جمعه ٣٠ تير ١٣٩٦
« الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِ‌سَالَاتِ اللَّـهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّـهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّـهِ حَسِيبًا؛ (پیامبران) پیشین کسانی بودند که تبلیغ رسالتهای الهی می‌کردند و (تنها) از او می ترسیدند، و از هیچ کس جز خدا بیم نداشتند؛ و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش‌دهنده اعمال آنها) است!»
صفحه اصلی صفحه اصلی اخبار و رویدادها اخبار و رویدادها تحقیقات و مقالات تحقیقات و مقالات توشه تبلیغتوشه تبلیغ روضه ها و مدایح روضه ها و مدایح ویژه نامه ها ویژه نامه ها
دانلود نرم افزار دانلود نرم افزار سبک زندگی سبک زندگی تاریخ معصومینتاریخ معصومین روش تبليغ روش تبليغ نقشه سایت نقشه سایت ارتباط با ما ارتباط با ما
صفحه اصلي > خبر خوان 


فلسطین در اندیشه امام خمینی(ره)؛

حل بحران فلسطین در اندیشه امام خمینی(ره)

دیدگاه‌ها و اندیشه ‏های پیشوای بزرگ مسلمین جهان، امام خمینی(ره)پیرامون مسئله فلسطین، تنها راه نجات امت اسلامی است و در سراسر این مسئله و آرمان رهایی اولین قبله مسلمین عالم و قدس عزیز، از اصولی‏ترین و اساسی‏ترین مسائل جهان اسلام است.

حل بحران فلسطین در اندیشه امام خمینی(ره)

حسن دهقان

مقدمه

دیدگاه‌ها و اندیشه ‏های پیشوای بزرگ مسلمین جهان، امام خمینی(ره)پیرامون مسئله فلسطین، تنها راه نجات امت اسلامی است و در سراسر این مسئله و آرمان رهایی اولین قبله مسلمین عالم و قدس عزیز، از اصولی‏ترین و اساسی‏ترین مسائل جهان اسلام است. از منظر امام(ره)بحران فلسطین در رأس مصیبتهای عالم اسلام است و  مسلمانان جهان باید به فکر نجات فلسطین باشند. نکته قابل تأمل اینجاست که بسیاری از شخصیتهای حقیقی و حقوقی، محافل و مجامع منطقه‏ای و بین‌المللی، اسرائیل را به رسمیّت شناختند و حقی را برای این رژیم غاصب قائل شدند؛ اما از منظر امام(ره)، این رژیم غاصب است و خطر آن نه تنها متوجه فلسطین؛ بلکه تمام منطقه است و کشورهای اسلامی را هدف قرار داده و راهی جز مبارزه با آن وجود ندارد.

راه حل بحران فلسطین در اندیشه امام(ره)را سه گزینۀ «آگاهی و بیداری مسلمین از بحران فلسطین»، «ایجاد وحدت بین مسلمانان» و «مبارزه با اسرائیل» تشکیل می‏دهد. بین این سه ضلع، ترتیب خاصی وجود دارد؛ به عبارت دیگر، از منظر امام(ره)برای نابودی اسرائیل، ابتدا باید مسلمانان جهان نسبت به مسئله فلسطین به آگاهی و بیداری لازم برسند و بعد، نوبت به ایجاد وحدت بین مسلمانان می‏رسد و در گام نهایی، مبارزه با اسرائیل شکل می‏گیرد. در اینجا به بررسی این سه مرحله در اندیشه امام(ره)می‌پردازیم.

 

1. آگاهی و بیداری مسلمین

3. مبارزه

با اسرائیل

2. ایجاد وحدت

بین مسلمانان

 

1. آگاهی و بیداری مسلمین

از منظر امام خمینی(ره)اولین قدم برای نجات مسلمانان و مستضعفان جهان، به ویژه ملت فلسطین، بیداری است. مسلمانان و مظلومان عالم، برای نجات خودشان باید به آگاهی و بیداری برسند و وضعیت رقّت‌بار خود را درک کرده، اراده‌ای برای تغییر در وضعیت و نجات خودشان ایجاد کنند. البته از منظر ایشان، این بیداری تا حدودی ایجاد شده است:

«من اميدوارم كه خداى تبارك و تعالى، به همه ما و به همه مظلومين عالَم و به همه مستضعفان جهان پيروزى عنايت كند، تا همه از زير بار اين ابرقدرتها خارج بشوند، و مسئله‏اى است كه بايد بشود. مسئله اين طور شده است كه ديگر مستضعفين در مقابل مستكبرين قيام كرده‏اند، بيدار شده‏اند. بيدارى، اولْ قدم است. اول قدم، يقظه است.»[1]

یکی از آرزوهای امام راحل(ره)بیداری ملتهای مسلمان بوده است. از دیدگاه ایشان، مظلومان و مستضعفان عالم باید با فرهنگ و دین اسلام، به دشمنی استکبار و ابرقدرتهای دنیا پی ببرند و بدانند استکبار جهانی به دنبال غارت منافع مادی و معنوی ملتهای مسلمان و غصب کشورهای اسلامی نظیر فلسطین است و برای رسیدن به اهداف خود طرحها و برنامه‌های مختلفی دارد که رویارویی مسلمانان در برابر یکدیگر، یکی از آن طرحهاست:

«... اينها نقشه‏هايى بوده است كه اينها درست كردند و كشيدند، و اينها را مقابل هم قرار دادند و نمى‏دانم چه وقت مى‏شود كه مسلمين بيدار بشوند. چه وقت ممكن است كه دولتهاى ما، ملتهاى اسلامى، چه وقت مى‏خواهند چشمهايشان را باز كنند. آيا نمى‏فهمند؟ يا مى‏فهمند و نمى‏كنند؟ اگر نمى‏فهمند، بايد توجه كنند به مسائل كه ببينند بدبختى مسلمين از كجا شروع مى‏شود، و چه هست آن دردى كه مسلمين را اين طور كرده‏ كه خزائن آنها را مى‏برند و خودشان روى خزائن خودشان گرسنگى مى‏خورند. اين نفت به اين سرشارى را بردند و ملت ما گرسنه مانده است و همه جا همين طور. آيا مسلمين، و خصوصاً حكومتهاى اسلامى، چه وقت مى‏خواهند بيدار بشوند؛ چه وقتى مى‏خواهند اغراض شخصيه خودشان و آمال شخصى خودشان را كنار بگذارند و براى ملتها خدمت بكنند؟ مسلمين يك ميليارد تقريباً جمعيت‏اند. الآن يك ميليارد جمعيت دنيا را تشكيل مى‏دهند. با دارا بودن همه چيز؛ ممالك غنى و وسيع‏.»[2]

یکی از این کشورها، فلسطین و قدس شریف است که در چنگال ظلم و ستم رژیم غاصب صهیونیستی گرفتار شده است.

از دیدگاه امام(ره)، مسلمانان باید توجه داشته باشند که اسرائیل تنها فلسطین را تهدید نمی‏کند؛ بلکه تهدیدی برای تمام کشورهای عربی است: «... آيا با اين وضع، مسلمين و دوَل كشورهاى اسلامى در مقابل خداوند تعالى، در مقابل عقل و وجدان، تكليفى ندارند؟ مردان فداكار فلسطين به دست عمّال استعمار در كشورهاى مستعمره كوبيده شوند و اينها ساكت نشينند يا دامن به اين مقصد كثيف زنند؟ آيا دوَل عربى و سكنه مسلمانِ اين ممالك نمى‏دانند كه با شكست اين گروه، ساير كشورهاى عربى از شرّ اين غاصب خبيث آسوده نخواهند ماند؟»[3]

ایشان از سران کشورهای اسلامی می‏خواهند توجه داشته باشند که خطر این جرثومه فساد فقط متوجه ملت عرب نیست: «سران كشورهاى اسلامى بايد توجه داشته باشند كه اين جرثومه فساد را كه در قلب كشورهاى اسلامى گماشته‏اند، تنها براى سركوبى ملت عرب نمى‏باشد؛ بلكه خطر و ضرر آن متوجه همه خاورميانه است. نقشه، استيلا و سيطره صهيونيسم بر دنياى اسلام و استعمار بيش‏تر سرزمينهاى زرخيز و منابع سرشار كشورهاى اسلامى مى‏باشد.»[4]

امام(ره)معتقد بود که اسرائیل از مقصد شوم خود (حکومت از نیل تا فرات) دست بر نخواهد داشت. ایشان بیان می‏کنند که نسبت به حامیان اسرائیل، به ویژه آمریکا، باید هوشیار بود و بازیهای سیاسی اینان را از نظر دور نداشت: «مسلمانان، و خصوصاً مظلومان منطقه، بدانند كه اسرائيل با تغيير و تبديل مهره‏ها كه شايد براى اغفال رزمندگان فلسطينى و لبنانى باشد، هيچ گاه از مقصد شوم خود كه حكومت بر كشورهاى مسلمين از نيل تا فرات است، منصرف نخواهد شد و آمريكا كه چنگ و دندان در منطقه نشان مى‏دهد، از مهره‏اى چون اسرائيل كه مجرى جنايتهاى آن در منطقه است، به طور كامل پشتيبانى مى‏كند و بازىهاى سياسى اينان را نبايد از نظر دور داشت.»[5]

امام(ره)در مورد لزوم مقاومت مسلمانان در لبنان و فلسطین، به تمام مسلمین جهان اعلام می‏دارد: «امروز همه قدرتها و ابرقدرتها دست به دست يكديگر داده‏اند كه نگذارند فلسطينيهاى مسلمان به هدفشان برسند. حتى بسيارى از كسانى كه به ادعا، نسبت به فلسطينيها اظهار علاقه مى‏كنند، علاقه‏شان به اين نيست كه مسلمانان فلسطينى بر اسرائيل غلبه كنند و متأسفانه با سكوت و سازش و تماشا دست به هم داده‏اند كه نگذارند مسلمانان فلسطين پيروز بشوند؛ چراكه پيروزى آنان پيروزى اسلام است.»[6]؛ یعنی دشمنان اسلام می‏ترسند از اینکه لبنان و فلسطین به پیروزی برسند و بساط آنها را برچینند، همان گونه که اسلام در ایران به پیروزی رسید و بساط و منافع‏شان را بر هم زد.

«... آنها مى‏ترسند همان طورى كه اسلام در ايران پيروز شد و همه بساط آنها را بر هم زد و منافع‏شان را از بين برد، همين طور اگر در لبنان و فلسطين اسلام به پيروزى برسد، همه بساط‏شان را در هم پيچد، لذا همه شياطين مجتمع‏اند كه نگذارند اسلام رشد كند.»[7]

امام(ره)بیداری اسلامی و ملل اسلامی را وظیفه علما و دانشمندان اسلامی می‏داند و می‏فرماید: «بايد كارى كرد كه ملتها هر جا هستند، ملتها بفهمند تكليف خودشان را. اگر بخواهيد و بخواهند و دانشمندها بخواهند و علماى همه بلاد اسلامى و دانشگاه‏هاى همه بلاد اسلامى بخواهند مشكله اسلام و ممالك اسلامى حل بشود، بايد مردم را بيدار كنند... بايد از مغز ملتها اين «نمى‏شودها» را بيرون كرد و به جاى آن، «مى‏شودها» را گذاشت.»[8]

2. ایجاد وحدت بین مسلمانان

از دیدگاه امام راحل(ره)، بعد از ایجاد بیداری و آگاهی مسلمانان از بحران فلسطین، نوبت به وحدت جهان اسلام می‏رسد. وحدت بین مسلمین، دومین گام برای نجات ملت فلسطین است؛ زیرا اساس برنامه‌های اسلام برای ایجاد وحدت و توحید کلمه است. ایشان اعلام می‌دارند که رمز تمام گرفتاری‌های مسلمین در تفرقه و جدایی است و رمز موفقیت در اتحاد کلمه و هماهنگی.

«... اى مسلمانان جهان! و اى پيروان مكتب توحيد! رمز تمام گرفتاريهاى كشورهاى اسلامى، اختلاف كلمه و عدم هماهنگى است و رمز پيروزى، وحدت كلمه و ايجاد هماهنگى است كه خداوند تعالى در يك جمله بيان فرموده: ]وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَميعاً وَ لا تَفَرَّقُوا[[9]«اعتصام به حبل اللَّه» بيان هماهنگى جميع مسلمين است..‏.»[10]

امام(ره)معتقد است که تمام مسلمانان باید متحد شوند و قدس را نجات دهند و شرّ جرثومه فساد، اسرائیل را از بلاد اسلامی رفع نمایند: «همه بايد متحد شوند و متحداً در مقابل اين جمعيت متجاوز بايستند و عمل كنند و دست غاصب او را قطع كنند. اصولاً اين تكليف همه مسلمين است كه «قدس» را آزاد كنند و شرّ اين جرثومه فساد را از سر بلاد اسلامى قطع كنند.»[11]

از منظر امام(ره)با یک میلیارد مسلمان جهان اسلام؛ چرا قدس در دست صهیونیسم گرفتار شده است؟ چرا حکومتهای دیگر نیز تحت سلطه صهیونیسم قرار گرفته‏اند؟ در صورتی که اگر مسلمانان تحت لوای اسلام قرار بگیرند، حکومت بزرگی خواهند شد و خودشان بر کشورهای‏شان حکومت خواهند کرد: «اينكه يك ميليارد جمعيت ما داريم؛ قدس ما را صهيونيستها ببرند، و حكومتهاى ديگر را هم در تحت سلطه قرار بدهند؟ در صورتى كه اينها اگر با هم مجتمع باشند، حكومت بزرگى خواهند بود. هر كدام در محل خودشان حكومت بر محل خودشان، و همه با هم زير بيرق اسلام باشند.»[12]

ایشان اختلاف بین سران کشورهای عربی را باعث برطرف نشدن بحران فلسطین می‏دانند و متذکر می‏شوند که دولتهای عربی با این امکانات وسیع نتوانسته‏اند دست اسرائیل غاصب را از بلاد اسلامی کوتاه کنند.

از دیدگاه ایشان وحدت جهان اسلام در زمان معاصر که هجوم همه جانبه ابرقدرتها و استعمار جهانی به کشورهای اسلامی نظیر: افغانستان، لبنان و فلسطین را شاهدیم، بیش از پیش ضرورت دارد. در اندیشه امام(ره)وحدت جهان اسلام برای حل بحران فلسطین، آنقدر حیاتی و مهم است که جمعه آخر ماه مبارک رمضان را به عنوان روز قدس اعلام نموده، همبستگی بین المللی مسلمانان را در دفاع از حقوق ملت مظلوم فلسطین خواستار شدند:

«من از عموم مسلمانان جهان و دولتهاى اسلامى مى‏خواهم كه براى كوتاه كردن دست اين غاصب و پشتيبانان آن، به هم بپيوندند و جميع مسلمانان جهان را دعوت مى‏كنم آخرين جمعه ماه مبارك رمضان را كه از ايام قدر است، و مى‏تواند تعيين‏كننده سرنوشت مردم فلسطين نيز باشد، به عنوان «روز قدس» انتخاب، و طى مراسمى همبستگى بين المللى مسلمانان را در حمايت از حقوق قانونى مردم مسلمان اعلام نمايند.»[13]

3. مبارزه با اسرائیل

گام سوم برای نجات ملت مظلوم فلسطین، طبق اندیشه امام(ره)مبارزه مسلمانان با رژیم اشغالگر صهیونیستی است. از نظر ایشان، بر تمام مسلمانان جهان لازم است تا برای نجات فلسطین و لبنان، خود را علیه اسرائیل، این غده سرطانی، مجهز کنند:

«امروز قبله اول مسلمين به دست اسرائيل، اين غده سرطانى خاورميانه افتاده است. امروز برادران فلسطينى و لبنانى عزيز ما را با تمام قدرت مى‏كوبد و به خاك و خون مى‏كشد. امروز اسرائيل با تمام وسایل شيطانى، تفرقه‏افكنى مى‏كند. بر هر مسلمانى لازم‏ است كه خود را عليه اسرائيل مجهز كند.»[14]

به تعبیر امام(ره)اسرائیل غده سرطانی است و تنها راه درمان سرطان، به کار بردن چاقوی جراحی است. به عبارت دیگر، تنها با جهاد و مبارزه مسلحانه می‏توان اسرائیل را از بین برد.[15]

ایشان به واسطه همین تفکر، معتقد است که باید از امکانات کشورهای اسلامی استفاده کرد و با تشکیل هسته‏های مقاومت حزب الله در سراسر جهان، اسرائیل را از کرده‏اش پشیمان نمود:

«به يارى خداوند تعالى از قطرات پراكنده پيروان اسلام و توان معنوى امت محمد(صلی الله علیه و آله) و امكانات كشورهاى اسلامى بايد استفاده كرد و با تشكيل هسته‏هاى مقاومت حزب اللَّه در سراسر جهان اسرائيل را از گذشته جنايت بار خود پشيمان و سرزمينهاى غصب‏شده مسلمانان را از چنگال آنان خارج كرد.»[16]

امام(ره)رمز پیروزی ملتها را شهادت می‏داند و بیان می‏کند که ملتها باید برای حیات مادی و حیوانی خود ارزشی قائل نباشند و به شهادت که رمز قرآنی است، متمسک شوند.[17]

حرکت اسلامی و انتفاضه مردم فلسطین به منظور رهایی از زیر یوغ اشغال و سلطه رژیم صهیونیستی نمونه ی قیام و مبارزه‏ای است که امام(ره)از آن دفاع کردند و در واقع این شیوه مبارزه با دیدگاه ایشان در خصوص آرمان فلسطین تطابق دارد. امام(ره)با یاد کردن از انتفاضه، با عنوان «شجره مبارکه و کوکب درّی» این شیوه را کارآمدترین استراتژی برای نابودی صهیونیسم دانسته، بر استمرار آن و عدم توقف قیام تأکید داشتند.[18]

در مقابل، امام(ره)از سازش‏کاران اعلام انزجار کرده، می‏فرماید: «ملتهاى مسلمان بايد به فكر نجات فلسطين باشند و مراتب انزجار و تنفر خويش را از سازش‏كارى و مصالحه رهبران ننگين و خودفروخته‏اى كه به نام فلسطين، آرمان مردم سرزمينهاى غصب شده و مسلمانان اين خطه را به تباهى كشيده‏اند، به دنيا اعلام و نگذارند اين خائنان بر سر ميز مذاكره‏ها و رفت و آمدها، حيثيت و اعتبار و شرافت ملت قهرمان فلسطين [را] خدشه‏دار كنند، كه اين انقلابى‏نماهاى كم شخصيت و خودفروخته، به اسم آزادى قدس، به آمريكا و اسرائيل متوسّل شده‏اند.»[19]

در اندیشه امام(ره)، برای حل بحران فلسطین، هیچ گونه راه حل سیاسی و دیپلماتیکی پذیرفته نیست و دولتها و گروه‏های فلسطینی که برای احقاق حقوق ملت فلسطین، راه حل سیاسی و دیپلماتیک اتخاذ کرده‏اند را با عکس‏العمل شدید و ملامتهای تند خطاب کرده، می‏فرماید: «من به سران فلسطينى نصيحت مى‏كنم كه دست از رفت و آمدهاى خودشان برداشته و با اتكا به خداوند متعال و مردم فلسطين و اسلحه خويش تا حد مرگ با اسرائيل بستيزند؛ چراكه اين رفت و آمدها موجب مى‏شود كه ملتهاى مبارز از شما دلسرد شوند. شما اطمينان داشته باشيد كه نه شرق به درد شما مى‏خورد و نه غرب. با ايمان بر خدا و تكيه بر سلاح، با اسرائيل بجنگيد، همچون ملت و نيروهاى مسلح ايران كه بى‏اتكا به قدرتها و ابرقدرتها و با ايمان به خداى تعالى و قدرت لايزال او تا حصول خواسته‏هاى مشروع خويش دست از اسلحه برنمى‏دارند.»[20]

 

____________________________________________________

پی نوشت ها:

[1]. صحيفه امام(ره)(مجموعه آثار امام خمینی(ره))، سید روح الله خمینی(ره)، مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام(ره)، تهران، 1385ش، ج 12، صص 382 –381.

[2]. همان، ج 7، صص 393 –392.

[3]. همان، ج 2، ص 462.

[4]. همان، ج 3، ص 2.

[5]. همان، ج 18، ص 95.

[6]. همان، ج 20، صص 486 –485.

[7]. همان، ج 20، ص 486.

[8]. همان، ج 13، صص 86 –85.

[9]. آل عمران/ 3.

[10]. صحیفه امام(ره)، ج 10، ص 160.

[11]. همان، ج 5، ص 186.

[12]. همان، ج 14، ص 181.

[13]. همان، ج 9، ص 267.

[14]. همان، ج 10، صص 160 –159.

[15]. امام خمینی(ره)و انتفاضه فلسطین، حمید پاشاپور یوالاری، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، تهران، چاپ اول، پاییز 1381، ص 61.

[16]. صحیفه امام(ره)، ج 20، ص 320.

[17]. همان، ج 6، ص 503.

[18]. امام خمینی(ره)و انتفاضه فلسطین، ص 64.

[19]. صحیفه امام(ره)، ج 20، ص 320.

[20]. همان، ج 16، ص 382.

منبع : ماهنامه اطلاع رسانی، پژوهشی، آموزشی مبلغان، شماره 203.

 




تاریخ ارسال مطلب : پنج شنبه ١ تير ١٣٩٦ / شماره خبر : ٣٩٢٣٩٩ / تعداد بازدید : 113/ محبوب کن - فیس نما / داغ کن - کلوب دات کام

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج