داد. در اثر این آزارها بود که یکی از نوادگان امام مجتبی(علیه السلام) به نام «حسین بن علی بن حسین» به اتفاق عده‌ای از علویان قیام کردند و در سرزمین «فَخْ» در شش کیلومتری مکه به شهادت رسیدند.

3. مواجهه فکری و عملی امام کاظم(علیه السلام) با هادی عباسی

گرچه هادی عباسی فقط حدود 14ماه سلطنت کرد؛ اما توانست با یک جنایت تاریخی، نام خود را در دفتر خونخواران ملت و کشندگان اولاد حضرت علی(علیه السلام) ثبت نماید. در زمان این خلیفه، سخت‌گیری بیش از اندازه‌ای نسبت به علویان صورت گرفت و در عصر وی یکی از نوادگان عمر بن خطاب، به نام عبدالعزیز، فرماندار مدینه بود که این فرماندار، شکنجه‌های زیادی را متوجه علویان کرد، به طوری که آنان را متهم به شُرب خمر می‌نمود و بر آنان تازیانه می‌زد و در میان بازار گردش می‌داد. در اثر این آزارها بود که یکی از نوادگان امام مجتبی(علیه السلام) به نام «حسین بن علی بن حسین» به اتفاق عده‌ای از علویان قیام کردند و در سرزمین «فَخْ» در شش کیلومتری مکه به شهادت رسیدند.

راجع به ارتباط میان این قیام - که به «قیام فخ» مشهور شد - با امام هفتم(علیه السلام) قابل ذکر است که امام، نه تنها در آن قیام شرکت نکرد؛ بلکه شکست و شهادت حتمی آن را نیز به شهید فخ گوشزد فرمود.[1] البته تمام علویان و در رأس آنان امام هفتم(علیه السلام)، حسین بن علی (شهید فخ) را به عنوان یک فرد مؤمن و صالح می‌شناختند و وی سرآمد سادات حسنی زمان خود بود. از این‌رو، امام کاظم(علیه السلام) پس از شهادتش فرمود: «إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیهِ راجِعُونَ»؛ به خدا سوگند! او در حالی که مسلمان صالحی بود و به عبادت پروردگارش می‌پرداخت و امر به معروف و نهی از منکر می‌کرد، عمر خود را به پایان برد. او در خانواده خود مانند نداشت.[2]

وقتی سر مقدس شهید فَخْ را نزد هادی عباسی آوردند، وی امام کاظم(علیه السلام) را محرک قیام شهید فخ دانست و چون تصور می‌کرد که این قیام با فرمان امام انجام شده است، بر سخت‌گیریهای خود نسبت به امام(علیه السلام) افزود[3] و گفت: به خدا قسم! حسین (شهید فخ) به دستور او (امام کاظم(علیه السلام)) قیام کرده و از وی پیروی نموده است؛ زیرا امام و پیشوای این خاندان کسی جز او نیست. خدا مرا بکشد اگر او را زنده بگذارم.[4]

زمانی که امام از تهدیدهای هادی عباسی مطلع گشت، در حق وی نفرین نمود و دیری نگذشت که دعای امام(علیه السلام) مستجاب و خبر مرگ خلیفه در مدینه منتشر شد.[5] دعای مفصلی که امام(علیه السلام) با رسیدن خبر تهدید از جانب خلیفه خواند، معروف به «جوشن صغیر» است که در کتب ادعیه آمده است.

____________________________________________________

پی‌نوشت‌ها:

[1]. مقاتل الطالبیین، ابوالفرج اصفهانی، نشر امیره، نجف اشرف، 1432ق، صص 297 – 298.

[2]. همان، ص 302.

[3]. تحلیلی از زندگانی امام کاظم(علیه السلام)، باقر شریف قرشی، ج 1، ص 515.

[4]. بحار الأنوار، محمدباقر مجلسی، ج 48، ص 151.

[5]. ر.ک: مناقب آل طالب، ابن شهر آشوب، ج 2، ص 370.

منبع: ماهنامه اطلاع‌رسانی، پژوهشی، آموزشی مبلغان، شماره 213.





تاریخ ارسال مطلب : سه شنبه ٢١ فروردين ١٣٩٧ / شماره خبر : ٣٩٩٠٠٢ / تعداد بازدید : 33/ محبوب کن - فیس نما / داغ کن - کلوب دات کام

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج