چهارشنبه ٠٢ خرداد ١٣٩٧
« الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِ‌سَالَاتِ اللَّـهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّـهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّـهِ حَسِيبًا؛ (پیامبران) پیشین کسانی بودند که تبلیغ رسالتهای الهی می‌کردند و (تنها) از او می ترسیدند، و از هیچ کس جز خدا بیم نداشتند؛ و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش‌دهنده اعمال آنها) است!»
صفحه اصلی صفحه اصلی اخبار و رویدادها اخبار و رویدادها تحقیقات و مقالات تحقیقات و مقالات توشه تبلیغتوشه تبلیغ روضه ها و مدایح روضه ها و مدایح ویژه نامه ها ویژه نامه ها
دانلود نرم افزار دانلود نرم افزار سبک زندگی سبک زندگی تاریخ معصومینتاریخ معصومین روش تبليغ روش تبليغ نقشه سایت نقشه سایت ارتباط با ما ارتباط با ما
صفحه اصلی > خبر خوان 
ماهنامه مبلغان


نفوذ و رخنه (2) بررسی «نفوذ سیاسی و اقتصادی» -3

نفوذ امنیتی و نظامی

نفوذ در اصطلاح علوم نظامی، به معنای ورود به مکانی به وسیلة چیرگی و غلبه و پیشروی آشکار و نهان است. قرآن بیان می‌کند که ذوالقرنین برای دفاع در برابر حملات یأجوج و مأجوج، یک دیوار دفاعی از آلیاژ آهن و مس گداخته در میان دره‌ای از دو کوه ساخت که قابل نفوذ نبود: «پس نه توانستند بر آنها بالا روند و نه آن را سوراخ کنند و رخنه‌ای ایجاد نمایند.»

4. نفوذ امنیتی و نظامی

نفوذ در اصطلاح علوم نظامی، به معنای ورود به مکانی به وسیلة چیرگی و غلبه و پیشروی آشکار و نهان است. قرآن بیان می‌کند که ذوالقرنین برای دفاع در برابر حملات یأجوج و مأجوج، یک دیوار دفاعی از آلیاژ آهن و مس گداخته در میان دره‌ای از دو کوه ساخت که قابل نفوذ نبود: ]فَمَا اسْطاعُوا أَنْ يَظْهَرُوهُ وَ مَا اسْتَطاعُوا لَهُ نَقْباً[[1]؛ «پس نه توانستند بر آنها بالا روند و نه آن را سوراخ کنند و رخنه‌ای ایجاد نمایند.»

بُعد دیگر نفوذ که شرط لازم برای نفوذ نظامی محسوب می‏شود، نفوذ امنیتی است که دشمن به کسب اطلاعات و اخبار برای برنامه‏ریزی دقیق‏تر اقدام می‏کند. در صدر اسلام، یهود برای دست یافتن به اطلاعات مسلمین، دو راهبرد در پیش گرفتند: ابتدا در محافل مسلمانان شرکت کردند تا اطلاعات به دست آمده را در اختیار رهبران خود قرار دهند که برای خنثی نمودن طرحهای مسلمانان تدبیری بیندیشند. این فتنه و نفوذ یهودیان توسط خدا بر ملا و خنثی شد: ]يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا بِطانَةً مِنْ دُونِکُمْ لا يَأْلُونَکُمْ خَبالاً وَدُّوا ما عَنِتُّمْ قَدْ بَدَتِ الْبَغْضاءُ مِنْ أَفْواهِهِمْ وَ ما تُخْفي‏ صُدُورُهُمْ أَکْبَرُ قَدْ بَيَّنَّا لَکُمُ الْآياتِ إِنْ کُنْتُمْ تَعْقِلُونَ[[2]؛ «ای کسانی که ایمان آورده‏اید! مَحرمِ اسراری از غیر خود انتخاب نکنید. آنها (یهود) از هرگونه شرّ و فسادی دربارة شما کوتاهی نمی‏کنند. آنها دوست دارند شما در رنج و زحمت باشید. نشانه‏های دشمنی از دهانشان آشکار شده و آنچه در دلهایشان پنهان می‏دارند، از آن مهم‏تر است. ما آیات را برای شما بیان کردیم، اگر اندیشه کنید.»

این آیه به دنبال آیاتی که مناسبات مسلمانان با کفار را بیان کرده‏اند، به یکی از مسائل حساس اشاره کرده و به مؤمنان هشدار داده است که غیر از مسلمین، دوست و همرازی انتخاب نکنید و بیگانگان را از رازهای درونی خود باخبر نسازید؛ یعنی کفار شایستگی دوستی شما را ندارند و نباید آنان دوست و محرم اسرار باشند.[3]

نوع دیگر نفوذ امنیتی یهود، تخریب روحیه و عملیات ایذایی میان مسلمانان بود. «بنی قریظه» پس از پیمان شکستن در اثنای جنگ احزاب، در حکم ستون پنجم دشمن عمل کردند. تغییر روش دادن و منافقانه عمل کردن یهود در این جنگ، باعث شد در مقابل این خیانت سنگین، از طرف مسلمین مورد بازخواست و مجازات قرار گیرند.

منافقان مدینه نیز برای تحقق بخشیدن به نقشه‏های شوم خود، اقدام به ساختن مسجدی کردند. آنچه از احادیث و روایات استفاده می‏شود، چنین است که گروهی از منافقان از پیامبر(صلی الله علیه و آله) اجازة بنای مسجد را در میان قبیلة بنی سالم و نزدیک مسجد قبا دریافت کردند تا افراد ناتوان و بیمار در آن نماز بخوانند و این امر مصادف با عزیمت حضرت به جنگ تبوک بود. پس از بازگشت ایشان از جنگ، خداوند او را از فتنة منافقان مطلع ساخت و به دنبال آن دستور داد آن مسجد (ضرار) آتش زده شود و بقایای آن ویران گردد.

در اولین نگاه، ساختن مسجد، آن هم برای حمایت از بیماران و از کار افتادگان، هم یک خدمت دینی و هم یک خدمت انسانی به نظر می‏رسد؛ اما وقتی از چهرة باطنی این عمل پرده برداشته شود، توجه انسان را به این نکته جلب می‏کند که منافقین مسجد ضرار را به عنوان پایگاهی برای نفوذ امنیتی ساخته بودند و اهداف شومی را دنبال می‏کردند، از جمله: ضرر و زیان به مسلمانان، تقویت مبانی کفر و بازگشت مسلمانان به قبل از اسلام، ایجاد تفرقه بین صفوف مسلمین، و ایجاد پایگاهی برای جلسات شبانة خود علیه اسلام و... .

دشمن از نفوذ امنیتی و نظامی اهدافی را دنبال می‏کند که به دو نمونه در فرمایشات مقام معظم رهبری(حفظه الله) اشاره می‏شود:

1. مخدوش کردن امنیت ملی

رهبر معظم انقلاب(حفظه الله) میفرماید: «... دشمن درصدد نفوذ است. هر پنجره‌ای پیدا کند، وارد خواهد شد؛ هوشیاریتان را بیش‏تر کنید. دشمن، امنیت ملی ما را هدف گرفته است. امنیت ملی برای یک ملت، از همه چیز واجب‏تر است. اگر امنیت ملی نباشد، هیچ دولتی نمیتواند کار کند.»[4]

2. دسترسی به مراکز نظامی و دفاعی

مقام معظم رهبری(حفظه الله) با تلفیقی از نفوذ امنیتی و نظامی، نسبت به این نوع نفوذ، هشدار می‏دهند: «...به ‌هیچ وجه اجازه داده نشود که به بهانة نظارت، اینها به حریم امنیتی و دفاعی کشور نفوذ کنند، مطلقاً. مسئولین نظامی کشور به هیچ وجه مأذون نیستند که به بهانة نظارت و به بهانة بازرسی و مانند این حرفها، بیگانگان را به حریم و حصار امنیتی و دفاعی کشور راه بدهند، یا توسعة دفاعی کشور را متوقّف کنند. توسعة دفاعی کشور، توانایی دفاعی کشور، مشت محکم ملت در عرصة نظامی، این بایستی همچنان محکم بماند و محکم‌تر بشود. یا حمایت ما از برادران مقاوممان در نقاط مختلف، اینها مطلقاً نبایستی در مذاکرات مورد خدشه قرار بگیرد.»[5]

«امروز نفوذ دشمن یکی از تهدیدهای بزرگ است برای این کشور. دنبال نفوذند. نفوذ؛ یعنی چه؟ نفوذ اقتصادی ممکن است، که البته کم‌اهمیت‏ترین آن، نفوذ اقتصادی است و ممکن است که جزو کم‌اهمیت‌ترین [هم‌] نفوذ امنیتی باشد. نفوذ امنیتی چیز کوچکی نیست؛ اما در مقابل نفوذ فکری و فرهنگی و سیاسی، کم‌اهمیت است.»[6]

 

 

ادامه دارد...

 

 


پی‌نوشت:

[1]. کهف/ 97.

[2]. آل عمران/ ۱۱۸.

[3]. المیزان، سیدمحمدحسین طباطبائی، دفتر انتشارات اسلامی، قم، 1417ق، ج ۳، ص ۴۴۱.

[4]. بیانات مقام معظم رهبری(حفظه الله) در پی حادثه کوی دانشگاه تهران، در تاریخ 21/۰۴/ ۱۳۷۸.

[5]. بیانات مقام معظم رهبری(حفظه الله) در دیدار با مداحان، در تاریخ 20/۱/1394.

[6]. بیانات مقام معظم رهبری(حفظه الله) در دیدار فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامى، در تاریخ 25/۰۶/ ۱۳۹۴.

منبع: ماهنامه اطلاع رساني، پژوهشي، آموزشي مبلغان شماره 210.





تاریخ ارسال مطلب : دوشنبه ١٤ اسفند ١٣٩٦ / شماره خبر : ٣٩٨٤٧٢ / تعداد بازدید : 181/ محبوب کن - فیس نما / داغ کن - کلوب دات کام

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج