شنبه ٠١ مهر ١٣٩٦
« الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِ‌سَالَاتِ اللَّـهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّـهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّـهِ حَسِيبًا؛ (پیامبران) پیشین کسانی بودند که تبلیغ رسالتهای الهی می‌کردند و (تنها) از او می ترسیدند، و از هیچ کس جز خدا بیم نداشتند؛ و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش‌دهنده اعمال آنها) است!»
صفحه اصلی صفحه اصلی اخبار و رویدادها اخبار و رویدادها تحقیقات و مقالات تحقیقات و مقالات توشه تبلیغتوشه تبلیغ روضه ها و مدایح روضه ها و مدایح ویژه نامه ها ویژه نامه ها
دانلود نرم افزار دانلود نرم افزار سبک زندگی سبک زندگی تاریخ معصومینتاریخ معصومین روش تبليغ روش تبليغ نقشه سایت نقشه سایت ارتباط با ما ارتباط با ما
صفحه اصلی > خبر خوان 


روز جهانی قدس از منظر امام خمینی(ره) -1

ویژگی‌های روز قدس

با پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره)قرائت جدیدی از اسلام به جهانیان ارائه شد. ایشان با انقلاب ایران، به دو ابر قدرت شرق و غرب نشان دادند که اسلام و حکومت اسلامی می‏تواند در جهان به عنوان قدرت مطرح باشد و برای زندگی اجتماعی و سیاسی مسلمانان برنامه ارائه دهد.

روز جهانی قدس از منظر امام خمینی(ره)

حسن دهقان

مقدمه

با پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره)قرائت جدیدی از اسلام به جهانیان ارائه شد. ایشان با انقلاب ایران، به دو ابر قدرت شرق و غرب نشان دادند که اسلام و حکومت اسلامی می‏تواند در جهان به عنوان قدرت مطرح باشد و برای زندگی اجتماعی و سیاسی مسلمانان برنامه ارائه دهد.

از جمله برنامه‏ها و دستورات اجتماعی اسلام، دفاع از مظلوم در برابر ظالم است که امام(ره)از همان ابتدای پیروزی انقلاب به مسئله فلسطین توجه ویژه‏ای داشتند و تمام تلاش خود را جهت رفع بحران فلسطین به کار بستند. ایشان انقلاب اسلامی ایران را الگویی برای تمام ملتهای مظلوم، به ویژه مسلمانان مظلوم فلسطین مطرح نموده، طی سالیان طولانی خطر اسرائیل را گوشزد کردند و ماهیت این رژیم غاصب را به تمام ملتها و دولتهای اسلامی افشا نمودند و در ابتکاری خردمندانه جمعه آخر ماه مبارک رمضان را به عنوان «روز جهانی قدس» به مسلمانان جهان معرفی کردند. نامگذاری روز قدس، موضوع اشغال فلسطین را در صدر مسائل جهان اسلام قرار داد و تمامی مسلمانان و مستضعفان جهان را در اتحادی بزرگ برای نجات فلسطین بسیج کرد تا با یاری یکدیگر به اشغال فلسطین پایان دهند.

این روز از منظر امام(ره)ویژگیها و خصایصی دارد و مسلمانان جهان اسلام نیز در این روز وظایفی دارند. اگر مسلمانان و دولتهای اسلامی برای نجات ملت مظلوم فلسطین عزم جدی داشته باشند، لازم است به این ویژگیها توجه نمایند. این نوشتار به بررسی برخی ویژگیهای روز قدس و وظایف مسلمان جهان از منظر امام(ره)می‏پردازد.

ویژگی‌های روز قدس

از منظر امام خمینی(ره)روز قدس دارای خصایصی است که مسلمانان جهان باید به آن توجه داشته باشند تا این روز را با شایستگی هرچه تمام‏تر برگزار کنند، از جمله:

1. روز مقابله مستضعفین با مستکبرین:

از منظر امام(ره)روز قدس، روزی جهانی است و به قدس اختصاص ندارد؛ زیرا این روز، روز مقابله مستضعفین با مستکبرین است. روز مقابله ملتهايى است كه در زير فشار ظلم استکبار جهانی، به ویژه آمريكا هستند. روز مقابله با ابرقدرتهاست. «روزى است كه بايد مستضعفين مجهز بشوند در مقابل مستكبرين و دماغ مستكبرين را به خاك بمالند.»[1]

از منظر ایشان، روز قدس روزی است که منافقین و مسلمانان واقعی از یکدیگر شناخته می‏شوند؛ زیرا مسلمانان در این روز با اعلام حمایت خود از مستضعفین، به وظایف خود عمل می‏کنند و منافقین و دوستان اسرائیل و مستکبرین در این روز بی‏تفاوت هستند.

«روزى است كه بين منافقين و متعهدين امتياز خواهد شد. متعهدين اين روز را روز قدس مى‏دانند و عمل مى‏كنند به آنچه بايد بكنند و منافقين - آنهايى كه با ابرقدرتها در زير پرده آشنايى دارند و با اسرائيل دوستى - در اين روز بى‏تفاوت هستند، يا ملتها را نمى‏گذارند كه تظاهر كنند.»[2]

روز قدس روزی است که باید سرنوشت ملتهای مظلوم مشخص شود و مردم مستضعف باید در این روز اعلام وجود کرده، همانند ملت ایران قیام نمایند. روزی است که باید با همت مسلمانان، ملتهای مظلوم و مستضعف نجات پیدا کنند. این روز، روز نجات قبله اول مسلمانان، قدس شریف است.

«روز قدس روزى است كه بايد سرنوشت ملتهاى مستضعف معلوم شود. بايد ملتهاى مستضعف اعلام وجود بكنند در مقابل مستكبرين. بايد همان طور كه ايران قيام كرد و دماغ مستكبرين را به خاك ماليد و خواهد ماليد، تمام ملتها قيام كنند و اين جُرثومه‏هاى فساد را به زباله‏دانها بريزند. روز قدس روزى است كه بايد اين دنباله‏روهاى رژيم سابق در ايران، و آن توطئه‏چينهاى رژيم فاسد و ابرقدرتها در ساير جاها، خصوصاً در لبنان، تكليف خودشان را بدانند. روزى است كه بايد همت كنيد و همت كنيم كه قدس را نجات بدهيم و برادران لبنانى را از اين فشارها نجات بدهيم. روزى است كه بايد تمام مستضعفين را از چنگال مستكبرين بيرون بياوريم. روزى است كه بايد جامعه مسلمين‏ همه اظهار وجود بكنند و هشدار بدهند به ابرقدرتها و به اين تُفاله‏هايى كه مانده است از آنها؛ چه در ايران و چه در ساير جاها.»[3]

2. روز احیای اسلام:

از منظر امام(ره)روز قدس روزی است که باید قوانین اسلام در کشورهای اسلامی اجرا شود. روز قدس، روز هشدار به ابرقدرتهاست. روزی است که به ابر قدرتها باید فهماند که کشورهای اسلامی تحت سیطره شما قرار نخواهند گرفت.

«روز قدس روز اسلام است. روز قدس روزى است كه اسلام را بايد احيا كرد و احيا بكنيم، و قوانين اسلام در ممالك اسلامى اجرا بشود. روز قدس روزى است كه بايد به همه ابرقدرتها هشدار بدهيم كه اسلام ديگر تحت سيطره شما، به واسطه عمال خبيث شما واقع نخواهد شد.»[4]

مسلمانان باید در این روز بیدار شوند و قدرت معنوی و مادی خود را باور کنند؛ زیرا آنان از پشتوانه الهی برخوردارند و چیزی برای ترسیدن وجود ندارد.

«روز قدس روز حيات اسلام است. بايد مسلمين به هوش بيايند. بايد بفهمند قدرتى را كه مسلمين دارند؛ قدرتهاى مادى، قدرتهاى معنوى. مسلمين كه يك ميليارد جمعيت هستند و پشتوانه خدايى دارند و اسلام پشتوانه آنهاست و ايمان پشتوانه آنهاست، از چه بايد بترسند؟»[5]

3. روز شکست‏ناپذیری اسلام:

از دیدگاه امام(ره)روز قدس روزی است که دولتهای عالم باید بدانند اسلام شکست‏ناپذیر است و اسلام و تعالیم آن باید بر تمامی ممالک غلبه پیدا کند. روز قدس، روز پیشرفت مسلمانان در تمام عالم است.

«دولتهاى عالَم بدانند كه اسلام شكست‏بردار نيست. اسلام و تعاليم قرآن بر همه ممالك بايد غلبه كند. دين بايد دين الهى باشد. اسلام دين خداست و بايد در همه اقطارْ اسلام پيشروى كند. روز قدس، اعلام يك چنين مطلبى است. اعلام به اين است كه مسلمين به پيش! براى پيشرفت در همه اقطار عالَم‏.»[6]

از نظر ایشان، روز قدس روز حکومت اسلامی است. روزی است که باید به تمام ابرقدرتها فهماند که دیگر در ممالک اسلامی جایی برای استثمار و چپاول ندارند.

«روز قدس فقط روز فلسطين نيست؛ روز اسلام است، روز حكومت اسلامى است. روزى است كه بايد جمهورى اسلامى در سراسر كشورها بيرق آن برافراشته شود. روزى است كه بايد به ابرقدرتها فهماند كه ديگر آنها نمى‏توانند در ممالك اسلامى پيشروى كنند.»[7]

ایشان روز قدس را روز اسلام و پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) می‏داند و به مسلمانان توصیه می‏فرماید که با تمام قوا خود را مجهز کرده، از انزوا خارج شوند و در مقابل اجانب بایستند و اجازه ندهند که اجانب در مملکتشان دخالت کنند.

«من روز قدس را روز اسلام و روز رسول اكرم(صلی الله علیه و آله) مى‏دانم، و روزى است كه بايد ما تمام قواى خودمان را مجهز كنيم و مسلمين، از آن انزوايى كه آنها را كشانده بودند، خارج شوند، و با تمام قدرت و قوّت در مقابل اجانب بايستند...»[8]

روز قدس روز هشدار مسلمین به حکومتهای خائن است. روزی است که حکومتهای دشمن آمریکا و اسرائیل، از حکومتهایی که دوست این جنایتکاران هستند، شناخته خواهند شد. در واقع، روز قدس روز جدایی حق از باطل است.

«در روز قدس، ملتها بايد به‏ حكومتهايى كه خائن هستند، هشدار دهند. روز قدس روزى است كه ما خواهيم فهميد چه اشخاصى و چه رژيمهايى با توطئه‏گرهاى بين‏المللى موافقت دارند و با اسلام مخالفت. آنهايى كه شركت ندارند، مخالف با اسلام هستند و موافق با اسرائيل. و آنهايى كه شركت كردند، متعهد هستند و موافق با اسلام و مخالف با دشمنان اسلام كه در رأس آنها آمريكا و اسرائيل است. روز امتياز حق از باطل است. روز جدايى حق و باطل است.»[9]

4. روز تأسیس حزب مستضعفین:

امام(ره)اظهار امیدواری می‏کنند که روز قدس مقدمه‏ای برای تشکیل «حزب مستضعفین» در تمام دنیا باشد. ایشان از مستضعفین سراسر عالم دعوت می‏کنند تا در این حزب شرکت جسته، مشکلاتی را که بر سر راه مسلمانان است، بردارند و به مستکبران و چپاولگران شرق و غرب اجازه ندهند که به مستضعفین عالم ظلم کنند. همچنین بیان می‏کنند که مسلمین با تشکیل حزب مستضعفین، وعده اسلام را - که حکومت مستضعفین بر مستکبرین است - تحقق می‏بخشند.

«روز قدس يك روز اسلامى است، و يك بسيج عمومى اسلامى بود. و من اميدوارم كه اين امر مقدمه باشد از براى يك «حزب مستضعفين» در تمام دنيا. و من اميدوارم كه يك حزب به اسم «حزب مستضعفين» در تمام دنيا به وجود بيايد، و همه مستضعفين با هم در اين حزب شركت كنند، و مشكلاتى كه سر راه مستضعفين است، از ميان بردارند، و قيام در مقابل مستكبرين و چپاولگران شرق و غرب كنند و ديگر اجازه ندهند كه مستكبرين بر مستضعفين عالَم ظلم كنند، و نداى اسلام را و وعده اسلام را- كه حكومت مستضعفين بر مستكبرين است و «وراثت ارض» براى مستضعفين است- محقق كنند.»[10]

ایشان تأکید می‏کنند که مسلمین و مستضعفین عالم تاکنون متفرق بوده و با تفرقه، کاری انجام نمی‏پذیرد. باید پیوندی که در روز قدس تحقق پیدا کرده، در سطح وسیع‏تری، در تمام اقشار انسانهای تاریخ تحقق پیدا کند و این با تشکیل حزب مستضعفین صورت می‏پذیرد. ایشان از تمام مستضعفان عالم برای تشکیل این حزب دعوت می‏فرمایند؛ زیرا حزب مستضعفین می‏تواند مشکلات این ملتها را مرتفع کند.

«تاكنون مستضعفين متفرق بودند، و با تفرقه كارى انجام نمى‏گيرد. اكنون كه نمونه‏اى از پيوند مستضعفين در بلاد مسلمين تحقق پيدا كرده، اين نمونه بايد به يك سطح وسيع‏ترى در تمام قشرهاى انسانهاى تاريخ تحقق پيدا كند به اسم حزب مستضعفين كه همان حزب الله است و موافق اراده خداى تبارك و تعالى است كه مستضعفين، وارث ارض‏ بايد بشوند. ما از جميع مستضعفين عالَم دعوت مى‏كنيم كه با هم در حزب مستضعفين وارد بشوند و مشكلات خودشان را با دست جمع و اراده مصمم عمومى رفع كنند و هر مسئله‏اى كه در هر جا و در هر ملتى پيش مى‏آيد، به وسيله حزب مستضعفين رفع بشود.»[11]

5. روز هشدار به متفکران آمریکایی مسلک:

از نظر امام(ره)روز قدس روزی است که باید به روشنفکرانی که در پشت پرده با آمریکا و اسرائیل رابطه دارند، و یا سنگ آنان را به سینه می‏زنند هشدار داد و به آنها فهماند که آمریکا نمی‏تواند بر ایران حکومت کند. روز قدس روز هشدار به همه ابرقدرتهاست تا از ظلم و ستم به ملتهای مظلوم و مستضعف دست کشیده و سر جای خود بنشینند.

«روز قدس روزى است كه بايد به اين روشنفكرانى كه در زير پرده با آمريكا و عمّال آمريكا روابط دارند، هشدار داد. هشدار به اينكه اگر از فضولى دست برنداريد، سركوب خواهيد شد! ما به آنها مهلت داديم و با آنها با ملايمت رفتار كرديم كه شايد دست از شيطنت بردارند و اگر دست برندارند، كلمه آخر را خواهيم گفت و خواهيم به آنها فهماند كه ديگر رژيم سابق قابل برگشتن نيست و ديگر آمريكا نمى‏تواند به اينجا حكومت كند، و ديگر ساير ابرقدرتها نمى‏توانند در اين مملكت حكومت كنند. روز قدس روزى است كه بايد به همه ابرقدرتها هشدار داد كه بايد دست خود را از روى مستضعفين برداريد و سر جاى خود بنشينيد.»[12]

6. روز بیداری مسلمانان:

از منظر امام(ره)روز قدس باید روز بیداری مسلمانان بشود؛ زیرا این روز با شبهای قدر - که سرنوشت انسان در آن رقم می‏خورد - همجوار شده است. مسلمانان باید این روز را نیز احیا کرده و موجب بیداری و هوشیاری دیگر مسلمانان شوند. شایسته است که مسلمانان در این روز از قید اسارت و بردگی ابرقدرتها رها شده و دست جنایتکاران را از کشورهای مستضعف قطع کنند.

«روز قدس كه همجوار شب قدر است، لازم است كه در بين مسلمانان احيا شود و مبدأ بيدارى و هوشيارى آنان باشد، و از غفلتهايى كه در طول تاريخ، خصوصاً سده‏هاى اخير شده است، بيرون آيند تا آن روز هوشيارى و بيدارى از دهها سال ابرقدرتها و منافقان جهان والاتر باشد، و مسلمانان جهان مقدرات خود را خود به دست قدرت خود پى‏ريزى و پايه‏گذارى كنند. در شب قدر، مسلمانان با شب زنده‏دارى و مناجات، خود از قيد بندگى غير خداى تعالى كه شياطين جن و انس‏اند، رها شده و به عبوديت خداوند در مى‏آيند، و در روز قدس كه آخرين روزهاى شهر الله اعظم است، سزاوار است كه مسلمانان جهان از قيد اسارت و بردگى شياطين بزرگ و ابرقدرتها رها شده و به قدرت لا يزال الله بپيوندند و دست جنايتكاران تاريخ را از كشورهاى مستضعفان قطع و رشته طمع آنان را بگسلانند.»[13]

ایشان از مسلمانان دعوت می‏کنند تا به پا خیزند و خود مقدّرات خود را رقم بزنند. ایشان خطاب به مسلمانان عرضه می‏دارند: «هان اى مسلمانان جهان و مستضعفان گيتى! به پا خيزيد و مقدرات خود را به دست گيريد. تا كى نشسته‏ايد كه مقدرات شما را واشنگتن يا مسكو تعيين كنند؟ تا كى بايد قدس شما در زير چكمه تفاله‏هاى آمريكا و اسرائيل غاصب پايكوب شود؟ تا كى سرزمين قدس، فلسطين، لبنان و مسلمانان مظلوم آن ديار در زير سلطه جنايتكاران به سر برند و شما تماشاچى باشيد و بعض حكام خائن شما آتش بيار آنان باشند؟ تا كى قريب يك ميليارد مسلمان در جهان و قريب صد ميليون عرب با كشورهاى وسيع و ذخاير بى‏پايان، شاهد چپاولگريهاى شرق و غرب و ستمگريها و قتل عامهاى غير انسانى آنان و تفاله‏هاى آنان باشند؟ ... تا كى به جاى مقابله با دشمنان اسلام و براى نجات قدس از اسلحه گرم و قدرت نظامى و الهى غفلت نموده و با كارهاى سياسى و برخوردهاى سازشكارانه با ابرقدرتها وقت گذرانده و به اسرائيل مهلت جنايتهاى بى‏امان داده و شاهد قتل عامها بايد بود؟ ... بايد براى آزادى قدس از مسلسلهاى متكى بر ايمان و قدرت اسلام استفاده و بازيهاى سياسى را كه از آن بوى سازشكارى و راضى نگهداشتن ابرقدرتها به مشام مى‏رسد، كنار گذاشت‏.»[14]

____________________________________________________

پی نوشت ها:

[1]. صحيفه امام، مجموعه آثار امام خمینی(ره)، سید روح الله موسوی مصطفوی خمینی، مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام(ره)، تهران، 1385ش، ج 9، ص 276.

[2]. همان.

[3]. همان، صص 277 – 276.

[4]. همان، ص 277.

[5]. همان، صص 278 – 277.

[6]. همان، ص 278.

[7]. همان.

[8]. همان.

[9]. همان، صص 279 – 278.

[10]. همان، ص280.

[11]. همان، صص 281 – 280.

[12]. همان، ص 277.

[13]. همان، ج 15، ص 59.

[14]. همان، صص 60 – 59.

منبع : ماهنامه اطلاع رسانی، پژوهشی، آموزشی مبلغان، شماره 203.

 




تاریخ ارسال مطلب : پنج شنبه ١ تير ١٣٩٦ / شماره خبر : ٣٩٢٣٩٧ / تعداد بازدید : 290/ محبوب کن - فیس نما / داغ کن - کلوب دات کام

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج