سه شنبه ٢٧ شهريور ١٣٩٧
« الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِ‌سَالَاتِ اللَّـهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّـهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّـهِ حَسِيبًا؛ (پیامبران) پیشین کسانی بودند که تبلیغ رسالتهای الهی می‌کردند و (تنها) از او می ترسیدند، و از هیچ کس جز خدا بیم نداشتند؛ و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش‌دهنده اعمال آنها) است!»
صفحه اصلی صفحه اصلی اخبار و رویدادها اخبار و رویدادها تحقیقات و مقالات تحقیقات و مقالات توشه تبلیغتوشه تبلیغ روضه ها و مدایح روضه ها و مدایح ویژه نامه ها ویژه نامه ها
دانلود نرم افزار دانلود نرم افزار سبک زندگی سبک زندگی تاریخ معصومینتاریخ معصومین روش تبليغ روش تبليغ نقشه سایت نقشه سایت ارتباط با ما ارتباط با ما
صفحه اصلی > خبر خوان 
ماهنامه مبلغان


برخی مبانی بنیادین در ارتباطات تبلیغی با تأسی به سیرۀ حكومتی علوی(علیه السلام) -1

مفهوم‌شناسی ارتباطات

ارتباطات در ظاهر به معنای حرف زدن دو نفر با هم، طرز نگاه کردن به یکدیگر، حرکات و افعالی که یک فرد از خود بروز می‌دهد، روابط مختلف افراد در خانواده و اجتماع، پوشش یک فرد در جامعه، طریقه اصلاح و آرایشهای ظاهری، نوشتن یک مطلب و اعلام خبر و هزاران مورد دیگر است که همگی از یک «ارتباط» حکایت دارند.

برخی مبانی بنیادین در ارتباطات تبلیغی با تأسی به سیره حکومتی علوی(علیه السلام)

غلامرضا حدادزاده

مقدمه

یکی از نیازهای امروز جامعه تبلیغی کشور، آشنایی با شیوه‌های صحیح ارتباط و بهره‌گیری از سیره بزرگان دین اسلام است تا مبلّغان دینی در پرتو آن، از جذب حداکثری و بهره‌وری بالا در عرصه تبلیغ بهره‌مند شوند؛ یکی از راه‌های رسیدن به این نکته، بهره گرفتن از سیره ائمه هدی(علیها السلام)است.

در این مقاله مسئله ارتباط در دوران حکومت علی(علیه السلام) مورد بررسی قرار گرفته و مبانی اساسی آن حضرت در موضوع «ارتباط» تبیین شده است.

با کنکاش و مطالعه در سیره ارتباطی امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) در دوران حاکمیّت، می‌توان گفت ارتباطات آن حضرت (چه کلامی و چه غیرکلامی)، به بخشهای ذیل تقسیم می‌شوند که می‌توان به عنوان «مبانی ارتباطاتی امیرالمؤمنین علی(علیه السلام)» از آن نام برد:

الف) توحیدمحوری؛

ب) اخلاق انسانی و اسلامی؛

ج) سیره و منش پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله)؛

د) عدالت‌محوری.

این مبانی در سیره کلامی و عملی حضرت متبلور است که پیروان آن امام(علیه السلام)برای تنظیم و تطبیق ارتباطات خویش، به معرفت و درک آن نیازمندند؛ زیرا سخنان آن بزرگوار از متن زندگی ایشان برخاسته و نتیجه یک برخورد زنده و مشخص با انسانها، آن هم در دوره‌ای پُر تلاطم و بحرانی بوده است[1] و دیگر آن که سیره امام معصوم(علیه السلام) نه تنها برای پیروانشان الگو و سرلوحه زندگی می‌باشد؛ بلکه قابل ارائه به تمام حقیقت‌جویان و آزاداندیشان عالم است.

قبل از شروع مطالب، ذکر این نکته خالی از لطف نیست که تمامی این مبانی در سیره و زندگی دیگر ائمه(علیها السلام) نیز مشهود است با این تفاوت که سیره امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) همراه شده با چند سال حکومت و خلافت ایشان در حالی که در زندگی دیگر ائمه(علیها السلام) بدین شکل یافت نمی‌شود.

مفهوم‌شناسی ارتباطات

ارتباطات در ظاهر به معنای حرف زدن دو نفر با هم، طرز نگاه کردن به یکدیگر، حرکات و افعالی که یک فرد از خود بروز می‌دهد، روابط مختلف افراد در خانواده و اجتماع، پوشش یک فرد در جامعه، طریقه اصلاح و آرایشهای ظاهری، نوشتن یک مطلب و اعلام خبر و هزاران مورد دیگر است که همگی از یک «ارتباط» حکایت دارند.

ارسطو نخستین کسی است که از ارتباط سخن گفته استو ارتباطات را اینگونه تعریف کرده است؛ «جستجو برای دست یافتن به کلیه وسایل و امکانات موجود برای ترغیب و اقناع دیگران.»[2]

از نظر اصطلاحی تعاریف متعددی برای ارتباط شده است؛ تقریباً به تعداد کسانی که در علم ارتباط نظریه داده‌اند، تعریف وجود دارد؛ آنچه در اغلب این تعاریف مشترک می‌باشد، تلقّی یک فرآیند که در آن ارتباط‌گر پیامی را به گیرنده یا مخاطب خود می‌رساند. برخی از این نگرشها مقدمه‌ای برای نظریه‌پردازی و شاید تأسیس یک مکتب شده است، مانند مکتب فرآیندنگر که در بردارنده یک نگرش در ارتباطات است.

____________________________________________________

پی‌نوشت‌ها:

[1]. یادنامه دومین کنگره هزاره نهج البلاغه، جمعی از نویسندگان، بنیاد نهج البلاغه، تهران، 1360ش، ص 157.

[2]. ارتباط شناسی، مهدی محسنیان راد، انتشارات سروش، تهران، 1389ش، ص43.

منبع: ماهنامه اطلاع‌رسانی، پژوهشی، آموزشی مبلغان، شماره 213.





تاریخ ارسال مطلب : جمعه ١٦ فروردين ١٣٩٧ / شماره خبر : ٣٩٨٩٣٢ / تعداد بازدید : 222/ محبوب کن - فیس نما / داغ کن - کلوب دات کام

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج