چهارشنبه ٠٢ خرداد ١٣٩٧
« الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِ‌سَالَاتِ اللَّـهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّـهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّـهِ حَسِيبًا؛ (پیامبران) پیشین کسانی بودند که تبلیغ رسالتهای الهی می‌کردند و (تنها) از او می ترسیدند، و از هیچ کس جز خدا بیم نداشتند؛ و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش‌دهنده اعمال آنها) است!»
صفحه اصلی صفحه اصلی اخبار و رویدادها اخبار و رویدادها تحقیقات و مقالات تحقیقات و مقالات توشه تبلیغتوشه تبلیغ روضه ها و مدایح روضه ها و مدایح ویژه نامه ها ویژه نامه ها
دانلود نرم افزار دانلود نرم افزار سبک زندگی سبک زندگی تاریخ معصومینتاریخ معصومین روش تبليغ روش تبليغ نقشه سایت نقشه سایت ارتباط با ما ارتباط با ما
صفحه اصلی > خبر خوان 
ماهنامه مبلغان


نفوذ و رخنه (2) بررسی «نفوذ سیاسی و اقتصادی» -2

نفوذ اقتصادی

با توجه به توافق هسته‏ای برجام، موضوع «نفوذ اقتصادی» دشمن در سطح نخبگان و خواص مطرح شده است. هرچند در تعابیر مقام معظم رهبری(حفظه الله) نفوذ بیش‏تر صبغة فکری، عقیدتی و فرهنگی دارد، با این حال در برخی موارد این نفوذ فکری به حوزة اقتصاد نیز کشیده می‏شود و در برخی موارد نیز دشمن تمرکز خود را مستقیم بر مسئلة نفوذ اقتصادی قرار می‏دهد.

3. نفوذ اقتصادی

با توجه به توافق هسته‏ای برجام، موضوع «نفوذ اقتصادی» دشمن در سطح نخبگان و خواص مطرح شده است. هرچند در تعابیر مقام معظم رهبری(حفظه الله) نفوذ بیش‏تر صبغة فکری، عقیدتی و فرهنگی دارد، با این حال در برخی موارد این نفوذ فکری به حوزة اقتصاد نیز کشیده می‏شود و در برخی موارد نیز دشمن تمرکز خود را مستقیم بر مسئلة نفوذ اقتصادی قرار می‏دهد.

تحریمها، ابزار جنگ دشمن در حوزة اقتصادی با ایران بود که علی‏رغم هزینه‏های سنگینی که بر اقتصاد ایران تحمیل کرد، نتوانست به هدف نهایی خود؛ یعنی فروپاشی اقتصاد ایران، دست یابد. در شرایط فعلی که دشمن از تاثیرات تحریم در فروپاشی اقتصاد ناامید شده، رو به رویکردهای ایجابی در حوزة اقتصادی، از جمله «نفوذ اقتصادی» آورده است.

نفوذ اقتصادی به معنی تسلط بر ارکان اقتصادی یک جامعه است، به طوری که مدیریت اقتصاد بر جامعة مورد نفوذ، تحمیل شده باشد. دشمن از این نفوذ، اهداف زیر را دنبال می‏کند:

الف) گرایش به سمت دشمن

در صدر اسلام، سران یهود مدینه برای تأثیرگذاری بر مسلمانان، آنان را در تحریمهای اقتصادی قرار دادند تا از دین اسلام برگردند. در زمان مهاجرت مسلمین به مدینه و قرار گرفتن آنها در فشار شدید مالی، پیامبر(صلی الله علیه و آله) شخصی را فرستاد تا از آنها تقاضای وام کند؛ ولی آنها نه فقط کمکی نکردند؛ بلکه با زخم زبانهای خود مأمور پیامبر(صلی الله علیه و آله) را بدرقه کردند و این عمل یهود برای بعضی از مسلمین سنگین تمام شد. خداوند وعدة عذاب دردناک برای آنها داد.[1]

امروزه تفکر وابسته به نام «جهانی شدن» و وابستگی متقابل، به گفتمان در سراسر جهان، از جمله جوامع اسلامی تبدیل شده است. وقتی افراد نسبت به دشمن احساس حقارت داشته باشند، به راحتی در مقابل آنها تسلیم می‏شوند.

ب) اعتراض مردم به نظام اسلامی

یکی از اهداف نفوذ و فشار اقتصادی، اعتراض مردم به حکومت و حاکمان اسلامی است. مقام معظم رهبری(حفظه الله) می‏فرماید: «دشمنان ما این را صریحاً می‏گویند که می‏خواهیم فشار اقتصادی بیاوریم تا وضعیت مردم سخت بشود و مردم وادار به اعتراض بشوند در مقابل دولت و در مقابل نظام اسلامی.»[2]

ج) به دست گرفتن زمام کالاهای استراتژیک

نفوذ اقتصادی دارای ابعاد متعددی است؛ اما یکی از مهم‏ترین اهداف دشمن در نفوذ اقتصادی، در اختیار گرفتن زمام کالاهای استراتژیک یک کشور است. در اقتصاد هر کشوری، برخی نیازهای اساسی برای زندگی مردم مثل گندم، روغن، برنج و... لازم است که عمدتاً تحت عنوان «کالاهای اساسی» از آنها یاد می‏شود. دشمن در صدد است با نفوذ اقتصادی و استفاده از وابستگان خود، چرخة تأمین این کالاها را زیر چتر خود بگیرد و از این مجرا برای تسلط بیش‏تر استفاده کند.

د) تأثیرگذاری بر تصمیم‏گیران و تصمیم‏سازان

مسلماً یکی از دلایل نفوذ اقتصادی، ایفای نقش و تأثیرگذاری در آن کشور است. به خصوص وقتی کشور مبدأ با کشور مقصد خصومت و دشمنی داشته باشد. این نفوذ بیش‏تر به صورت تصمیم‌گیری، تصمیم‌سازی و هدایت اتفاق می‌افتد. بنابراین، می‏توان گفت که یکی از اهداف مهم دشمن، نفوذ اقتصادیِ توأم با نفوذ فکری و عقیدتی و تأثیرگذاری بر محافل تصمیم‏سازی و تصمیم‏گیری است. اتاقهای خاصی هستند که فکر اقتصادی تولید می‏کنند و اگر این اتاقها تحت تأثیر الگوهای غربی قرار گیرند، خواه ناخواه فضای اقتصادی کشور را به سمتی می‏برند که نفوذ به طور خودکار اثرگذار شود.

خداوند در قرآن در مورد نفوذیهای اقتصادی می‏فرماید: ]سَمَّاعُونَ لِلْکَذِبِ أَکَّالُونَ لِلسُّحْتِ فَإِنْ جاؤُکَ فَاحْکُمْ بَيْنَهُمْ أَوْ أَعْرِضْ عَنْهُمْ وَ إِنْ تُعْرِضْ عَنْهُمْ فَلَنْ يَضُرُّوکَ شَيْئاً وَ إِنْ حَکَمْتَ فَاحْکُمْ بَيْنَهُمْ بِالْقِسْطِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطينَ[[3]؛ «پذیرا و شنوای دروغ هستند ‌(و) بسیار مال حرام می‌خورند. پس اگر نزد تو آمدند، (یا) میان آنان داوری کن، یا از ایشان روی برتاب و اگر از آنان روی برتابی، هرگز زیانی به تو نخواهند رساند و اگر داوری می‌کنی، پس به عدالت در میانشان حکم کن که خداوند دادگران را دوست می‌دارد.»

از این آیه به دست می‌آید که گروهی از افراد اجتماع به عنوان جاسوس اقتصادی عمل می‌کنند و بر آن هستند تا با نفوذ در مراکز قدرت و تصمیم‌گیری اجتماع، مانند مجلس، قوة اجرایی و نظامی و قضایی، مال حرام کسب کرده و به قدرت اقتصادی خویش بیفزایند. اینان ظاهراً به دنبال عدالت هستند؛ ولی از آن گریزان بوده و به هر شکلی بر آن هستند تا مسئولان و رهبران را دور بزنند و با کسب اطلاعات از مراکز گوناگون، مالی را به ظلم به دست آورند.

 


پی‌نوشت:

[1]. آل عمران/ 181: ]لَقَدْ سَمِعَ اللَّهُ قَوْلَ الَّذينَ قالُوا إِنَّ اللَّهَ فَقيرٌ وَ نَحْنُ أَغْنِياءُ سَنَکْتُبُ ما قالُوا وَ قَتْلَهُمُ الْأَنْبِياءَ بِغَيْرِ حَقٍّ وَ نَقُولُ ذُوقُوا عَذابَ الْحَريقِ[.

[2]. بیانات مقام معظم رهبری(حفظه الله) در دیدار نوروزی در حرم مطهر رضوی، در تاریخ ۰۱/۰۱/139۴.

[3]. مائده/ 42.

منبع: ماهنامه اطلاع رساني، پژوهشي، آموزشي مبلغان شماره 210.





تاریخ ارسال مطلب : دوشنبه ١٤ اسفند ١٣٩٦ / شماره خبر : ٣٩٨٤٧١ / تعداد بازدید : 179/ محبوب کن - فیس نما / داغ کن - کلوب دات کام

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج