پنج شنبه ٠٢ آذر ١٣٩٦
« الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِ‌سَالَاتِ اللَّـهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّـهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّـهِ حَسِيبًا؛ (پیامبران) پیشین کسانی بودند که تبلیغ رسالتهای الهی می‌کردند و (تنها) از او می ترسیدند، و از هیچ کس جز خدا بیم نداشتند؛ و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش‌دهنده اعمال آنها) است!»
صفحه اصلی صفحه اصلی اخبار و رویدادها اخبار و رویدادها تحقیقات و مقالات تحقیقات و مقالات توشه تبلیغتوشه تبلیغ روضه ها و مدایح روضه ها و مدایح ویژه نامه ها ویژه نامه ها
دانلود نرم افزار دانلود نرم افزار سبک زندگی سبک زندگی تاریخ معصومینتاریخ معصومین روش تبليغ روش تبليغ نقشه سایت نقشه سایت ارتباط با ما ارتباط با ما
صفحه اصلی > خبر خوان 
ماهنامه مبلغان


وظیفه امت در برابر رسول اعظم الهی -2

عشق الهی و جاذبه رسول گرامی(صلی الله علیه و آله)

عشق به آستان بلند رسول گرامی(صلی الله علیه و آله)، موتور محرّک عدالت‌خواهی و اخلاق اسلامی و نشان فطرت سالم است و هر کس پیامبر خدا را بشناسد و کارنامه ملکوتی او را بخواند و آرمان‌ها و اهداف قدسی او را بفهمد، شیفته گفتار و رفتار آن بزرگوار می‌شود.

عشق الهی و جاذبه رسول گرامی(صلی الله علیه و آله)

عشق به آستان بلند رسول گرامی(صلی الله علیه و آله)، موتور محرّک عدالت‌خواهی و اخلاق اسلامی و نشان فطرت سالم است و هر کس پیامبر خدا را بشناسد و کارنامه ملکوتی او را بخواند و آرمان‌ها و اهداف قدسی او را بفهمد، شیفته گفتار و رفتار آن بزرگوار می‌شود. پیوند قلبی و علمی و پذیرش ولایت نبوی و علوی، پیش‌نیاز وظیفه‌شناسی و توفیق در انجام وظایف دینی است؛ در زیارت جامعه می‌خوانیم:

«بِمُوَالاتِکمْ تُقْبَلُ الطَّاعَةُ الْمُفْتَرَضَةُ وَ لَکمُ الْمَوَدَّةُ الْوَاجِبَةُ؛[1] با قبول رهبری شما طاعت الهی مقبول می‌شود و مودّت شما فریضه الهی است.»

پیامبر گرامی(صلی الله علیه و آله) در ضمن حدیثی خطاب به سلمان و ابوذر و مقداد فرموده است:

«أَنَّ مَوَدَّةَ أَهْلِ بَیتِی مَفْرُوضَةٌ وَاجِبَةٌ عَلَی کلِّ مُؤْمِنٍ وَ مُؤْمِنَةٍ؛[2]براستی مودّت اهل‌بیت من بر هر زن و مرد مؤمن فریضه است.»

هر کسی قدر هدیه‌های آسمانی توحید و عبادت الهی و عدالت و آزادی از چنگ شرک و بردگی ستمگران و عدالت اجتماعی را بداند، نسبت به حق بزرگ رسول اعظم(صلی الله علیه و آله) بر جامعه بشری اذعان و اعتراف می‌کند.

هر کس فضای جهل و فساد و بیداد جاهلیت را به یاد آورد، ارزش خدمات فرهنگی رسول آسمانی را بهتر درک می‌کند.

انسان بیش از آنکه با عقل و استدلال شیفته رسول اعظم(صلی الله علیه و آله) شود، مجذوب خلق و خوی و رفتار و گفتار حیات‌بخش اوست.

در سوره شریفه آل‌عمران چنین می‌خوانیم: ]فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ کنْتَ فَظًّا غَلیظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِک فَاعْفُ عَنْهُمْ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَ شاوِرْهُمْ فِی الْأَمْرِ فَإِذا عَزَمْتَ فَتَوَکلْ عَلَی اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یحِبُّ الْمُتَوَکلینَ[؛[3]«به کمک رحمت الهی با آنان (مردم) با نرمی و مهربانی برخورد کردی، و اگر خشن و سخت‌دل بودی از اطرافت پراکنده می‌شدند، پس آنان را ببخش و برای آنان آمرزش بخواه و در کارها با ایشان مشورت کن و چون تصمیم گرفتی، بر خدا توکل کن، زیرا خداوند متوکلان را دوست دارد.»

رسول اعظم(صلی الله علیه و آله)تجلّی رحمت بیکران الهی است. تجلّی بندگی و تسلیم کامل انسان در برابر خداست.

شناخت دقیق و عمیق آن بزرگوار، راهکار «هدایت نظری و عملی» انسان‌هاست.

پیامبر گرامی آینه جلال و جمال الهی است و تمام معارف و نیازهای زندگی را می‌توان در پرتو او مشاهده کرد و بدست آورد.

برکات و انوار هدایت‌گر رسول گرامی(صلی الله علیه و آله)مخصوص عصر حیات و حضور نیست.

اطاعت از پیامبر گرامی مخصوص دوران زندگی خود آن بزرگوار نیست، تا قیام قیامت هر مسلمانی موظف به معرفت و اطاعت و تسلیم در برابر رهنمودهای نبوی و بهره‌گیری از پیام‌های قرآن و سنت است.

روح مقدس رسول گرامی(صلی الله علیه و آله) هم‌اکنون هم شاهد اوضاع دردناک و غم‌بار جامعه بشری و رنج‌های مسلمانان است و پیام‌های قرآن و سنت امروز هم راهکار رهایی مسلمین از جهل و فقر و بیداد و اختلاف است.

آزار و ایذاء رسول گرامی(صلی الله علیه و آله) یک گناه کبیره و بزرگ است و مخصوص زمان حیات آن بزرگوار نیست، امروز هم گناهی نابخشودنی است. در آیه 57 سوره احزاب چنین آمده است: ]إِنَّ الَّذینَ یؤْذُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِی الدُّنْیا وَ الآخِرَةِ وَ أَعَدَّ لَهُمْ عَذاباً مُهیناً[؛ «آنان که خدا و پیامبر او را آزار می‌دهند، در دنیا و آخرت مورد لعن الهی قرار می‌گیرند و برای آنان در آخرت عذابی خوارکننده است.»

این آیه فقط اذیّت و آزار تاریخی و گذشته و رفتار نادرست مشرکان و منافقان عصر نبوی را یادآور نمی‌شود، بلکه شامل هرگونه رفتار رنج بار توسط هر شخص و نهاد و دولت و ملت و در هر زمینه فرهنگی و اقتصادی و سیاسی می‌شود. هر کاری که به تضعیف اسلام و مسلمین و اقتدار کفر و شرک جهانی بیانجامد آزار رسول الله(صلی الله علیه و آله)است. و هر تلاشی که در جهت حاکمیت خدا و قوانین الهی باشد و مردم را در «اندیشه و عمل» به توحید و عدالت و عبادت الهی نزدیک کند، روح قدسی رسول اکرم را شاد می‌کند.

روح ملکوتی رسول خدا(صلی الله علیه و آله)، شاهد و ناظر رفتار تک‌تک فرزندان اسلام و بلکه جامعه بشری است. سیاست‌های ما، برنامه‌های ما، مواضع ما، عملکرد ما و هرگونه اقدام ارزشی و ضد ارزشی جامعه بشری در منظر و دیدرس رسول اعظم الهی است.

]وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَیرَی اللَّهُ عَمَلَکمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ سَتُرَدُّونَ إِلی عالِمِ الْغَیبِ وَ الشَّهادَةِ فَینَبِّئُکمْ بِما کنْتُمْ تَعْمَلُونَ[.[4]

رسول اعظم(صلی الله علیه و آله)همیشه شاهد و ناظر رفتار و گفتار و اخلاق و اندیشه‌های ما و عملکرد ملت‌ها و دولت‌هاست؛ اگر با این نگاه در سالگرد رحلت رسول گرامی(صلی الله علیه و آله)برای زندگی خویش برنامه‌ریزی و ارزیابی کنیم و گزارش کار خویش را برای رسول مهربانی ارسال کنیم، به‌شدت احساس کوتاهی و شرمندگی خواهیم کرد و این دعا را با عمق روح بر زبان می‌آوریم که «یَامُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ ثَبِّتْ قَلْبِی عَلَی دِینِک وَ دِینِ نَبِیک وَ وَلِیک وَ لَا تُزِغْ قَلْبِی بَعْدَ إِذْ هَدَیتَنِی وَ هَبْ لِی مِنْ لَدُنْک رَحْمَةً إِنَّک أَنْتَ الْوَهَّاب.»[5]

پیامبر گرامی در تمام زندگی دغدغه ایمان به خدا و زندگی ایمانی و بیم سلطه طاغوت داشت و هنگام رفتن به بستر خواب هم از سلطه طاغوت‌ها و لغزش‌های خواب و بیداری به او پناه می‌برد!

امام صادق(علیه السلام)به یکی از حاضران در محضرش فرمود: «أَلَا أُخْبِرُکمْ بِمَا کانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ یقُولُ إِذَا آوَی إِلَی فِرَاشِهِ؟ قُلْتُ: بَلَی قَالَ: کانَ یقْرَأُ آیةَ الْکرْسِیِّ وَ یقُولُ بِسْمِ اللَّهِ آمَنْتُ بِاللَّهِ وَ کفَرْتُ بِالطَّاغُوتِ اللَّهُمَّ احْفَظْنِی فِی مَنَامِی وَ فِی یقَظَتِی؛[6] آیا شما را از روش پیامبر(صلی الله علیه و آله)وقتی به بستر خواب می‌رفت، آگاه نسازم؟ گفتم: آری، فرمود: وقتی رسول خدا به بستر می‌رفت، آیة الکرسی را می‌خواند و چنین می‌گفت: بسم الله، آمنت بالله و کفرت بالطاغوت اللهم احفظنی فی منافی و یقظتی؛ به نام خدا، به خدا ایمان آوردم و به طاغوت کفر ورزیدم، خدایا در خواب و بیداری نگهبانم باش.»

تکرار همیشگی آیة الکرسی هنگام خواب و تلاوت این‌گونه دعاها، نشان می‌دهد که همه مسلمانان به‌ویژه سران دنیای اسلام، باید دغدغه ایمان خویش و بیم سلطه طاغوت داشته باشند و خواب و بیداری را با این اندیشه‌ها سپری کنند.

بزرگ‌ترین نگرانی‌های رسول اعظم(صلی الله علیه و آله)، امیرالمؤمنین علی(علیه السلام)و دیگر پیشوایان اسلام و عالمانی همچون امام خمینی(ره)،سلطه استکبار و بیدادگران جهانی و شیاطین نفسانی بر بندگان خدا بود. پذیرش مبانی و قوانین و روش‌های آنان در کشورهای اسلامی، نوعی ارتداد و ارتجاع از عقاید دینی، فقه اسلامی و اخلاق و آئین محمدی است.

]وَ ما مُحَمَّدٌ إِلاَّ رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَ فَإِنْ ماتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلی أَعْقابِکمْ وَ مَنْ ینْقَلِبْ عَلی عَقِبَیهِ فَلَنْ یضُرَّ اللَّهَ شَیئاً وَ سَیجْزِی اللَّهُ الشَّاکرینَ[.[7]

____________________________________________________

پینوشتها:

[1]. من لا یحضره الفقیه، شیخ صدوق، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ دوم، 1413ق، ج2، ص616.

[2]. بحار الانوار، محمدباقر مجلسی، داراحیاء التراث العربی، بیروت، چاپ دوم، 1403ق، ج22، ص315.

[3]. آل عمران / 159.

[4]. «و بگو: [هر کاری می‌خواهید] بکنید، که به‌زودی خدا و پیامبر او و مؤمنان در کردار شما خواهند نگریست، و به‌زودی به‌سوی دانای نهان و آشکار بازگردانیده می‌شوید؛ پس شما را به آنچه انجام می‌دادید آگاه خواهد کرد.» توبه/105.

[5]. مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، محدث نوری، مؤسسه آل‌البیت، قم، چاپ اول، 1408ق، ج6، ص300.

[6]. البرهان فی تفسیر القرآن، سید هاشم بحرانی، مؤسسه بعثت، قم، چاپ اول، 1374ش، ج1، ص527.

[7]. آل عمران / 144.

منبع: ماهنامه اطلاعرسانی، پژوهشی، آموزشی مبلغان، شماره 208.





تاریخ ارسال مطلب : شنبه ٢٠ آبان ١٣٩٦ / شماره خبر : ٣٩٥٠٤٦ / تعداد بازدید : 212/ محبوب کن - فیس نما / داغ کن - کلوب دات کام

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج